[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Pro Tools HD Native

Pro Tools HD Native

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Johannes » Tor Okt 07, 2010 7:22 pm

Johannes skrev:
hkh skrev:
Ole Henrik skrev:Dette ser ut som en veldig bra deal spør du meg.


Kødder du med meg? 3500usd for en pci-dongle?


+1. En eneste stor vits fra Digidesign. ADC? Kom igjen...dette har alle andre sequensere som standard. I tillegg mangler Pro Tools HD elementære ting som offline bouncing. Synes det er håpløst at Digidesign skal utnytte posisjonen sin som bransjestandard på det aller groveste.

20.000,- for et system smidd over en utdatert lest, og så er man i tillegg bundet til Avid hardware? Verden vil bedras. For ordens skyld - jobber daglig i PTHD.

Fant enda en begravd hund. Det er bare 2 kanaler med low-latency monitoring. Det betyr at man kun kan ha én cue mix hvis man tracker band.

For et ubrukelig opplegg!
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg osvald911 » Tor Okt 07, 2010 8:24 pm

Det var da voldsomt.
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Innlegg yhoyland » Tor Okt 07, 2010 8:34 pm

Det synes jeg var virkelig rart.

Jeg trives med PTHD jeg.
Selv om jeg skriker etter offline bounce noen ganger.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Johannes » Tor Okt 07, 2010 8:47 pm

osvald911 skrev:Det var da voldsomt.


Hehe...mange års frustrasjon over Digidesign og bransjens ukritiske holdning til PT som kom til uttrykk der :)

Det eneste som gjør PT verdt å ha, er posisjonen som bransjestandard i markedet. Ok da, så er også editering-/automasjonsdelen veldig snappy.

Arkitekturen som PT er bygd på er så gammel og utdatert, at det nok har umuliggjort å implementere elementære funksjoner som offline bounce. Mange situasjoner krever stems, og da er det uholdbart å sitte og gjøre disse manuelt.

Hovedpoenget mitt er; Pro Tools er 3x så dyrt som det burde ha vært. I tillegg gjør de alle slags forsøk på å låse systemet til Avid hardware. Til sammenligning så koster Cubase 5000,-. Cubase kan du ta med deg på laptop uten videre seremoni, og det kan brukes med hvilket lydkort som helst. Har også ADC, offline bounce osv.

Hadde kortet kostet 7.000,-, og man sto fritt til å velge hardware, så hadde det vært en langt mer fornuftig pris.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Tor Okt 07, 2010 8:48 pm

yhoyland skrev:Det synes jeg var virkelig rart.

Jeg trives med PTHD jeg.
Selv om jeg skriker etter offline bounce noen ganger.


Enig, men som nevnt ovenfor - PTHD er usaklig dyrt. De gjør også alt for å låse brukeren til sine egne systemer. Jeg synes ikke man skal finne seg i sånne forsøk på monopolisme.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Macuariuz » Tor Okt 07, 2010 9:37 pm

Sikkert fint og flott dette, og har ikke noe i mot PT. Men holder meg til Apogee og Logic 9 en stund til ser jeg. :)
Macuariuz
Tørr bak øra
 
Innlegg: 17
Registrert: Man Sep 10, 2007 5:22 pm

Innlegg Henning Svoren » Fre Okt 08, 2010 12:02 am

Johannes skrev:
yhoyland skrev:Det synes jeg var virkelig rart.

Jeg trives med PTHD jeg.
Selv om jeg skriker etter offline bounce noen ganger.


Enig, men som nevnt ovenfor - PTHD er usaklig dyrt. De gjør også alt for å låse brukeren til sine egne systemer. Jeg synes ikke man skal finne seg i sånne forsøk på monopolisme.


Jeg mener det ikke er monopolisme å ville at brukerene skal bruke bestemt hardware til et software. Jeg syns faktisk det er bra at noen skreddersyr hardware til software slik man er sikker på at det funker sammen. I tillegg kan du bruke Lynx Aurora eller Apogee som konvertere, så man er ikke helt låst.

Når det gjelder offline bounce.
Om jeg bare skal bounce ut noe fort som ikke er så nøye med bruker jeg gjerne Logic, men ser ikke på det som et problem å høre gjennom det du driver med i sin helhet før du sender det ut dørene.
Snarere tvert imot. Har reddet meg flere ganger.

Syns PT HD-Native virker kult, men kun 2 low latency kanaler høres ikke bra ut.
Må sjekke ut mer om dette.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Kroon » Fre Okt 08, 2010 12:08 am

Jeg må si jeg skjønner meg ikke helt på frustrasjonen som Johannes og flere andre uttrykker. Det høres ut som dere opplever at dere er ofre for et eller annet. Men ingen tvinger dere jo til å bruke Pro Tools. Det finnes, som dere selv påpeker, flere andre alternativer. De fleste er til og med billigere og har på mange punkter like bra eller bedre features.

Så hvorfor så opprørt? Jeg ser at for eksempel Johannes skriver at han bruker Pro Tools HD til daglig, til tross for denne 'årelange frustrasjonen' med Digidesign. Hvorfor?

Jeg hører til de som synes Pro Tools er så bra at jeg gjerne betaler i dyre dommer. Vi lever i et fritt land og jeg kan velge mellom Logic til $500 og Pro Tools HD Native til $3500 pluss. Det er en saftig prisforskjell og Logic kan mer eller mindre de samme tingene som Pro Tools. Dessuten har det offline bounce, er ikke låst til hardware, osv. Allikevel velger jeg altså Pro Tools.

Ikke fordi noen tvinger meg til det, men fordi jeg synes det er SÅ mye bedre.

Jeg tar ikke opp dette for å krangle med noen, jeg prøver egentlig bare å forstå hvordan så mange - se på DUC og Gearslutz - kan føle seg så til de grader forurettet av AVID. Det er jo ikke slik at de skylder dere noe. Og det er ikke slik at dere må kjøpe produktene deres.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Ole Henrik » Fre Okt 08, 2010 12:54 am

Enig med siste taler, pluss at dersom du trenger et tilsvarende system i/o
koster det uansett hvilken produsent du velger.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg hkh » Fre Okt 08, 2010 1:16 am

2 slike ordner like mye io:

http://www.sweetwater.com/store/detail/HDSP9652/

med 2000usd til overs, skulle holde til en del cubase/logic/sonar-lisenser

men for all del, hvis du synes PT funker best for deg så kjør på :D
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 2:01 am

Kroon skrev:Jeg må si jeg skjønner meg ikke helt på frustrasjonen som Johannes og flere andre uttrykker. Det høres ut som dere opplever at dere er ofre for et eller annet. Men ingen tvinger dere jo til å bruke Pro Tools. Det finnes, som dere selv påpeker, flere andre alternativer. De fleste er til og med billigere og har på mange punkter like bra eller bedre features.

Så hvorfor så opprørt? Jeg ser at for eksempel Johannes skriver at han bruker Pro Tools HD til daglig, til tross for denne 'årelange frustrasjonen' med Digidesign. Hvorfor?


Fordi jeg lever av dette er jeg nødt til å forholde meg til bransjestandarden. Jeg er på sett og vis et offer for posisjonen som Digidesign har i markedet. Etter min mening er PT et godt produkt til en helt urimelig pris.

- Man må i utgangspunktet betale overpris for produktene i seg selv.
- Man må betale ekstra for å bounce MP3.
- Man må betale ekstra for å importere OMF.
- Man må betale 20k for et idiotisk kort som fungerer som STASJONÆR dongle.
- DV toolkit koster penger.

Lista er lang. Argumentene som gjerne dukker opp er; A) man må betale for Rolls Royce, eller B) bruk noe annet.

Svar: A) hva i all verden er Rolls Royce med PT i forhold til de andre sequenserne? I mitt hode passer det bedre med at f. eks. Pro Tools er Huyndai og Logic er Toyota. Pro Tools er mitt førstevalg på redigering, men mangler f. eks. offline bounce. B) Så enkelt er det ikke. Hvis man jobber profesjonelt er man nødt til å forholde seg til bransjestandard.

Jeg synes det er en ganske stor mismatch mellom pris og verdi, men dette har vist seg vanskelig å diskutere med indoktrinerte mac/waves/protools-brukere som omfavner alt Digidesign foretar seg som den rene frelse.
Sist endret av Johannes den Fre Okt 08, 2010 10:34 am, endret 4 ganger.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 2:06 am

Henning Svoren skrev:Jeg mener det ikke er monopolisme å ville at brukerene skal bruke bestemt hardware til et software. Jeg syns faktisk det er bra at noen skreddersyr hardware til software slik man er sikker på at det funker sammen.

Jeg har til nå ikke sett noe tegn på at PT er mer stabilt som følge av at de lukker andre hardware-leverandører ute. Et argument med langt mer teoretisk enn erfaringsmessig verdi slik jeg ser det. Det er ikke vanskelig å få et lydkort til å virke. Mange leverandører, f. eks. RME, har ry på seg for å være fjellstøe produkter.

Det det koker ned til er at jeg ikke liker A) at jeg er avhengig av PT, B) at Avid utnytter dette ved å drive business på en ulekker måte.

Og grunnen til at jeg blir engasjert (og litt provosert), er at jeg synes Digidesign behandler meg dårlig med overprising og kreativ markedsføring.
Sist endret av Johannes den Fre Okt 08, 2010 2:28 am, endret 2 ganger.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 2:22 am

Henning Svoren skrev:men ser ikke på det som et problem å høre gjennom det du driver med i sin helhet før du sender det ut dørene.
Snarere tvert imot. Har reddet meg flere ganger.


Hvordan skal jeg tolke dette? At du synes det er bra at PT ikke har muligheten til offline bounce fordi det tvinger deg til å høre igjennom alt når du bouncer?

Med den argumentasjonen glir du rett inn i markedsavdelingen til Digidesign:
- "La oss begrense LE-systemet til 32 spor, så unngår vi å forvirre forbrukeren med for mange spor å holde styr på"
- "Hva med å lage et HD Native-kort som bare kan brukes på stasjonære maskiner? Det er antakelig så dårlig lytting i tilfeller der man ville ha brukt laptop uansett."
- "Offline bounce dropper vi - alle bør høre miksene en ekstra gang under nedmiks."
- "Uten ADC på LE-systemet så får brukeren ekstra læringseffekt av å lære seg latencyverdiene på alle plugins."
- "MP3 gir dårlig lydkvalitet, så dette lar vi være en dyr opsjon kun for avanserte brukere."

For all del ikke ta det personlig, Svoren - argumentet med at det er fint å høre nedmiksen én siste gang, hører jeg rett som det er.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 3:10 am

hkh skrev:2 slike ordner like mye io:

http://www.sweetwater.com/store/detail/HDSP9652/

med 2000usd til overs, skulle holde til en del cubase/logic/sonar-lisenser

men for all del, hvis du synes PT funker best for deg så kjør på :D

Du får mye mer penger til overs. Husk på at prisen på 3500$ ikke inkluderer interface. Tipper du får nærmere 5000$ til overs hvis du tar med Digital I/O Interface i regnestykket. Det skulle bli 10 logic lisenser.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Henning Svoren » Fre Okt 08, 2010 3:17 am

Jeg skjønner godt hvorfor Avid/Digidesign vil bruke eget hardware og kan selge det som et komplett HD-system istedetfor et software som gud og hvermann cracker uansett.
Jeg har ikke noe imot at de bruker månedsvis før de støtter nye Mac-er osv. Det viser bare at de tar det seriøst i mine øyne.

Og PT hadde aldri vert en bransjestandard om det ikke hadde vert utrolig stabilt. De fleste problemene jeg har hatt med PT stammet fra 3-partsprogramvare eller PT-versjoner innstallert på en Mac som ikke er støttet osv.

For oss som skal tjene penger på denne bransjen tror jeg HD slik vi kjenner det idag er en bra ting. Vi kan differansiere oss fra band som gjør alt selv. Det er selvfølgelig mye kulere for et band å komme til et studio med en DAW som de tror er 95.000kr dyrere enn det de har råd til selv, selv om du kjøpte HD-1 på Ebay til 7500kr. Få musikere vet hva Neve eller Neumann er, men alle vet at Pro Tools HD. Men hvis det kostet en femtilapp og alle hadde det så er det en grunn mindre til å betale oss for å gjøre plata deres. Satt veldig på spissen.

Jeg sier ikke noe negativt om RME. De lager et Madi-kort til 1500usd som funker veldig fint med Digidesign Venue mikserene slik du får 64 spor rett inn på en laptop. Hvis du skulle kjørt Avid her måtte du kjøpt den nye madi-boksen deres til 6400usd pluss hd2 pluss drasset med en Mac Pro... Så det hadde kanskje blitt 200.000kr dyrere og mye mer tungvint. Da kan vi snakke om urimelig. Prisen på en U-47 eller en Pultec er urimelig. PT HD som kanskje er noe av det viktigste du har i et proft studio er ikke urimelig.
Sist endret av Henning Svoren den Fre Okt 08, 2010 4:20 am, endret 1 gang
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron