[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Dybde i lydbildet ved sluttmix

Dybde i lydbildet ved sluttmix

Moderator: Ole Henrik

Dybde i lydbildet ved sluttmix

Innlegg steep » Fre Nov 09, 2007 12:45 am

Hei.

Hver gang vi spiller inn enten det er kun meg i studioet, hele bandet eller live-opptak sliter jeg med å få det til å bli bra mix til slutt. Forsåvidt grei mix, men det låter som om vi spiller inn i en liten boks. Det går ikke på panorering , men mer på at det ikke blir noe dybde i mixen. Prøver å gjøre endel testing både med reverb og EQ, men får det lissom ikke helt til. Er dette noe mastering-greie eller er det egentlig noe som bør være klart allerede i mixen?? Er det noe prossessor/plugin som gjør dette bedre?
Har dere noen gode råd????
Trond Holst
(Strømgitarist/låtskriver/lydtekniker/hjemmestudiofantast)
www.steepmusic.org
steep
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Nov 08, 2007 10:47 pm
Bosted: Drøbak

Innlegg Bugbass » Fre Nov 09, 2007 10:02 am

Jeg har samme problemet. Manglende ferdigheter under nedmix samt for dårlig utstyr generelt, særlig monitoring, har vel mye av skylda. Når dette muligens fører til litt utstrakt bruk av kompressorer, så blir det lett flatt. Men,
vi lærer så lenge vi har lever er det noen som har sagt 8)
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Fre Nov 09, 2007 1:24 pm

Dette er det nok mange som opplever. Dvs dette har vi alle vært igjennom!

Det kan være hundrevis av gode grunner til at miksene dine ikke sitter som støpt, at du føler de låter flatt eller kjedelig, at de er for "tørre" selv om du har lassevis med klanger på, at det er masse bunn men ikke sparker nok, at det er masser av topp men ingen definisjon, masse mellomtone men ingen varme...:cry:

Det er nok ikke én superformel for feite mikser. Ofte er det alle de små detaljene, og hvordan de fungerer sammen, som gjør en solid miks. Ikke minst handler en miks mer om å gjøre kompromisser som det handler om å få til feit trommelyd.

For å hjelpe deg selv å lytte riktig når du mikser - prøv å mikse mens du hører på alle spor samtidig. F.eks. blir det mye lettere å få vokalen til å sitte riktig hvis du hører miksen den skal sitte i mens du ratter...! Dette er vanskelig, men er veldig bra trening for mikseører.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg steep » Fre Nov 09, 2007 3:18 pm

Så i bunn og grunn så er det ikke så mye å hente egentlig på mastering...men at der i mixen det bør være bra...på måda????
Masteringen gjør mer at lydbildet blir litt riktigere og at seff nivåene blir satt etter visse standarder......??? Ikke misforstå at at jeg mener mastering er uviktig da... :roll:
Trond Holst
(Strømgitarist/låtskriver/lydtekniker/hjemmestudiofantast)
www.steepmusic.org
steep
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Nov 08, 2007 10:47 pm
Bosted: Drøbak

Innlegg steep » Fre Nov 09, 2007 3:19 pm

By the way så ser Studio Voss utrolig fett ut!!!!!!
:D
Trond Holst
(Strømgitarist/låtskriver/lydtekniker/hjemmestudiofantast)
www.steepmusic.org
steep
Fersking
 
Innlegg: 8
Registrert: Tor Nov 08, 2007 10:47 pm
Bosted: Drøbak

Innlegg yhoyland » Fre Nov 09, 2007 5:34 pm

Mastering kan gjøre underverker med det som allerede er bra - og reparere mye av det som ikke er fullt så bra - men det er ingen kur for dårlige mikser...

En dårlig miks kan bli ålreit etter mastering,
mens en bra miks kan bli fantastisk.

Dette fungerer, som så mye annet, på "shit in - shit out"-prinsippet.

:wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Fre Nov 09, 2007 5:36 pm

Men får du gjort noe med dybden i lydbildet ved mastring?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Fre Nov 09, 2007 5:39 pm

Det kommer an på hva du mener med dybde?

Mastering kan bare forsterke eller forminske det som allerede finnes i din miks. Det legger ikke til noe nytt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Fre Nov 09, 2007 5:49 pm

Med dybde mener jeg at det høres ut som om scena er litt dypere, og at det derfor er lettere å skille instrumentene uten at de stikker seg fram. At hvert instrument har mer rom, vanskelig å forklare dette, men det har jo med dynamikk å gjøre vil jeg tro
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Fre Nov 09, 2007 6:13 pm

Tror jeg skjønner hvor du vil. Dette tar det tid å lære, og ingen mikser er like - det finnes ingen oppskrifter, dessverre (og heldigvis).

Her trengs det en Miksing-ABC (DEFGHIJKLM) for å dekke over alt. Det blir det ikke tid til. Men viktigst av alt er kanskje romfølelse, litt om det her:

En kombinasjon av flere ting skal til, jeg er en av de som mener opptaket er minst like viktig som miksen. Igjen, shit in shit out osv... Jeg "mikser" gjerne allerede i det jeg velger og plasserer mikrofoner, uten å røre en klang eller EQ. Dette krever at man har en ganske klar idé om hvordan dette skal låte når det er ferdig. Naturligvis er det også et must å kjenne musikken som skal spilles inn, hvis det er praktisk mulig å gjøre litt prepping på forhånd.


Med alle mikker tett på (f.eks. liveopptak/tapp fra miks/overdub sessions i døde rom) så må du "skape" rom rundt hvert instrument. Det finnes tusenvis av klanger å velge mellom. Dette er en ypperlig sjanse til å sjekke ut de klangene du aldri bruker - ikke gå for den store feite 3-sekunders platen din, men prøv heller diverse rom (prøv tre/murstein) som har en decay under sekundet.
Bruk flere klanger, da skiller du instrumentene ikke bare i panorering og nivå men plasserer de i "hvert sitt rom"...

Balansen mellom tørt signal og klang setter du slik at du ikke hører klangen i seg selv, men at du klart og tydelig hører at noe forsvinner når du bypasser den. Hvis du har nok CPU på konto så kan du prøve å inserte klanger på spor eller subgrupper (trommer, AC gitar, kor, leadvokal etc) og bruke forskjellige innstillinger.

Som en tommelfingerregel bør man ikke høre mer enn én klang når miksen er ferdig. Maks 3 når man lytter. Jeg har ofte 8-9 klanger i bruk på en full miks.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Fre Nov 09, 2007 7:00 pm

Takk skal du ha, gull dette :)
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Fre Nov 09, 2007 7:04 pm

Bare kjekt å kunne hjelpe. Spør iveg om det er noe mer.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Man Des 03, 2007 6:51 pm

#1 STEREO
Spill inn flere instrumenter i stereo. Du trenger ikke å panne helt ut. Det
viktige er hva som skjer med romlyden når du tar opp i stereo.

#2 EARLY REFLECTIONS
De første millisekundene av rommets respons er uvurdelige. Få med deg
litt av lyden i rommet når du tar opp. Har du et stygt rom, spill inn tørt og
legg på en kunstig klang med mye (eller bare) early reflections.

#3 HEADROOM
Gi deg selv masse headroom. Hvis du jobber digitalt, sørg for at ingenting
peaker over 0dBFS, noe sted, noen gang.

#4 STØY, FORVRENGNING OG CROSSTALK
Unøyaktigheter i analogt utstyr slik som støy, harmonisk forvrengning og
crosstalk kan bidra til å øke dybdefølelsen. Bruk så mye godt analogt
utstyr som mulig og fyll på med digitale emuleringer av godt analogt utstyr.

#5 DELAY
Kløktig bruk av delayer kan gjøre underverker på dybdefølelsen. Les litt
om Haas-effekten og fyr løs med korte delayer.

#6 MIKS-FILOSOFI
Prøv å tenk at hvert element i miksen skal ha sitt eget lille "rom" og bruk
micplassering, EQ, klang og delay for å komme litt nærmere det målet.
Når du tar opp, tenk at lydene du velger skal fylle ut hverandre - ikke
konkurrere og krasje med hverandre. Kontraster og ulikheter er bra.

#7 DYNAMIKK
Ikke komprimer for mye. Hvis du føler at du må komprimere mye for at
et instrument skal låte bra, er det sannsynligvis noe annet du burde endre
på. Klart du skal komprimere mye som en effekt av og til, men ikke jevnt
over. Det går ut over dybdefølelsen.

#8 IKKE LEGG ALT PÅ MASTERINGTEKNIKEREN
Han/hun kommer ikke til å kunne redde en flat miks. Arbeidet med å
skape dybde (og det er virkelig et arbeid) må gjøres allerede i innspilling
og miks.

:) Jonas
Sist endret av Kroon den Man Des 03, 2007 6:55 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Des 03, 2007 6:54 pm

Lekker liste Jonas. :wink:

Legg spesielt godt merke til punkt #6.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg tramp » Tor Jun 10, 2010 11:10 am

Gull, her var det mye digg, hjem og jobbe assa ;)))
tramp
Fersking
 
Innlegg: 5
Registrert: Man Apr 19, 2010 9:40 am

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest