[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Sliter med å satt opp min PreSonus DIGIMAX FS

Sliter med å satt opp min PreSonus DIGIMAX FS

Moderator: Ole Henrik

Sliter med å satt opp min PreSonus DIGIMAX FS

Innlegg Ludvig » Ons Nov 18, 2009 5:12 pm

Cubase 4 Essentials
PreSonus Firestudio
PreSonus Digimax FS


For vel ett - to år siden kjøpte jeg meg ett nytt slagverk på ni trommer, og tenkte jeg også da like gjerne kunne gi meg inn i hjemmestudio verdenen.

Jeg var helt grønn på området, og har egentlig ikke kommet så veldig mye lenger. Så jeg fikk da hjelp av min forhandler til hva jeg trengte av diverse utstyr, så da ble det innkjøp av lydkort, kabler, program og mikrofoner.

Men siden jeg bare hadde åtte XLR innganger på lydkortet (Firestudio), så fikk jeg da ikke mic'et opp alle trommene, så jeg brukte da to trommer på en mic. Som da utgjør tre mikrofoner til tom'ene, en til hver basstromme, en til skarp og to overheads. = åtte.

Dette ble da også litt knotete og enkelte mikrofoner stod litt i veien. Også det at jeg helst vil ha hver tromme på hvert sitt spor for mer kontroll. Så jeg gikk da til innkjøp av en PreSonus Digimax FS!

Men så dukket problemene opp! Jeg koblet Digimax'en med to stk. optiske kabler og en wordclock, jeg tror jeg har gjort dette riktig. Men jeg får ikke noe utslag i mixeren (Firestudio Control Console) fra de mikrofonene som er tilkoblet PreAmp'en. Alle som er tilkoblet til lydkortet gir utslag i mixeren. Jeg ende vendt manualene for både lydkortet og preampen, men jeg finner ikke noe svar. Godt mulig det er rett foran meg, men jeg er ikke så utrolig stødig i Engelsk, og synes manualene er ganske vanskelige å forstå. :(

Noen som vet noe?
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg Bråtnes » Tor Nov 19, 2009 8:29 am

Er ikke ekspert på PreSonus, men i andre interface må det ofte settes hvilken digital inn/ut du vil bruke. På min M-Audio er feks standardvalget SPDIF og for å få adatporten til å "virke" da så må jeg sette digital inn/out til ADAT. Dette gjør du i driveren/controllpanelet som fulgte med vil jeg tro.
Du skriver også "en worldclock". Worldclocken så vidt jeg har vært borti sendes via ADAT, også en option i driveren. Der er det jo også et poeng at interfacet ditt må stå som master på worldclock og at FS'en må være satt opp til å motta clock. Ofte satt med en dip-switch. Så jeg tipper at en liten opprydding i instillingene dine fort kan gi resultater :wink:
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Ludvig » Lør Nov 21, 2009 6:49 pm

Jeg hadde mulighet til å velge "clocksource" (ADAT1, ADAT2, Wordclock...) før, men etter at jeg oppgraderte til nyeste software, så forsvant de mulighetene.
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg Ludvig » Ons Jan 20, 2010 9:15 pm

Hvordan aktiverer jeg ADAT slik at jeg får sendt signal til "PreSonus Control Console" ? Jeg finner ikke ut hvor jeg gjør det.
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg Bråtnes » Tor Jan 21, 2010 10:37 am

Etter en rask titt i manualen så må du ihvertfall koble opp optiske kabler både på adat inn og adat ut på digimaxen. I tillegg så må du bruke switchen på fronten til å velge adat som clock source.

På FireStudioen kobler du selvsagt også begge optiske kablene. Så er det inn i et program som heter "Universal Control" hvor du kan aktivisere adat in og out. Husk at du må sette firestudio til worldclock master.

Håper dette hjelper, hvis ikke så må nok noen som er litt mer Presonus eksperter hjelpe, evt en mail til presonus vil nok gi konkrete svar :wink:
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Ludvig » Tor Jan 21, 2010 4:35 pm

Takker for svar!

Jeg har prøvd med både en og to ADAT kabler. Men jeg finner ikke ut hvor i Universal Console jeg får aktivert de. Og det er ikke så veldig mye å velge imellom tror jeg...
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg Ludvig » Tor Feb 11, 2010 5:57 pm

Nå har jeg prøvd å kontakte PreSonus eget forum, og takk kontakt med de via mail. De sluttet bare å svare. Jeg har prøvd Cubase sitt hardware forum, Presonus' eget forum, de også uten noe hjelp. Jeg har prøvd en bråte med forum egentlig, og nå til slutt ringt til Luthman, de som forhandler PreSonus, men der var det ikke noe hjelp å få der heller.

Hvilken alternativer har jeg egentlig igjen? Må jeg faktisk bytte ut både lydkort og preamp for å få noe som fungerer?
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg Bråtnes » Tor Feb 11, 2010 7:13 pm

Det var jo en trist avslutning på saken isåfall. Men hvis ingen har noe svar på problemet og ingen har vært borti dette før, så kan det vel kanskje tyde på at det er noe feil. For dette skal jo funke! Skal ikke være sååå hokus pokus at ingen kan gi deg noe tips.

Jeg ville tatt det med tilbake til forhandler og bedt om å få de til å teste det, evt sende det tilbake til fabrikant for reprasjon eller bytte.
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Ludvig » Tor Feb 11, 2010 7:15 pm

Saken er at jeg ikke får signal fra Digimax'en til mixeren, men jeg får signal inn i Digimax'en. Jeg begynner å lure på om det kan vere noe med innstillingene å gjøre? Men jeg vet ikke hva.
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund

Innlegg erlend » Fre Feb 19, 2010 10:23 pm

har du skrevet noe om operativsystem, hva slags pc du har, eller hvilket program du bruker? og sa du at du hadde nyeste driver til lydkortet? du har sikkert prøvd med flere enn ett par optiske kabler?
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Innlegg goldenGeek2 » Fre Feb 19, 2010 11:04 pm

Hvis nokon har tid så er det jo mulig å fjernstyre maskina og ta ein kikk dersom den er kobla til internett... trur TeamViewer har ein gratis/demo-versjon som funker. Eg kan sikkert sjå på det, men eg har ikkje vore borti Presonus si programvare/drivere før. Send meg ein PM hvis eg skal kikke, men det er sikkert andre her som har meir peiling på akkurat dette?
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Ludvig » Man Mai 31, 2010 9:39 pm

Noen som bruker samme utstyret som kunne ha lastet opp noen skjermbilder av oppsettet? Jeg fatter ikke hvorfor jeg ikke klarer dette...
Ludvig
Med på notene
 
Innlegg: 63
Registrert: Man Jul 06, 2009 6:13 am
Bosted: Ålesund


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest