[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - ProKeys 88, Korg SP250 eller Yamaha P140?

ProKeys 88, Korg SP250 eller Yamaha P140?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

ProKeys 88, Korg SP250 eller Yamaha P140?

Innlegg Thomas87 » Tir Sep 23, 2008 12:18 am

Hei alle sammen,

Jeg er en student uten fast jobb, men har litt penger til overs fra i sommer. I hvert fall nok til at jeg føler for å kjøpe et stagepiano til å ha hjemme i hybelen min.

Etter å ha lest i et par timer på nettet, har jeg funnet noen interessante pianoer som passer for en arbeidsløs student. Disse er listet i stigende pris:

M-audio ProKeys 88, kr 4 890,- (+ kr 300,- i frakt) http://www.m-audio.com/products/en_us/ProKeys88.html
Korg SP250, kr 5 990,- (+ kr 300,- i frakt) http://www.korg.co.uk/products/stage_pianos/sp250/sp_250.asp
Yamaha P140, kr 8 690,- (+ kr 300,- i frakt) http://www.yamaha-europe.com/yamaha_europe/norway/10_musical_instruments/70_synthesizer/20_stage_pianos/10_stage_pianos/10_p_series/018_P140/index.html

Hva anbefaler dere? Jeg er kun hobbymusiker, er selvlært og har spilt siden jeg var i 12-13 årsalderen. Jeg stiller ingen store krav til lyd, design, osv.. Spiller mye rart, som jazz, rag-time, blues og rock pluss noen klassiske ballader.

Er ProKeys 88 så bra som folk skal ha det til? Har lest et par utenlandske anmeldelser og utifra det later det til å være et kjempekupp! Drøssevis med funksjoner. Men finner få norske importører som selger denne, er det noe å bekymre seg for?

Korg SP250 er visst godt likt av Marion Ravn, er hennes faste stagepiano. Det må vel være et kvalitetsstempel? Hørte på noen sample derfra og det låt virkelig supert! Stort pluss med note- og pianostativ, da dette er noe jeg måtte ha kjøpt på de andre pianoene. Hvordan er det med å kjøpe notestativ til de to andre? Er det lett å montere?

Leser mye om at folk sier Yamaha er best lydmessig, noe som da også gjenspeiler prisen i forhold til de to andre jeg har funnet. Er det verdt for meg rent kvalitetsmessig å hoppe opp til Yamaha? Jeg synes 9 000,- blir litt mye penger. Så spørsmålet er vel egentlig hva jeg skal velge av Korg eller M-Audio.

Som sagt, jeg er ikke kresen på alt mulig rart, men jeg vil gjerne ha noen innspill fra noen eksperter her på forumet før jeg legger pengene på bordet. Jeg synes ikke dette en lett beslutning.

Takker for alle inspill, og håper på raske svar.
Thomas87
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Sep 22, 2008 11:51 pm

Innlegg Dozerbabar » Tir Sep 23, 2008 9:58 am

Jeg mener det ligger en FP-5 ute til salgs ganske rimelig på Finn. Jeg hadde slått til på den :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Thomas87 » Tir Sep 23, 2008 3:18 pm

Takk for tipset! Skal sjekke ut den nærmere. Liker best å kjøpe nytt men, da slipper jeg å bekymre meg for feil og lignende. Har sendt mail til salgsmann og forhørt meg litt.

Lurer fortsatt på om noen har erfaringer med førstnevnte pianoer? Fint hvis noen kunne dele synspunktene sine.
Thomas87
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Sep 22, 2008 11:51 pm

Innlegg ruseim » Tor Sep 25, 2008 7:54 am

Det viktigste synes jeg er at du liker spillefølelsen i klaviaturet. De fleste av fabrikantene har forskjellig anslag, tyngde og følelse i klaviaturet. Noen liker litt lettere klaviatur, mens andre vil ha litt tyngre anslag.

Prøv å få prøvespilt de forskjellige typene, så finner du det som passer for deg.

Jeg har prøvd alle typene du lister opp, og synes ProKeys88 har ett litt plastikkaktig klaviatur. Selv om det er veide tangenter, så synes personlig jeg de var for lette, samt at de virket litt "vinglete". Når det gjelder lyd så er den helt grei, men synes det låt litt "innestengt" ville gjerne hatt litt mer luftige lyder.

Korg sitt klaviatur er litt tyngre enn ProKeys, og gir en bedre spillefølelse. Har hatt SP-200, og har prøvd SP-250, Lydene er de samme, men klaviaturet på SP-250 er ikke så bra som på den gamle SP-200. Det har ett bra utvalg av basislyder. Alle fungerer greit bortsett fra orgel/hammondlydene. De suger.

Yamaha har vel egentlig det beste klaviaturet av de typene du nevner. Det har også mange toppklasse lyder. Men så koster det litt mer enn de andre også.

Det var nevnt Roland FP-5 i ett svar, og det er ett veldig bra piano. Gode lyder, og bra klaviatur.

Dette er mine synspunkter på det, basert på de jeg har prøvd.

Men som sagt tidligere, det viktigste er at du trives med å spille på det. Så anbefalingen må bli. Prøv litt forskjellige typer, så finner du det som gir deg godfølelsen. Lykke til med valget.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Thomas87 » Tor Sep 25, 2008 4:44 pm

Tusen takk for innspill ruseim! Veldig godt forklart og informerende. Jeg tok turen til en musikkforretning i Oslo i dag, der hadde de Korg SP250 og Yamaha P85 stående til utstilling.

Startet med å spille på Korg sin SP250. Allerede fra første noteslag syntes jeg tangentene virket litt plastikkaktige, vinglete og lette. Jeg har bare spilt akustisk piano før så dette var naturligvis stor forskjell. Ble ikke helt imponert over lyden heller, selv om den ikke var så aller verst.

Prøvde deretter P85, og jeg må si det var stor forskjell i positiv retning. Først og fremst tangentene som virket tyngre og mer følsomme. Må også si lyden var overraskende bedre. Jeg prøvde kun pianolydene, da det kun er disse jeg kommer til å bruke. Dette er et stagepiano som koster 3 000 mindre enn Korg SP250 i denne butikken. Hadde jeg ikke visst prisen på dem, ville jeg trodd P85 var den dyreste.

Det ser nok ut som det blir et Yamaha-piano på meg. Fikk mest akustisk følelse på denne. Om noen har flere innspill er jeg glad for det.
Thomas87
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Sep 22, 2008 11:51 pm

Innlegg Thomas87 » Man Sep 29, 2008 8:27 pm

Ja, da ble det P85 på meg!

Var på Gjøvik Musikk i dag, og fikk dermed prøve flere forskjellige pianoer.
De hadde P85 og P140 som jeg prøvde ut. Prøvde også FP4 og FP5 så vidt for morro skyld (grunnet prisklassen var ikke disse i min vurdering. Jeg var også mest opptatt av å finne ut av evt forskjeller på P85 og P140). Tangentene sammenliknet synes jeg ikke det var nevnbar forskjell. Kanskje litt forskjellig "stivhet" på Roland og Yamaha sine var det dog. Men alt i alt synes jeg tangente var veldig like.

Lydmessig kunne jeg heller ikke høre stor forskjell på nevnte pianoer. Kanskje litt klarere lyd i P140, litt kraftigere lyd. Men for meg som kun skal spille hjemme i den lille leiligheten min blir ikke dette verdt de ekstra pengene. På hjemmesiden til Yamaha står det at alle pianoene i P-serien har samme tangenter, GHE (Graded Hammer Effect). Eneste forskjellen jeg så var at tangente på P140 var litt mattere i svartfargen, slik at den gikk i samsvar med resten av pianoet som er matt svart. De svarte tangentene på P85 er blankere. Jeg som amatørspiller merket ikke forskjell i "oppførselen" på dem.

En annen ting jeg likte med P85 kontra P140 er at høyttalerene er oppovervendte. Dermed kommer lyden imot meg og ut i rommet på enn annen måte enn med P140 (som har høyttalerene på baksiden, rettet ut mot "publikum"). Fint for meg som skal ha den inntil veggen.

Jeg vil til slutt anbefale Yamaha P85 til alle som trenger et enkelt stage piano i hjemmet. Spesielt til deg som ikke trenger all verdens av lyder bortsett fra de grunnleggende. God lyd, gode tangenter og fint utseendet. Høy WAF med den røde filten over tangentene. Det er også svært portabelt med sine lette 12 kg. Ut i fra egne behov fant jeg ikke P140 verdt kr 3 500,- ekstra.

Må helt til slutt legge inn en forundring overfor Gjøvik Musikkhandel. Da jeg kjøpte P85, trodde jeg at jeg skulle få en splitter ny vare. Vel hjemme fant jeg ut at de hadde gitt meg utstillings-/demo-modellen. Som jeg betalte fullpris for. Er dette vanlig? Grunnen til at jeg fant ut dette er at jeg hadde record'et en sang mens jeg prøvde den i butikken, og den var også på pianoet jeg fikk som jeg trodde var "splitter nytt". Var også fettete tangenter, møkkete plast og til og med noen riper på undersiden. Ble skuffet av at ekspeditøren ikke fortalte meg at jeg fikk demo-modellen. Burde jeg gjøre noe mer med dette? Pianoet fungerer jo fint, og jeg har full ny-garanti på det.
Thomas87
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Sep 22, 2008 11:51 pm

Litt spesielt

Innlegg Tralle Tonetroll » Lør Okt 04, 2008 5:25 am

Gratulerer med et godt valg av piano.

Som tidligere medarbeider i en musikkforretning må jeg vel si at det å levere en demomodell som ny uten prisavslag er litt spesielt.
Det er klart at hadde forretningen vært en liten forretning ute i distriktene ville det vært litt mer akseptabelt og forståelig.

Man skal også ta med at det kan være flere grunner til at butikken velger å gi deg utstillingsmodellen, blant annet kan det være for å gi deg ekstra service ved umiddelbar levering kontra at du hadde måttet vente på et instrument levert fra grossist. Uansett, dette burde de ha opplyst om på forhånd, og hadde jeg vært deg hadde jeg pratet med de i butikken om et lite prisavslag, spesielt ettersom pianoet du fikk allerede hadde noen merker og riper.
Brukerens avatar
Tralle Tonetroll
Tørr bak øra
 
Innlegg: 15
Registrert: Fre Jan 18, 2008 2:16 am

Innlegg Kroon » Lør Okt 04, 2008 10:50 am

Som kunde skal du ikke få en demomodell uten avslag i prisen.

At de ikke fortalte deg at det var demomodellen du fikk, er mistenkelig.

Du burde snakke med de.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Thomas87 » Lør Okt 04, 2008 1:56 pm

Takker for svar Tralle og Kroon. Har hatt dårlig samvittighet overfor dette kjøpet i og med at jeg ga fullpris for et demo-/utstillingsbrukt piano. Føler meg ikke godt behandlet som kunde.

Jeg skal ringe inn og høre med dem. Men hva burde jeg kreve i prisavslag? Hva er vanlig prosentavslag på demo-/utstillingsmodeller?

I og med at jeg har igjen over en uke på angreretten, kan jeg bare levere pianoet tilbake hvis ikke avslaget er godt nok. Det sure blir tiden og bensinen (2 1/2 times kjøring) jeg må bruke på dette hvis så skjer. Det mest ideelle ville jo vært å få prisavslag så jeg kan leve i god ånd med dette kjøpet, uten å måtte bruke tid på Gjøvik Musikk grunnet dårlig kundebehandlig.
Thomas87
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Sep 22, 2008 11:51 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest