[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Miks!!

Miks!!

Moderator: Ole Henrik

Innlegg zalman » Tor Mai 06, 2010 8:39 pm

Myr skrev:Jeg er ny her, så jeg håper ikke jeg er for krass med mitt første innlegg, men jeg har likevel noen kommentarer!

- Er dette programmerte trommer? Jeg synes noen av overgangene er en smule motoriske, men dette kan vel skyldes en utrolig tight trommis eller litt streng klipping.

- Jeg hadde personlig ducket bassen til fordel for basstrommen her, da mener jeg en kompressor på basssporet som trigger hver gang basstrommen spiller (key input i Pro Tools, f.eks). Det høres litt sært ut alene, men jeg tror det kunne gjort underverker for en låt som skal ha litt driv slik som denne. Jeg synes også bassen er ganske udefinerbar i miksen, litt mye i 2-300hz og litt lite rundt 800hz.

- Gitarene er litt for slappe i bunn, her kan du kanskje stramme opp litt uten at det blir tynt.

- Vokal er alt for høy, og generelt litt rart mikset. Får intrykket av at vokalisten har flyttet seg mye rundt mens det ble tatt opp, og det kunne vært komprimert mye bedre. Jeg hadde senket volumet med kanskje så mye som 3db på det verste, og heller gjort en grunding automasjonsjobb i partiene hvor du ikke helt får kontroll over kompressjonen. Det same gjelder for backup vokalen, jeg hadde dratt denne ned 5db, jeg tror det faktisk hadde fått det til å høres mye 'større' ut.

Nå var jeg streng, og det kan hende jeg er helt på jordet her, så ta alt jeg sier med en klype salt :wink:



Trommene er "ikke" programert. Det vil si at dette er tatt opp i midi og ja noen av overgangene er "jukset" litt med. NB: overgangene med tammene er spillt på skarptromma, så ALLE slagene er slått.
Jeg som spiller gitar selv og har fått oppgaven(e) med miksinga har hørt sangen 64039283 ganger, ;) å da fikk jeg mer feelinga av noen tammer der det ble for mye skarp. å selvsagt så er det jo MYE enklere å få slaga 99.9% der de skal med midi , (slipper jo å klippe mye) men som sakt, alle slag er 100 prosent ekte..

Alle snakker selvsagt om frekvenser her, å noe forstår jeg, men kan noen her forklare meg litt mer. f.eks som du skriver :
- Gitarene er litt for slappe i bunn, her kan du kanskje stramme opp litt uten at det blir tynt. Hvor skrur jeg her? noen basic svar på et enkelt "oppsett" på frekvens områder?

Vokalen er som andre også her har nevt senket med ca 2db, å at vokalisten her har en egen måte å stå \ synge på er det ingen tvil om, så om det har blitt flyttet litt på seg er det ingen tvil om..


Har mikset i 8 mnd totalt i mikse karrieren min, så at miksen mangler noe er det heller ingen tvil om.
Automasjon er nok noe som kommer etterhvert da jeg utvikler meg mer og mer hele tiden.

Klart hvem som helst kunne lagt inn et innlegg her og sagt akkurat det de selv mener om både sang \ miks \ fremføring osv, men da hadde jeg ihvertfall aldri blitt fornøyd :)


(i den nybegynner fasen jeg er i nå så tar jeg i mot ALL kritik å ALL inputs på hva som helst, jeg tester ut noen av ideène til folk her og ser hvordan det blir osv osv......)


zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg Myr » Tor Mai 06, 2010 8:54 pm

God instilling!

I stedet for å si akkurat hva du skal kutte er det bedre om du heller finner ut av det selv. En enkel måte å luke ut stygge frekvenser, samt lære masse, er å sette på en parametrisk EQ, kanskje med et greit grafisk interface slik at det er lett å se hva som foregår også. Jeg vet alle sier at du ikke skal mikse med øynene, men det er ærlig talt greit når det gjelder litt mer kirurgiske inngrep som dette.

Sett opp en EQ, og ta et av low-end /low-mid båndene opp til max gain, og sett Q til veldig smal/skarp. Spill så av gitarsporet i solo, og forandre frekvensen på båndet frem og tilbake slik at du sweeper igjennom de nedre regionene av frekvensspekteret, la oss til 80-150. Her setter du selvfølgelig ting på spissen, men målet er å finne de frekvensene som tar opp headroom på gitarsporet og generelt i mixen. Når du har funnet en frekvens som låter fælt, så kan du senke gainen igjen, prøv med rundt -4 til -6 db, og kanskje litt videre Q. Hør så på sproret i miksen så, bypass EQen og se om du hører forskjellen. Her gjelder det å være tålmodig og prøve seg frem. Jeg har generalisert veldig i dette eksempelet, og det er sikkert mange andre og proffere måter å gjøre dette på, men du vil i det minste bli flinkere til å lytte og kjenne igjen frekvenser, ergo bli en bedre mikser.

Personlig pleier jeg nesten alltid å kjøre et high-pass filter på alle gitarer, rundt 120-150hz slik at bassen får masse pusterom. Selv om gitarene høres tynne ut alene så er det viktig å huske på helheten, og at alt du gjør tjener miksen og først og fremst låten i seg selv.

Du kan selvfølgelig automere dette slik at gitarene har litt mer low-end før bassen kommer inn.
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg zalman » Tor Mai 06, 2010 9:46 pm

Dere er sikkert dritt lei oppdatering spora mine ;) men det gir jeg blanke i ;) heheh .


http://www.thelastkick.com/falling3.mp3


Som jeg sier tidligere her i innleggene mine, amatør ja, osv :)

Selv føler jeg faktsik ja, liker det jeg har gjort. OK nei det er ikke VERDENS feteste miks, å nei det er ikke NORGES feteste heller, men i min "verden" så er ikke dette så verst. ?!!

Noen har sine meninger om backingvocals skal lenger frem, noen lenger bak, HVA skal jeg gjøre? hehe jo jeg velger selv ;) eller ikke helt , litt hører jeg på dere proffer.


At en del tid med både EQ , Melodyne, Automasjon hadde gjort seg en del, ja det skal jeg si meg enig i. Men da skal jeg også mikse en del mer å få en mer forståelse på hva man skal gjøre i EQ, hvordan får jeg konpressoren til å bli riktig, (ok : jeg slunter unna litt automasjon, da jeg har vert litt slakk med akkurat dette da jeg ikke helt hører 100% det dere legger merke til. ) Å at en mikrofon til noen mer kroner enn det vi har hadde gjort litt mer susen, å at vi hadde hatt et eget vokal rom .. Men vi får ta det slik vi har det.

Grunnen til jeg egentlig startet denne tråden var, at jeg faktisk har stresset meg opp litt i det siste da de i bandet spør hvordan det går med miksinga..

Så da tenkte jeg at, jo la meg legge ut miksen å få hørre hva proffene mener, å jeg har fått en del bra tilbakemeldinger synst jeg selv da, å klart noe negativ vil vel alltid komme frem da en amatør mikser.
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg Myr » Tor Mai 06, 2010 9:49 pm

Jeg må bare påpeke at jeg ikke er proff på noen som helst måte! Jeg bare kommer med mine egne meninger og synspunkter. For alt jeg vet er det bare nonsense, så jeg ville kanskje hørt på noen med litt mer erfaring enn meg selv.
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg zalman » Tor Mai 06, 2010 10:05 pm

Myr skrev:Jeg må bare påpeke at jeg ikke er proff på noen som helst måte! Jeg bare kommer med mine egne meninger og synspunkter. For alt jeg vet er det bare nonsense, så jeg ville kanskje hørt på noen med litt mer erfaring enn meg selv.


Alle har lov å si sin mening, å at alle her inne IKKE er proffer det vet jeg.
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg trondned » Tor Mai 13, 2010 11:31 am

Godt tips for eq-trening det der. Når det gjelder kompressorbruk er det noe som ofte tar lengre tid å trene opp. Var jeg deg ville jeg lest meg litt opp på forskjellene mellom opto og electro-kompressorer, limitere, expandere etc. Vær sikker på at du skjønner sammenhengene mellom og funksjonene til tresh, ratio, attack, release, sidechain og soft-knee/over-easy. Skal prøve å gi noen random tips her:

    Først og fremst - du må ikke ha kompressor på alt!

    Personlig deler jeg inn kompressorer i to kategorier - nøytrale kompressorer og karakter-kompressorer. Nøytrale bruker jeg til å korrigere et problem, karakterfulle bruker jeg mer for å legge til noe jeg føler mangler.

    Noen instrumenter tar kompressor bra, andre ikke. Funker det ikke med kompressor, forsøk med automasjon istedet.

    Hvorfor skal dette instrumentet ha kompressor? Er det en masse ukontrolerte peaks (f.eks. på en fingerpicking-gitar) er muligens en limiter å foretrekke. Blir det for drastisk kan du prøve en rask kompressor med kort attack og release-tid, samt nokså høy tresh. slik at den kun jobber på peakene.

    Fuzz-gitarer trenger sjeldent kompressor i mix.

    Vil du sjekke hvordan attack/release-karakteristikken til kompressoren fungerer på forskjellige kilder kan du skru ratio opp og tresh lavere (ekstremkomprimere). På denne måten hører du tydeligere hvordan kompressoren "grabber" lyden.

    Vær oppmerksom på gain-reduction-meteret. Går det aldri tilbake til null, er det mulig du har for lav tresh eller for lang release. Men som alltid - låter det bra, så er det bra.

    Pumping kan brukes som en effekt, men som regel prøver man å unngå det. Releasen er ofte nøkkelen her - funker ikke det, prøv en annen kompressor.


Dette er langtfra noen komplett tutorial, men er nå det jeg kom på i farta. Noen andre som ønsker å legge til noe? Evt. sable meg ned :wink:
Trond Nedberg
DasHit Musikkproduksjon
Lydstudio i Oslo
trond@dashit.no
Brukerens avatar
trondned
Med på notene
 
Innlegg: 75
Registrert: Fre Apr 03, 2009 6:08 am
Bosted: Oslo, Norway

Innlegg Dozerbabar » Tor Mai 13, 2010 12:55 pm

Bra liste!

"Fuzz-gitarer trenger sjeldent kompressor i mix" <- Hvis du her inkluderer overdrive/distortion-gitarer så er jeg uenig med deg. Det er jo ikke mange ting som er så gøy som en LA-3A på en palm mute rockegitar. Det lukter "in our face" lang vei av det! :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg trondned » Tor Mai 13, 2010 2:46 pm

Takk, Dozer - tror nok vi i bunn og grunn er enige her. Prøvde meg på en grov forenkling, da jeg altfor ofte ser (og hører) ferskinger som putter kompressor på alt "bare fordi". Prøvde å hente meg inn igjen med å skrive "sjelden", ikke "alltid" 8)

For å presissere kan jeg jo føye til:
    Highgain-fuzz-gitarer har fått dynamikken flatet ut av forvrengningen, altså vil kompressorens funksjon som dynamisk prosessor være til liten nytte. Man vil selvsagt kunne få noe igjen for kompressorens eventuelle tonale karakteristikk og interne forvrengning.

    Alt fra clean til ganske tung overdrive-gitar - så lenge det finnes dynamikk igjen i signalet - vil kunne tjene på riktig bruk av kompressor. Men i endel tilfeller vil en kompressor kunne ødelegge mye.
Trond Nedberg
DasHit Musikkproduksjon
Lydstudio i Oslo
trond@dashit.no
Brukerens avatar
trondned
Med på notene
 
Innlegg: 75
Registrert: Fre Apr 03, 2009 6:08 am
Bosted: Oslo, Norway

Innlegg Myr » Tor Mai 13, 2010 9:11 pm

Kompressjon er uten tvil det vanskeligste enkelte elementet å lære seg skikkelig innen musikkproduksjon. Jeg husker jeg selv satt med presets og gikk alltid for det som gjordet volumet høyere. En dag bestemte jeg meg for å skjønne hva som foregikk, og etter hvert gikk det bare opp et lys for meg, og jeg har aldri brukt presets siden.


Et lite punkt å legge til listen til Trondned; automasjon av volum kan ofte være bedre enn kompressjon, spesielt i litt mer nakne mikser der effektene av kompressjon er mer merkbare.
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg zalman » Tor Mai 13, 2010 10:40 pm

Tusen takk for alle svar!

Er veldig glad for at dere gidder å bruke tiden på å forklare forskjellige ting her, og etterhvert så har jeg jo sett det selv at, å faktisk exprimentere litt med både kompressor og EQ, så kan ting forandre seg en del..

Leser lit råd, ser på youtube, hører på dere osv, så tror jeg selv at dette skal jeg få til :) (er veldig lett lært)
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg trondned » Fre Mai 14, 2010 9:44 am

Myr skrev:Et lite punkt å legge til listen til Trondned; automasjon av volum kan ofte være bedre enn kompressjon, spesielt i litt mer nakne mikser der effektene av kompressjon er mer merkbare.


Stiller meg 100% bak dette. I tillegg vil jeg si at volum-automasjon alltid er viktig. Også når du komprimerer. Uten kompresjon vil ofte hele bandet "ta i" på refrenget, inkludert vokalisten. Når du komprimerer vokalen, vil kompressoren "holde igjen" vokalen og den blir for lav på refrengene. Da er det bare en ting å gjøre...
Trond Nedberg
DasHit Musikkproduksjon
Lydstudio i Oslo
trond@dashit.no
Brukerens avatar
trondned
Med på notene
 
Innlegg: 75
Registrert: Fre Apr 03, 2009 6:08 am
Bosted: Oslo, Norway

Innlegg Dozerbabar » Fre Mai 14, 2010 9:09 pm

Jeg bruker ofte et triks jeg tok fra nettmøtet med Butch Wig (Nirvana, Garbage, Green Day, Smashin Pumkins) på Gearslutz. F. eks. automatiserer han ned masteren på et vers 1-2 db over hele verset også automatiserer han opp igjen masteren når refrenget kicker inn og lar det gå nedover 1-2 db gjennom refrenget. Så er det opp igjen på et mellomspill osv.

Det gir en liten følelse av at hvert eneste parti kicker litt mer.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Myr » Lør Mai 15, 2010 10:48 pm

Dozerbabar skrev:Jeg bruker ofte et triks jeg tok fra nettmøtet med Butch Wig (Nirvana, Garbage, Green Day, Smashin Pumkins) på Gearslutz. F. eks. automatiserer han ned masteren på et vers 1-2 db over hele verset også automatiserer han opp igjen masteren når refrenget kicker inn og lar det gå nedover 1-2 db gjennom refrenget. Så er det opp igjen på et mellomspill osv.

Det gir en liten følelse av at hvert eneste parti kicker litt mer.


Gjør dette selv, samt automasjon av stereo widener. +2db og 50% bredere stereo bilde gjør at alt åpner seg skikkelig når det gjelder. Virker ikke på alle låter eller sjangre, men det har absolutt sitt bruk i pop og rock.
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest