Takk for korreksjonen Jonas. Du har rett, som alltid.
Noen som vet hva andre sequencere/DAW programmer opererer med som standard?
Moderator: Ole Henrik
Burde ikke denne tråden heller tatt opp dillemmaet 96kHz v.s. 192kHz?
Når det er sagt så hører jeg helt definitivt forskjell på mine B&W
høyttalere med diamant-tweeter (angivelig med respons opptil 75,000 Hz)
og mine tilsvarene "foreldede" B&W høyttalere med aluminiumstweetere
(opptil 30,000Hz) på den samme grisedyre forsterkeren... kan det ligge
noe i dette som de "audiofile" snakker om - at de frekvensene vi ikke
hører har en akustisk påvirkning på det vi faktisk ikke hører? (En
annen artig debatt ligger jo på at dette fenomenet oppleves på tross av at
sammenligningen står og faller på en vanlig 44,1 KHz Audio-CD)
Kroon skrev:PS. Det skjer mye fint under 6K.
hkh skrev:Anbefaler en titt i bob katz sin Mastering audio, han dykker dypt i samplerate-debatten.
En annen ting å tenke på er at ved dobbelt så høy samplerate trengs også dobbelt så mye prosesseringskraft.
Er det slik at high- og lowpass filtrene er "mindre hørbare" ved høyere samplerate?
Kan det hende at en 192kHz converter oppleves som bedre fordi det er lettere å implementere helt "gjennomsiktige" filtre?
Hvis ja, kan det forsvare å jobbe i høyere samplerates?
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest