[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - AKG C414-problemer

AKG C414-problemer

Moderator: Ole Henrik

AKG C414-problemer

Innlegg magnekol » Lør Mai 29, 2010 2:23 am

Kjøpte meg en ny akg C414 for noen mnd siden, men det dukker opp 50hz brumm og knatring ved fysisk berøring av mikrofonen. Har levert den inn to ganger allerede, men problemet har dukket opp for 3. gang.

Har selvfølgelig prøvd forskjellige preamper og mikrofoner med +48v, men bare 414 har dette problemet. Mulig det er for mye elektronikk (karakteristikker, basskutt og desibelkutt) i den?

Noen andre som har erfaring med dette?

Tanken er å ha en "arbeidshest" i mitt hjemmestudio, og lydmessig er jeg veldig fornøyd med 414. Spesielt på kassegitaren. Hvis den bare hadde vært til å stole på.....

PS: Jeg vurderer å bytte i annen tilsvarende mic, men er usikker på hva slags. Tar gjerne imot råd fra folk med erfaring.

Bruken spenner seg fra kassegitar, vokal og oppmicking av bass- og gitaramp. Stilarter: Country, pop, rock, metal og vise for hjemmekos. En sjelden gang leverer jeg bass-spor for plateprodusksjon. Bruker Universal Audio og Ssl preamper.

Vurderer sterkt å kjøpe/bytte til Neumann U87, men da må jeg ut med minst 10 laken til.....
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg yhoyland » Lør Mai 29, 2010 6:58 pm

Audio Technica 4050.

Ellers er U87 en kjempemik hvis du kan få til økonomien i det. Husk på at
gjensalgsprisen på U87 holder seg ganske bra.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg magnekol » Søn Mai 30, 2010 12:47 am

Takk for tips!

Audio Technica 4050

Hva koster den?

Hvordan ligger den i forhold til 414 eller U87?

Har ikke erfaring med U87, men jeg leser meg til at den er litt "varmere" i bunn og/men ikke så gjennomsiktig i toppen. Passer kanskje bedre til bassamp enn 414?

leser ellers mye rart om disse micene på gearslutz.com, og det er like mange meninger som innlegg. Mange mener du betaler 50% for merket "Neumann", og at hverken U87 eller 414 er hva det engang var. Hva mener du om dette?

Synes dette er litt vanskelig, fordi man ikke får prøvd varene, samt at jeg ikke hører kvaliteten på et opptak før jeg blander sammen flere instrumenter og vokaler i en mix.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg yhoyland » Søn Mai 30, 2010 10:21 am

Det er veldig mange som har mange meninger om mange ting i denne
bransjen. Det krever at man har en over gjennomsnittet evne til å ta ting
med en klype salt... det må vi bare leve med.

De lager jo i alle fall ikke 414 mikkene slik som de gjorde før - og det kan
godt hende de "gamle" låter finere enn de nye. Jeg har et par C414-XLB
eller hva de heter, og synes de er finfine. Om U87 vet jeg ikke, men
jeg kan tenke meg at de har byttet ut noen småting. Jeg mener det er
helt irrelevant. Både 414 og U87 er solide mikker som er
bransjestandard, og har vært det i 30+ år. Hvorfor skulle ikke disse
mikkene være solide kjøp? Det mener jeg de er, uansett hva folk mener
om konstruksjon eller sound.

AT4050 koster ca $500 på sweetwater. Det betyr at du kanskje kan få en
brukt for et par-tre lapper i Norge(?), du får sjekke norsk nypris i noen
nettbutikker selv (vi på forumet er ikke her for å google priser for deg,
det klarer du selv..:D). 4050 er et trygt og solid valg, og sannsynligvis en
bedre all-round mikrofon enn U87 og 414 som kanskje er bedre på
spesifikke områder.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: AKG C414-problemer

Innlegg yhoyland » Søn Mai 30, 2010 10:25 am

magnekol skrev:Kjøpte meg en ny akg C414 for noen mnd siden, men det dukker opp 50hz brumm og knatring ved fysisk berøring av mikrofonen. Har levert den inn to ganger allerede, men problemet har dukket opp for 3. gang.

Har selvfølgelig prøvd forskjellige preamper og mikrofoner med +48v, men bare 414 har dette problemet. Mulig det er for mye elektronikk (karakteristikker, basskutt og desibelkutt) i den?


Dette problemet høres veldig rart ut. Har du prøvd å bruke en annen
preamp, bytte xlr kabel (gå direkte fra preamp til mik, ikke gjennom patch
eller multi)? Er preampen din jordet skikkelig?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg magnekol » Søn Mai 30, 2010 11:58 am

Googlingen må man gjøre selv, ja hehe.

Jeg gikk ned for å prøve igjen, men nå var støyen borte. Merkelig.

Ellers har jeg prøvd å bytte kabler, brukt en Shure Ksm32 og en Hanson, Behringer mixebord, 002 racket sine innebygde preamper, en UA6176 og en Ssl XLogic superanaloge preamp. Kun når 414´n var med som ledd i kjeden dukket problemet opp.

Akg har vedkjent seg problemet (eller om det er importøreren?). Første gangen jeg reklamerte fikk jeg en ny. Andre gangen byttet de ut en del. Ukjent hva slags.

Men nå igjen var altså mikrofonen støyfri. Uansett er jeg jo "skeptisk". Hva gjør jeg hvis problemet dukker opp når garantitiden er ute? Det er derfor jeg lurer på om andre har hatt disse problemene. En god mikrofon må jo være driftsikker, og jeg tenkte å ha den i mange år.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg Dozerbabar » Søn Mai 30, 2010 2:15 pm

Nå vet jeg ikke om du har kjøpt mikken som bedriftskjøp eller privatkjøp, men er det privatkjøp så har du fem års reklamasjonsrett. Du har også rett på omlevering om du må levere den inn for en tredje gangs reparasjon for samme feil.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg magnekol » Søn Mai 30, 2010 2:38 pm

Privatkjøp.

5 års reklamasjons rett og rett til bytte/få penger tilbake ved 3. gangs reklamasjon. Jepp. Folk i musikkforretninger er ofte greie sånn, og følge loven må jo alle....

I denne saken, får jeg bytte hvis jeg vil. Heldigvis :P Men mye arbeid, frustrasjoner, kjøring, telefonsamtaler og venting har det vært. Jeg liker ikke å bruke tiden min på slike ting. Tid er dyrebart......

Jeg håper at mikrofonen (om jeg beholder denne, kjøper/bytter til Audio Technica 4050 eller U87) skal vare mye lenger enn 5 år.... Ser på mikrofonkjøp som en livstidsinvestering, egentlig. Ihvertfall med mitt forsiktige bruk, og med disse prisene vi her snakker om.
magnekol
Tørr bak øra
 
Innlegg: 12
Registrert: Man Feb 11, 2008 10:19 pm

Innlegg yhoyland » Man Mai 31, 2010 1:15 am

Kjøp deg en mik med lite elektronisk styring og switcher. En U87 som har
overlevd 15 år allerede lever garantert i 15 til hvis du tar godt vare på den...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest