[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Mastering - Nivået

Mastering - Nivået

Moderator: Ole Henrik

Mastering - Nivået

Innlegg osvald911 » Tir Mar 23, 2010 12:23 am

Hvordan får du satt nivået til "standard" ? Det som alle andre har på sangene sine ?

Får litt problemer med dette, da jeg har masterfader i PT på fullt, og nivåene er på gult men jeg får fortsatte ikke rett nivå.
Hva gjør jeg galt?
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg FinnArild » Tir Mar 23, 2010 1:24 am

Først må du lage en standard låt, med standard melodi og tekst, standard arrangement og få standard musikere til å spille standard komp og en standard vokalist til å legge noe standard vokal. Så må du sørge for å lage en standard mix hvor du sørger for standard relative nivåer, standard eq og standard effekter.

Du skjønner kanskje hvor jeg vil hen?

Et mer ordentlig svar er vel å laste ned denne og kjøre potten til venstre til det vrenger og så til høyre til det ikke vrenger mer. Det begynner å bli rimelig standard.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg osvald911 » Tir Mar 23, 2010 11:40 am

Oki.

Takk for svar
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg Kroon » Ons Mar 24, 2010 12:29 am

Hvordan får du satt nivået til "standard"? Det som alle andre har på sangene sine?


Bruk en maximizer på masteren. Waves L2, Massey L2007, det finnes mange.

Spill av et knippe allerede utgitte låter som referanse, og skvis i vei til du har
like høye nivåer som de. Låter det ikke pent? Send til mastering.

PS. Det finnes egentlig ingen standard, men hvis du gjør litt research med et
peak/rms-meter vil du finne at de fleste låter har en crest factor på 5 til 20 dB.
Pluss minus. Det er et ganske stort spenn.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg osvald911 » Ons Mar 24, 2010 2:24 am

Takk for flott svar Kroon (som vanlig)

Skal se hva jeg får til og hva UAD har av maximizerer.

Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg H-Musikk » Ons Mar 24, 2010 10:05 am

Du kan jo teste Presision Limiteren i UAD også vet du (hvis du ikke har begynt demo-perioden på 14 dager enda)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg Kroon » Ons Mar 24, 2010 11:51 am

Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret


Absolutt. Det er klart du skal lære selv.

Det jeg mente å si var egentlig bare at det er enkelt å få til like høye nivåer
som proffene, men det kan være vanskelig å få det til like pent som de.

En masteringtekniker er flink til å kombinere ulike verktøy for å heve volum
uten at det går for mye ut over kvaliteten. En maximizer kan ofte presses
hardere dersom materialet er komprimert først, har en jevn frekvensbalanse
og inneholder forsiktige mengder dypbass. Lave frekvenser har så mye energi
at maximizeren (som alle andre kompressorer og limitere) lett trigges av bare
dypbassen dersom denne er for sterk i miksen. Det fører til pumping og
"muddy" lyd. Jeg tror en av grunnene til at en del "radiomastere" har så
lite bunn og fylde er at de har blitt strippet for lave frekvenser for å kunne
mastres til et høyere volum. På små høyttalere høres det kult ut, men på
ordentlige anlegg blir det lett katastrofe. Alt med måte er vel moralen.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg osvald911 » Fre Mar 26, 2010 8:25 pm

Kroon skrev:
Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret


Absolutt. Det er klart du skal lære selv.

Det jeg mente å si var egentlig bare at det er enkelt å få til like høye nivåer
som proffene, men det kan være vanskelig å få det til like pent som de.

En masteringtekniker er flink til å kombinere ulike verktøy for å heve volum
uten at det går for mye ut over kvaliteten. En maximizer kan ofte presses
hardere dersom materialet er komprimert først, har en jevn frekvensbalanse
og inneholder forsiktige mengder dypbass. Lave frekvenser har så mye energi
at maximizeren (som alle andre kompressorer og limitere) lett trigges av bare
dypbassen dersom denne er for sterk i miksen. Det fører til pumping og
"muddy" lyd. Jeg tror en av grunnene til at en del "radiomastere" har så
lite bunn og fylde er at de har blitt strippet for lave frekvenser for å kunne
mastres til et høyere volum. På små høyttalere høres det kult ut, men på
ordentlige anlegg blir det lett katastrofe. Alt med måte er vel moralen.


Veldig vise ord det der Kroon, det er merkelig hvordan de klarer og få den jevne balansen i låtene, uten og overkomprimere.

Men de har utstyr og muligheter til det. Ikke minst erfaring.

Jeg skal prøve Presision Limiteren mr H og Kroon og se hva som skjer. Jeg har ikke akkurat det beste lytteustyret og rom til et bra resultat, men kanskje bedre enn det jeg har nå.

Stikk innom http://www.myspace.com/thekvednabekkjers og hør Arsbuen hvis dere kjeder dere foran skjermen en gang
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg FinnArild » Fre Mar 26, 2010 10:43 pm

Jeg vet ikke om det er riktig, men er det ikke så at det kan være lurt å la noen andre enn deg selv mastre musikken du har skrevet, spilt inn og mixet? Det er vel vanskelig å unngå å bli forutintatt til det man har hørt på inn og ut i et halvt år :) ...
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Innlegg goldenGeek2 » Lør Mar 27, 2010 8:27 am

FinnArild skrev:Jeg vet ikke om det er riktig, men er det ikke så at det kan være lurt å la noen andre enn deg selv mastre musikken du har skrevet, spilt inn og mixet? Det er vel vanskelig å unngå å bli forutintatt til det man har hørt på inn og ut i et halvt år :) ...


Forsåvidt. Men alt for ofte har eg fått tilbake mastere som låter dårligere enn før mastering... svært mange såkalla masteringteknikere MÅ av ein eller anna grunn prøve å gjere den store forskjellen med å legge til "Hi-fi topp" og skvise livskiten ut av greiene. Det finst sjølvsagt mange som gjer ein god jobb også. For all del :)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Henning Svoren » Søn Mar 28, 2010 8:18 pm

osvald911 skrev:Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret


Skal ikke ødelegge stemningen her, men må spørre deg, hvorfor vil du gjøre det selv?
Fordi du har lyst/synes det er gøy/liker utfordringen?

Det er så klart et svar jeg synes er helt rimelig...

Men det er iallfall ikke særlig dyrt å mastre, det er bare å forhøre seg med noen potensielle plasser. Særlig om du har gjort alt annet selv.

Du trenger heller ikke sende det til New York for å bli bra!
Det fins mange flink folk her til lands også. Det viktigste er at de har gode monitorer og er flinke til å forstå hva du vil, og så gjøre det beste ut av miksene dine. Om de har Manley eller Weiss på lista si kommer langt ned på lista.

Og så har jeg noen råd til alle som er misfornøyd med mikser/masteringer som de får tilbake. Før dere bestemmer dere for at dere ikke liker det. Revurder monitorene/stuehøyttalerene dine. Selv om de kanskje kostet 10.000kr betyr ikke det at de nødvendigvis er bra eller står i god akkustikk og gir et godt bilde. Hør med headset/propper/tv/laptop/bilen/hos en kompis, og skap et solid helhetsintrykk. Merker også at mange blir ekstra kritiske til lyden når det er de selv som spiller eller har mikset. Så forsåvidt spiller det ingen rolle hvor bra du har masteret/mikset, fordi kunden fant akkurat ut at høyttaleren hans er crap, uten at det faktum har gått opp for han.

Men om man får tilbake et produkt som pur shite! Bør man så klart gi klar beskjed.

En god løsning er å be om få en prøve, f.eks. 30-60sek. som kan bli grunnlaget for resten. Så slipper teknikeren å bounce kjøre ut filene osv. for hele plata fordi det var 1db for mye topp.

Når det er sagt er jeg enig med gG2 om at det er unødvendig å legge på for mye topp osv. Det kan vere at noen føler seg forpliktet til å virkelig gjøre en stor hørbar forskjell for å gjøre seg fortjent til lønna?
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg osvald911 » Søn Mar 28, 2010 8:31 pm

Henning Svoren skrev:
osvald911 skrev:Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret


Skal ikke ødelegge stemningen her, men må spørre deg, hvorfor vil du gjøre det selv?
Fordi du har lyst/synes det er gøy/liker utfordringen?

Det er så klart et svar jeg synes er helt rimelig...

Men det er iallfall ikke særlig dyrt å mastre, det er bare å forhøre seg med noen potensielle plasser. Særlig om du har gjort alt annet selv.

Du trenger heller ikke sende det til New York for å bli bra!
Det fins mange flink folk her til lands også. Det viktigste er at de har gode monitorer og er flinke til å forstå hva du vil, og så gjøre det beste ut av miksene dine. Om de har Manley eller Weiss på lista si kommer langt ned på lista.

Og så har jeg noen råd til alle som er misfornøyd med mikser/masteringer som de får tilbake. Før dere bestemmer dere for at dere ikke liker det. Revurder monitorene/stuehøyttalerene dine. Selv om de kanskje kostet 10.000kr betyr ikke det at de nødvendigvis er bra eller står i god akkustikk og gir et godt bilde. Hør med headset/propper/tv/laptop/bilen/hos en kompis, og skap et solid helhetsintrykk. Merker også at mange blir ekstra kritiske til lyden når det er de selv som spiller eller har mikset. Så forsåvidt spiller det ingen rolle hvor bra du har masteret/mikset, fordi kunden fant akkurat ut at høyttaleren hans er crap, uten at det faktum har gått opp for han.

Men om man får tilbake et produkt som pur shite! Bør man så klart gi klar beskjed.

En god løsning er å be om få en prøve, f.eks. 30-60sek. som kan bli grunnlaget for resten. Så slipper teknikeren å bounce kjøre ut filene osv. for hele plata fordi det var 1db for mye topp.

Når det er sagt er jeg enig med gG2 om at det er unødvendig å legge på for mye topp osv. Det kan vere at noen føler seg forpliktet til å virkelig gjøre en stor hørbar forskjell for å gjøre seg fortjent til lønna?


Flott kommentar.

Jeg vil gjøre det selv for egen del sånn at jeg lærer mer og mer, og kanskje en dag får et bruktbart produkt. Vi føler at vi får et greit nok produkt når vi gjør det selv, med det utstyret vi har.

Slettes ikke dumt det du sier heller. Jeg har jo sett studioer med manley og dill og dall som gjør gratis mastering også. Vi kan absolutt prøve det og høre forskjell.

MEN, skal vi lage låter som skal ut til hele Norge en gang, da tror jeg at vi hadde oppsøkt et proffesjonelt studio som tar oppgaven. Men det blir neppe noe av ;)
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg Kroon » Tir Mar 30, 2010 3:07 am

Jeg vil gjøre det selv for egen del sånn at jeg lærer mer og mer


Det er gyldig grunn! :D
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg HumdinGer » Tir Jun 01, 2010 12:04 am

FinnArild skrev:Et mer ordentlig svar er vel å laste ned denne og kjøre potten til venstre til det vrenger og så til høyre til det ikke vrenger mer. Det begynner å bli rimelig standard.

Kunne tenkt meg til å teste ut dette litt, men linken ser ikke ut til å lede dit den gjorde da innlegget ble skrevet. Kan du være så elskverdig å legge link ut på nytt, hvis du vet hvor den er å finne? :D
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Innlegg H-Musikk » Tir Jun 01, 2010 9:21 am

Mener jeg leste en plass at Kjearhus hadde "lagt inn årene", men det finnes jo helt sikkert andre gratis Limitere...
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest