[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Receptor

Receptor

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Receptor

Innlegg oyvind84 » Søn Aug 31, 2008 8:39 pm

Noen som har prøvd denne her? http://www.museresearch.com/products.php :?:

Ser ut som en perfekt løsning for oss som liker softwaresynther, men som gjerne skulle hatt stabiliteten og kontrollen som på hardware... :D

Noen som vet om det finnes en norsk importør?
oyvind84
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Ons Mar 12, 2008 2:15 pm
Bosted: Bergen

Innlegg masyst » Søn Aug 31, 2008 10:19 pm

Jeg fikk gravd frem gamle Lutman katalogen fra 2005, der har de Receptor i sitt sortiment.
Men det virker som de har kutta den ut, for i nyere kataloger er den borte.
I 2005 kostet den forøvrig 8500 kr.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Man Sep 01, 2008 1:40 am

En laptop er vel så bra, og du får nok mer for pengene. Mer stabilt? Tja, jeg har hatt 1 kræsj live på 8 år, oppe igjen på få minutter. Gitaristen har røket flere strenger, det tar lengre tid å fikse.

Problemet med softsynther og -instrumenter generelt er mangelen på spaker/knotter. Selv om du kobler opp all verden av USB-spak/knottebokser så er layouten aldri så ergonomisk som på et "ekte" instrument. Det samme gjelder Receptor, de knottene som er på forsiden tilsvarer bare en billig USB-boks, ikke noe ordenglig instrumentpanel.

Skal man ha et optimalt oppsett må man "slakte" noen USB-kontrollere og lage seg sitt eget panel med knotter og labels slik man vil ha det. Moro for de av oss som liker å mekke, men det er ikke akkurat noen generell løsning.

Lydmessig vs pris er softsynth/instrumenter og en laptop overlegent. Men noen betaler gjerne mer for ergonomi og andre vanskelig definerbare kvaliteter hos "ekte" instrumenter.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg oyvind84 » Man Sep 01, 2008 6:35 pm

Tror du skal lete lenge etter en laptop som klarer å kjøre like mange plugins samtidig til samme pris som receptor. En PC eller Mac er jo laget for alt mulig annet enn å kjøre plugins. En receptor derimot er kun laget for plugins og slipper dermed å kjøre et tungdrevet operativsystem som krever store deler av maskinkraften. Jeg er enig i at du ikke får den samme "hardwarekontrollen" på softsynthene selv om du bruker Receptor, men du har hvertfall muligheten til å velge fort mellom forskjellige softsynther ved noen få tastetrykk. Skal du kunne gjøre det samme på en laptop må du jo ha et program å kjøre alle softsynthene i, og det kan jo koste litt hvis du skal ha et som er bra.

Et annet alternativ til Receptor er jo disse her :) http://www.smproaudio.com/index.php?option=com_content&task=view&id=73
Men vet ikke om de funker like bra...blir jo spennende å se :D
oyvind84
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Ons Mar 12, 2008 2:15 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Blix » Man Sep 01, 2008 10:52 pm

oyvind84 skrev:Tror du skal lete lenge etter en laptop som klarer å kjøre like mange plugins samtidig til samme pris som receptor. En PC eller Mac er jo laget for alt mulig annet enn å kjøre plugins. En receptor derimot er kun laget for plugins og slipper dermed å kjøre et tungdrevet operativsystem som krever store deler av maskinkraften.


En Receptor er bare en middels kraftig PC med Turion prosessor og 2 GB minne. Det finnes veldig mange laptoper som kjører ringer rundt denne, inkludert MacBook Pro.

Tungdrevet operativsystem? En alminnelig installasjon av OS X eller XP/Vista uten programmer som kjører i bakgrunnen (indeksering av disker, nettverk etc. belaster ikke maskinvaren i det hele tatt. Tjenestene er klare til bruk, men bruker bare minneplass, CPU-bruken er helt neglisjerbar, helt på linje med hva den er i en Receptor.

Jeg er enig i at du ikke får den samme "hardwarekontrollen" på softsynthene selv om du bruker Receptor, men du har hvertfall muligheten til å velge fort mellom forskjellige softsynther ved noen få tastetrykk. Skal du kunne gjøre det samme på en laptop må du jo ha et program å kjøre alle softsynthene i, og det kan jo koste litt hvis du skal ha et som er bra.


Selvagt må du ha et vertsprogram (VST Host). Disse finnes det mange av, både gratis og kjøpevare. Jeg bruker V-Stack fra Steinberg som koster småpenger og har vært dønn stabilt på mange forskjellige PCer siden 2002 (første gang med soft-instrument live var med B4 den 14 okt 2000 - på en Dell Latitude 850 MHz Pentium III laptop med Windows 2000!)

Det er helt uproblematisk å skifte mellom lyder direkte fra master-keyboardet, det er faktisk vesentlig raskere enn på de fleste hardware-synther, selv på min 1,6 GHz Dell Pentium M laptop med 2 GB RAM.

Det finnes jo mer avanserte vertsprogrammer, Ableton Live klarer det meste og litt til. På Mac er jo Logic Studio med Main Stage et røverkjøp!

Et annet alternativ til Receptor er jo disse her :) http://www.smproaudio.com/index.php?option=com_content&task=view&id=73
Men vet ikke om de funker like bra...blir jo spennende å se :D


De er jo adskillig svakere, og beregnet på lettere oppgaver enn en Receptor. Men de ser jo fikse ut.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg oyvind84 » Tir Sep 02, 2008 8:08 am

Selvfølgelig finnes det mange kraftige laptoper, men det jeg mente var at tilsammen blir det mye dyrere enn en receptor. Du må jo ha lydkort og en VST-host også. Vis du bruker PC finnes det masse gratis greier der ute, men jeg har trålet hele internett etter en gratis host for Mac (intel) som funker. Har funnet et par billige som Rax og intone keys, men de var full av bugs. V-stack funker ikke på de nye macene med intelprossessor. Jeg bruker bare Garageband foreløpig og det funker jo stort sett greit, men hvis jeg skal ha alle softsynthene oppe samtidig der, får jeg problemer med polyfonien. Spesielt på pianolyden. (det ville jeg nok ikke fått på en Receptor) Jeg må si jeg er imponert av hva du klarer å få ut av den PCen din, men B4 er jo ganske lett å drive. Bruker du mange andre softsynther samtidig?

Et lite regnestykke på hvor dyrt det er å spille på laptop...
MacBook Pro ca 18000 kr
Lydkort ca 2000 kr eller mer...
Vst host (Kore 2, Live, Logic Studio) ca 4000

=24000....
:(

Receptor ca halvparten :)
oyvind84
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Ons Mar 12, 2008 2:15 pm
Bosted: Bergen

Innlegg bjornsjoflot » Tir Sep 02, 2008 1:41 pm

Min HP med amd på 1,9 GHz klarer hele Komplete 5 pakken samt Korg Legacy og Ableton Live 7 uten problemer til en adskillig lavere pris enn Receptor.

Har aldri hatt problemer med driftssikkerhet ved livespilling med tidligere maskiner heller...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Blix » Tir Sep 02, 2008 3:01 pm

oyvind84 skrev: Jeg må si jeg er imponert av hva du klarer å få ut av den PCen din, men B4 er jo ganske lett å drive. Bruker du mange andre softsynther samtidig?


Jeg bruker The Grand, B4, Kontakt, Halion og Pro-53 - alle er lastet inn i V-Stack samtidig. Jeg bytter bare MIDI-kanal ved patch-skift på masterkeyboardet når jeg skal skifte lyd, dermed ingen re-load av samples osv.

Dette kjører altså problemfritt på en 4 år gammel Dell Inspiron 8600 1,6GHz med 2 GB RAM og en (ny) 7200 RPM disk.

Jeg sjekket hva en Dell Inspiron 2,4 GHz Core2 Duo med 4 GB RAM og 160 GB disk, 15,4" skjerm med 1440*900 koster i skrivende stund. Det var 8 800 kr. Med mindre RAM og lavere skjermoppløsning blir det ca en tusenlapp billigere. Dette er en maskin som er minst 3 ganger kraftigere enn den gamle harva jeg brulker, til under halvparten av hva jeg betalte i sin tid. Forlengst tjent inn forøvrig :-)

Lydkort trenger du ikke til live-spilling. Med ASIO4ALL driver får du like lav latency som dedikerte lydenheter. Lydkvaliteten på signalet fra en moderne laptop er det ingen ting å si på, D/A konvertere må ikke lenger være noe eksotisk og dyrt for å låte bra.

Så prismessig kommer du utmerket ut av det med en laptop. Apple koster ekstra, men det vet vi jo.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg bjornsjoflot » Tir Sep 02, 2008 3:23 pm

Enig med Blix der. Man trenger ikke Mac til dette lenger. En riktig oppsatt pc er minst like rask og stabil. Bruker et billig usb lydkort (E-mu Tracker Pre)
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg oyvind84 » Tir Sep 02, 2008 3:54 pm

Hehe, kanskje jeg heller skal bytte til PC :) neida. Liker Mac, selv om det er litt dyrt... Jeg bruker også The Grand 2. Det kan være at det egentlig er den som er problemet...Jeg bruker også B42, NI Elektrik Piano og Legacy Collection på en vanlig hvit Macbook med 1,8 GHz prosessor og 2 gig ram. De funker helt fint uten noe problemer, men hvis jeg spiller på The Grand får jeg problemer med polyfonien selv om jeg kjører den alene i stand alone...skulle så gjerne ha muligheten til å kleise til på alle tangentene med sustainpedalen nede, uten at tonene detter ut og jeg hører denne forferdelige digitale skurringen...Kan du gjøre det på PCen din? Kan jo være at The Grand ikke funker like bra på Mac. Har jo vært endel problemer med den.
oyvind84
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Ons Mar 12, 2008 2:15 pm
Bosted: Bergen

Innlegg bjornsjoflot » Tir Sep 02, 2008 7:43 pm

Kan ihvertfall kleise ned alle tangentene med pedalen nede på Akoustik Piano. hehe...
bjornsjoflot
Med på notene
 
Innlegg: 81
Registrert: Tor Feb 07, 2008 12:34 pm
Bosted: Molde

Innlegg Blix » Tir Sep 02, 2008 7:55 pm

oyvind84 skrev:..hvis jeg spiller på The Grand får jeg problemer med polyfonien selv om jeg kjører den alene i stand alone...skulle så gjerne ha muligheten til å kleise til på alle tangentene med sustainpedalen nede, uten at tonene detter ut og jeg hører denne forferdelige digitale skurringen...Kan du gjøre det på PCen din? Kan jo være at The Grand ikke funker like bra på Mac. Har jo vært endel problemer med den.


Jeg bruker fremdeles The Grand 1 på PCen, siden jeg ikke vil dra med meg noe som krever dongle ute på spillejobber.

Jeg kan dælje så mye jeg orker med sustainpedalen nede uten glitcher av noe slag.

Det samme gjelder Kontakt med Scarbee Rhodes samples (som låter bedre enn ekte Rhodes etter min mening, og jeg hadde Norges Beste Rhodes fra 1970 til ca 1992 da det druknet og måtte kastes...).

Du kunne jo prøvd å installere XP på Macen med BootCamp, og/eller bytte til en 7200RPM disk. Det er SATA på Macbook'en? Husker ikke i farta. IDE 7200 RPM disker har blitt veldig vanskelig å få tak i.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg oyvind84 » Ons Sep 03, 2008 8:17 am

Hmmm...Jeg skal teste å installere The Grand på en PC og sjekke forskjellen:-)
Hvis det funker bedre så hvet jeg ikke hva jeg ska gjøre, men komme hvertfall ikke til å installere Windows på macen :) Da er det heller mulig at jeg evt bytter til Akustik Piano istedet etterhvert...
oyvind84
Fersking
 
Innlegg: 9
Registrert: Ons Mar 12, 2008 2:15 pm
Bosted: Bergen

Innlegg articlyd » Ons Sep 03, 2008 4:04 pm

Hva med å bruke en vst host? ikke bruke soft synthene som standalone
Har kjørt en vsthost og div soft synther og plugins på en laptop med et RME mulitiface kort uten noe problemer med latency eller at ting har hengt seg opp på noen måte..
Finnes en del forskjellige vst host programmer både til mac og windows
http://www.hitsquad.com/smm/freeware/HOSTS_VST/
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Innlegg Blix » Ons Sep 03, 2008 4:33 pm

articlyd skrev:Hva med å bruke en vst host? ikke bruke soft synthene som standalone
Har kjørt en vsthost og div soft synther og plugins på en laptop med et RME mulitiface kort uten noe problemer med latency eller at ting har hengt seg opp på noen måte..
Finnes en del forskjellige vst host programmer både til mac og windows
http://www.hitsquad.com/smm/freeware/HOSTS_VST/


Om man bruker en VSThost eller ikke spiller ingen rolle. Det er selve VST-instrumentet som bruker resursser. En VST i standalone bruker jo også en slags integrert "host", som er et enkelt program som formidler inn og utdata. Det er minimalt med prosessering som skjer her, uansett.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron