#1 STEREO
Spill inn flere instrumenter i stereo. Du trenger ikke å panne helt ut. Det
viktige er hva som skjer med romlyden når du tar opp i stereo.
#2 EARLY REFLECTIONS
De første millisekundene av rommets respons er uvurdelige. Få med deg
litt av lyden i rommet når du tar opp. Har du et stygt rom, spill inn tørt og
legg på en kunstig klang med mye (eller bare) early reflections.
#3 HEADROOM
Gi deg selv masse headroom. Hvis du jobber digitalt, sørg for at ingenting
peaker over 0dBFS, noe sted, noen gang.
#4 STØY, FORVRENGNING OG CROSSTALK
Unøyaktigheter i analogt utstyr slik som støy, harmonisk forvrengning og
crosstalk kan bidra til å øke dybdefølelsen. Bruk så mye godt analogt
utstyr som mulig og fyll på med digitale emuleringer av godt analogt utstyr.
#5 DELAY
Kløktig bruk av delayer kan gjøre underverker på dybdefølelsen. Les litt
om Haas-effekten og fyr løs med korte delayer.
#6 MIKS-FILOSOFI
Prøv å tenk at hvert element i miksen skal ha sitt eget lille "rom" og bruk
micplassering, EQ, klang og delay for å komme litt nærmere det målet.
Når du tar opp, tenk at lydene du velger skal fylle ut hverandre - ikke
konkurrere og krasje med hverandre. Kontraster og ulikheter er bra.
#7 DYNAMIKK
Ikke komprimer for mye. Hvis du føler at du må komprimere mye for at
et instrument skal låte bra, er det sannsynligvis noe annet du burde endre
på. Klart du skal komprimere mye som en effekt av og til, men ikke jevnt
over. Det går ut over dybdefølelsen.
#8 IKKE LEGG ALT PÅ MASTERINGTEKNIKEREN
Han/hun kommer ikke til å kunne redde en flat miks. Arbeidet med å
skape dybde (og det er virkelig et arbeid) må gjøres allerede i innspilling
og miks.
Jonas