Jeg tror Bob Katz sine utspill bunner ut i mer fakta enn Ethan Winer sine.
Når det er sagt trenger ikke de nevnte utsagn vere motstridende siden responsen til en mikrofon kan vere styrt av filter/faseforskyvning i selve mikken.
Jeg har vert på besøk hos ham og fikk inntrykk av at han ikke ville åpnet munnen om han ikke visste hva han snakket om. Han har jo flere pantenter på ulike nyskapende design/prosesser og har vert den første i verden til å lage en kommersiell audio-DVD(24/96) samt mye annet.
Han har alltid vert langt framme teknologisk nettopp fordi han er så teoretisk dyktig..
Når det gjelder hvem man bør velge til mastering gjelder stort sett samme grunnlaget som når en skal velge gitarist til plata. Hva er man ute etter? Det fins mer enn gode og dårlige gitarister.
Bob Katz er en mann som gleder seg over de små nyansene. Da vi var på besøk kom vi tre stykker, jeg, Martin Kantola (
http://www.nordicaudiolabs.com) og Alejandro Merodio(dj og tekniker fra Mexico).
I utgangspunktet får bare to personer vere med inn i masteringrommet i tillegg til Katz selv fordi han mente bassnivået gikk ned 1-2db og da var han ikke komfortabel å la folk lytte. Heldigvis inngikk han et lite kompromiss denne dagen slik vi fikk vere sammen
Poenget mitt er iallfall at jeg ikke ville sendt noe til ham og forventet store forandringer. Det jeg ville sendt ham er innspillinger med mye akkustiske instrument, jazz, klassisk, world music osv. Generelt ting som jeg virkelig ville skulle høres naturlige ut.
Når det er sagt har han også mastret Motorpsycho samt mye eksperimentell/moderne jazz som ikke akkurat glir inn i tidligere avsnitt og det høres veldig bra ut.