[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvis du skulle kjøpt deg en mikser

Hvis du skulle kjøpt deg en mikser

Moderator: Ole Henrik

Vil du ha analog eller digital mikser?

Digital er fremtiden. Analog er tungvint og gammeldags.
7
50%
Analog er best. En digitalmiks er bare ei diger mus.
7
50%
 
Antall stemmer : 14

Innlegg yhoyland » Ons Jan 23, 2008 3:27 am

Haha, noe i den retning. Jeg hadde et kick her for et par år tilbake da jeg inserta to moog ringmodulator pledaler over overheadspor. Det ble rene skjære jazzen.... ;) Ellers er ringmod kult på mandolin... men funker ikke i det hele tatt på vanlig musikk, da. Kjekt å jobbe med jazzheads avogtil.

En ting som både er litt kult, men kanskje mer kjedelig, å tenke på er at en hardware-dings kun kan brukes på ett spor av gangen, mens en plugin kan du kjøre på hele bunten. Pluss eller minus? Jeg vet ikke.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Ons Jan 23, 2008 11:35 pm

En ting som både er litt kult, men kanskje mer kjedelig, å tenke på er at en hardware-dings kun kan brukes på ett spor av gangen, mens en plugin kan du kjøre på hele bunten. Pluss eller minus? Jeg vet ikke.

Ja det er sant, men har du f.eks. noen URS-kompressorer, en Massenburg-eqplugg og en ir-klang trenger du ikke så mange kanaler av de mer smale effektene :wink: [/quote]
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Ole Henrik » Tor Jan 24, 2008 12:30 am

Henning Svoren skrev:Hvis jeg først skal vere i det digitale domene(klisje!) synes jeg det går helt greit uten mikser og kun mus.


Jeg er så uenig så uenig ... Har hatt en Mackie HUI i snart 10 år, og den var på service i to uker for noen år siden var jeg helt lost. Min neste store investering i studioet blir Icon. Har du sett en skikkelig demo på en slik? Alt snakket om at dette bare er en mus er bare tull. Selv om ikke icon prosseserer lyd gjør den miksene bedre. Garantert.

Den koster en del, men controll-surfacet i en Euphonics eller Harrison mikser koster like mye, da er det ingen som snakker om mus? :shock:
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tor Jan 24, 2008 5:47 am

Helt enig Ole Henrik. Det er STOR forskjell på å mikse med musa og med en ICON. En hel verden, for ikke å si tre-fire kontinenter i tillegg.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Fre Jan 25, 2008 11:18 pm

Ole Henrik skrev:Jeg er så uenig så uenig ... Har hatt en Mackie HUI i snart 10 år, og den var på service i to uker for noen år siden var jeg helt lost. Min neste store investering i studioet blir Icon. Har du sett en skikkelig demo på en slik? Alt snakket om at dette bare er en mus er bare tull. Selv om ikke icon prosseserer lyd gjør den miksene bedre. Garantert.

Den koster en del, men controll-surfacet i en Euphonics eller Harrison mikser koster like mye, da er det ingen som snakker om mus? :shock:


Poenget mitt var egentlig at hvis man skulle velge mellom analog og digital mikser kan man velge analog og fortsatt mikse med mus om man trenger å skifte session med et knips. Det er maaange som gjør det og det var slik jeg også ble opplært, men jeg hadde selvsagt aldri valgt musa fremfor en Icon, selv om jeg ikke har brukt en ennå virker det som det skal gå kjapt å lære å bruke dem. Kunne forresten tenkt å sjekket de nye Euphonix MC kontrollerne, ser veldig lovende ut!
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Borrmann » Søn Feb 03, 2008 6:31 pm

Etter et par år med musemiksing, og noen forsåvidt vellykede bekjentskaper med D-comand og andre digitale arbeidsflater så endte vi gjennom å overta et lokale med litt for trang utgangsdør og litt "vi går for det" opp med en analogmikser. Jeg "vokste opp" med SSL'en som sto på musikkhøgskolen, og har jobbet mye med analogmiksere i andre studioer og livesammenhenger (100-250 livejobber i året) så sånn sett var jeg ikke ukjent med arbeidsflyten. Men jeg hadde ikke helt ventet at det skulle være såpass moro.

Det at det er forsåvidt vanskelig å gjøre nøyaktige recalls med analogmikser og masse outboard, har igrunnen ført til at jeg har lagt til meg større beslutningsvilje tidligere i prosessen. (EQ og komprimering inn til Pro-tools, ikke hoppe så mye imellom låter når det virker fristende)
Men en annen uventet bonus er det å få "randomized" miksene sine litt når noe dukker opp på bordet. Kommer mye gode ideer ut av å høre balanser som er helt "off".
Selvdisiplin i organisering av sessions er en anen fin bi-effekt føler jeg.

Hovedmikseren vår er ikke verdens beste analogmikser(MCI), men den dagen monitorseksjonen datt ut, slik at vi måtte påbegynne tracking av et prosjekt 100% i pro-tools, for deretter å gå tilbake til bordet når prolemet ble løst overbeviste meg i grunnen om at det låter bedre også.

Vi kombinerer bordet med en command 8 som styrer pro-toolsautomasjonen. Skulle egentlig ønske det fantes -1- frittstående fader til protools som kunne monteres inn i bordet til automasjon.

Skulle vi kjøpt ny analogmikser tror jeg vi ville tatt en nøye titt på den nye 16-kanaleren til API, med ekspansjon til 32. Litt mye penger, bare.
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Kroon » Søn Feb 03, 2008 6:41 pm

Det at det er forsåvidt vanskelig å gjøre nøyaktige recalls med analogmikser og masse outboard, har igrunnen ført til at jeg har lagt til meg større beslutningsvilje tidligere i prosessen. (EQ og komprimering inn til Pro-tools, ikke hoppe så mye imellom låter når det virker fristende)


Godt poeng. Dersom man ikke er absolutt avhengig av perfekt recall på
sekundet, tror jeg den måten å jobbe på er bedre for mange teknikere.
Det gjør at man tar avgjørelser mer spontant og printer ting når de føles
riktige. Tror den innstillingen er bedre for den kreative prosessen, enn at
"vi sparer alle avgjørelser til overdubbingen/miksen/mastringen".

Skulle egentlig ønske det fantes -1- frittstående fader til protools.


En sånn en? http://www.presonus.com/products/Detail ... roductId=2

Skulle vi kjøpt ny analogmikser tror jeg vi ville tatt en nøye titt på den nye 16-kanaleren til API, med ekspansjon til 32. Litt mye penger, bare.


Hva skal vi tippe? 300K i Norge?

Det er mye penger, men helt sikkert et monster av en deilig mikser. :)
Sist endret av Kroon den Søn Feb 03, 2008 6:45 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Borrmann » Søn Feb 03, 2008 6:43 pm



Altfor mange knapper :wink:
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg Kroon » Søn Feb 03, 2008 6:46 pm

Altfor mange knapper


:) :) :)

Jeg mener bestemt at det finnes en mindre sak også.

Kan bare ikke huske hvor jeg har sett den.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Borrmann » Søn Feb 03, 2008 7:02 pm

Rop ut hvis du kommer på det!
Det hadde vært deilig å bli kvitt bordet med command 8'en på som står midt i kontrollrommet og stort sett bare er i veien.
Det gjør faktisk mer nytte for seg som kaffekoppholder og bantamstativ!

Apropos stativ, det er en helt annen sak med analogmiksere i moderne studio.
Hvor gjør man av tastaturet på en måte som ikke er i veien?
Jeg har tatt meg selv i å heller forandre volumer i pro-tools, enn å måtte flytte tastaturet og musmatta(en gammel 1/4 toms tapeboks) for å gjøre det på mikseren :?
Borrmann
Aktiv
 
Innlegg: 122
Registrert: Søn Feb 03, 2008 5:23 pm

Innlegg yhoyland » Søn Feb 03, 2008 10:05 pm

Jeg har en Presonus Faderport. Den gjør jobben, den. ;)

Bruker den stort sett med Logic nå, når jeg sitter hjemme og skriver, men har kommet godt med i studio et par ganger også. Ikke minst er den praktisk som kontrollflate for DAW i kombinasjon med storformat analogmikser. Det blir kjapt og enkelt å gjøre automasjonsting som er greiest å gjøre "i boksen", uten at man må fram med musa og klikke seg rundt.

...Men jeg bruker stort sett tre funksjoner på tingen:

1) Fader
2) Panpot
3) Track automation (Read, Write, Touch, Off).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg yhoyland » Søn Feb 03, 2008 10:07 pm

Kroon skrev:Jeg mener bestemt at det finnes en mindre sak også.

Kan bare ikke huske hvor jeg har sett den.


Jeg er helt smellsikker på at jeg har sett en liten trådløs (BT eller WiFi) sak som kun er en fader...? Men hvor? Hm...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Man Feb 04, 2008 1:01 am

http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Man Feb 04, 2008 2:07 pm

OT: Noen postet nettopp innlegg nr. 1000 her i studioforumet. ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Man Feb 04, 2008 6:46 pm

Kroon skrev:OT: Noen postet nettopp innlegg nr. 1000 her i studioforumet. ;)


Kult :D :D
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest