[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Feedback på mix!

Feedback på mix!

Moderator: Ole Henrik

Feedback på mix!

Innlegg ChoVan » Lør Mai 15, 2010 12:38 am

Hei!

Jeg trenger også litt feedback på en låt jeg har laga og mixa. Det er særlig vokalen jeg lurer på. Hva tenker dere om vokalen og mixinga generelt på låta som heter Lost In You som ligger her: http://www.myspace.com/chovanprod ?

Håper noen kan hjelpe meg;)
ChoVan
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Lør Mar 20, 2010 12:26 am

Innlegg ChoVan » Tor Mai 20, 2010 12:53 am

Er det ingen som har noen kommentarer å komme med....?
ChoVan
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Lør Mar 20, 2010 12:26 am

Innlegg Njal Frode Lie » Tor Mai 20, 2010 7:43 pm

Heisann ChoVan,

Jeg hører på nå, og liker låta! :-)

Sånn overblikksmessig angående miks og vokal-lyd, så låter det etter min mening litt 'hemmelig' og kanskje litt innestengt og innadvendt, og i tillegg er det litt for totalt lavt RMS-messig.


Njål Frode
Njal Frode Lie
Miksing, Mastering, Produksjoner
www.nflproduksjoner.no
Njal Frode Lie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Feb 18, 2010 8:38 pm
Bosted: Notodden, Telemark

Innlegg ChoVan » Man Mai 24, 2010 1:24 pm

Hei, så fint du liker låta!
Det er første gang jeg mikser med vokal, så jeg kan ikke alle uttrykk og sånn. Hva er RMS? Er det root mean square?

Jeg tror jeg skjønner hva du mener, men er det bare vokalen du tenker på eller helhetlig? Det er vel bare å prøve forskjellige ting å se om noe funker, men har du noen forslag til steder å starte?

Og gjerne kom med flere kommentarer!
ChoVan
Tørr bak øra
 
Innlegg: 10
Registrert: Lør Mar 20, 2010 12:26 am

Innlegg Njal Frode Lie » Man Mai 24, 2010 5:18 pm

Vel, alt er litt 'hemmelig' her, synes jeg...

Så, det kommer jo an på hva du ønsker å oppnå, og hvordan du ønsker at det skal høres ut, - og hva som er dine forbilder...

En enkel greie for å komme igang og høre forskjellene mellom din miks og 'forbildemikser' er å spille noe musikk som du har som forbilde eller som du liker godt og er i samme stil, men spille veldig veldig lavt slik at det er såvidt du hører det i det hele tatt -
Så kan du spille låta di, og høre på den på samme volum.
Da kommer det ekstra lett frem om du har fått tingene frem i lyset eller om de er fortsatt gjemt bort i kulissene...

Lydmessig så har man jo stort sett noen hoved-'kryddere' i hyllen: eq, kompressorere, panorering, forvrenging, romklang...

I matverdenen er det mange forskjellige syn på hvor mye salt som er passende, noen salter tilogmed maten før de smaker på den, fordi de vet de liker ekstra salt...

Så - om dine forbilder låter helt slik som du selv gjør, så er vel miksen ferdig, skulle jeg tro - dersom den ikke gjør det, så er det bare å sette i gang med krydringen...

Et stikkord er overtoner/forvrenging - man trenger ting som kan lage ekstra overtoner, det fresher vanligvis opp litt...
Og her er det masse å bruke, fra kompressorer som lager litt ekstra ting og tang, til eq'er som lager litt ekstra - til forvrengingsbokser og slikt...

Og et tips til: det å tenke på romklang på en annen måte, ikke som noe man 'legger på' men noe som forandrer lyden til noe annet, altså som lyddesign...
Njal Frode Lie
Miksing, Mastering, Produksjoner
www.nflproduksjoner.no
Njal Frode Lie
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Tor Feb 18, 2010 8:38 pm
Bosted: Notodden, Telemark


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest