[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hva gjør dere andre her når det kun er 1 gitar på sanger?

Hva gjør dere andre her når det kun er 1 gitar på sanger?

Moderator: Ole Henrik

Hva gjør dere andre her når det kun er 1 gitar på sanger?

Innlegg zalman » Lør Des 12, 2009 7:20 pm

Hva gjør dere andre her når det kun er 1 gitar på sanger?

Har spillt inn noen sanger der det bare er 1 gitar, å føler ikke jeg får det "trøkket" "mixen" jeg vil ha, er det noen forslag fra dere proffer her?

dette er en gitar innen rocksjangeren å lydvalget er jo derretter :)
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg audiofarm » Lør Des 12, 2009 8:10 pm

Spill inn samme gitaren 3 ganger. Legg det beste "taket" i midten og de andre helt ut på hver sin side. Bruker å legge de på sidene noen db lavere eller av og til likt volum. Spørs på låta. Kan og være ok å gi mer på refrenga (eller dubbe kun refrenga).
Mange spiller inn kun to ganger og panner hard left/right men da blir det litt diffust i senter syns jeg.
Det er viktig å gjøre de tre opptakene kjapt etter hverandre uten å stemme. For hvis en skal ta igjen dubbinga seinare kan det bli litt chorusaktig pga litt forskjellig stemming (Skal lite til)
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Innlegg Dozerbabar » Lør Des 12, 2009 8:33 pm

Hvis låta trenger det, så ville jeg helt klart ha dubbet gitaren.

Spill inn samme gitaren med to ganske ulike gitarlyder og panorer de hardt høyre og venstre. Det har mye større virkning på stereobildet enn å spille inn samme gitaren to ganger med samme lyd.

Det er viktig å gjøre de tre opptakene kjapt etter hverandre uten å stemme. For hvis en skal ta igjen dubbinga seinare kan det bli litt chorusaktig pga litt forskjellig stemming (Skal lite til)


Dette er i mine øyne bare tull. Stem mellom hvert bidige take, uansett om du skal dubbe eller ikke. Gitaren skal da være stemt uansett om du dubber eller ikke :)

Og hva hindrer deg i å lage fler gitarriff/gitarmelodier på låta hvis den kler det/trenger det?

I mine rockeproduksjoner er det sjeldet færre enn 8-10 gitarspor. Komp, doblinger, fills, soloer, smådetaljer osv.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg zalman » Lør Des 12, 2009 8:45 pm

Dozerbabar skrev:Hvis låta trenger det, så ville jeg helt klart ha dubbet gitaren.

Spill inn samme gitaren med to ganske ulike gitarlyder og panorer de hardt høyre og venstre. Det har mye større virkning på stereobildet enn å spille inn samme gitaren to ganger med samme lyd.

Det er viktig å gjøre de tre opptakene kjapt etter hverandre uten å stemme. For hvis en skal ta igjen dubbinga seinare kan det bli litt chorusaktig pga litt forskjellig stemming (Skal lite til)


Dette er i mine øyne bare tull. Stem mellom hvert bidige take, uansett om du skal dubbe eller ikke. Gitaren skal da være stemt uansett om du dubber eller ikke :)

Og hva hindrer deg i å lage fler gitarriff/gitarmelodier på låta hvis den kler det/trenger det?

I mine rockeproduksjoner er det sjeldet færre enn 8-10 gitarspor. Komp, doblinger, fills, soloer, smådetaljer osv.


Det er klart at det er jo ingen problemer å spille inn "flere" gitarer på samme sang, men jeg er litt redd at det skal "ødelege" live underholdningen? Eller skal jeg bare gi F i det? ;)
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg audiofarm » Lør Des 12, 2009 8:48 pm

Må selvfølgelig være stemt. Er vanligvis nazi på stemming men en god gitar skulle holde en to-tre take før en trenger å stemme igjen. Dessuten hører en fort når det er tid for å stemme når en dubber.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Innlegg audiofarm » Lør Des 12, 2009 8:56 pm

Det er klart at det er jo ingen problemer å spille inn "flere" gitarer på samme sang, men jeg er litt redd at det skal "ødelege" live underholdningen? Eller skal jeg bare gi F i det? ;)


Etter det jeg har hørt av låter du har lagt ut her på forumet så trenger produksjonene dine sånne triks som dette.
Enig med dozer, lag flere gitarstemmer hvis du kan.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Innlegg zalman » Lør Des 12, 2009 8:58 pm

audiofarm skrev:
Det er klart at det er jo ingen problemer å spille inn "flere" gitarer på samme sang, men jeg er litt redd at det skal "ødelege" live underholdningen? Eller skal jeg bare gi F i det? ;)


Etter det jeg har hørt av låter du har lagt ut her på forumet så trenger produksjonene dine sånne triks som dette.
Enig med dozer, lag flere gitarstemmer hvis du kan.


OK kult! da gjør jeg det ;) Vi hadde tidligere 1 til gitarist men det skar seg så , jeg får ta spillinga selv :)

God helg alle sammen å tusen takk for hurtige svar
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg Dozerbabar » Lør Des 12, 2009 9:40 pm

Det er sikkert uenighet i dette, men for meg er live og studio to helt forskjellige ting, selv om det er samme sang det er snakk om.

I studio bruker jeg studioet og mulighetene det har for det det er verdt. Vær kreativ til det beste for låta og ikke tenk på hva du skal gjøre med den live.

Når låta er ferdig innspilt så begynner prosessen med å arrangere den live med og for de musikerne og instrumentene du har til rådighet.

YMMV.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Ons Des 23, 2009 12:28 am

Hvis det er en konkret og uttalt produksjonsverdi at opptaket skal høres ut
som en live performance, og bandet har én gitarist - spill inn ett gitartake.

I alle andre tilfeller - dubb gitaren*.

På plate synes jeg komplekse teksturer er mer interessante enn autentiske.

*) Gjerne med forskjellige pickups, gitarer, amper, stompkombinasjoner.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg goldenGeek2 » Ons Des 23, 2009 6:57 am

Alternativt (hvis det er noe poeng i å bare ha 1 gitar) så kan en bruke 1 (eller flere) close-mikker og en ambient-mikk og panne de litt (eller mye) ut til sidene. Men personlig så ville eg ha dubba også - hvis, som sagt, det ikke er svært viktig med bare 1 gitar.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg lodbrok » Ons Des 23, 2009 8:53 pm

Amp den opp gjennom to eller flere amper med forskjellige settinger og marginalt forskjellige effekter. Eksperimenter med pan. Litt delay i den ene og klang i den andre f. eks. Return effektene mono, ellers blir det bare søl.
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

God tight sound uten dubbing...

Innlegg birger.lie@gmail.com » Fre Jan 08, 2010 5:14 pm

Om du har tørt signal og kan reampe eller i bestefall ahr brukt en plugin som amp - kan du kopiere sporet legge en annen amp på - kansje ha en bright og en litt mørkere amp med forskjellig gain struktur.

legge på noen millisekund delay på den ene ampen. dette får lyden til å høre veldig mye større ut uten at det høres dubbet ut.


- Birger
birger.lie@gmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tir Jan 05, 2010 3:24 pm
Bosted: Bærum


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest