[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Recording av kor +++

Recording av kor +++

Moderator: Ole Henrik

Recording av kor +++

Innlegg Kehinde » Man Nov 05, 2007 3:36 pm

Jeg skal lage album med et kor på ca 30 stk.
Siden jeg aldri har jobbet med kor før, og heller aldri utenfor studio,
er det mye jeg lurer på.
Her er hva jeg står overfor:

2 låter med band. Her tenkte jeg å recorde bandet i studio, og spille av playback på location (kirke).

6-7 låter med kirkeorgel eller piano. Må vel ta opp alt samtidig for å få det til å låte "sammen", eller går det å gjøre piano i studio?
Hvordan mikker jeg evt. opp piano på location i forhold til koret, og hva
i all verden gjør jeg med kirkeorglet???

Så det enkleste til slutt: 4-5 låter a capella.

Jeg jobber på Pro Tools, og siden HD systemet mitt er installert i studio, tenkte jeg å låne en Digi 002 til recording på location.
I tillegg har jeg følgende å hjelpe meg med: 2 stk. AKG 414 EB, 2 stk. Milab VM44, 3 stk. Audio Technica 4041, og en Røde NTV.

Er det nok å sette opp et par i XY eller ORTF konfigurasjon, eller bør jeg sette opp flere mikker? Evt. plassering av disse? Det eneste jeg har rimelig klart for meg er at jeg vil bruke Røde`n til solistvokal.

Hva skal jeg gjøre med lytting, 30 par headset?????

Kommer sikkert på mye mer etter hvert.

Anyone........ :?:

Kehinde Karlsen
Brønnøysund
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Innlegg yhoyland » Man Nov 05, 2007 5:57 pm

Her er det mange måter å gjøre det på, og minst like mange utfordringer og ting du må tenke på.

Overdubs (oppå studiospor):

Er du ute etter en "tett" eller "åpen" sound på koret? Husk at jo lengre unna du kommer med mikkene dine, jo mer ambiens får du med og jo mer "såpete" lyd får du. For å få god, tett lyd men samtidig jevn dekning av koret trenger du enten et ganske dødt rom til opptaket, eller mange mikrofoner (1 per 3 stk f.eks.).

Hvordan står koret oppstilt? Hvor rytmisk er materialet? 30 headset er ofte en dårlig løsning, ikke bare fordi det er logistisk vanskelig, men også fordi det fort vil oppstå problemer med pitch og timing fordi sangerene har problemer med å høre SIN stemme oppi alt sammen.

En av to løsninger pleier å fungere for "kor-dubs":
* Bruk en enkel studiomonitor, plasser den slik at den fanges minst mulig opp av mikrofonene (jo færre mikker jo bedre for denne løsningen). Skru så langt ned som du kan, og rull av endel topp.
* Er koret delt inn stemmevis, så del ut ett headset til en sanger fra hver stemme - gjerne noen som synger klart og tydelig, og om det finnes en "stemmeleder" så velg denne. De andre pitcher og timer i forhold til de som har headset.
* Eventuell dirigent bør ha headset i begge situasjoner. Hvis det ikke er dirigent, så kan det være en fordel å plassere koret slik at flest mulig har øyekontakt (halvmåne).


Kirkeorgel:
VM44 på stereobom, 4-5 meter ifra orgelet (heis de opp i en vaier eller evt. sett på høyt stativ om mulig). ORTF eller XY. Dempeledd på -10db.

Piano:
2 stk 414 (evt. VM44 hvis du må bruke 414 på kor). Mik opp som du gjør i studio. Hvis mulig, så plasser pianoet slik at koret synger VEKK fra pianomikkene, eller skjerm pianoet med baffles.

Solist:
Pass på å ikke sette mikken HELT oppi solisten som du ville gjort i studio, gjerne en halvmeter ifra eller deromkring. Da faller den mer naturlig inn i lag med sounden på koret. Dette avhenger naturligvis av sjanger, sound og smak.

Husk på at med mange mikker så får du fort faseforskjeller. Mål og notér avstander fra én mik (center mik på koret f.eks.) slik at du kan legge inn delays tilsvarende når du mikser ned.

Lykke til.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg bogus » Tir Nov 06, 2007 1:35 am

bare for å legge til Yngves kjempeinformative post:

For å virkelig fange den ofte flotte akkustikken i en kirke, er det veldig fint å bruke omnidireksjonelle mikker som rom/ambience-mikker

Kristian Sivertsen
Vårres Studio, Nesna (bare et steinkast unna br.sund:p)
Kristian Sivertsen
Vårres Studio - NESNA - www.myspace.com/varres
bogus
Med på notene
 
Innlegg: 89
Registrert: Ons Sep 26, 2007 4:17 pm
Bosted: Nesna

Innlegg yhoyland » Tir Nov 06, 2007 5:41 am

Jepp, omni er kjekt. Bare husk på at omni/kulemikker formelig suger til seg alt de kan av lyder fra alle verdens retninger, så du må være ekstra påpasselig med plassering i forhold til andre instrumenter.


Et par nyttige tips til:

Be alle gå på sokkelesten under opptakene, og hold deg unna knirkete kortrepper, pianokrakker osv. Ta gjerne med litt 556 på boks i tilfelle du støter på noe knirk et sted.

Ta med deg ekstra mye kabling slik at du kan sette opptaksutstyret ditt et godt stykke unna.

Ellers er det verdt å nevne at de færreste kirker er lydisolerte mht. trafikkstøy osv. Hvis mulig, så gjør opptakene på kveldstid når det er mindre trafikk. Lag også et par enkle A4-plakater som varsler evt. kirkegjengere/turister om at det er opptak på gang.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kehinde » Tir Nov 06, 2007 9:52 am

Det var det jeg visste, mye nyttig kunnskap her ute :)
Når det gjelder plassering av mikkene for opptak av kor, ser jeg for meg at de må henge ca 3 m over koret, og peke ned mot hodehøyde i valge konfigurasjon (sjekker ut både XY og ORTF). Hvis jeg i tillegg ønsker et ambiencepar, hvor mye lenger bak bør de stå? Må disse ha samme konfigurasjon som hovedparet, eller kan de stå feks. i XY mens de bak står i ORTF?

Det er noen som snakker om å mikke opp hver enkelt stemmegruppe. Hvordan gjøres det for å få ønsket separasjon?

Ellers; Skjønnte ikke helt det der med å måle avstanden til en mikk/delay...


Kehinde Karlsen
Brønnøysund
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Innlegg yhoyland » Ons Nov 07, 2007 12:54 pm

Hei igjen Kehinde.

Se bort ifra delay/måling inntil videre. Det er ikke det viktigste her.

Jeg tror 3 meter over koret er å ta vel hardt i. Det stemmer at du kan få åpnere og jevnere lyd/klang dersom du plasserer mikrofonene litt over hodehøyde på koret, men hvis du tenker over det så synger koret vanligvis fremover, om ikke litt nedover. Prøv heller å plassere mikkene ca 0.5 meter over hodehøyde, pek litt nedover. Hvis du kommer for tett på (under 1 meter fra sanger) så vil du få en noe nasal lyd, da må du flytte mikken litt nedover igjen. Med 30 sangere så må du ganske langt vekk fra koret for å få god dekning, da tror jeg det er bedre med to XY par, 2-3 meter fra fremste korrekke.

For å sjekke om du har jevn dekning kan du be noen gå i en halvmånebane og snakke (jevnt nivå) foran mikkene mens du lytter. Det kan være lettere å oppdage dette hvis du lytter i mono.


Ambiensmikker fungerer best i spredt oppsett - i et XY oppsett vil stereobildet bli ganske smalt fordi du er så langt fra lydkilden. Det er mer vanlig og effektfullt å plassere de et par-tre meter ifra hverandre (men begge to like langt fra koret). Hvor du plasserer ambiensmikkene avhenger av klangen i rommet du arbeider i, hvis det er et veldig livlig rom så holder det gjerne med 3-4 meter. I et litt "trangere" rom kan du med fordel bevege deg lengre vekk. Ambiensmikkene bør plasseres fritt - ikke inntil vegger eller andre flater.

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg mortenbrekke » Ons Nov 07, 2007 1:18 pm

Gode innspill her! Jeg har gjort opptak av kor et par ganger og her er et par ting jeg lærte:
- Bruk litt tid på å finne en posisjon for stereoparet hvor det er god balanse mellom de forskjellige stemmene. Evt. flytt på koret hvis balansen er feil.
- Stereoteknikk: første gang jeg gjorde koropptak hadde jeg ganske stor vinkel mellom mikrofonene, noe som førte til at det ble et slags hull i midten av stereobildet. Pass på, bruk ørene!
- Mikrofoner: De fleste retningsbestemte mikrofoner har dårligere bassrespons når lydkilden er langt unna mikrofonen. Dette kan føre til tynn lyd på koropptak. Det kan være at omni-mikrofoner vil funke bedre.
- Etterarbeid: I mine koropptak brukte jeg et hovedpar plassert foran koret, i tillegg til støttemikrofoner på de forskjellige delene av koret. Støttemikrofonene var der i tilfelle vi ønsket å gjøre noe med balansen mellom stemmene i etterarbeidet. Men hvis koret er profesjonelt og klarer å balansere seg selv, og du velger riktig mikrofonplassering i et bra rom, så burde det være unødvendig med fler enn 2 mikrofoner.
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg Kehinde » Ons Nov 07, 2007 3:12 pm

Jeg har hele tiden tenkt på muligheten å bruke støttemikker på de enklte stemmegruppene. Hvordan plasserer jeg disse best?
Hvordan mikrofonplassering brukte du andre gang for å unngå "hullet" i midten?

Gjorde du bare kor, eller var det instrumenter/solister med i bildet?
If so, hvordan dealet du med det?

Kehinde
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Innlegg yhoyland » Ons Nov 07, 2007 4:18 pm

Jeg har jobbet med kor i mange forskjellige sammenhenger og oppsett.

XY-mikking fungerer bra og gir jevn dekning innenfor en 90 graders vinkel. Bruk flere sett dersom du trenger å dekke et større område. Da plasserer du de slik at 2 sett dekker 180 grader (jevn overlapping). Hvis koret er "dypt" (flere rekker) så kan du mikke ovenfra og nedover, men ikke nærmere enn 1.5-2 meter unna så du trenger noen solide stativer eller evt. flysystem i taket.

Solister plasseres enten rett foran koret (center) eller for seg selv. Du kan eventuelt gjøre solist som overdubs, dersom solistene synes det er greit å jobbe slik.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Lør Nov 10, 2007 7:40 pm

Mye bra har vært sagt og skrevet her allerede, men jeg har akkurat gjort en juleplate med en del kor og kirkeorgel, så jeg kan i allefall fortelle om hvordan vi gjorde det..:)

Opptakene ble gjort på en macbook med Digi002. Preamper var ISA428 (med ADAT kort) og Universal Audio 4110.

Kirkeorgelopptak ble gjort i Bragernes kirke i Drammen, og der satte jeg to BPM TB94 1,5 - 2 m unna pipene på hver sin side av organisten. På et gedigent stativ ute i kirka hadde jeg to AKG 451 i XY. Jeg vil tro disse sto 12-15 m unna kirkeorgelpipene. Det funket strålende. Eneste problemet er å få med seg subbassen til "tape". Dersom jeg skal gjøre dette flere ganger tror jeg jeg skal sette en mikk bak orgelet der bassen kommer ut. I allefall er det ikke noe å tenke på med å kompensere for delayen til "utemikkene". Litt av poenget med de mikkene er jo å skape en stor romfølelse.

Koropptak ble gjort i Lommedalen kirke av et ganske profft kor. I denne kirka har de lyttemiks-system og 20 headset. Jeg brukte to AKG 460 mikker i XY på 6-7 meters avstand fra koret, og så hadde jeg 4 mikker som dekket 4-5 sangere hver, som sto like forran og en meter over sangerne. Dette fungerte helt utmerket. Jeg har tidligere gjort opptak i Lommedalen Kirke med høytalere i rommet, og fasevendingstrikset, men dersom sangerne er komfortable med headset blir dette mye bedre.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kehinde » Man Jan 14, 2008 4:37 pm

Ja da har vi hatt en prøve på location. Jobbet for enkelthets skyld bare med a capella-låter her. Syntes det gikk greit, og resultatet ble sånn nogenlunde.
Bare en ting jeg lurer på: Teksten kom ikke skikkelig frem, i den forstand at det var vanskelig å høre hva de sang. Er dette korets feil, eller er det noe jeg kunne gjort annerledes?
Jeg satte et XY-par rett foran hver stemmegruppe. Over hodehøyde, pekende ned. I tillegg hadde jeg et ORTF-par bak dirigenten.

Kehinde Karlsen
Brønnøysund
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Innlegg yhoyland » Tir Jan 15, 2008 9:09 pm

I de aller fleste tilfeller er det en diksjonsfeil, og ikke en lydting. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Ons Jan 16, 2008 1:39 am

Enig. Det kan lønne seg å be koret om å overdrive artikuleringen i forhold til hva de føler er naturlig.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron