[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trenger tips ved kjøp av usb keyboard

Trenger tips ved kjøp av usb keyboard

Analogsynth, digitalpiano eller pumpeorgel ... Her er stedet!

Moderator: Ole Henrik

Trenger tips ved kjøp av usb keyboard

Innlegg lineh » Tor Jan 22, 2009 3:07 pm

Hei, jeg har Macbook Pro og Logic Pro, er ganske ny på dette. Dessverre har ikke min gamle Roland synth usb utgang, så jeg må skaffe meg et usb keyboard. Fram til nå har jeg lånt et m-audio keystation 49e, og dette funker jo bra, så jeg kunne jo kjøpt et slik, bortsett fra at jeg kanskje kunne tenke meg 61 tangenters, 49 er litt i minste laget, selv om det går greit.
N.B. Jeg liker IKKE sånne veide liksom-piano tangenter, vil ha synth-tangenter.

Vurderer å kjøpe et (brukt) Novation Remote SL 61. Prøvde det i en butikk og det var sinnsykt deilig å spille på, deilige tangenter. Men er usikker på om det er litt mer komplisert enn jeg egentlig trenger.
Samtidig virker det jo fint med automapping, hvis jeg har skjønt det riktig. Er meningen at man skal kunne skifte mellom instrumenter i Logic ved hjelp av knappene på keyboardet...?
Leste også litt om keyboardet på nettet men det høres ut som dette med automapping ikke funker så bra i Logic som i for eks. Reason.

Noen her som har erfaring med Novation Remote SL (og Logic)?
Eller kanskje kan tipse meg om et annet keyboard...?

Takknemlig for alle råd og tips!
lineh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor Jan 22, 2009 2:43 pm

Innlegg masyst » Tor Jan 22, 2009 8:54 pm

Det finnes mange modeller, men tror Emu Xboard 61 vil være ganske bra.
Vi har jo også Edirol PCR-800, M-Audio Oxygene 61 og Yamaha KX61 som er 61 tangenters midikeyboard med usb og synthtangenter.

Når det gjelder automapping brukes det mest for redigering av lyder og parametre på pc'en uten å selv måtte sette opp kontrollene. På Reason er dette veldig enkelt å gjøre selv manuelt ved hjelp av "learn" funksjonen, vil tro det er noe av det samme som gjelder for Logic.

Når dette er sagt, så bruker jeg nesten ikke PC'en til å lage musikk på, så jeg er vel egentlig ikke rette personen til å svare på dette.
Tipper på at du kan få bedre svar i Soft- og hardwareforumet her...
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg lineh » Tor Jan 22, 2009 10:16 pm

OK, tusen takk for svar og tips! Skal sjekke ut både keyboardene du nevner pluss i software-forumet. :D
lineh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor Jan 22, 2009 2:43 pm

Innlegg øiol » Tor Jan 22, 2009 10:33 pm

Kan du ikke bruke en enkel midi/usb interfacekabel. Regner med at Rolandbrettet har midi inn og ut?
øiol
Aktiv
 
Innlegg: 112
Registrert: Lør Aug 16, 2008 12:15 am
Bosted: Akershus

Innlegg lineh » Tor Jan 22, 2009 10:41 pm

Ja, jeg fant nettopp ut at dette fantes! Det må da kunne funke? Der jeg kjøpte mac'en sa de at det ikke var mulig å koble synthen til mac'en på noen måte, men jeg søkte på "fra midi til usb" nå og fant to kabler hos www.procom.no, E-MU XMIDI 1x1 og E-MU XMIDI 2x2.
Har du noe peiling på forskjellen på disse...? :D
lineh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor Jan 22, 2009 2:43 pm

Innlegg masyst » Tor Jan 22, 2009 10:44 pm

Forskjellen er rett og slett at 2x2 har mulighet for å koble til to midienheter på interfacet, mens 1x1 bare har plass for en. Tror 1x1 passer ditt formål best.
A synthesizer will be for you what you want it to be...
Brukerens avatar
masyst
Aktiv
 
Innlegg: 148
Registrert: Søn Sep 16, 2007 4:37 pm
Bosted: Lørenskog

Innlegg lineh » Tor Jan 22, 2009 10:48 pm

Jepp. Kan nesten ikke tro at det kan være så enkel løsning på dette... :lol: nå kan jeg fortsette å bruke den gamle synthen min... :D
lineh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor Jan 22, 2009 2:43 pm

Innlegg Blix » Tor Jan 22, 2009 11:55 pm

lineh skrev:Ja, jeg fant nettopp ut at dette fantes! Det må da kunne funke? Der jeg kjøpte mac'en sa de at det ikke var mulig å koble synthen til mac'en på noen måte, men jeg søkte på "fra midi til usb" nå og fant to kabler hos www.procom.no, E-MU XMIDI 1x1 og E-MU XMIDI 2x2.
Har du noe peiling på forskjellen på disse...? :D


Vedkommende som solgte deg Mac'en har store hull i sin kunnskap! MIDI er en grunnleggende standard i ALLE musikkprogrammer, og overganger fra MIDI til Atari/Amiga/PC/Mac osv har eksistert til "alle" tider!

MIDI er den mest vellykkede kommunikasjons-standarden noen sinne innen et bruksområde, helt siden 1983 da den dukket opp. Det vil antagelig alltid være en mulighet for å konvertere MIDI til de rådende port-standarder på datamaskiner i overskuelig framtid.

Lykke til videre!

Blix
Blix
Superaktiv
 
Innlegg: 383
Registrert: Ons Apr 09, 2008 11:30 pm
Bosted: Oslo

Innlegg lineh » Fre Jan 23, 2009 12:10 am

Takk for det! :)

Mulig han som solgte meg mac'en gjerne ville selge med et nytt keyboard også... :wink:
lineh
Tørr bak øra
 
Innlegg: 34
Registrert: Tor Jan 22, 2009 2:43 pm


Gå til Synther og keyboards

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest