[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvilke analogsynther har du?

Hvilke analogsynther har du?

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Re: Min lille samling...ikke alt er analogt dog.....

Innlegg waveterm » Tir Nov 18, 2008 8:53 pm

Node skrev:
waveterm skrev:Har noen tips om gode verksteder på østlandet??


Prøv analog.no. Har brukt han i 15 år, alltid like fornøyd.


Takk for tipet!
Multimoog var den første synthen jeg prøvde-ny hos Schlagerforlaget ca 1983...
waveterm
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Fre Okt 31, 2008 4:40 pm
Bosted: Bærum

Innlegg øiol » Fre Jan 23, 2009 8:22 pm

Ja nå har jeg endelig blitt analog igjen etter mange år som digital. Om man ikke tar med tonehjulsorgel da. har ikke hatt analogt siden begynnelsen på 80-tallet, da jeg hadde Arp Pro/dgx, Arp Odyssey, TR808 og Jupiter 4. Moog var bare noe du drømte om og så på bilder.
Fikk nylig kjøpt meg en Little Phatty stage. Utrolig morsom sak med god lyd. Guttungen på 4 har også funnet ut at dette er en godsak.
Takk til han som solgte meg den. Fikk et lite flashback når jeg hentet den, Der sto både en Odyssey og en Jupiter 4 :shock:
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg hanton » Lør Jan 24, 2009 2:38 pm

Har nettopp fått min første analogsynth, en Yamaha CS-20M.
Kjøpte den på eBay for $200. Veldig kul sak egentlig!

Har også en Korg Poly800 og en Korg DW6000 på hånda som jeg kunne få gratis(!)
De er vel hybridsynther da, men sier ikke nei takk fordet! 8)
hanton
Tørr bak øra
 
Innlegg: 32
Registrert: Fre Sep 14, 2007 7:00 pm
Bosted: Oslo

Innlegg ruseim » Ons Jan 28, 2009 9:18 am

hanton skrev:Har også en Korg Poly800 og en Korg DW6000 på hånda som jeg kunne få gratis(!)
De er vel hybridsynther da, men sier ikke nei takk fordet! 8)


Min første synth var en DW-6000. Den kan lage veldig varme og fine lyder takket være analoge filtre.
Ikke noe er som hardwaresynther.

Yamaha S80, Moog Little Phatty, Yamaha DX7, Roland JV-1080, Oberheim Matrix-1000
ruseim
Med på notene
 
Innlegg: 66
Registrert: Tir Okt 02, 2007 2:36 pm
Bosted: Gjøvik

Innlegg Jetboy » Fre Jul 24, 2009 8:27 pm

Analog:
Jupiter 8
MultiTrak
MonoPoly

Hybrid:
MKS70 m/pg
Juno-2 m/pg
DSS-1
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg ahr » Tir Aug 25, 2009 6:36 pm

Jeg er også igang med å samle på 80 og 90 talles synther.

Har nå følgende:
- Yamaha DX7 IID
- Yamaha SY99
- Yamaha EMT-10
- Roland JX3P
- Roland JX8P
- Roland JV80
- Roland G 800
- Roland D-50
- Roland Juno D Spes.Ed
- Roland SH-201
- Technics KN 2000
- Cheetah MK7VA Masterkeyboar
- AKAI S2000
- Korg IS50
- Korg M1
- Oberheim OB-12


Har hatt følgende synther:
- Roland U20
- Roland Jupiter 8
- Roland MKS30
- Roland W30
- Yamaha MT32
- AKAI AK73 ( Utrolig dårlige greier )
- AKAI S700
- Korg Poly 61
- Fender Rhodes 73 Mark II

Er interessert i å kjøpe følgende:
- Roland Jupiter 8
- Roland PG200 kontroller
- Roland JD 800 ( Gikk akkurat glipp av en.. )
- Moog
- Oberheim Matrix 12
- ARP Odyssey
- Roland Juno 60
- Roland Axis

Så ta kontakt om du er et eksemplar du vil selge.
Sist endret av ahr den Søn Okt 31, 2010 2:41 pm, endret 1 gang
ahr
Fersking
 
Innlegg: 1
Registrert: Tir Aug 25, 2009 6:06 pm

Innlegg Mr. Wurly » Ons Aug 26, 2009 10:15 am

Alesis Andromeda
Moog Voyager
Moog Little Phatty TE
Korg Mono/Poly
Oberheim Matrix-1000

8)

Skal selge Oberheim'en Matrix-1000. Selger også en Korg DW-8000 (analoge filtere!).
Moog Voyager SE, Korg Mono/Poly, Novation Supernova, Roland JP-8000, Korg Prophecy...
Brukerens avatar
Mr. Wurly
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Tir Feb 24, 2009 10:46 am

Innlegg keyboardwizard » Søn Aug 30, 2009 3:54 am

ikke så mye analogt her i gården men :)

* Moog Voyager electric blue med Moogerfooger + CV expander

VA's & keyboards:
Access virus TI Keyboard
Kurzweil PC3x
Clavia Nord Electro II 73
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Innlegg vrtj » Ons Sep 09, 2009 12:08 am

AKAI S5000 - fantastisk stødig sampler, med utrolige muligheter.

Cheetah MS6 (ver KM1.3) - nydelig analogsynth med velocity

Clavia Nord Lead (mk1) - Gammel traver som aldri vil miste sine utrolige muligheter. Heftig FM-aktige, skarpe, høvlende lyder om du tweaker litt på de til dels spesielle løsningene med envelopes og modulering den har.
For meg er den primært masterkeyboard, da dette er det eneste jeg har som sender velocity.

Ensoniq SQ-R - 1 unit rack digitalsynth med mange fine presets

Future Retro 777 - Søt liten boks med pattern-/song-sequencer, men også MIDI in/out. Lyden? Helt sinnsyk. Den må prøves for å forstå hvilke muligheter som lurer der inne, alene.

Korg Polysix M (ver RW/JH2.1) - Særegen synth på mange måter. Herlig, unik Ensemble-effekt innebygd. Strings og pads blir som om de kommer fra himmelen. Mildt sagt en super maskin, også til punchy basser etc. You name it.

Moog Sanctuary (MemoryMoog Plus ver v4.0) - Jeg har prøvd mye, og dette må være kongen av alle. Særegenheter, som ikke kan gjenskapes, finner man i mange, kanskje de fleste synther, men når du står med denne, og den er i orden 100% (ikke nødvendigvis enkelt), ja da har du et redskap du ikke makter å oppdrive makan til. 3 oscillatorer og 6 stemmer. Deler mye av strukturen med MiniMoog, men benytter CEM3340 oscillatorer og CEM3360 VCAer. At disse chippene benyttes i haugevis av andre synther, blant andre Jupiter-6, prophet-5, MKS-80 rev4 osv. betyr ikke en døyt. Denne synthen OSER av kraft! Og låter så herlig og kraftfult at den mest må sammenlignes med en modulær-synth
eller noe sånt. 100 lagringsplasser for programmer er luksus. Og lyder som blir lagret gjenskapes ordentlig når de hentes frem igjen. Et vidunder, som nok aldri vil se sin make. De seneste, Plus-utgavene, hadde MIDI, selv om det ryktes at den var helt ræva. Min, som har det nest siste EPROM-settet som ble laget til denne synthen, er ikke helt solid timingsmessig, men henger med. Det er et mål å finne en stødigere MIDI-løsning for å få mer presis timing. Den snubler littegrann her og der (ikke mange millisekundene, men merkbart) hvis du kjører mye polyfoni i strie strømmer. Så er den kun OMNI, altså MIDIen må filtreres til kun å slippe gjennom på en bestemt kanal før du kjører midi fra sequenceren inn i den. V4.1 chipsettet skal visstnok ha velgbar midi-kanal uten at jeg vet mer om det. Jeg anser uansett dette som, når den er i utbygd stand (dvs. at alle viktige "bulletins" er utført på elektronikken) og virker ordentlig, den heftigste synthen i manns minne.

Roland HS-60 - Identisk med en Juno-106, men en mer folkelig utgave med innbygde høyttalere. De rocker ordentlig de også :)
Så må det jo nevnes at Juno-106 er en utrolig fleksibel og vellåtende synth, i all sin enkelhet. Magisk punch i envelopes. Utrolige basslines den leverer. Mistenker at det ligger noe bass-boost kretse-greier der inne et sted, for med de subsoniske svingningene (jeg mener DYP bass) som kommer ut av denne når du drar noen basslinjer gjør vei i vellinga. Ja, jeg gjetter på en slags innbygd EQ som farger lyden når HPFREQ stilles på trinn 0.

Roland Jupiter-6 (ver Europa v2.0) - Ja, en skikkelig soldat dette her. Et univers av muligheter. Sylskarpe herlige HP og BP sweeps, med resonans da den har multimode, switchbart filter. Hvorfor har ikke flere dette? Med Europa v2.0 seksdobler man antall banker og man får da plass til 288 tone-oppsett + x antal presets, hva vet jeg. Poenget er lydmulighetene. MIDI-clock synk på arpegiatoren, som er stødig som tusan. Ratio 4x,3x,2x,1.5x,1x,0.5x kan velges mot midi-clock recieve, slik at arpeggiatoren skalerer tempoet. En vinner. No less.

Roland MKS-70 - Himmelske strings, og utrolig mye annet bor i denne. Desverre utrolig kjelkete interface, slik at det er ikke moro å sitte å knote med denne. Har en PG-800 programmer til den, som opererer super-smooth, men den går kun på tone-parametrene, mens denne synthen gjør mye bruk av patch-parametre som du fortsatt må rote rundt med hjul og knapper for å få oversikt over. Kan være smart å tegne seg et skikkelig kart over alle parameter osv. iht. manualen, for så å bruke dette for å finne frem når en programmerer lyder.

Roland MKS-80 rev5 - Trenger en å si mye om denne. Den er full av kraft, med sine balanserte XLR-utganger, virker det som om lyden kommer for å ta deg når du begyner å spille, og et par heftige 3-korder med unison-2 mode og andre tilrettelagte parametre blåser isen av sydpolen. Skru på litt unison detune på en saftig sagtann-lyd og du har hele bisvermen inn i lydbildet. Stødig MIDI, med omtrent fullstendig implementering slik at omtrent alle, både for UPPER/LOWER og TONE/PATCH er styrbare. Via sysex riktignok, men med en MIDI-controller som kan programmeres til å sende sysex er du oppe og går.
Jeg har en Encore knobby, og den gjør susen. MKS-80en reagerer veldig smooth på cutoffskruing osv. Bare litt programmering i starten for å få de rette parameterne på det rette knobbene. En ultimat maskin på mange måter. Og DYNAMICS, som er det samme som velocity, men som her også gir mulighet for at anslaget påvirker attack-tid. Velgbar av/på dynamisk følsomhet for hver av envelopene, pluss en master slider ved siden av volume-slideren for globalt å regulere følsomheten.

Sequential Circuits Prophet-5 rev3.0 - Fabelaktig fin lyd! Dette er også en utrolig maskin. Enestående sound-design gjør at her får du valuta for pengene. Kort sagt: SYNTHEN SIN! HEFTIG!

Sequential Circuits Split-Eight - Kanskje litt begrenset pga. kun 0-15 i steps på A,D,S,R (både filter og VCA),LFO-rate og litt lav oppløsning på en del andre ting. Litt enkel, for å si det enkelt :) MEN. Det er et stort men her. Denne synthen sviser ut sinnsyke, fabelaktige "flyve-lyder" du rett og slett aldri vil kunne oppdrive noe annet sted.
Nøkkelen er at du har 8 stemmer. Seksjon A har 4 og B har 4. Seksjon A og B har hver sin egen volume-knob, og hver sin egen utgang bak.
Jeg benytter kun utgang A og henter ut lyden. Slå på POLYMOD (0-15), altså høyere enn 0. Bare prøv litt frem og tilbake fra 1-15 for å finne en som passer bedre enn andre. Nå kan du med et tastetrykk switche mellom å redigere A eller B´s lydparametre, og POLYMOD sørger for at LYDEN, altså det aktuelle LYDSIGNALET fra seksjon B "morpher" seg inn i lyden på seksjon A. Juster på resonans (0-31) eller cutoff (0-127) på SEKSJON B, og varier litt frem og tilbake mellom A og B. Husk at det er lyden fra A som blir r#vkjørt av B og bare blir noe du aldri har hørt og er skikkelig corny. Sounden står for meg etterhvert som veldig "Sequential". Min har noen bugs, men vet ikke om det har med at MIX A/B OUT ikke virker, og dermed heller ikke den innbygde chorusen, å gjøre. En sjelden godsak for en analog-freak.

Pluss noen til som jeg ikke orker å nevne nå... Ble innlegget litt langt kanskje? :)
Vidar
vrtj
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 08, 2009 9:47 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg Jetboy » Tor Sep 10, 2009 8:39 pm

Fine maskiner der, Vidar.

Som jeg sa til den andre MM-eieren her på forumet, så er det visst LAMM som er greia for deg. Koster jo litt, men pytt pytt?
A city built on rock'n roll is structurally unsound.
Jetboy
Med på notene
 
Innlegg: 94
Registrert: Tir Mai 12, 2009 4:55 pm

Innlegg vrtj » Lør Sep 12, 2009 9:29 pm

Ja, LAMM hadde vært interessant, men etter å ha tilbragt måneder hjemme og omsider fått min MM Plus 100% er jeg super-fornøyd. Man skulle tro etter hva man leser rundt omkring på nettet at synthen er ubrukelig uten LAMM, men det er fullstendig skivebom. Min Sanctuary er akkurat like stabil som hvilken som helst annen analogsynth. Det viktige, tror jeg, er at de såkalte "bulletins" for denne synthen er utført, og min har det meste, om ikke alle disse implementert. Hadde jeg hatt 3300 euro jeg ikke visste hva jeg skulle bruke på, hadde jeg heller kjøpt et par memorymoogs til, så hadde jeg hatt flere yndige prosjekter ei stund :) Den synthen er bare helt fantastisk musikalsk og RÅ!
Vidar
vrtj
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 08, 2009 9:47 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg masyst » Søn Sep 13, 2009 4:51 pm

vrtj skrev:Hadde jeg hatt 3300 euro jeg ikke visste hva jeg skulle bruke på, hadde jeg heller kjøpt et par memorymoogs til, så hadde jeg hatt flere yndige prosjekter ei stund :)

Har du selv fikset opp den MemoryMoogen du har nå?
Det er jo isåfall ganske imponerende...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg vrtj » Man Sep 14, 2009 8:31 pm

masyst skrev:
vrtj skrev:Hadde jeg hatt 3300 euro jeg ikke visste hva jeg skulle bruke på, hadde jeg heller kjøpt et par memorymoogs til, så hadde jeg hatt flere yndige prosjekter ei stund :)

Har du selv fikset opp den MemoryMoogen du har nå?
Det er jo isåfall ganske imponerende...



Takker for det! Joda, jeg har funnet ut av det selv, etter møysommelig gjennomgang av skjematikk og mange,mange,mange timer med grubling og skifting av ICer. De fleste feilene skyldtes faktisk defekte ICer.
Vidar
vrtj
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 08, 2009 9:47 pm
Bosted: Trondheim

Innlegg masyst » Man Sep 14, 2009 10:14 pm

Hvordan ser et slikt vidunder ut inni?
Har du noen bilder?
Har sett noen bilder av gamle samplere der det er tett i tett med IC'er, regner med at det ikke er så ille i MM'en...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg vrtj » Man Sep 21, 2009 1:27 am

Hei! Jo, det er ille hvis du ikke liker "masse ICer" for i MMen finner du bare på voice-kortene 18 cem3340, 12 cem3360, 24 4066B, 18 4016B, 30 4558P, 12 TL072, 6 TL071. Dvs. over 100 ICer for å lage lyden, pluss alle de som skal til for å styre de seks synth-modulene. Vi snakker nok 200-300 ICer totalt. Har noen bilder, men jeg får ikke dreisen på å poste dem her da det ser ut til at du må linke til noe med http:// og jeg har ingen steder å legge ut noe. Kan maile bilder evt. om noen er interessert. Har for øvrig akkurat avsluttet, med suksess installasjonen av et Kenton MIDI-retrofit kit for den nå, hvor jeg slapp å borre nye hull i synthen, da den har MIDI kontakter originalt (Plus-versjonen). Kun et lite et til en trykk-bryter som følger med for å kunne programmere midikanal, pitch-bend, mod, CC#Y og CC#Y (rutes til de to foot-pedal input-linjene som synthen har fra før), den har til og med "learn" mode, så du vrir bare på en midi-knob, og synthen assigner det den får inn til å være kontrollerene til de to. Pedal 1 kan rutes på synthen videre til volume, pitch, filter (evt. kombinasjon) og pedal 2 til OSC2 PITCH og/eller MOD AMOUNT. Den reagerer nå smooth på pitch-bend via midi, samt mod og x og y. Et hav av muligheter..
Vidar
vrtj
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Tir Sep 08, 2009 9:47 pm
Bosted: Trondheim

ForrigeNeste

Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest