[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Frekvenser!?

Frekvenser!?

Moderator: Ole Henrik

Frekvenser!?

Innlegg zalman » Fre Jan 22, 2010 10:08 pm

Vet der ikke er noe direkte fasit på dette , men spør alikevel :)

Når det gjelder frekvenser på de forskjellige instrumentene, hva er det vanligste å dempe? få opp litt? for å få plass til alt i en mix?

Det er Trommer, bass, el / kasse gitar og vokal som for det meste blir brukt i muikken!

Mvh
Amatør mixer :) (men SKAL lære å vil lære)
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg lodbrok » Fre Jan 22, 2010 11:16 pm

Først må du bestemme deg for hva som er det sentrale elementet i miksen, som regel er det vokalen. Avhengig av hvor "maten" i vokalistens frekvensområde ligger, kan du dra av litt i dette området på de andre instrumentene. Du må prøve deg fram, og gjerne tenke på dette under innspilling også, slik at ikke to eller flere elementer krasjer i samme frekvensområde. Ikke sånn å forstå at man på død og liv skal skru eq på inngangene, men være obs på kollisjonsfaren allerede i innspillingsfasen, og arrangere låta med tanke på dette.
lodbrok
Tørr bak øra
 
Innlegg: 45
Registrert: Søn Okt 11, 2009 10:01 am

Innlegg Henning Svoren » Fre Jan 22, 2010 11:54 pm

Høres ut som du burde kjøpt deg en pluginpakke med ferdige presets.

F.eks. Waves SSL med Lord-Alge presets eller Waves sin Tony Maserati serie der hver plugin er beregnet for hvert enkelt instrument og med lettfattelig begrep :D

Kanskje du hadde komt lengst med sistnevnte siden det er mer enn eq og kompressor som skal til for å få det til å låte, særlig i boksa.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg zalman » Lør Jan 23, 2010 12:08 am

Henning Svoren skrev:Høres ut som du burde kjøpt deg en pluginpakke med ferdige presets.

F.eks. Waves SSL med Lord-Alge presets eller Waves sin Tony Maserati serie der hver plugin er beregnet for hvert enkelt instrument og med lettfattelig begrep :D

Kanskje du hadde komt lengst med sistnevnte siden det er mer enn eq og kompressor som skal til for å få det til å låte, særlig i boksa.


Takk for svar!

Kansje du kunne gitt meg en URL til den sistnevnte ? Er det kun en pakke jeg må anskaffe meg? Bruker Logic 9
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg Henning Svoren » Lør Jan 23, 2010 12:18 am

Np!

http://www.waves.com/content.aspx?id=91#Signature

800USD for hele Maserati-pakka :D

Tror denne må vere et flott startpunkt.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Norsklydstudio.no » Lør Jan 23, 2010 3:31 am

En ting jeg ofte gjør når jeg er "forvirret" er å lytte til andre innspillinger i "samma gata" for å sammenligne frekvensområder og komprimering. Spesielt rundt 300 htz og nedover er det mulig å skille ut toppfrekvensene ved å dempe alt under 300htz (kick bass) med en EQ og lytte til hvordan referansen har jobbet med lyden.

Det er èn måte å gjøre det på, andre vil følge visse standarder og normer i faget. Uansett føler jeg referanser er den beste måten å fullføre en mix for min del. I alle fall hvis du er ute etter en spesifikk sound.
Brukerens avatar
Norsklydstudio.no
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Søn Jan 10, 2010 7:52 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest