[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Lydkvalitet hjemsøkt av skumle pengepugere

Lydkvalitet hjemsøkt av skumle pengepugere

Moderator: Ole Henrik

Innlegg lodbrok » Lør Jan 09, 2010 7:36 pm

Dozer, les Johannes innlegg foran ditt sitat og du ser hvem det var. Det var fra min side et forsøk på sarkasme i forhold til henvisningen til " alt var mye bedre før"-replikken. Enkelte ting var faktisk bedre før.

Hele diskusjonen har låst seg, og jeg tar min del av skylda for dette. Jeg startet denne tråden for å bli litt klokere, men kom som sagt litt skeivt ut fra hoppet. Det er fremdeles mye jeg lurer på, selv om det er klart som blekk for andre.

Case closed
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg lodbrok » Lør Jan 09, 2010 8:36 pm

Blix,
Jeg er uenig i dine vurderinger av akustiske instrumenters frekventale egenskaper. Nok om det.
"Trollet" har referert bl. a til Fender Stratocaster. Er det sånn å forstå at den ikke leverer overtoner som overskrider 12K ?
"Trollet" nevner Neumann. Ruller den påtakelig av ved 12K ?

Angående trommehinnas vibrante respons i forhold til mik-membranen har du jo rett. Mitt poeng er at responsen ved analog transmisjon er "likere" enn ved digital ditto.

Hele trådstarten bunner i at jeg er møkk lei av at ting låter "tørrere", mer "klinisk", "flisete" og "kjønnsløst" når jeg spiller inn gitarene mine på ProTools og Roland i forhold til hvordan det låter på gammeldags bånd. Dette til tross for at jeg tar dem opp fra knall amp med heit Neumann gjennom oppegående rør preamp, eq og kompressor ( Millennia Media). Jeg er fortvilet over dette og prøver å forstå hvorfor det skjer. Foreløpig til liten nytte.
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg FinnArild » Lør Jan 09, 2010 10:09 pm

lodbrok skrev:Mitt poeng er at responsen ved analog transmisjon er "likere" enn ved digital ditto.

Det har vi påvist er feil. Gjør leksene dine, ellers blir det rett i seng uten kveldsmat.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg lodbrok » Lør Jan 09, 2010 10:36 pm

Ha det bra, Finn Arild
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg Johannes » Søn Jan 10, 2010 1:52 am

lodbrok skrev:Hele trådstarten bunner i at jeg er møkk lei av at ting låter "tørrere", mer "klinisk", "flisete" og "kjønnsløst" når jeg spiller inn gitarene mine på ProTools og Roland i forhold til hvordan det låter på gammeldags bånd. Dette til tross for at jeg tar dem opp fra knall amp med heit Neumann gjennom oppegående rør preamp, eq og kompressor ( Millennia Media). Jeg er fortvilet over dette og prøver å forstå hvorfor det skjer. Foreløpig til liten nytte.

Aha...endelig har vi kjernen. Jeg skal hjelpe deg litt, lodbrok - litt hjelp til selvhjelp. Aller først; beklager å måtte si det, men du er på villspor. Du prøver å finne ut hvorfor ting låter
"tørrere", mer "klinisk", "flisete" og "kjønnsløst" når jeg spiller inn gitarene mine på ProTools og Roland i forhold til hvordan det låter på gammeldags bånd.
...og du har fått det for deg at dette kan ha noe med gjengivelsen av frekvenser rundt 20kHz i det digitale domenet å gjøre.

Som en kuriositet nevner jeg at mye av vintage-utstyret som du virker å være tilhenger av opprinnelig er bygget som kringkastingsutstyr og har en dempning i de høyeste frekvensene (16kHz) da disse uansett ikke var sendbare på eteren på grunn av den begrensede båndbredden til radio og TV. At digitalt opptaksutstyr ikke har problemer med gjengivelsen av frekvenser på 20kHz har du fått utallige bevis på, samt linker til vitenskapelige artikler som omhandler toneangivende forskning på feltet. Dette burde være nok til å konkludere med at du kan legge dette sporet dødt i din iver etter et annet gitarsound.

Mitt råd til deg er som følger: Prøv å finn ut hvordan båndmaskiner påvirker signalet i form av ikke-lineær frekvensrespons, forvrengning, støy og båndkompresjon. Jeg tror dette kan hjelpe deg til å finne svaret du leter etter. Lykke til!
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Borrmann » Søn Jan 10, 2010 3:36 am

Som Johannes sier. Mye av dette utstyret var kringkastingsutstyr.
Allerede i 1968 startet radio å gå via det digitale distribusjonsnettet på 32kHz/14bit. Det burde være et relevant saksinlegg for deg.

Du nevner Stratocastere og gamle Neumann mikker som eksempel.

Med utdannelse og tidligere profesjonellt virke som stratocasterutøver og som innehaver og daglig bruker av etterfølgende utstyr appelerer jeg til deg om å lete mer hos deg selv istedet for å dikte flere konspirasjonsteorier.

legg spesielt merke til Neumann-mikkene og tapemaskinenE:

(Se utstyrslink på myspace-siden)
Sist endret av Borrmann den Søn Jan 10, 2010 2:51 pm, endret 1 gang
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg lodbrok » Søn Jan 10, 2010 9:47 am

Ja. ( Strekker hendene i været, bøyer seg for overmakten og rusler sakte bort).
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg yhoyland » Søn Jan 10, 2010 3:56 pm

lodbrok skrev:Hele trådstarten bunner i at jeg er møkk lei av at ting låter "tørrere", mer "klinisk", "flisete" og "kjønnsløst" når jeg spiller inn gitarene mine på ProTools og Roland i forhold til hvordan det låter på gammeldags bånd. Dette til tross for at jeg tar dem opp fra knall amp med heit Neumann gjennom oppegående rør preamp, eq og kompressor ( Millennia Media). Jeg er fortvilet over dette og prøver å forstå hvorfor det skjer. Foreløpig til liten nytte.


Og det er HELT greit og tilogmed forståelig at du blir frustrert av dette. Men
da synes jeg vitterlig du kunne prøvd å holde deg saklig og forholde deg til
konkrete "bevisførsler" fra oss andre her istedetfor å føye de vekk fordi du
ikke "tror" på det.

Jeg gidder ikke dette mer. Snakkes.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest