[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Opptak: for høyt signal inn?

Opptak: for høyt signal inn?

Moderator: Ole Henrik

Opptak: for høyt signal inn?

Innlegg Haug900 » Søn Nov 25, 2007 5:59 pm

Kom over denne tråden på studio central sitt forum..

http://studio-central.com/phpbb/viewtopic.php?t=34078

Noen som kan forklare litt i klartekst for en fersking?


Det jeg har forstått sålangt, er at lydsignalet inn i daw softwaren ikke burde overstige -18dBFS og ikke peake på mer en -9DBFS.. am i right?



Har et oppsett med et Motu 8 pre lydkort. da blir jeg litt usikker på om det er forskjell på metrene som er på lydkortet, og de signalene som er i Cubase.?

-Steinar.
slo mo.
Haug900
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Man Okt 15, 2007 7:26 pm

Innlegg yhoyland » Man Nov 26, 2007 6:20 pm

Stemmer det, du bør gaine slik at signalet ditt ligger rundt -18dBFS i din DAW, dvs du har 18 dB å gå på før du når 0dBFS (FullScale) og clipping.

I digitalverden finnes det et absolutt tak der datamaskinen går tom for tall (1111 1111) å beskrive signalet med. Alle signaler over 0dBFS blir satt til høyest mulig verdi - dvs clipping.

En analog krets er romsligere, og standarden er +18dBVU før clipping.

Systemet bør kalibreres slik at +18dBVU tilsvarer 0dBFS (at analog og digital krets clipper på samme nivå). Da får du best mulig signal/støynivå.


Hvorfor gaine til -18dBFS?
Analoge kretser er designet slik at de låter "best" ved 0dBVU (altså -18dBFS).
Lavere signaler gir dårligere støy/signalforhold (S/N ratio) og høyere signaler "presser" kretsene og farger lyden.

Håper det forklarte saken.
:wink:
Sist endret av yhoyland den Søn Apr 20, 2008 12:11 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Lør Des 01, 2007 3:59 am

Ok, jeg forstår en del av dette –men er det egentlig så enkelt? Jeg mener, det er jo en forholdsvis høy temperatur på dette temaet der ute på verdensweb’n. Det du svarer på her er jo hvordan
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Des 01, 2007 4:52 am

[quote="Sounderground"]
Det eneste som er viktig i denne saken må vel være å
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Lør Des 01, 2007 5:21 am

Ok, du tok meg der, jeg resignerer…nesten. La oss holde oss i det digitale domenet (jeg vet at du ikke liker det:) På bakgrunn av din presisering
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Des 01, 2007 5:30 am

Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Lør Des 01, 2007 5:32 am

Og...hvis du jobber i floating point digitalt så vil det, såvidt jeg vet, ikke utgjøre noen forskjell om du mikser med faderene på -60dB eller på -3dB. Teoretisk.

...jeg har foreksempel opplevd crosstalk på et gammelt Digi MIX kort, mellom to digitale, interne busser. Akkurat dette kan jeg lite om.

Masterbusnivå er kanskje en annen diskusjon?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Sounderground » Lør Des 01, 2007 5:47 am

TAKK! Du reddet nattesøvnen min...om du bare ikke hadde nevnt det med crosstalk på digitale busser..
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Man Des 03, 2007 5:53 pm

I teorien har det ingenting å si om du peaker på 0dBFS eller -18dBFS når
du spiller inn. Resultatet blir identisk, bortsett fra at det ene opptaket vil
være 18 dB sterkere enn det andre.

I praksis derimot, er det lurere å spille inn på -18dBFS enn på 0dBFS.

Hvorfor?

1. Som Yngve sa, analogt utstyr låter ikke bra når du presser det så hardt
at det produserer en output som tilsvarer 0dBFS.

2. Ved -18dBFS har du headroom. Du risikerer altså ikke at opptaket
peaker på vei inn.

3. En tredje teori bygger på følgende resonemang: Det signalet som du
sender ut av D/A-konverterne dine kan være klippet selv om det ikke
lyser en eneste rød lampe i DAW-mikseren. Dette fordi meterene i
DAW'en måler amplituden på enkeltsamples, og ikke amplituden
på det analoge signalet som blir reprodusert i konverteren - særlig ikke
etter at rekonstruksjonsfilteret har gjort jobben sin; et bratt lavpassfilter
rundt 20kHz kan i ekstreme tilfeller øke amplituden med mange dB, og
det skjer ETTER mastervolum-meterene dine. Du vet altså ikke om at
miksen din peaker, du bare lurer på hvorfor alt låter bittelittegranne dritt.

Moralen er: Hold digitale nivåer nokså lave gjennom hele produksjonen.
Spill inn rundt -18dBFS og aldri la noe, noe sted, peake over -6dBFS.
La masteringteknikeren pushe de siste decibelene opp i mot 0.

:) Kroon
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Haug900 » Man Des 03, 2007 7:59 pm

Takker for mange bra svar!

Har sannsynligvis pusha lydnivået for høyt inn tidligere da.
Analog/Digital signalbehandlig er ikke bestandig så lett...

Men jeg jobber med saken, og ting faller gradvis på plass..
Så takk for hjelpa alle :)
slo mo.
Haug900
Fersking
 
Innlegg: 6
Registrert: Man Okt 15, 2007 7:26 pm

Innlegg AudioFixer » Man Des 10, 2007 10:31 am

Kanskje det er en ide å nevne at det finnes 2 typer metering? VU meter er treige greier som viser gjennomsnittsnivå og peak meter viser maxverdi...
På perkussive ting bør man jobbe opp mot 0 dBFS ( peakmeter) mener nå jeg da :D

Hilsen
AudioFixer
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Innlegg Kroon » Man Des 10, 2007 2:49 pm

På perkussive ting bør man jobbe opp mot 0 dBFS ( peakmeter) mener nå jeg da

Hvorfor i alle dager mener du det?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Des 10, 2007 4:50 pm

Tror dette er en misforståelse som mange går rundt med. Fyr løs Jonas.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Man Des 10, 2007 9:05 pm

Fordeler ved å presse inngangsnivået opp i mot 0 dBFS ved opptak:

- Ingen.

Bakdeler ved å presse inngangsnivået opp i mot 0 dBFS ved opptak:

- Du spiller inn uten headroom, og risikerer at opptaket klipper.
- Du prosesserer potensielt uten headroom, og risikerer at prosesseringene klipper (avhengig av system).
- Du summerer potensielt uten headroom, og risikerer at summeringen klipper (avhengig av system).
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg AudioFixer » Tir Des 11, 2007 12:52 am

Er det noen som har A-B testa PERKUSIVE instrumenter med nivå opp mot 0 dBFS mot en max som ligger vesentlig lavere og samtidig sjekka hvordan det ser ut på et meter med VU karakteristikk? Og som med hånda på hjertet kan si at det som er innspilt lavere låter bedre? Hovedpoenget i opptak er å få utnyttet opptakskjeden optimalt med riktig gain og headroom OG best mulig oppløsning i AD..?
AudioFixer
92 03 37 48
Olav Sundøy
AudioFixer
Med på notene
 
Innlegg: 68
Registrert: Man Okt 29, 2007 12:00 pm
Bosted: OSLO

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest