Njal Frode Lie » Man Mai 24, 2010 5:18 pm
Vel, alt er litt 'hemmelig' her, synes jeg...
Så, det kommer jo an på hva du ønsker å oppnå, og hvordan du ønsker at det skal høres ut, - og hva som er dine forbilder...
En enkel greie for å komme igang og høre forskjellene mellom din miks og 'forbildemikser' er å spille noe musikk som du har som forbilde eller som du liker godt og er i samme stil, men spille veldig veldig lavt slik at det er såvidt du hører det i det hele tatt -
Så kan du spille låta di, og høre på den på samme volum.
Da kommer det ekstra lett frem om du har fått tingene frem i lyset eller om de er fortsatt gjemt bort i kulissene...
Lydmessig så har man jo stort sett noen hoved-'kryddere' i hyllen: eq, kompressorere, panorering, forvrenging, romklang...
I matverdenen er det mange forskjellige syn på hvor mye salt som er passende, noen salter tilogmed maten før de smaker på den, fordi de vet de liker ekstra salt...
Så - om dine forbilder låter helt slik som du selv gjør, så er vel miksen ferdig, skulle jeg tro - dersom den ikke gjør det, så er det bare å sette i gang med krydringen...
Et stikkord er overtoner/forvrenging - man trenger ting som kan lage ekstra overtoner, det fresher vanligvis opp litt...
Og her er det masse å bruke, fra kompressorer som lager litt ekstra ting og tang, til eq'er som lager litt ekstra - til forvrengingsbokser og slikt...
Og et tips til: det å tenke på romklang på en annen måte, ikke som noe man 'legger på' men noe som forandrer lyden til noe annet, altså som lyddesign...