[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Jobbe i studio

Jobbe i studio

Moderator: Ole Henrik

Jobbe i studio

Innlegg Myr » Tor Mai 06, 2010 3:16 pm

Hei,

Jeg har hatt et mindre prosjekt/hjemmestudio i noen år, og har virkelig fått sansen for det meste rundt musikkproduksjon. I den sammenheng lurer jeg på hvordan markedet er for å få jobb i et norsk studio i 2010. Jeg vet dette i stor grad bygger på erfaring og kontakter, men ett sted må man jo begynne. Mange har tatt turen innom NISS, men jeg føler det største jeg har å hente der er kontaktnettverket. Likevel er dette ganske uaktuelt da jeg er i fast jobb med en del ansvar, og det lar seg ikke gjøre å kombinere studier på dagtid med arbeid.

Hvordan har dere andre fått en fot innenfor bransjen? Jeg har masse egenprodusert materiale å vise til, som jeg føler har ganske høy kvalitet tatt mitt opptaksutstyr i betraktning, men dette er vel meningsløst når det gjelder å søke jobber i et profesjonelt studio. Tips mottas gjerne!
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tor Mai 06, 2010 8:15 pm

Slik studioverden fungerer i dag (i alle fall i Norge) så er det vel ingen som "får jobb" i et studio. De fleste (i alle fall de eg kjenner til) starter enten sitt eget studio eller så kjenner de noen som har studio der de kan leie seg inn når det er ledig tid. Uansett så er det en lang prosess med å "jobbe seg opp og fram". For min del startet det hele på samme måte som deg - med et ok hjemmestudio. En kamerat av meg var imponert over det han hørte og satte meg i kontakt med en som han igjen kjente som driver studio her i området. Der fikk eg så være med på noen sessions som assistent (uten betaling selvsagt), og etter hvert fikk eg leie studio på egenhånd for å gjøre produksjoner med diverse lokale band. Har etter hvert hatt en del bra jobber, og kan også nå ta greit betalt for oppdragene :) Det har stagnert litt for min del for tiden på grunn av familiesituasjon og fast jobb, men jeg satser på å fortsette eventyret snart! For å si det som en kollega pleier å si: Det er "livets harde Steinerskole" som må til i denne bransjen.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Myr » Tor Mai 06, 2010 8:36 pm

Takk for svar!

Ja, det var som jeg trodde. Jeg vurderer å starte for meg selv, men jeg har såpass selvinnsikt at jeg vet jeg har mye å lære før jeg kan begynne med noe slikt. Drømmen er fremdeles å jobbe med musikk, men jeg synes likevel prosessen med å produsere er faktastisk, nesten bedre enn å se det ferdige resultatet.

For min del er jeg ikke så veldig interessert i å få betalt, jeg er mer interessert i få erfaring, samt å lære av hvordan andre jobber. Man får fort noen dårlige uvaner når man driver helt for seg selv slik som meg, og sånn sett er det greit med perspektiv.

Jeg har ingen kontakter i bransjen, men jeg får bare fortsette slik jeg gjør, spare penger, og ikke gi opp intill videre.
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg Henning Svoren » Fre Mai 07, 2010 12:46 am

Hei!

Tror absolutt det går an å få "jobb" i studio.. 9-5 jobb i studio er en annen sak. Men selvsagt er det bare noen få studio i Norge som har en såpass størrelse og aktivitet at ikke eierene gjør alt selv og må leie folk inn til prosjekt de har booket selv.

Men som goldengeek2 sier, så kan det vere lurt å finne band/artister selv og leie tid i et større studio med deg selv som tekniker/produsent. De fleste seriøse studio, med mindre det er et studio med egen produksjonsstab, er veldig åpne for slikt. Særlig i det litt rolige markedet idag er det definitivt penger tjent for dem i forhold til ledig tid. Om du gjør en bra jobb og profesjonell profil, kan det hende de ringer deg for å ta et freelanceopdrag.

Vet ikke noe om deg, men tror freelanceoppdrag kan vere innen rekkevidde for de fleste gode teknikere som er litt bevisste på hvordan de "markedsfører" seg. Da er det selvsagt en fordel å kjenne studioet godt, særlig med tanke på større miksere, patchbay, kabling og hvor du finner utstyr, mikker osv. Så det kan vere lurt å prøve å overvære andre sine sessions på forhånd i det aktuelle studio.

Hvis du virkelig skal ha en sjanse å jobbe med musikk, må du nok si opp fulljobb(evt. mand-ons), droppe bra bil og fin leilighet og bruke tiden på å finne/snakke med band, gå på konserter, bruke mobil/epost og jobbe med ferdighetene dine. Ellers tror jeg du må stole på flaks eller vere kompis med en studioeier eller ha et forhold til et stort band fra før.

Det er veldig viktig når du først får freelanceoppdrag at du faktisk kan ta på deg desse, og da sliter du om du må på jobb. En av fordelene med å jobbe med mindre band er at de ofte har jobb selv og gjør opptak i helgene, så da kan du stort sett redigere/mikse når det passer deg i uken etter.

Har selv vert uten annen jobb i 5-6 år, jobber en del med konserter for å spe på. Det går fint. Er litt i samme situasjon som deg og kunne tenkt å fått enda flere studiojobber, siden det er det jeg brenner for, men må i motsetning til deg vere interessert i å få betalt siden jeg ikke får penger noe annet sted.

Selv om jeg kanskje ikke tjener så mye mandager og tirsdager er det fint å ha sånne dager ledig for det er alltid mye planlegging og andre forberedelser, utstyrsservice, datatrøbbel osv. som tar MYE tid. Og slevsagt nettforum tar tid, hehe. I tillegg jobber du mye bedre og mer kreativt på selve sessionene hvis du ikke er helt utkjørt etter din fastjobb, og det er selvsagt veldig, veldig viktig!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Myr » Fre Mai 07, 2010 10:32 am

Ja, dette er noe jeg har tenkt på, men jeg ser nå at min største svakhet er nettop dette med miksepulter og patchbays. Jeg har mikset en låt i Livingroom i Oslo, men det var fem år siden, i regi av skole. Og vi hadde kun to timer på oss.

Bortsett fra dette har jeg lite erfaring med miksepulter, sånn bortsett fra SSL pakken til Waves :wink:
Myr
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tor Mai 06, 2010 2:44 pm

Innlegg Bråtnes » Fre Mai 07, 2010 4:52 pm

Dette var en interressant tråd som jeg tror mange her inne tenker på. Og desverre så gjør vel sånne som oss her inne (les: hobby-teknikkere med eget hjemmestudio) at det blir færre og færre "skikkelige" studioer rundt om i verden.

Men det finns jo folk her inne som tydligvis har klart det. Feks Kroon og Yngve og sikkert mange fler. En liten bakgrunnshistorie hadde jo vært kjempemoro å høre om.
Gikk dere på skole, eller våknet dere opp en dag og hadde fått et kall og handlet en SSL G-serie på E-bay og tok det derfra?:lol:
Er det mulig å bli stor å flink bare av å lese bøker og jobbe med det en har tilgjengelig hjemme? :roll:
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Trallala » Fre Mai 07, 2010 5:46 pm

Hei - kanskje ikkje svar på spørsmålet ditt, men gjerne ein alternativ veg;

Har som du, heimestudio, og har aldri miksa på stor SSL miksar.

Har likevel levd (meir eller mindre - jobbar litt live også som musikar/teknikar) av heimestudioet dei siste seks åra.

For min del betyr det at eg lagar mykje av musikken også, mykje linka til teaterproduksjonar.

Har satsa på nokre ok lydbibliotek, plugs, og eit par gode micar og preampar. Trommer, blåserekker etc. får eg spelt inn i andre større studio, eller hos folk med heimestudio som er mynta på den slags opptak - og får det sendt over. Vokal og dei fleste enkeltinstrumenta tar eg her + mix.

Har aldri fått noko undervisning og har mange kunnskapshol, men utforskar hjelpefiler, forum, youtube + jobbar i veg, låt for låt, for stadig å prøva å få det bedre.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Innlegg Henning Svoren » Lør Mai 08, 2010 5:30 am

Bråtnes skrev:Er det mulig å bli stor å flink bare av å lese bøker og jobbe med det en har tilgjengelig hjemme? :roll:


Vet ikke om du trenger lese bøker en gang for å bli stor og flink. Owl City/Adam Young brukte èn gammel Behringer mik,en mikser, reason og freeware til sitt debut-album og han sier selv at han ikke har peiling på signalgang og hva du kan gjøre med lyden. Han bare har god smak og eksperimenterer. Likevel har han laget en av verdens største hitter i 2010.
"It's all in the mind!" :lol:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Bråtnes » Lør Mai 08, 2010 9:13 am

Trallala: Det er jo godt og høre at det er noen som får det til den veien også! Er jo kanskje den veien som blir mest naturlig å gå. Ihvertfall for meg. Men det er vel det å komme seg over den berømte terskelen hvor navnet begynner å bli kjent i lokalmiljøet og det dukker opp noen jobber nå og da :wink:


Henning: Problemet er vel at med denne interressen så er det like mye verktøyet og hvordan man kommer fram til resultatet som gir gleden og ikke bare selve resultatet. Er jo mange hits som utelukkende har blitt lagd i Logic med en vokal-linje og rett til mastring også, men da er moroa borte for meg ihvertfall. Det er helheten av et studio med jobbing med forskjellige micer/micplasseringer, amper, preamper, outboard prosessorer, plugins osv. og nettopp det å vite hva som skjer i signalgangen som gjør denne (foreløpig) hobbyen så moro syns jeg da :D
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg Henning Svoren » Lør Mai 08, 2010 8:54 pm

Bråtnes skrev:Henning: Problemet er vel at med denne interressen så er det like mye verktøyet og hvordan man kommer fram til resultatet som gir gleden og ikke bare selve resultatet. Er jo mange hits som utelukkende har blitt lagd i Logic med en vokal-linje og rett til mastring også, men da er moroa borte for meg ihvertfall. Det er helheten av et studio med jobbing med forskjellige micer/micplasseringer, amper, preamper, outboard prosessorer, plugins osv. og nettopp det å vite hva som skjer i signalgangen som gjør denne (foreløpig) hobbyen så moro syns jeg da :D



Det var bare for å dra fram et eksempel på hva som er mulig om du er en kreativ og musikalsk person med guts. Du oppsøker selvsagt dem som vil jobbe på en måte du er komfortabel med.

Så ser ikke helt problematikken?
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Bråtnes » Søn Mai 09, 2010 12:11 pm

Henning Svoren skrev:Så ser ikke helt problematikken?


Neida. Er ikke noe problem i såmåte, men litt av poenget med tråden var vel at folk lurer på hvordan man skal gå fram for å kunne jobbe i et skikkelig studio, ikke hvordan man kan lage hits på en gammel Behringer-mixer?

Men jeg tar absolutt poenget ditt. Det er snakk om å utnytte de ressurser man har og jobbe seg oppover derfra, og at det kan være mye å lære av den gamle Behringermixeren er det nok heller ingen tvil om :)
Bråtnes
Aktiv
 
Innlegg: 134
Registrert: Lør Aug 29, 2009 7:22 am

Innlegg audiofarm » Søn Mai 09, 2010 1:12 pm

Hvor mange store studio er der (igjen) i Oslo egentlig?

Rainbow? alive and kicking?

Noen som har oversikt?
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Innlegg yhoyland » Man Mai 10, 2010 4:10 pm

audiofarm skrev:Hvor mange store studio er der (igjen) i Oslo egentlig?

Rainbow? alive and kicking?

Noen som har oversikt?


Det er vel strengt tatt ikke mange som er kicking lengre ... men det er nok av
studioer. Forskjellen er at flere og flere av studioene drives av produsenter
som i hovedsak bruker studioet til egne produksjoner. Det er tilnærmet lik
umulig å lage et levebrød på ren utleie av studiotjenester idag. Dette gjelder
over hele fjøla - tilogmed i New York og LA, London etc som er
musikkmetropoler sliter studioene med å betale strømregninga. Noen få har
greid seg bra fordi de har et fast klientell som holder koken.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg H-Musikk » Tir Mai 11, 2010 9:24 am

audiofarm skrev:Hvor mange store studio er der (igjen) i Oslo egentlig?

Rainbow? alive and kicking?

Noen som har oversikt?

Arvid Solvang sitt Viagram (tidligere BEL, Oslo Lydstudio, Hit-companiet, Lydlab etc...)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Innlegg yhoyland » Tir Mai 11, 2010 1:25 pm

Living Room er vel fortsatt i farta, men både Arvid og gutta i Living har stort
sett internproduksjoner på tapeten. Oslo Recordings (over Viagram) har
flyttet ut såvidt jeg vet, og nye har overtatt lokalene...

Det er ikke mange som driver "kommersielt" studio lengre.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest