[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Tracke akkustisk gitar

Tracke akkustisk gitar

Moderator: Ole Henrik

Tracke akkustisk gitar

Innlegg neokmin » Fre Mai 14, 2010 9:06 am

Hallo godtfolk

Sitter og hører på Morten Abels "Hard to stay wake" - som forøvrig er en vanvittig kul låt, men jeg digger også lyden på kassegitaren(e) - Ja, tilsvarende samme lyd jeg er på jakt etter, men som ikke er så enkelt å få til ...

Hvordan "tror" dere teknikeren har gått frem for å oppnå soundet ? Da tenker jeg på følgende;

- Mik plasseringer (vinkling, avstand ..)
- Type mikker (har endelig fått kjøpt en AT4050 btw)
- Kompresjon (attakk, threshold, release)
- EQ (cut, boost)
- reverb (plate, hall?)

Any ideas ?

Er klar over at type gitar spiller en viktig rolle. Jeg har en Takamine EF341SC med nye strenger selvfølgelig ;) (Målet er vel en Martin etterhvert)

Er også klar over at innspillingsrommet er viktig. Veggtilvegg teppe på gulvet er vel kanskje ikke anbefalt ? Jeg har nå det da .. :( dessverre.

Uansett. Hadde vært kult om noen av dere kunne tatt dere tid til å analysere de akkustiske gitarene på låta. Kanskje jeg kommer et lite steg nærmere målet. Forhåpentligvis et stort :)

Dere finner "Hard to stay awake" på Spotify bl.a

På forhånd tusen takk !

PS! Håper ikke spørsmålet / spørmålene er for vanskelig(e) å besvare.. det finnes jo ikke dumme spørsmål, men jeg klarer ikke helt å overbevise meg selv .. hehe ;)

...
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Henning Svoren » Tir Mai 18, 2010 1:55 am

Kul lyd ja på den ja!

Ikke peiling hva som har vert gjort annet enn den åpenbare dubbingen...

Dette er rene spekulasjoner, men høres ut som det er en litt kort mono funky fjærklang på gitarene helt fra starten.

I tillegg tror jeg arrangementet med strykerene fra starten av utfyller gitarene på en måte som gjør at de høres bedre ut.

For å oppnå noe lignende kan du prøve med 1176 med kjapp release 4:1, elle la-3a kompressorer og komprimere ganske kraftig. Lyden er ganske fyldig, tror ikke de har brukt noen spiss/moderne mikrofon.

Er litt usikker på om det er 12-strengs gitarer eller om det er lagt til litt chorus for en lignende effekt?

Det som jeg selv ofte sliter med akk git er at det veldig lett blir boomy om du ikke passer på mikplasseringen(ikke for nært hullet osv). Tror det er lettest å få gode oppptak med lite uønskede resonanser i et litt større rom eller i et mindre som er veldig veldig godt dempet med bassfeller . Veggtilveggteppe er bare bra særlig i mindre rom.

Om du får resonanser må du eq-e dem bort med smal q eller bruke multiband komp, men ikke ta for mye med eq-en. Da høres det bare lite ut.

I tillegg er det som regel alltid det som er høyest i miksen som høres best ut, og her er akkgitarene ganske dominerende gjennom låta.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg birger.lie@gmail.com » Tir Mai 18, 2010 10:53 am

Høres ut som om det er minst 2 akk gts som er tatt opp gjennom med mikk samt gjennom en gitar amp som vrenger litt.

Mulig de også har satt en county style strengesett på en av de også....

Tror det også er brukt en åpen tuning på en av gitarene også.


Det låter tøft dette her...
- Birger
YE ye ye
birger.lie@gmail.com
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Tir Jan 05, 2010 3:24 pm
Bosted: Bærum

Innlegg Henning Svoren » Tir Mai 18, 2010 7:00 pm

Ja, er med på åpen tuning!
Sist endret av Henning Svoren den Ons Mai 19, 2010 9:21 pm, endret 1 gang
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Dozerbabar » Ons Mai 19, 2010 8:21 pm

Ingen åpen tuning der i gården. To gitarer som er likt tunet.

Men akkordene derimot spilles på en del åpne strenger. Blant annet er 1. og 2. streng stort sett åpne i alle akkorder.

I tillegg feites det litt opp i bunnen av at det ligger en bass sammen med gitaren. Svakt, men den er der. En pad også.

Du får nok en ganske mye mer perkussiv effekt av egget som ligger sammen gitaren i venstre side.

Jeg tipper gitaren bare er dobbelttracket, men godt komprimert i hvertfall :)
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Njal Frode Lie » Ons Mai 19, 2010 8:45 pm

- pluss en slidegitar - eller synth... eller kanskje gitarsynth spilt som slidegitar? (Om det går an??) :shock:


:roll:




:D
Njal Frode Lie
Miksing, Mastering, Produksjoner
www.nflproduksjoner.no
Njal Frode Lie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Feb 18, 2010 8:38 pm
Bosted: Notodden, Telemark

Innlegg espeo » Tor Mai 20, 2010 9:03 am

Høres ut som han bruker omtrent noen slike akkorder (uten at jeg vet eksakt hva de heter).
"E": 0 0 9 9 7 0, "H" 0 0 8 9 9 7
(fra lys til mørk E-streng)

Er vel for øvrig de samme på "Hodet over vannet" + en par dusin andre låter....
ELO
espeo
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Tor Aug 14, 2008 2:29 pm
Bosted: OSLO

Innlegg neokmin » Tor Mai 27, 2010 8:40 am

Hey, beklager treg tilbakemelding, men takker og bukker så mye! Mange flotte tips jeg tar med meg videre. Supert ! :)
Brukerens avatar
neokmin
Aktiv
 
Innlegg: 185
Registrert: Man Sep 10, 2007 6:02 pm
Bosted: Oslo


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest