Ole Henrik » Tor Nov 08, 2007 1:54 am
Hei Arne. Her er det flere ting å tenke på:
1. LÅTA
Når en sang skrives av mer enn en person avtaler man en splittprosent seg i mellom. Dette meldes inn til TONO (du må også melde deg inn i TONO selv), og du får en avregning 2 ganger i året der det framgår hva låta har spillt inn på hhv TV, Radio og Livefremføringer. Har du 50% av låta, får du 50% av pengene. Hvis en sang spilles inn på CD må utgiver (les kjøper) betale en fast sats til noe som heter NCB (Nordic Copyright Berau). NCB administreres av TONO, og er egentlig ingenting du trenger tenke på. Du får egen avregning fra NCB to ganger i året. Har du 50% av låta får du 50% av pengene osv..
2. PRODUKSJONEN
Dersom din produksjon holder mål til å bli utgitt på plate er det vanlig å få penger av et plateselskap for dette. I det minste var det vanlig.. I så fall eier plateselskapet master, men du vil få en royalty på salg av platen. Vanlig produsent royalty er ca. 4% av PPD (som er utsalgsprisen til platebutikken). Hvis en CD har 10 låter, og du har produsert 1 får du da 1/10 x 4% av omsetning ut fra plateselskap. I dagens verden er det vanlig med lisens-avtaler, som i klartekst betyr mindre eller ingenting cash, men høyere royalty.
3. GRAMO
Når en sang spilles på radio eller TV har utøverne krav på penger. Dette samles inn av GRAMO, også her må du melde deg inn. Systemet er slik at solist får mest penger, bandmedlemmer mindre, og innleide musikere minst. Det er mulig at hele bandet kan være solister om man krysser av for det i GRAMO-Skjema.
TILBAKE TIL SPØRSMÅLET DITT:
Det du har gjort er det som gjerne kalles et track i låtskriver-kretser og er ganske vanlig om dagen. Så kommer en såkalt "top-liner" inn i bildet og lager vokal-linjer og tekst. Det finnes ingen standarder på deling, og ringer du TONO får du ikke noe vettugt svar. Slik du beskriver det høres det for meg ut som en 50/50 splitt.. Det er klart at om top-liner er Paul McCartney (les en fyr som har track-record) og du aldri har gjort noe før, kan det kanskje være på sin plass at han får en større andel. Også hvis backing-tracket er en loop på to takter, mens noen faktisk har skrevet en lang tekst oppå der.
Jeg jobber sammen med to andre låtskrivere hele tiden, og vi deler alt med en tredjedel på hver uansett. Jeg har vært med på å gi 50% av låta (mens vi satt igjen med 16,66% hver) bort til en kjent engelsk låtskriver (med masse Billboard top 10 på samvittigheten) som strengt tatt ikke gjorde 50% av jobben (for å si det mildt). Med hans kontaktnett og pondus var det likevel verdt det for oss ("når han har skrevet låten er den jo bare helt fantastisk.."). Alt er forhandlinger, og du må ta og føle på det. Likevel, fungerer det oppsikstvekkende ofte med å dele likt.. Mange samarbeider som senere kunne båret frukter har blitt føkka til av krangling over noe som ikke blir noe av (ironisk nok p.g.a. kranglingen..).
Håper dette ga deg svar på det du lurte på?
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats