[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - nyre, dempeledd og andre ting jeg ikke forstår :P

nyre, dempeledd og andre ting jeg ikke forstår :P

Moderator: Ole Henrik

nyre, dempeledd og andre ting jeg ikke forstår :P

Innlegg rottasvenn » Man Okt 08, 2007 7:27 pm

Kan noen være så snille og prøve å forklare følgende for meg om mikrofoner, og hva som er positivt og negativt med det..

1: Dynamisk
2: Kondensator
3: Nyre
4: Karakteristikk
5: Membrand
6: Basskutt
7: Dempeledd

håper inderlig på svar da jeg prøver å forstå meg på alt dette :P
rottasvenn
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Okt 08, 2007 7:24 pm

Innlegg yhoyland » Man Okt 08, 2007 9:05 pm

5) Membran. Dette er "hodet" på en mikrofon som omformer lydbølger til elektronisk signal.

1) Dynamisk - en mikrofontype, fungerer på et mekanisk prinsipp på samme måte som en dynamo. Lydtrykk beveger en magnet inni en spole, som da genererer en elektrisk representasjon av lydbølgen. Krever ikke phantom strøm for å fungere. Shure SM58 er kanskje den mest kjente dynamiske mikrofonen idag.

2) Kondensator - en annen mikrofontype. Denne bruker en "aktiv" krets som krever strøm for å virke: To strømførende overflater er montert med et lite mellomrom. Mellom platene finnes en "semiconductor", det vil si et stoff med variabel ledeevne. Her er det lufttrykk/lydbølger som varierer ledeevnen og dermed genererer et elektronisk signal som representerer lyden som kommer inn.

3, 4) Karakteristikk. Nyre er et eksempel på en mikrofonkarakteristikk. Karakteristikk i denne sammenhengen beskriver formen på mønsteret som mikrofonen fanger opp lyd rundt seg i. Noen mikrofoner fanger mer opp foran seg enn bak seg (nyre, supernyre), andre fanger opp ganske jevnt hele veien rundt (kule/omni). Andre igjen fanger opp like mye foran og bak (åttetall/fig.8). - Karakteristikken er tredimensjonal, selv om de fleste mikrofonprodusener viser dette med en 2D-graf.

6) Basskutt. Dette er et filter som ligger i mikrofonen, og er ganske vanlig. Når du slår inn dette filteret, kuttes lavere frekvenser før signalet sendes ut av mikrofonen. Dette kan være praktisk dersom du tar opp noe som ikke krever veldig lav bass, så unngår du unødvendig romling i opptakene dine (f.eks. airconditioning, trafikkstøy osv).

7) Dempeledd. Dette er en annen type filter som vanligvis er å finne i to varianter på mikrofoner. Den mest vanlige er et innebygd filter i mikrofonen, mens noen produsenter lager en "ekstrabit" som man setter mellom membranen/kapselen og "kroppen" på mikrofonen (Neumann og AKG har noen slike mikker, for å nevne et par). Funksjonen til et dempeledd er å justere ned signalnivået som kommer fra membranen, før det går inn i mikrofonens forsterkerkrets. I praksis betyr det at du kan ta opp noe som lager svært høy lyd uten at mikrofonen vrenger/clipper. Slike filtre finnes i flere "steg", de mest vanlige er -5dB, -10dB og -20dB.

Sjekk ellers ut denne linken: http://en.wikipedia.org/wiki/Microphone

Bare spør om du lurer på noe mer!

:lol:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg rottasvenn » Tir Okt 09, 2007 7:49 pm

Tusen takk for utfyllende svar :)

Nå forstod jeg en del mer ja :)

Takk igjen.
rottasvenn
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Man Okt 08, 2007 7:24 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest