[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Opptak: for høyt signal inn?

Opptak: for høyt signal inn?

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Kroon » Søn Apr 13, 2008 1:23 pm

Det er ikke noe problem ( eller feil ) å si at et maksimumsnivå er for eksempel 18 dB over en gitt referanse.


Selvfølgelig ikke. Mitt problem er at vi ikke har noen skala å bruke til det.

Utstyrer vi bruker opererer på +4 dBu, dvs 1.23 Volt RMS, ikke sant?

Det hadde vært veldig kjekt å kunne uttrykke at PEAK-amplituden på et
gitt tidspunkt er 18 dB sterkere enn utstyrets operating level. Men ettersom
utstyrets operating level måles og uttrykkes som RMS, og bruker skalaen
dBVU (+4 dBu = 1.23 Volt RMS = 0 dBVU) som er en "RMS-only" skala,
så blir det vanskelig uten å måtte si +22 dBu PEAK i stedet.

Jeg etterlyser en skala, la oss kalle den dBp, som bruker +4 dBu PEAK som
referanse, slik at 0 dBp = +4 dBu PEAK = 1.23 Volt PEAK.

Hvordan standarden er i det digitale domenet med digital metering i de forskjellige applikasjonene som er i bruk bør kanskje også gjennomgåes.


Tror ikke det er så forferdelig mye å gjennomgå. Alle DAW-programmer jeg
kjenner til viser dBFS PEAK (sample-amplitude, ikke rekonstruert signal) på
samtlige metere som ikke er VU-emuleringer.

Det er fornuftig å anta at 0 dBFS vist på meter i DAW er det absolutte maksimum.


Ja, den absolutte maksimum SAMPLE-amplituden. Men ikke nødvendigvis
den absolutte maksimum SIGNAL-amplituden.

Maksimum SAMPLE-amplitude er peak-amplituden på hver enkelt sample.

Maksimum SIGNAL-amplitude er peak-amplituden på lydbølgen som
D/A-konverteren rekonstruerer ved hjelp av samplepunktene.

Dessverre er sistnevnte ofte høyere, dvs at D/A-konverteren kan vrenge
selv om SAMPLE peak-meteret ikke viser over 0 dBFS.

Derfor er det generelt lurt å holde seg langt unna 0 dBFS.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mortenbrekke » Søn Apr 13, 2008 2:04 pm

Jeg er enig med Kroon i at det er liten grunn til å la signalet gå opp mot 0 DBFS. Min erfaring er at det skal mye til før støy fra konverteren blir et problem, fordi det somregel er andre ting i kjeden som støyer mer. (akustisk støy, mikrofonstøy osv.) Men et par grunner til at jeg ofte har utstyrt signalet for høyt:
meteret på hd-opptakereren min (HD24) har høyest oppløsning opp mot 0 dbfs, og det er fristende å se signalet sprette på både gult og blått under opptak.
dessuten har jeg til tider brukt en litt dårlig hodetelefonforsterker og har hatt problemer med å skru lytte-miksen høyt nok hvis opptaket ble spilt inn lavt.
Med bedre digitale metere og hodetelefonforsterker burde det være unødvendig å utstyre signalet opp mot 0 DBFS.
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg G_Sun » Søn Apr 13, 2008 2:22 pm

mortenbrekke skrev:Men et par grunner til at jeg ofte har utstyrt signalet for høyt:
meteret på hd-opptakereren min (HD24) har høyest oppløsning opp mot 0 dbfs, og det er fristende å se signalet sprette på både gult og blått under opptak.
dessuten har jeg til tider brukt en litt dårlig hodetelefonforsterker og har hatt problemer med å skru lytte-miksen høyt nok hvis opptaket ble spilt inn lavt.
Med bedre digitale metere og hodetelefonforsterker burde det være unødvendig å utstyre signalet opp mot 0 DBFS.

Ja, jeg tror det finnes noen praktiske grunner til at mange har spilt inn nær 0dbFS. For min del finner jeg det upraktisk å skulle skru opp og ned monitor-volum etter hvilken lydkilde jeg jobber med. 18-20db er mye, og jeg liker ikke uforvarende å sende ut +18db (relativt). Men, det er selvfølgelig enkelt å fikse: En gain/limiter på DAW-master ordner jo sakene.
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Innlegg AudioFixer » Søn Apr 13, 2008 2:23 pm

Tror vi snakker litt forbi hverandre her Kroon.

NOMINAL el. operating level er det snittnivået utstyret er konstruert for å jobbe rundt. Avhengig av tilgjengelig headroom er det så et maksimumsnivå eller absolutt PEAK om du vil før du går i taket og kretsene vrenger.


Nominal level er også det referansenivået som brukes når man kalibrerer.
Om man bruker et VU meter eller et PEAK meter ved kalibrering vil man kunne få riktig resultat forutsatt at man bruker 1 kHz tone med riktig nivå og vet hvilken type ( skala ) det er på peakmeteret. Det forutsettes da at selve meterene er riktig kalibrert.

jobber man under dette nivået går det ut over signal-støyforholdet og går man for høyt over risikerer man å treffe taket med tilhørende forvregning.

Hvis man ønsker å passe seg for å "gå i taket" må man bruke et PEAK meter med kjent skala og kalibrering OG man må vite hva som er absolutt max på ustyret i kjeden.
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Kroon » Søn Apr 13, 2008 3:51 pm

dessuten har jeg til tider brukt en litt dårlig hodetelefonforsterker og har hatt problemer med å skru lytte-miksen høyt nok hvis opptaket ble spilt inn lavt.


Putt en L2 eller L2007 på lyttemiks-utgangen?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Søn Apr 13, 2008 3:59 pm

NOMINAL el. operating level er det snittnivået utstyret er konstruert for å jobbe rundt.


Javisst. Snittnivå. RMS. 0 dBVU.

Avhengig av tilgjengelig headroom er det så et maksimumsnivå eller absolutt PEAK om du vil før du går i taket og kretsene vrenger.


Javisst. Maksimumnivå. Peak. +?? dB??
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg mortenbrekke » Søn Apr 13, 2008 4:11 pm

Dere har rett i at det går an å bruke en DAW til å finne riktig nivå på lyttinga under opptak, en limiter på lyttemiksen vil vel også være en god beskyttelse for ørene mot plutselige høye lyder som kan komme under opptak..
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg Kroon » Søn Apr 13, 2008 9:05 pm

Ok, da har jeg og Audiofixer snakket litt på bakrommet (hehe) og jeg
skjønner at det er minst én formulering jeg må rydde opp i:

Det anbefalte innspillingsnivået -18 dBFS er RMS, ikke peak.

Det betyr at signalet skal måle -18 dBFS gjennomsnittlig over tid. Enkelte
transienter må gjerne måle både -12 og -6 peak, men RMS skal være -18.

Den eneste måten å monitorere dette på, er ved hjelp av et VU-meter eller
et RMS-meter. Her kommer det kjipe: De fleste DAW-programmer har
hverken VU- eller RMS-meter.

For den som bruker et analogt miksebord med VU-metere kalibrert til
-18 dBFS, er det ingen sak. Vedkommende kan bare sjekke på VU-meterne
at utgangsvolumet ligger gjennomsnittlig rundt 0 dBVU, og kikke på
DAW-meterne for å kontrollere at ingen av transientene lurer seg over
0 dBFS peak.

Men for den som ikke har en front-end med analoge VU-metere, kan det
være vanskeligere. Vedkommende bør skaffe seg et plugin-meter som
viser RMS, og ikke bare peaknivå.

Jeg bruker Massey sitt HR Meter. Det er en gratisplugin som viser peak
og RMS samtidig. Både Waves og Sonalksis har liknende metere, men de
koster penger.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg AudioFixer » Søn Apr 13, 2008 9:33 pm

mortenbrekke skrev:Dere har rett i at det går an å bruke en DAW til å finne riktig nivå på lyttinga under opptak, en limiter på lyttemiksen vil vel også være en god beskyttelse for ørene mot plutselige høye lyder som kan komme under opptak..


Tillater meg en liten korreksjon:
Det er ikke lyttenivå som er hovedpoenget her.
Det er hvilket nivå som går inn i AD converteren, altså opptaksnivå eller innspillingsnivå om du vil som er tema.

Nivå på lytting er viktigst i mix og måles i dBSPL?
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg mortenbrekke » Søn Apr 13, 2008 9:44 pm

Jo, signalet som treffer A/D-konverteren under innspillingen bør ha lite å si for nivået på lyttingen, det var det som var min konklusjon.
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg Kroon » Søn Apr 13, 2008 9:51 pm

Jo, signalet som treffer A/D-konverteren under innspillingen bør ha
lite å si for nivået på lyttingen, det var det som var min konklusjon.


Jeg er enig i at praktiske hensyn slik som lyttevolum ikke burde få påvirke
gainstrukturen under opptak. Er det vanskelig å få lyttevolum høyt nok pga
'moderat' innspillingsvolum, er det som sagt ikke verre enn at man strapper
en maximizer over lyttemiksen eller skaffer en kraftigere forsterker.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Apr 14, 2008 1:36 am

Kroon skrev:
Putt en L2 eller L2007 på lyttemiks-utgangen?


Vet om endel jazzmusikere som ville spydd på seg hadde de hørt (og
forstått) dette....men men. Feinschmeckere er vi alle.

Bare noen ikke kommer i tanker om å komprimere monitoringen sin i
kontrollrommet...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Man Apr 14, 2008 1:39 am

Løsningen på lyttemiksproblemet er jo naturligvis å kjøpe seg en god
gammeldags analogmikser og kjøre lyttemiksene derifra, før digidesign får
kloa i signalene dine og ødelegger hele dritten. ;)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Man Apr 14, 2008 10:41 am

Bare noen ikke kommer i tanker om å komprimere monitoringen sin i
kontrollrommet...


Jeg mikser ganske ofte med en kompressor på masteren.

Men da har jeg som regel tenkt at den skal forbli der... :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Apr 14, 2008 10:46 am

Jeg mikser stadig vekk med en multibåndskompressor på masteren. Men
igjen så har jeg tenkt at den skal være der.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest