Ja da, jeg tar opp i 24-bit selv enn så lenge
Har bare hatt noen lengre og oppklarene diskusjoner med en del racere på området og det er mye misforståelser som er ute og går blant folk.
For det første så er det bare tull å ta opp så nærme peaknivået som mulig og der har jo 24-bit sin fordel i mer headroom.
På en annen side: Hvis du tar opp f eks en lydkilde/låt/hva-som-helst som ikke har f eks et dynamikknivå på mer enn 70 db, så vil du heller aldri ha bruk for mer enn 16-bit. Det er jo noe å tenke på for de som f eks vil spare litt HD-plass av en eller annen grunn
I utgangspunktet skal i hvertfall ikke 24-bit og 16-bit låte forskjellig i slike sammenhenger.
48kHz er jeg litt mer skeptisk til, men det har med konvertering å gjøre. Har du state of the art konvertere til 100 millioner, så kjør på og konverter til du ser 1'ere og 0'er, men skal opptaket ditt aldri innom 48kHz seinere i prosessen så ser jeg ikke helt vitsen.
Jeg tar gjerne i mot A/B-tester mellom forskjellige sample-rates altså. Bare fett å oppdage nye ting, og det gjør man jo hele tiden i denne bransjen!
Forresten:
En innspilling med alt for lavt inngangsnivå vil låte bedre spilt inn med 24-bit kontra 16-bit
Er dette noe du har opplevd selv? Kilder?