[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Orgel

Orgel

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Blix » Ons Mai 05, 2010 11:57 pm

masyst skrev:Har ikke fått satt igang prosjektet enda, men oppskriften ligger her
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/footpedals/footpedals.html
La oss gjerne se bilder av prosjektet når du blir ferdig :)


Hvorfor lager du ikke en MIDI-pedal istedet - eller bygger inn MIDI også i samme slengen? Du kan jo bruke samme reed-svitsjer til dette, kontrollerkortet koster heller ikke stort. Mange flere muligheter med MIDI...
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tor Mai 06, 2010 6:46 pm

Har vel bare ikke tenkt på det...
Men prosjektet ble uansett ikke noe av den gangen fordi kompisen som donerte meg orgelet presterte å kaste det før jeg var ferdig med å demontere det.

Nå går jeg istedet å funderer på ossen jeg kan lage en blåseinstrument som kan kontrollere synther via MIDI
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Tor Mai 06, 2010 6:53 pm

masyst skrev:Har vel bare ikke tenkt på det...
Men prosjektet ble uansett ikke noe av den gangen fordi kompisen som donerte meg orgelet presterte å kaste det før jeg var ferdig med å demontere det.

Nå går jeg istedet å funderer på ossen jeg kan lage en blåseinstrument som kan kontrollere synther via MIDI


Den er lei å lage fra scratch, dessuten er det gjort før:

http://www.akaipro.com/ewiseries

Nå ogå i USB-utgave!

http://www.youtube.com/watch?v=p2YhldxZIJs

Sjekk ut hva Michael Brecker (RIP) fikk ut av den gamle EWI-en:

http://www.youtube.com/watch?v=kOEF7f2HGoE

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tor Mai 06, 2010 7:52 pm

Utfordringer er spennende...
Gjør ikke så mye at det er lagd fra før og at den kan kjøpes i butikkene, greia er jo å lage noe selv.
Michael Brecker videoen var forresten utrolig kul!
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Tor Mai 06, 2010 8:59 pm

masyst skrev:Utfordringer er spennende...
Gjør ikke så mye at det er lagd fra før og at den kan kjøpes i butikkene, greia er jo å lage noe selv.
Michael Brecker videoen var forresten utrolig kul!


Gleden ved å lage noe selv behøver du ikke å misjonere for, jeg har holdt på med det i over 50 år :-)

Men min erfaring er at det må være et forhold mellom innsats og utbytte, der kommer forarbeidet inn. Å finne ut hvorfor man IKKE skal lage noe er noen ganger like lærerikt som å faktisk lage det.

Brlf
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg masyst » Tor Mai 06, 2010 11:15 pm

Hmm, du har kanskje et poeng der...
Men på grunn av min ungdommelige trass kommer jeg nok til å sette igang allikevel :)
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg Blix » Tor Mai 06, 2010 11:29 pm

masyst skrev:Hmm, du har kanskje et poeng der...
Men på grunn av min ungdommelige trass kommer jeg nok til å sette igang allikevel :)


Vel bekomme.

[MIMRE]
Det grelleste utslaget av min egen ungdommelige trass var å forsøke å lage oscillatorkort til en MiniMoog. Fikk kjøpt en MM uten dette kortet for 2500 kroner i 1975, og det var ikke lett å få tak i den gangen. Det var før faxen, til og med, og man ringte liksom ikke til USA, men sendte brev...

Jeg fikk låne et kort og tegnet det av, lagde filmer osv og fikk produsert to stk som en prototype hos et firma på Bekkstua som drev med slik, men fikk ikke tak i alle komponentene. Så da var man like langt. Skulle selvsagt undersøkt dette på forhånd, men undommen tenkte bare framover: kort > komponenter > lodde > spille....

Fikk så omsider svar fra Moog og etter mye frem og tilbake ble kortet sendt fra Tyskland, hele greia tok over et halvt år.

Det viste seg å være andre feil på det vraket jeg hadde kjøpt, så den måtte til Kjell på Brødrene Jørgensen, som var/hadde vært Moog-importør den gangen. Så jeg fikk meg en MiniMoog for ca 5 tusen. Mye penger den gangen, men en ny kostet 13-14 tusen eller deromkring. Solgte den i 1978 eller deromkring for 7500 kroner, da jeg gikk over til Roland. Hadde jo vært artig å hatt den MiniMoogen i dag, men pytt.
[/MIMRE]

Brlf
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg øiol » Lør Mai 08, 2010 12:27 am

Blix skrev:
masyst skrev:Har ikke fått satt igang prosjektet enda, men oppskriften ligger her
http://musicfromouterspace.com/analogsynth/footpedals/footpedals.html
La oss gjerne se bilder av prosjektet når du blir ferdig :)


Hvorfor lager du ikke en MIDI-pedal istedet - eller bygger inn MIDI også i samme slengen? Du kan jo bruke samme reed-svitsjer til dette, kontrollerkortet koster heller ikke stort. Mange flere muligheter med MIDI...


Kan et gammelt midbrett brukes? Koble pedalene på en oktav av brettet. Finnes vel en del utrangerte brett der ute skulle jeg tro. Problemet er bare at man må ha midi/Cv-boks i tillegg. 1000lapp det også.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg masyst » Lør Mai 08, 2010 12:42 am

Det burde være mulig...
Men jeg tror heller jeg ville gått for et aw Roman Sowa's MIDI-kort
http://www.midi-hardware.com/
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Re: Orgel

Innlegg øiol » Ons Okt 19, 2011 9:54 am

Dette må bare nevnes :lol: Klassisk hammenorgel til en symbolsk pris.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31298642
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re: Orgel

Innlegg FinnArild » Ons Okt 19, 2011 10:26 am

øiol skrev:Dette må bare nevnes :lol: Klassisk hammenorgel til en symbolsk pris.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=31298642

Gud hjelpe - det er akkurat som det orgelet jeg lærte å spille på som liten. Et par år senere rappa vi fjærklangen for å bruke i bandet :D .... (fatter har enda ikke merka noe)

... jeg veit ikke om det kosta 4.700 nytt engang ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Orgel

Innlegg øiol » Ons Okt 19, 2011 8:14 pm

Hadde selv et Yamaha, en modell større. Modellen het B5-etellerannet. Tror det ble kostet ca 10.000,- rundt 1975. Modellen i annonsen er en B4. Kostet ca 8000,-. Hadde det bare vært en modell mindre så kunne vi sagt B3, og da snakker vi :D .
Husker forøvrig at jeg brukte mitt på øving og tror faktisk også det ble brukt på spillejobb. Heldigvis ble det Hammond etterhvert. Her snakker vi slutten av 70-tallet og dårlig med penger.
Ser i annonsen at organet har byttet navn fra Hammenorgel til Hammond og prisen er satt ned til fantastiske 3900.
"Prisen er nesten symbolsk, men hvis det er en ekte entusiast som overtar orgelet er det mer enn godt nok"
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Re:

Innlegg toraabe » Lør Okt 29, 2011 12:40 pm

Blix skrev:
ruseim skrev:
Som dere ser ble ingen tonehjulsorgler skadd i opptrinnet. :wink:


Enda godt.

Har akkurat lastet opp en 40-foter med 9 Hammond konsoller og 9 Leslier her i Buffalo, NY - de skal til Norge og få et bedre liv :-)



Hvordan fikser man det med nettfrekvensen ?
bytter man tannhjul på synkronmotoren for å få rett tone eller frekvensomformer fra 50 til 60 hz ?
Den vil jo gå med 1500 rpm her i norge mens i usa så går den med 1800...
Torbjørn
toraabe
Tørr bak øra
 
Innlegg: 30
Registrert: Lør Jul 02, 2011 11:59 pm

Re: Re:

Innlegg Blix » Lør Okt 29, 2011 1:30 pm

toraabe skrev:
Blix skrev:
ruseim skrev:
Som dere ser ble ingen tonehjulsorgler skadd i opptrinnet. :wink:


Enda godt.

Har akkurat lastet opp en 40-foter med 9 Hammond konsoller og 9 Leslier her i Buffalo, NY - de skal til Norge og få et bedre liv :-)



Hvordan fikser man det med nettfrekvensen ?
bytter man tannhjul på synkronmotoren for å få rett tone eller frekvensomformer fra 50 til 60 hz ?
Den vil jo gå med 1500 rpm her i norge mens i usa så går den med 1800...


Synkronmotoren driver generatorakslingen "direkte" (via en spiralfjær og et par svinghjul som stabiliserer rotasjonen) - dette sitter på linje mellom motor og aksling så det er ikke plass til noen tannhjul. Man kunne laget en gearboks, beltedrift har vært prøvd, men i praksis gjør man det enda enklere, og får økt frekvensstabilitet på kjøpet (praktisk når man spiller steder hvor det er bensin/dieselgeneratorer som leverer strøm):

Man installerer en frekvenskonverter fra TrekII: http://www.trekii.com/SC60D.html

Denne installeres etter 230 -> 115V transformatoren, som kan bygges inn. Jeg har brukt ringkjernetrafoer på 400W, de driver fint både orgel og Leslie.

TrekII SC60D har nærmest blitt en industristandard.

Apropos: Leslier bruker også synkronmotorer, og vil rotere for langsomt når de kjører på 115V/50Hz. Her monterer man bare på litt større drivhjul til remdriften. Også fra TrekII.

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Re: Orgel

Innlegg øiol » Tor Des 01, 2011 10:11 pm

Folk slutter aldri å overaske meg. Et JVC Victron orgel fra 1973 som det forlanges 15.000,- for.
http://www.finn.no/finn/torget/tilsalgs ... e=32067365
Tror nesten kommaet står 2 plasser feil.
Analogue Systems, Pittsburgh, Circuit Abbey, Bugbrand, Paia, Blacet, Flight of Harmony, Synthasonic, Metalbox og Doepfer Modular, Doepfer Dark Time, Dark Energy
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

ForrigeNeste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest