[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvilket opptaksformat bruker du?

Hvilket opptaksformat bruker du?

Moderator: Ole Henrik

Hvilket format bruker du?

44.1kHz 16-bit (CD)
5
15%
44.1kHz 24-bit
17
52%
48kHz 24-bit (DVD, SACD)
5
15%
96kHz 24-bit eller høyere
5
15%
Aner ikke
1
3%
 
Antall stemmer : 33

Hvilket opptaksformat bruker du?

Innlegg yhoyland » Man Okt 08, 2007 7:20 pm

Det finnes et utall formater/kvaliteter, harddiskplass er billig og det finnes ingen norm for hva som skal brukes. - Hva bruker du, og hvorfor det?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Ons Okt 10, 2007 1:26 am

Bruker 24bit/44,1k på det aller meste. Dels fordi det skal ende opp på en cd med 44,1 anyway, dels fordi det er en gammel vane, dels fordi alle andre gjør det og dels fordi mitt tidligere PT-system (HD3) hadde lite guffe i 96 eller 192kHz. Utover det hører jeg ikke den helt store forskjellen i mitt virke med ganske mye progga instrumenter.

Jeg jobber en del mot TV og da er det 24bit/48kHz som gjelder.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

44.1 khz

Innlegg mortenbrekke » Ons Okt 10, 2007 9:19 am

24 bit/44.1 khz, og det virker som om jeg er i godt selskap.. Om et par år bil jeg sikkert gå over til 88.2 khz
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg bogus » Ons Okt 10, 2007 3:03 pm

denne diskusjonen har gått lenge :)

Jeg er en av de som mener at 192khz er kun for at bransjen skal tjene penger.

24/44.1 for the win!
Kristian Sivertsen
Vårres Studio - NESNA - www.myspace.com/varres
bogus
Med på notene
 
Innlegg: 89
Registrert: Ons Sep 26, 2007 4:17 pm
Bosted: Nesna

Innlegg Dozerbabar » Ons Okt 10, 2007 9:11 pm

24-bit er vel faktisk enda mer for bransjens del :)

Trenger du faktisk 144 db headroom til noe? :wink: Med mindre du driver med feeeete store strykopptak da!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg knut_an » Fre Okt 12, 2007 2:27 pm

Dozerbabar; 24-bit er vanvittig hendig. Den viktigste fordelen, etter min mening, er at behovet for å hele tiden ha gainet opp mot peaknivå på inngangen blir mindre. En innspilling med alt for lavt inngangsnivå vil låte bedre spilt inn med 24-bit kontra 16-bit. Dette gjelder uansett om du spiller inn strykermusikk eller rock (selv om den får en hard tur gjennom kompressoren flere ganger underveis).

Knut Andreas Kvåle
knut_an
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Man Okt 08, 2007 11:14 am

Innlegg knut_an » Fre Okt 12, 2007 2:28 pm

Av de studioene jeg har besøkt har 48kHz/24-bit vært normen, og derfor bruker jeg også 48kHz. Er det ikke fornuftig å ha denne oppløsningen å gå på, særlig når du ikke kjører noen outboard-effekter før lydkortet, men bare plugins?

Knut Andreas Kvåle
knut_an
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Man Okt 08, 2007 11:14 am

Innlegg Dozerbabar » Fre Okt 12, 2007 2:41 pm

Ja da, jeg tar opp i 24-bit selv enn så lenge :)

Har bare hatt noen lengre og oppklarene diskusjoner med en del racere på området og det er mye misforståelser som er ute og går blant folk.

For det første så er det bare tull å ta opp så nærme peaknivået som mulig og der har jo 24-bit sin fordel i mer headroom.

På en annen side: Hvis du tar opp f eks en lydkilde/låt/hva-som-helst som ikke har f eks et dynamikknivå på mer enn 70 db, så vil du heller aldri ha bruk for mer enn 16-bit. Det er jo noe å tenke på for de som f eks vil spare litt HD-plass av en eller annen grunn :) I utgangspunktet skal i hvertfall ikke 24-bit og 16-bit låte forskjellig i slike sammenhenger.

48kHz er jeg litt mer skeptisk til, men det har med konvertering å gjøre. Har du state of the art konvertere til 100 millioner, så kjør på og konverter til du ser 1'ere og 0'er, men skal opptaket ditt aldri innom 48kHz seinere i prosessen så ser jeg ikke helt vitsen.

Jeg tar gjerne i mot A/B-tester mellom forskjellige sample-rates altså. Bare fett å oppdage nye ting, og det gjør man jo hele tiden i denne bransjen!


Forresten:
En innspilling med alt for lavt inngangsnivå vil låte bedre spilt inn med 24-bit kontra 16-bit


Er dette noe du har opplevd selv? Kilder? :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Okt 13, 2007 3:21 pm

En helt annen diskusjon er om man bør bruke 24 bit p.g.a. plugin-prosessering, de fleste plugins er bygget for å jobbe optimalt i 24 bit og mange mener de låter bedre i 24 enn 16.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg knut_an » Lør Okt 13, 2007 3:38 pm

Dozerbabar skrev:
Forresten:
En innspilling med alt for lavt inngangsnivå vil låte bedre spilt inn med 24-bit kontra 16-bit


Er dette noe du har opplevd selv? Kilder? :)


Jeg har aldri kjørt noen direkte sammenligningstest på det, men mener at jeg merker forskjell på innspillinger der inngangssignalet er satt for lavt* - særlig på vokalopptak. I tillegg har jeg vel lest om det i musikkpraksis (har jeg ikke det, tro? hmm, ble usikker der :? ), og garantert i ComputerMusic, og på flere nettmagasiner (som jeg ikke husker navnet på, beklager). :D . ( * = i hvert fall med hensyn til signal/støy)


Hvis jeg har misforstått dette, så bøyer jeg meg i støvet for alle med mer kompetanse enn meg, som mener noe annet! :D
knut_an
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Man Okt 08, 2007 11:14 am

Innlegg yhoyland » Søn Okt 14, 2007 9:04 pm

PDF

Utdrag fra "Sound and Recording" av Rumsey/McCormick. Men bare bok gjør ingen klok... :wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Dag » Man Okt 15, 2007 9:38 am

Burde ikke denne tråden heller tatt opp dillemmaet 96kHz v.s. 192kHz?
24 bit er uskreven industristandard og de fleste "pro" bruker det grunnet det ekstra headroom'et dette gir.
Bare spør? 8)
Dag
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Okt 06, 2007 9:27 pm

Innlegg Dozerbabar » Man Okt 15, 2007 9:41 am

Joa, de fleste bruker 24-bit, men det er strengt tatt ikke en nødvendighet. Man kan oppnå nøyaktig det samme resultatet med 16-bit. Det eneste er at man må være litt flinkere til å gaine riktig.

Det er vel det som er poenget mitt: I utgangspunktet er det ingen lydmessige forskjeller på 16-bit og 24-bit.

Men for all del, jeg bruker 24-bit selv :D

44.1, 96 og 192 er en HELT annen sak. Det finnes alt for mye motstridene "forskningsmateriale" på det til at det går ann å bli klok..
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Okt 15, 2007 1:50 pm

Sant som dozerbabar sier - samplingfrekvensdebatten er det vanskelig å føre helt konkrete beviser i. Likevel så synes jeg det ville vært spennende å høre folk sine synspunkter rundt dette?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Tir Des 04, 2007 2:18 am

Jeg synes det er et poeng å bruke 24-bit fremfor 16-bit i innspilling, nettopp
på grunn av større headroom.

Jeg synes derimot ikke det er noe poeng å bruke mer enn 16-bit i avspilling.
Et noise shapet/ditheret 16-bit signal rommer mer enn nok dynamikk for de
alle fleste typer musikk.

Når det gjelder plug-in prosessering i Pro Tools, så spiller det ingen rolle
hvilken bitoppløsning du velger i Session Setup-vinduet. All prosessering vil
uansett bli gjort med 32-bit floating point oppløsning i Pro Tools LE, og 48-bit
fixed i Pro Tools TDM.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest