[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Gitar på synth..

Gitar på synth..

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Gitar på synth..

Innlegg aldara » Fre Aug 29, 2008 3:26 pm

Selv om jeg er en dedikert synther så hender det jo at jeg får noen absurde ideer om å legge på noen gitar spor i sangene mine.

Jeg har pleid å bruke endel gitar patcher på tritonen min som jeg kjører igjennom distiortion presetsa osv.

Uten unntak så blir da disse påfunnene slaktet (Under stor entusiasme) av mine med musikanter.

Er det noen som kan gi meg endel tips og triks, for hvordan jeg kan øke realismen i "gitar riffene" mine?
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: Gitar på synth..

Innlegg Blix » Søn Aug 31, 2008 12:18 am

aldara skrev:Selv om jeg er en dedikert synther så hender det jo at jeg får noen absurde ideer om å legge på noen gitar spor i sangene mine.

Jeg har pleid å bruke endel gitar patcher på tritonen min som jeg kjører igjennom distiortion presetsa osv.

Uten unntak så blir da disse påfunnene slaktet (Under stor entusiasme) av mine med musikanter.

Er det noen som kan gi meg endel tips og triks, for hvordan jeg kan øke realismen i "gitar riffene" mine?


Dette har 99% med spillingen å gjøre og 1% med lyden!

Sjekk ut mesteren: http://www.pellepiano.com klikk på Music og du kommer til Jukebox'en.

Hør på disse:

1. Guitar on synth demo
3. Acoustic guitars on Synth
5. Fastest guitar on Earth

Men hvordan? Hvordan lærer man? Jo ved å høre, herme, perfeksjonere og finne på selv. Det kalles å øve.... :-)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Gitar på synth..

Innlegg aldara » Søn Aug 31, 2008 7:36 am

Dette har 99% med spillingen å gjøre og 1% med lyden!

Sjekk ut mesteren: http://www.pellepiano.com klikk på Music og du kommer til Jukebox'en.

Hør på disse:

1. Guitar on synth demo
3. Acoustic guitars on Synth
5. Fastest guitar on Earth

Men hvordan? Hvordan lærer man? Jo ved å høre, herme, perfeksjonere og finne på selv. Det kalles å øve.... :-)


Jepp... riktig det.. men akkurat nå er jeg der at jeg trenger litt andre impulser... :D


[/quote]
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: Gitar på synth..

Innlegg Blix » Søn Aug 31, 2008 10:08 am

aldara skrev:
Dette har 99% med spillingen å gjøre og 1% med lyden!

Sjekk ut mesteren: http://www.pellepiano.com klikk på Music og du kommer til Jukebox'en.

Hør på disse:

1. Guitar on synth demo
3. Acoustic guitars on Synth
5. Fastest guitar on Earth

Men hvordan? Hvordan lærer man? Jo ved å høre, herme, perfeksjonere og finne på selv. Det kalles å øve.... :-)


Jepp... riktig det.. men akkurat nå er jeg der at jeg trenger litt andre impulser... :D

[/quote]

Andre impulser? Noe helt annet enn å høre på gitarister og finne ut hvordan de spiller? Snakker vi om trylledrikk, røykesaker eller små runde piller? Skjønner ikke hva du mener, her må det utdypes!
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Gitar på synth..

Innlegg aldara » Man Sep 01, 2008 9:30 am

Andre impulser? Noe helt annet enn å høre på gitarister og finne ut hvordan de spiller? Snakker vi om trylledrikk, røykesaker eller små runde piller? Skjønner ikke hva du mener, her må det utdypes


Njææ... Både jazztobakk og drops skal jeg greie meg uten. .. jeg var mer på jakt etter litt sånn tekniske ting... som feks hva slags pluggins som er brukandes, med hvilke settinger... hvordan patchene legges opp, sequencing i detalj osv...

Jeg har jo mine egne preferanser og teknikker, men inniblant er det jo greit høre hva andre gjør.
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Re: Gitar på synth..

Innlegg Blix » Man Sep 01, 2008 11:03 pm

aldara skrev:
Andre impulser? Noe helt annet enn å høre på gitarister og finne ut hvordan de spiller? Snakker vi om trylledrikk, røykesaker eller små runde piller? Skjønner ikke hva du mener, her må det utdypes


Njææ... Både jazztobakk og drops skal jeg greie meg uten. .. jeg var mer på jakt etter litt sånn tekniske ting... som feks hva slags pluggins som er brukandes, med hvilke settinger... hvordan patchene legges opp, sequencing i detalj osv...

Jeg har jo mine egne preferanser og teknikker, men inniblant er det jo greit høre hva andre gjør.


Skjønner fremdeles ikke hva du er ute etter. Hvilke sample-biblioteker som er ok? Effekter?

Jeg vil påpeke igjen, som jeg gjorde i mitt første svar, at disse tingene er langt mindre viktige enn spilleteknikken.

Har du hørt på filene hos Pelle Piano? Disse er gjort med svært enkle midler, noen få gitarsamples på en gammel Ensoniq sampler, gjennom helt standard FX.

Som på ekte gitar ligger det i spillinga, ikke i patcher og sequencing. Hvis du da ikke prøver å bygge opp gitarsporet ved å legge inn noteparametre i en sequencer. Da sier jeg bare god tur over Stillehavet etter vann... :-)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Tir Sep 02, 2008 1:51 am

For å bringe litt god, gammeldags pessimisme inn i samtalen
kan jeg fortelle at jeg ga opp å etterlikne gitar med synth sånn
rundt 1996. Det er bare ikke verdt det. Det låter i beste fall ape.

Bruk en gitarist. Jeg gjentar. Bruk en gitarist.

8)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest