[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Basslyd / Spectrasonics Trilogy

Basslyd / Spectrasonics Trilogy

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Basslyd / Spectrasonics Trilogy

Innlegg neokmin » Søn Sep 30, 2007 11:43 am

Hei folks :)

Jeg trenger sårt noen tips og triks i forbindelse med basslyd - å få bassen til å sitte i miksen. Må innrømme at jeg sliter litt med dette.

En låt jeg har holdt på med i lang tid nå, endte jeg opp med å automatisere bassen volumsmessig fra A til Å (etter tips på kvr forumet). Er dette en vanlig fremgangsmåte ? Problemet var at enkelte toner tildels forsvant i miksen, mens andre stakk lengre frem og "overkjørte" alt annet. Hvis dere klarer å tolke hva jeg mener.. håper det.

Kompressor og eq var ikke nok i seg selv. Automatiseringen av volumet gjorde ting absolutt bedre - men finnes det andre løsninger eventuelt ? Jeg lurer på hvordan dere løser dette evt - dere med lengre erfaring og bedre kunnskaper enn meg.

Jeg bruker stort sett Specrasonics Trilogy bassmodulen - og spesielt Electric 5 string fingered - True stacc patchen - som jeg har sansen for - og hvis dere kjenner til denne. (Modulen skulle holde mål etter det jeg har fått med meg av diverse reviews)

Til eq og kompressor bruker jeg Wave Arts Trackplug 5. (Sonnox og Waves er nok sikkert bedre, i know, men de har jeg ikke råd til for øyeblikket) Trackplug settinger ..? jeg har prøvd utallige.... forhånds innstilte, men også anbefalte settinger på attack, release, threshold etc. lest på webben. Tildels til ingen nytte.

Generelt så sliter jeg med bassen i de fleste låtene jeg har spilt inn - å få den til å sitte behagelig i miksen.

Er det evt andre software bassmoduler som dere kunne anbefalt ? The real thing og en stødig bassist ? yes, i know - men har ikke tilgang på det for øyeblikket :)

Innrømmer at jeg er en grønnskolling på mange felt, men har stort ønske om å lære mer.

Hilsen k

PS! Edit og litt tilleggsinfo ang eq : jeg opplever ofte bassfrekvensen rundt 115 - 130 Hz (litt avhengig av patch / basslyd) som irriterendes og "ubehagelig" på mine Genelec 8030A monitorer - det låter rett og slett ikke bra og jeg ender som oftest opp med 6-8 dB "notch" kutting i dette området. Kan det ha noe med at monitorene mine er små evt ? Monitorplassering ? (ca 20 cm fra bakvegg, men skulle nok vært litt lengre muligens) Eller et dette generelt et "problemområde" når det gjelder basslyd ?
Sist endret av neokmin den Søn Sep 30, 2007 12:10 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Søn Sep 30, 2007 12:03 pm

Det er ikke enkelt å få en jevn proff basslyd. Grunnlyden du bruker er super, så det er ikke det. Har du sjekket at velocityen er sånn noenlunde jevn?

Dersom du har et dårlig rom å mikse, kan bassen oppleves ujevn. Er dette et problem på alle anleggene/romene du tester i? Sjekk med et par gode hodetelefoner.

Gjør du radikale EQinger? Loop den tonen som stikker mest ut og prøv å finne frekvensen som demper den. Likedan loop den tonen som er svakest, å prøv å EQe denne opp. Hvordan blir resten av tracket da?

Ellers så må man ofte til med litt volum automasjon for å få basstracket jevnt. Det skal dog ikke være nødvendig å justere mer enn ca +/- 1-,5 -2 db. Er utslagene mye større er det noe annet som er problemet.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg neokmin » Søn Sep 30, 2007 12:34 pm

Hei. Takk for svar! Jeg editerte innlegget mitt mens du svarte virker det som :) les min PS! nederst.

Gjør nok radikale endringer eq messig. Har ikke testet det du nevner om å justere eq'en der bassen forvinner - så den tar jeg med meg videre :) Velocityen skulle være grei

Kanskje det har noe med rommet å gjøre, men jeg sitter som regel i sweetspotten ved lytting. Avstanden til sideveggene er relativt lang (over 2 meter) Bakveggen ..kort .. ca 20 cm. Kanskje det er her problemet ligger...

Lytter også via Beyerdynamic DT 770 pro hodetelefoner - problemet er forsåvidt tilstede der også, men i mindre grad når jeg tenker etter.

pluss/minus 1-2 db volumjustering automatisert var det jeg endte opp med - virker som at jeg var inne på noe riktig her ihvertfall, hehe :)

K
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Søn Sep 30, 2007 4:46 pm

Hei.

Du sitter rett oppi bakveggen? Der tror jeg du har mye av problemet.

Prøv å flytte deg lenger ut i rommet. Det er bedre at monitorene står nærmere en vegg enn at du sitter helt oppi en selv. Du skriver at monitorene dine står ganske langt uti rommet? Kan du f.eks. forskyve hele oppsettet?

Hvis ikke det går, så anbefaler jeg å gå ut på gangen når du har mikset litt, og stå der en stund og bare lytte. Det har reddet meg noen ganger. ;)

Trilogy lydene er etter min erfaring veldig jevne uten behandling. Prøv å unngå å gjøre drastiske EQ-endringer under 500Hz.



Frekvenser tilsvarer toner/noter. Under ser du en oversikt. Dette er viktig å huske på dersom du gjør drastiske EQ-endringer - tar du for hardt i, eller bruker en EQ som er for "bred" (for lav Q) så lager du et problem ved å fikse et annet. Hvis du kjenner til hvilke noter det er som er høye/lave kan du bruke denne oversikten til å finne ut hva grunnfrekvensen til denne noten er, og fikse problemet mer presist.

Håper det hjelper. Lykke til!

Bilde
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg neokmin » Søn Sep 30, 2007 5:27 pm

Beklager, jeg ordla meg litt feil.. jeg mente at monitorene er plassert 20 cm ut fra veggen. Bak meg, bak min rygg er det ca 3-4 meter space. Har mye å gå på den retningen forsåvidt, men det blir et prosjekt å gå i gang med flyttingen ... Frem med hammer sag og drill, det er vel det som skal til .. :) ..

Ellers yhoyland, takker og bukker så mye for svaret. Og jeg tar en utskrift av den oversikten ! Supert ! :)

K
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Søn Sep 30, 2007 6:02 pm

Haha, ok. Da har jeg noen flere spørsmål for å finne ut om dette er et akustisk problem:

Hvor langt, bredt og høyt er rommet du jobber i?
Hvilke materialer er det bygd i?

Dersom rommet ditt har svært ujevn bassrespons, så er det ganske omfattende arbeid å fikse dette. Det hjelper f.eks. lite å henge opp et teppe her og en ullsokk der... men det kan hjelpe på høyere frekvenser, så om du har noen tepper el.lign. hengene på veggene så skader det ikke. De aller fleste rom som ikke er bygd med akustikk som prioritet har slike problemer, spesielt i bassområdet. Dette er fordi bølgelengden på bassfrekvenser tilsvarer de målene vanlige rom blir bygget i (100Hz har f.eks. en bølgelengde på 3,4 meter). Det som skjer, veldig enkelt forklart, er at lydbølger blir reflektert i tak og vegger, og "smelter sammen" med direktelyd fra monitorene dine. Uheldigvis så er det slik at disse refleksjonene enten trekker fra eller legger til direktelyden, slik at de oppleves som én bølge. Mens vi vanligvis hører "ekko" i høyere frekvensområder, så oppleves bassfrekvenser mer som "romling". Et godt eksempel på dette er små baderom med fliser - prøv å synge en skala neste gang du er på badet, og hør på hvordan noen toner blir høyere enn andre p.g.a. dimensjonene på rommet.

Som sagt så er dette vanskelig å gjøre noe med uten å gå stort til verks. Til "hobbybruk" kan det være mer praktisk å gjøre seg kjent med det rommet du arbeider i og ha "problemområdene" i bakhodet når du mikser. Som Ole Henrik skriver, så kan det være lurt å ha et kvalitetsheadset å sjekke på (der spiller ikke akustikken inn, såklart).

Hvis du har et stereoanlegg i et av rommene ved siden av, kan du strekke en kabel inn dit slik at du kan sjekke miksen din i et annet rom mens du jobber (da slipper du brenne cd'er osv).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg neokmin » Tor Okt 04, 2007 9:15 am

Beklager sent svar .. Men, ja.. det kan nok være at det er her problemet ligger. Rommet er ca 20 kvm, men relativt usymmetrisk. Takhøyden er relativt lav - tja, jeg tipper på 2,5 m høyt (ehh, litt usikker her - jeg må ta mål..). Ingen av veggene har noen form for akustisk demping, bortsettfra lydisoleringsplater fra Rockwool, med hard malt overflate (rommet ble tidligere brukt til øvingslokale - derfor disse)

Det er et parti i taket hvor jeg har limt opp 8-10 akustiske dempeplater fra GA (Golden Age) - men det er alt. Burde nok hatt noen flere av disse evt.

Ellers så er det vegg til vegg teppe på gulvet, og jeg har en 2 og 3 seter sofa i stoff.. hehe.. skulle være bra det og så langt jeg har hørt :)

Hmm, tja .. hvor begynner jeg .. flytting av monitorene, eller flere akustikkplater ? Begge deler ja .. :) Dette blir ikke billig ... :( .. :)

Takk for svaret forresten :)

K
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Fre Okt 05, 2007 6:36 pm

Jeg tviler på om akustikkplater vil hjelpe noe særlig på bassresponsen i rommet. Da må du opp med bassfeller av noe slag i hjørnene. En teppe rull eller en solid stol hjelper. Auralex og Golden Age selger egne bassfelle-løsninger.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest