På perkussive ting bør man jobbe opp mot 0 dBFS ( peakmeter) mener nå jeg da
Hvorfor i alle dager mener du det?
Det er fordi det er en viss forskjell på hvordan øret oppfatter "Hvor Høyt det er " og hvordan PPM ( e. dBFS ) meteret indikerer hvor "sterkt" det elektriske signalet er.
Audiofixer,
Jeg er klar over dette.
Vi snakker nok en gang om litt forskjellige ting.
Jeg tror ikke det er nødvendig å forklare forskjellen mellom VU/PEAK-
meter flere ganger. Det er nå etablert at en lyd med kraftige transienter,
slik som en skarptromme, og en lyd med liten crest factor, slik som en
fløyte, vil vise dramatisk forskjellige utslag på et PEAK-meter, selv om de
skulle vise samme utslag på et VU-meter.
Det er ikke her uoverensstemmelsen ligger.
Men du rådet teknikere til å "spille inn perkussive lyder opp mot 0 dBFS".
Og jeg stilte spørsmålstegn ved det. Ikke fordi jeg ikke forstår forskjellen
mellom ulike typer metering. Men fordi jeg synes det er farlig, og unødvendig,
å råde teknikere til å spille inn
noe som helst opp mot 0 dBFS peak.
Grunnen til at jeg synes det er farlig, er at mange teknikere misforstår
og spiller inn så høyt at det lyser rødt både her og der, fordi de tror at de
bruker flere bits og
får mer høyoppløslig lyd når de spiller inn høyt.
Mange bruker også unødvendig mye kompresjon i opptak for å squeeze
så mye volum som mulig inn rett under 0 dBFS.
Det er en veldig seiglivet myte, dette.
Mange er livredde for at opptaket
bare blir 23-bit hvis de peaker på -6.
Deretter får de problemer i miksen fordi halvparten av alle plugins de
bruker mangler peakmeter og lyden begynner sakte men sikkert å vrenge
litt her, og litt der, etterhvert som de tweaker lyden og amplituden
øker. Til slutt sitter de og lurer på hvorfor miksen låter hardt, ekkelt og
"digitalt", når de bare kunne ha slappet av litt i forhold til nivåer til å
begynne med, og alt ville hatt mer headroom å boltre seg i.
Legg merke til at det er en
populær trend basert på en misforståelse
jeg ønsker å stille spørsmålstegn ved - ikke noe annet. Legg også merke
til at det er konseptet "spill inn så høyt du kan uten at det vrenger" jeg vil
til livs. Om Audiofixer eller andre erfarne teknikere peaker på -0.1 dBFS
ved opptak og får fine resultater, så er det helt i orden for meg.
For å oppsummere:
1. Jeg synes man bør sikte på 0 dBVU når man styrer ut signaler fra den
analoge verden og inn i den digitale. Dette kan man sjekke på analoge
VU-metere, eller på digitale RMS-metere. Her er vi enig.
2. Jeg synes videre man skal kalibrere 0 dBVU til omkring -18 dBFS RMS
for å ha godt med headroom. Dette er allerede standard på de fleste typer
utsyr. Her er vi også enig.
3. Til slutt synes jeg man skal sørge for at ingen transienter måler høyere
enn -6 dBFS peak når man spiller inn. Dette må man bruke peakmeterne i
DAW'en for å kontrollere. Jeg sier -6 delvis for å minimere risikoen for at
en uventet, ekstra sterk transient skal overloade konverteren. Jeg sier
det også delvis for at høye signaler kan skape trøbbel i en digital miks, slik
som nevnt tidligere. Og jeg sier det for å understreke mitt poeng som er
at
ingenting låter bedre av at du spiller det inn høyt.
På dette siste punktet er vi altså litt uenig, men det er jo fair enough.