[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Orgel

Orgel

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Orgel

Innlegg øiol » Man Okt 20, 2008 9:18 pm

Sitter og blar i Finn.no og ser på orgel. Her er det mye gammelt rask som selges. Det er en studie i hva folk kjøpte på 70 og 80-tallet av f.eks yamyam-orgler. Hadde selv et slikt på 70-tallet og det låter helt jæ----. Men for en pris enkelte skal ha :shock: . Ser at et skal selges for over 3000,-. Et annet har høy "underholdningsverdi". Da er det sikkert verdt pengene. Det går også noen "ekte" wow HAMMONDORGLER. Noen har kanskje en bra krakk med og det er jo noe. Ganske fornøyelig lesning.
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Orgel

Innlegg Blix » Tir Okt 21, 2008 12:19 am

øiol skrev:Sitter og blar i Finn.no og ser på orgel. Her er det mye gammelt rask som selges. Det er en studie i hva folk kjøpte på 70 og 80-tallet av f.eks yamyam-orgler. Hadde selv et slikt på 70-tallet og det låter helt jæ----. Men for en pris enkelte skal ha :shock: . Ser at et skal selges for over 3000,-. Et annet har høy "underholdningsverdi". Da er det sikkert verdt pengene. Det går også noen "ekte" wow HAMMONDORGLER. Noen har kanskje en bra krakk med og det er jo noe. Ganske fornøyelig lesning.


Det er faktisk et par Hammond B-3 til salgs på Finn, pluss en B-2 og et par C-3. Da snakker vi om noe annet enn underholdningsverdi. Antagelig de mest solide elektriske instrumentene som er bygd, og som holder seg best i pris.

Alt det andre er idag bare skrot.

Men det var de latterlige hjemmeorglene som gjorde at importører og musikkforretninger over hele landet vokste seg store og fete på 60-70-tallet. Med orgelkurs og smarte avbetalinger. Instrumentene kunne koste mange titusener og solgte i bøtter og spann, med stor fortjeneste i alle ledd.

Dette var gullalderen for musikkinstrumentbransjen, og de snille barna spilte svisker "som låt som et helt orkester".

Verden forandret seg mye på 70-tallet, og musikken med den. Og musikkforretningene, mange kom seg aldri etter sjokket.
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Orgel

Innlegg terjewi » Tir Okt 21, 2008 9:08 pm

Blix skrev:Verden forandret seg mye på 70-tallet, og musikken med den. Og musikkforretningene, mange kom seg aldri etter sjokket.


Godt sagt! Har lyst til å redigere den:
"Musikken forandret seg mye på 70-tallet. Mange kom seg aldri etter sjokket"

Terje - som ble et annet menneske etter 70-tallet.
terjewi
Med på notene
 
Innlegg: 72
Registrert: Tor Nov 08, 2007 8:06 pm

Innlegg øiol » Tir Okt 21, 2008 11:13 pm

Ang. Hammond så vet jeg om disse. Har hatt et par tonehjul med rørleslie. Drømmer selvfølgelig om dette igjen men har verken plass, økonomi eller rygg til å skaffe dette igjen. Får bare greie meg med en Ham-Suz XK1. Som jeg synes er ganske bra. Brukte faktisk et Yamaha stueorgel en stund i et band som jeg var med i på slutten av 70-tallet. Det ble liksom ikke samme lyd som på det som jeg hørte på lp-platene jeg hadde. :(
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg øiol » Ons Nov 19, 2008 12:22 am

øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg LFF » Tor Nov 20, 2008 7:54 pm

Jeg har faktisk noen artige stueorgler som kan få noen ganske unike lyder - er særlig glad i mandolin og marimba lyden (med lang release) på et Kawai orgel. Veldig skrekkfilm-aktig som verken låter som analogsynth eller orgel.
Dessuten er det greit å ha et stueorgel om man skal kaste de rundt på scenen og sette fyr på de.
LFF
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Lør Nov 17, 2007 10:23 pm

Innlegg ruseim » Man Des 01, 2008 2:37 pm

LFF skrev:Dessuten er det greit å ha et stueorgel om man skal kaste de rundt på scenen og sette fyr på de.


På siste opptreden med bandet Lazy Angels, knuste bassisten orglet mitt med slegge på siste låta. Det var en gammel transistor Hammond. Det viktigste med den kvelden var at det sto Hammond på den siden som var ut mot publikum.

På forhånd hadde vi preppa orglet med sag på utvalgte plasser. Vi hadde også tatt ut den ene manualen slik at det ble plass til ett masterkeyboard som var lett å ta bort i det slegga falt.

Spillte hele kvelden med en synth liggende på toppen og god hammondlyd besørget av NI B4. Før siste låt forsvant synthen og idet slegga braser gjennom orglet ble det helt stille i lokalet. Tangenter og deler fra printkort spruta rundt. Ganske så artig. Gamle stueorgler kan faktisk komme til nytte. :wink:
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Blix » Man Des 01, 2008 3:16 pm

ruseim skrev:
Spillte hele kvelden med en synth liggende på toppen og god hammondlyd besørget av NI B4. Før siste låt forsvant synthen og idet slegga braser gjennom orglet ble det helt stille i lokalet. Tangenter og deler fra printkort spruta rundt. Ganske så artig. Gamle stueorgler kan faktisk komme til nytte. :wink:


Bare ikke TENK på å herpe en klassisk tonehjulsmodell. Da kommer vi og tar dere! :evil: :evil:

:lol:
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg ruseim » Man Des 01, 2008 11:33 pm

Blix skrev:
ruseim skrev:
Spillte hele kvelden med en synth liggende på toppen og god hammondlyd besørget av NI B4. Før siste låt forsvant synthen og idet slegga braser gjennom orglet ble det helt stille i lokalet. Tangenter og deler fra printkort spruta rundt. Ganske så artig. Gamle stueorgler kan faktisk komme til nytte. :wink:


Bare ikke TENK på å herpe en klassisk tonehjulsmodell. Da kommer vi og tar dere! :evil: :evil:

:lol:


Jeg kan forsikre deg om at så lenge det er jeg som spiller så kommer det ikke på tale å herpe tonehjulsorgel. Men gamle transistorutgaver med rytmeboks går helt greit.

Her er bilde fra før opptrinnet:
Bilde

Og her er under:
Bilde

Og etter:
Bilde

Som dere ser ble ingen tonehjulsorgler skadd i opptrinnet. :wink:
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Blix » Ons Des 03, 2008 1:43 am

ruseim skrev:
Som dere ser ble ingen tonehjulsorgler skadd i opptrinnet. :wink:


Enda godt.

Har akkurat lastet opp en 40-foter med 9 Hammond konsoller og 9 Leslier her i Buffalo, NY - de skal til Norge og få et bedre liv :-)
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Søn Des 07, 2008 9:59 pm

Gamle orgler er artige, arvet selv et gammalt yamaha orgel av en kompis.
Tok ut rytmeboksen og putta den i en egen kasse (har alltid likt lyden i disse rytmeboksene), basspedalene og tangentene skal bygges om for modularsynthprosjektet mitt, det samme gjelder volumpedalen.

Her er også en demonstrasjon utført av selveste Keith Emerson, på åssen man behandler tonhjulsorgler :P
http://www.youtube.com/watch?v=TTrbIvKdKo0
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg øiol » Man Mai 03, 2010 10:03 pm

Løp og kjøp, her er det førstemann til mølla. Til og med Leslie inkl.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=22136962
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg masyst » Man Mai 03, 2010 10:14 pm

Er det en Clavia Nord C1? Er det en NI B4?
Nei, det er en forkledd B3! :lol:
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg øiol » Ons Mai 05, 2010 9:51 pm

masyst skrev:Gamle orgler er artige, arvet selv et gammalt yamaha orgel av en kompis.
Tok ut rytmeboksen og putta den i en egen kasse (har alltid likt lyden i disse rytmeboksene), basspedalene og tangentene skal bygges om for modularsynthprosjektet mitt, det samme gjelder volumpedalen.

Her er også en demonstrasjon utført av selveste Keith Emerson, på åssen man behandler tonhjulsorgler :P
http://www.youtube.com/watch?v=TTrbIvKdKo0


Hvordan går du fram når du skal bruke basspedalene til modularprosjektet? Har faktisk tenkt tanken selv.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg masyst » Ons Mai 05, 2010 9:57 pm

Har ikke fått satt igang prosjektet enda, men oppskriften ligger her
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/footpedals/footpedals.html
La oss gjerne se bilder av prosjektet når du blir ferdig :)
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Neste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest