Moderator: Ole Henrik
Hvordan får du satt nivået til "standard"? Det som alle andre har på sangene sine?
Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret
Kroon skrev:Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret
Absolutt. Det er klart du skal lære selv.
Det jeg mente å si var egentlig bare at det er enkelt å få til like høye nivåer
som proffene, men det kan være vanskelig å få det til like pent som de.
En masteringtekniker er flink til å kombinere ulike verktøy for å heve volum
uten at det går for mye ut over kvaliteten. En maximizer kan ofte presses
hardere dersom materialet er komprimert først, har en jevn frekvensbalanse
og inneholder forsiktige mengder dypbass. Lave frekvenser har så mye energi
at maximizeren (som alle andre kompressorer og limitere) lett trigges av bare
dypbassen dersom denne er for sterk i miksen. Det fører til pumping og
"muddy" lyd. Jeg tror en av grunnene til at en del "radiomastere" har så
lite bunn og fylde er at de har blitt strippet for lave frekvenser for å kunne
mastres til et høyere volum. På små høyttalere høres det kult ut, men på
ordentlige anlegg blir det lett katastrofe. Alt med måte er vel moralen.
FinnArild skrev:Jeg vet ikke om det er riktig, men er det ikke så at det kan være lurt å la noen andre enn deg selv mastre musikken du har skrevet, spilt inn og mixet? Det er vel vanskelig å unngå å bli forutintatt til det man har hørt på inn og ut i et halvt år ...
osvald911 skrev:Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret
Henning Svoren skrev:osvald911 skrev:Jeg vil helst lære selv og mastre og tar tiden med hjelp. Koster litt også å få låtene mastret
Skal ikke ødelegge stemningen her, men må spørre deg, hvorfor vil du gjøre det selv?
Fordi du har lyst/synes det er gøy/liker utfordringen?
Det er så klart et svar jeg synes er helt rimelig...
Men det er iallfall ikke særlig dyrt å mastre, det er bare å forhøre seg med noen potensielle plasser. Særlig om du har gjort alt annet selv.
Du trenger heller ikke sende det til New York for å bli bra!
Det fins mange flink folk her til lands også. Det viktigste er at de har gode monitorer og er flinke til å forstå hva du vil, og så gjøre det beste ut av miksene dine. Om de har Manley eller Weiss på lista si kommer langt ned på lista.
Og så har jeg noen råd til alle som er misfornøyd med mikser/masteringer som de får tilbake. Før dere bestemmer dere for at dere ikke liker det. Revurder monitorene/stuehøyttalerene dine. Selv om de kanskje kostet 10.000kr betyr ikke det at de nødvendigvis er bra eller står i god akkustikk og gir et godt bilde. Hør med headset/propper/tv/laptop/bilen/hos en kompis, og skap et solid helhetsintrykk. Merker også at mange blir ekstra kritiske til lyden når det er de selv som spiller eller har mikset. Så forsåvidt spiller det ingen rolle hvor bra du har masteret/mikset, fordi kunden fant akkurat ut at høyttaleren hans er crap, uten at det faktum har gått opp for han.
Men om man får tilbake et produkt som pur shite! Bør man så klart gi klar beskjed.
En god løsning er å be om få en prøve, f.eks. 30-60sek. som kan bli grunnlaget for resten. Så slipper teknikeren å bounce kjøre ut filene osv. for hele plata fordi det var 1db for mye topp.
Når det er sagt er jeg enig med gG2 om at det er unødvendig å legge på for mye topp osv. Det kan vere at noen føler seg forpliktet til å virkelig gjøre en stor hørbar forskjell for å gjøre seg fortjent til lønna?
Jeg vil gjøre det selv for egen del sånn at jeg lærer mer og mer
FinnArild skrev:Et mer ordentlig svar er vel å laste ned denne og kjøre potten til venstre til det vrenger og så til høyre til det ikke vrenger mer. Det begynner å bli rimelig standard.
Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest