[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hvis du skulle kjøpt deg en mikser

Hvis du skulle kjøpt deg en mikser

Moderator: Ole Henrik

Vil du ha analog eller digital mikser?

Digital er fremtiden. Analog er tungvint og gammeldags.
7
50%
Analog er best. En digitalmiks er bare ei diger mus.
7
50%
 
Antall stemmer : 14

Hvis du skulle kjøpt deg en mikser

Innlegg yhoyland » Fre Nov 30, 2007 4:48 pm

Uten å tenke på penger whatsoever.

Er funksjonalitet og fleksibilitet viktigst - eller er du beinhard fan av god, gammel analoglyd og litt sjarmerende knitring i relayknapper?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ole Henrik » Fre Nov 30, 2007 8:01 pm

Jeg er beinhard fan av god, gammel analoglyd og sjarmerende knitring i relayknapper. Dessverre er fleksibiliteten med å skifte kjapt mellom prosjekter blitt så viktig at analog ikke er noe alternativ for meg.. Et annet drawback utenom pris er service kostnader.. Jeg vet, vi skulle ikke tenke på det her, og jada jeg bruker mellom 50 og 70 lapper hvert annet år for å oppgradere ProTools, men likevel.. I en perfekt verden hadde jeg hatt en gedigen analog konsoll, og to assistenter som satte opp miksene hver natt, slik at jeg bare kunne mikse når jeg kom på jobb .. 8) Litt Lord Algeisk altså :lol:
Sist endret av Ole Henrik den Lør Des 01, 2007 5:11 am, endret 1 gang
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Lør Des 01, 2007 4:55 am

Hear, hear. Det var det med de assistentene da.... (serviceutgifter vil jeg ikke snakke om).
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Toproom Studio » Man Des 03, 2007 4:27 pm

Har kun jobbet på analogbord. SSL, Neve og Neotek Èlite (som jeg har nå).
Syns dette slår det å mikse "in box" en lang gang. Har brøvd å mikse noe internt, men får ikke de resultatene jeg vil ha. Bakdelen er jo at det er mye styr med å fortsette på miksen 2 uker senere, pga av innstillinger, men det har ikke plaget meg. Som regel så sitter miksen i første omgang. Hvis noe er for lavt i miksen, så fungerer deg helt fint å "adde" på mer av det som var for lavt...

B. Finstad
Toproom Studio
Tørr bak øra
 
Innlegg: 27
Registrert: Tir Nov 13, 2007 9:57 am
Bosted: Lunner, Hadeland

Innlegg Kroon » Man Des 03, 2007 5:03 pm

Jeg klarer ikke å avlegge stemme med bare de to alternativene, Yngve.

Hva med hybridene? Digitalstyrt analogt?

Jeg vil ha analog godlyd med digital recall.

;) Kroon
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Man Des 03, 2007 5:06 pm

Alltid på jakt etter det perfekte kompromisset. Melder meg på der...


Det finnes nok av digitalstyrte analogpulter der ute, med varierende grad av "total recall". Den rimeligste og mest utbredte (i alle fall i Norge og USA) er kanskje mikserene i Euphonix sin CS-serie. Ellers er Harrison strålende miksere (Rainbow har en series twelve), og flere andre produsenter lager miksere som går inn under banneret "best of both worlds". Ser at flere og flere velger å kjøpe film/post miksere på bruktmarkedet, som ofte har slik funksjonalitet.

Har du forresten kjøpt deg mikser nå, Jonas?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Tir Des 04, 2007 12:33 am

Ikke ennå. Hvis jeg skulle kjøpt ny mikser i dag, helt uten å tenke på pris,
ville jeg ønsket meg en Neve-versjon av AWS900 eller Duality. En skikkelig
feit og farget analog signalgang med full digital recall og fleksibilitet.

Var det noen som sa Genesys?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Dag » Tir Des 04, 2007 2:57 am

8058 MKII, 8068 eller en ny 88R :shock:
Dag
Tørr bak øra
 
Innlegg: 16
Registrert: Lør Okt 06, 2007 9:27 pm

Innlegg Kroon » Tir Jan 22, 2008 10:16 pm

Jeg prøvekjørte SSL AWS 900+ i dag.

Pen sak, relativt høy visuell imponeringsfaktor, enkel og intuitiv,
eksepsjonelt clean, masse headroom, helt grei DAW-styring.

Den er i størrelse, utforming og idé ganske nøyaktig det jeg ønsker meg.

Men synes jeg den er verdt en halv million?

Neppe. Den er for clean. Jeg har allerede clean. Pro Tools LE er clean.

Gi meg u-clean i samme formfaktor, og jeg blar opp.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Tir Jan 22, 2008 10:49 pm

Da kjøper du deg et gammelt 4000 bord for halve prisen.. Så kan du helder bruke 100 lapper i året på service :lol: :lol:
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tir Jan 22, 2008 10:59 pm

Interessant regnestykke Ole Henrik.....

Da varer 4000-mikseren din isåfall 5 år for samme prisen, like lenge som servicegarantien på AWS'en. ;)

Så er det verdt å nevne strømregninga da.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Ons Jan 23, 2008 2:10 am

Jeg stemte analog. Hvis jeg først skal vere i det digitale domene(klisje!) synes jeg det går helt greit uten mikser og kun mus. Har tenkt litt på dette med fleksibilitet i forhold til ulike prosjekter. Hvis du har en analog mikser har de fleste idag også en eller annen form for DAW, så om en gjør prosjekter som mikses etterhvert som en tar opp/programmerer/komponerer, og dette høres kanon ut, kan en like godt holde seg i boksen. Det samme gjelder prosjektet til perfeksjonisten som etter en ukes lytting finner ut at han vil ha mindre kubjelle fra 1:37 til 2:01(Forhåpentligvis kjenner du dem på forhånd). For prosjekter du ikke har laget en fantastisk råmiks av i PT og er helt ferdig tatt opp: fyr opp elektronikken, legg sporene ut på mikseren og ta knappen fatt! Det trenger ikke ta så veldig lang tid å få det til å låte om du har redigert litt og automatisert eller stemt vokal i boksen tidligere i produksjonen.
Vet ikke hva jeg prøver å si, men det er mye musikk gjort digitalt som høres bra ut, spesielt med alle pluggene som er tilgjengelige idag. Jeg tror ikke det er sånn at lyd som kan beskrives med de oppbrukte varm, fyldig, fet osv. kun kan komme fra gamle rørkompressorer på 8 unit eller en EMI-mikser fra Abbey Road. Virker som det er flere her som er enig, det kommer egentlig bare an på hva du og evt. dine kunder er mest komfortable med. For tiden er jeg i en fase hvor jeg trives best med å forske og finne nye lyder med obskure bokser, og det er morsomst med en analog mikser.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Henning Svoren » Ons Jan 23, 2008 2:12 am

Dag skrev:8058 MKII, 8068 eller en ny 88R :shock:

:D
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg yhoyland » Ons Jan 23, 2008 2:35 am

Henning Svoren skrev: Hvis du har en analog mikser har de fleste idag også en eller annen form for DAW, så om en gjør prosjekter som mikses etterhvert som en tar opp/programmerer/komponerer, og dette høres kanon ut, kan en like godt holde seg i boksen. Det samme gjelder prosjektet til perfeksjonisten som etter en ukes lytting finner ut at han vil ha mindre kubjelle fra 1:37 til 2:01(Forhåpentligvis kjenner du dem på forhånd).


Det er helt sant. Og ja, det kan være en god idé å kjenne sine kunder på akkurat dette feltet her. Ikke minst hvis du må forklare hvorfor en analog mikser ikke bare kan "bytte" til en annen låt på 1-2-3...

På den andre siden så betyr det flere studiotimer, og flere studiopenger. Som er positivt for de i studio-enden, men ikke fullt så positivt for de i lommebok-enden. :shock:

For tiden er jeg i en fase hvor jeg trives best med å forske og finne nye lyder med obskure bokser, og det er morsomst med en analog mikser.


Her tror jeg litt av hemmeligheten ligger. Jeg finner stadig vekk kreativiteten min igjen, dvs jeg finner opp mitt eget hjul på nytt så å si, når jeg kommer over en eller annen "obskur boks" (eller plug-in!) som jeg enten ikke har lekt med på lenge, eller noe helt nytt og spennende. Det gjør vi vel alle. Sannsynligvis er det her store deler av "gear-manien" kommer fra, suget etter å prøve noe nytt og få et kreativt kick...?

Jeg jobber på analog pult, for det aller meste, i kombinasjon med DAW. Noen prosjekter lar seg løse bedre kun "i boksen", og da tar jeg musa fatt. Dessverre. For det er så mange andre grunner til at jeg faller for den analoge mikseren, uansett hvor clean, varm, feit eller hot den er. For meg handler det om noe så banalt som at jeg liker at knotter gjør én ting og bare det. Jeg har både mikset og tracket på ICONs og diverse andre kontrollflater, digitale miksere og andre spennende løsninger. Og ja, det har absolutt sine fordeler. Om fem år sitter jeg sikkert her og forsvarer de så fletta rister...

Om det låter bedre på analogmiks vet jeg ikke, men jeg vet i alle fall at mine prosjekter låter mye mye bedre når jeg kan jobbe på en analog mikser.... men jeg skulle ønske det ikke var sånn. :wink:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Henning Svoren » Ons Jan 23, 2008 2:57 am

yhoyland skrev: Ikke minst hvis du må forklare hvorfor en analog mikser ikke bare kan "bytte" til en annen låt på 1-2-3...

På den andre siden så betyr det flere studiotimer, og flere studiopenger. Som er positivt for de i studio-enden, men ikke fullt så positivt for de i lommebok-enden. :shock:

Sant. Om kunden har vert innom et studio før, tror jeg de som betaler kan vere med og si hva de mener og hvordan de vil jobbe.

yhoyland skrev:Her tror jeg litt av hemmeligheten ligger. Jeg finner stadig vekk kreativiteten min igjen, dvs jeg finner opp mitt eget hjul på nytt så å si, når jeg kommer over en eller annen "obskur boks" (eller plug-in!) som jeg enten ikke har lekt med på lenge, eller noe helt nytt og spennende. Det gjør vi vel alle. Sannsynligvis er det her store deler av "gear-manien" kommer fra, suget etter å prøve noe nytt og få et kreativt kick...?


Hehe.. jeg fant ut at det var mange ting som blir solgt på f.eks. på Ebay for en slikk og ingenting som kan vere veldig kule om du finner det rette bruksområde. Ofte kan fullt brukbare vere billigere enn å kjøpe plugins. Det er bare å prøve hv som helst om det så er en gitarpedal som en kompis heiv fordi den minnet ham for mye om åttitallet. Plukk den opp fra søpla og insert den på et cymbalspor :shock:
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest