[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Opptak: for høyt signal inn?

Opptak: for høyt signal inn?

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Kroon » Man Apr 14, 2008 11:23 am

Men jeg har lyst å presisere:

Det å legge en L2 på foldbackmasteren betyr ikke at du nødvendigvis må
komprimere/limitere foldbackmasteren. Jeg tenkte mer på å bruke L2'en
som en realtime normalizer, du vet, dra ned thresholden til L2'en begynner
å gaine outputen opp, men ikke langt nok ned til at den begynner å limitere
noe særlig.

Det blir jo akkurat detsamme som å dra opp foldbackmasterfaderen, med
den ene bonusen at limiteren sikrer mot at signalet går over 0.

Kan de spysjuke jazzmusikerne dine gå med på det? ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Apr 15, 2008 1:49 am

Aha. Joda, det ville nok slått bedre an. Men jeg ville ikke fortalt de noe om det allikevel.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Tir Apr 15, 2008 9:52 am

Aah, the old trick: Never tell a jazz musician anything.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg G_Sun » Tir Apr 15, 2008 10:19 am

Kroon skrev: Jeg tenkte mer på å bruke L2'en
som en realtime normalizer..

Ja, det var det jeg mente også.. :)
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg AudioFixer » Tir Apr 15, 2008 10:41 am

Kroon skrev:
På perkussive ting bør man jobbe opp mot 0 dBFS ( peakmeter) mener nå jeg da

Hvorfor i alle dager mener du det?


Det er fordi det er en viss forskjell på hvordan øret oppfatter "Hvor Høyt det er " og hvordan PPM ( e. dBFS ) meteret indikerer hvor "sterkt" det elektriske signalet er.
Et signal med en transient på ca. 10 ms må økes med ca. 10 dB for at øret skal oppfatte det som like høyt som et kontinuerlig signal med samme dBFS utslag.
Grensen på når øret begynner å oppfatte nivåer ( loudness ) på forskjellig måte ligger rundt 200-300 ms.

MAO:
PPM meter brukes for å ha kontroll på det elektriske signalet og faren for forvregning.
VU meter brukes som en indikasjon på hvor mye lyd øret oppfatter.

I tillegg er det et faktum at øret ikke er i stand til å registrere forvregning på transienter på samme måte som på mere jevne lyder.

Min anbefaling ang. innspillingsnivåer og overvåking av dette blir derfor:

Bruk eksterne meter med Peak og VU karakteristikk før du går inn i det digitale domenet og sørg for at det er riktig kalibrert i kjeden.
Signaler med kraftige transienter kan gjerne nærme seg:
0 dBFS ( PPM meter )
Jevne lyder med liten "crest factor" bør ligge rundt:
0 VU ( VU meter )
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg goldenGeek2 » Tir Apr 15, 2008 10:45 am

Kroon skrev:Aah, the old trick: Never tell a jazz musician anything.


Eg var så dum at eg nevnte for en jazzmusiker (bassist med kontrabass) at eg ville sette en mikk på bassforsterkeren hans under et live-opptak. Gjett om eg fikk en skikkelig skjennepreken... var visstnok berre direktemikking av bassen som var "lov".
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg AudioFixer » Tir Apr 15, 2008 11:04 am

Et lite ønske:

Vennligst hold meldinger om JAZZ osv. som ikke har noe med denne trådens tema å gjøre utenfor. ( gjerne via PM som fungerer utmerket )

Dette fordi at det er ikke så hyggelig for de som abonnerer på melding via mail på aktivitet i tråden å gå inn og lese intetsigende innlegg av mere privat karakter.

Humor er en god ting, men det er viktig at trådene ikke blir for useriøse.
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Kroon » Tir Apr 15, 2008 2:53 pm

På perkussive ting bør man jobbe opp mot 0 dBFS ( peakmeter) mener nå jeg da


Hvorfor i alle dager mener du det?


Det er fordi det er en viss forskjell på hvordan øret oppfatter "Hvor Høyt det er " og hvordan PPM ( e. dBFS ) meteret indikerer hvor "sterkt" det elektriske signalet er.


Audiofixer,

Jeg er klar over dette.

Vi snakker nok en gang om litt forskjellige ting.

Jeg tror ikke det er nødvendig å forklare forskjellen mellom VU/PEAK-
meter flere ganger. Det er nå etablert at en lyd med kraftige transienter,
slik som en skarptromme, og en lyd med liten crest factor, slik som en
fløyte, vil vise dramatisk forskjellige utslag på et PEAK-meter, selv om de
skulle vise samme utslag på et VU-meter.

Det er ikke her uoverensstemmelsen ligger.

Men du rådet teknikere til å "spille inn perkussive lyder opp mot 0 dBFS".
Og jeg stilte spørsmålstegn ved det. Ikke fordi jeg ikke forstår forskjellen
mellom ulike typer metering. Men fordi jeg synes det er farlig, og unødvendig,
å råde teknikere til å spille inn noe som helst opp mot 0 dBFS peak.

Grunnen til at jeg synes det er farlig, er at mange teknikere misforstår
og spiller inn så høyt at det lyser rødt både her og der, fordi de tror at de
bruker flere bits og får mer høyoppløslig lyd når de spiller inn høyt.
Mange bruker også unødvendig mye kompresjon i opptak for å squeeze
så mye volum som mulig inn rett under 0 dBFS.

Det er en veldig seiglivet myte, dette.

Mange er livredde for at opptaket bare blir 23-bit hvis de peaker på -6.
Deretter får de problemer i miksen fordi halvparten av alle plugins de
bruker mangler peakmeter og lyden begynner sakte men sikkert å vrenge
litt her, og litt der, etterhvert som de tweaker lyden og amplituden
øker. Til slutt sitter de og lurer på hvorfor miksen låter hardt, ekkelt og
"digitalt", når de bare kunne ha slappet av litt i forhold til nivåer til å
begynne med, og alt ville hatt mer headroom å boltre seg i.

Legg merke til at det er en populær trend basert på en misforståelse
jeg ønsker å stille spørsmålstegn ved - ikke noe annet. Legg også merke
til at det er konseptet "spill inn så høyt du kan uten at det vrenger" jeg vil
til livs. Om Audiofixer eller andre erfarne teknikere peaker på -0.1 dBFS
ved opptak og får fine resultater, så er det helt i orden for meg.

For å oppsummere:

1. Jeg synes man bør sikte på 0 dBVU når man styrer ut signaler fra den
analoge verden og inn i den digitale. Dette kan man sjekke på analoge
VU-metere, eller på digitale RMS-metere. Her er vi enig.

2. Jeg synes videre man skal kalibrere 0 dBVU til omkring -18 dBFS RMS
for å ha godt med headroom. Dette er allerede standard på de fleste typer
utsyr. Her er vi også enig.

3. Til slutt synes jeg man skal sørge for at ingen transienter måler høyere
enn -6 dBFS peak når man spiller inn. Dette må man bruke peakmeterne i
DAW'en for å kontrollere. Jeg sier -6 delvis for å minimere risikoen for at
en uventet, ekstra sterk transient skal overloade konverteren. Jeg sier
det også delvis for at høye signaler kan skape trøbbel i en digital miks, slik
som nevnt tidligere. Og jeg sier det for å understreke mitt poeng som er
at ingenting låter bedre av at du spiller det inn høyt.

På dette siste punktet er vi altså litt uenig, men det er jo fair enough. :)
Sist endret av Kroon den Tir Apr 15, 2008 3:17 pm, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg AudioFixer » Tir Apr 15, 2008 3:04 pm

Kroon kommer nok en gang med et saklig og godt innlegg og jeg skriver gjerne under på at de som følger disse tips vil komme i mål med god lyd!

Vi er ikke uenige Kroon!
6 dB fra er jo å nærme seg. ;-)
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg yhoyland » Tir Apr 15, 2008 3:38 pm

Veldig fint formulert og forklart Jonas. Igjen. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Ons Apr 16, 2008 1:03 pm

Denne posten er en klassiker! Skulle like å høre om ikke Adiofixer’s offensive gain er noe avhengig av kvaliteten på den analoge kretsen i konverteren? Jeg har jo ikke stor peiling på området, som du vet, men jeg synes Yngve påpekte noe interessant i denne sammenheng da posten fortsatt var ung.
Myten som Jonas prøver å avlive bygger vel litt på de første digitale tider hvor man hadde langt dårligere convertere og audioengine (lydmotorer?) som ga oss et helt annet forhold mellom signal og støy internt enn i dag?
Jeg jobber med lydbøker for tiden (ikke akkurat råkk’n råll, men gode penger :D )og da ser jeg at jeg har 12-15 db forskjell mellom rms og peak, og det altså bare på vokal! Skulle mene at rms ikke er videre interessant ved konvertering?
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Søn Apr 20, 2008 12:10 pm

Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest