[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Pro Tools HD Native

Pro Tools HD Native

Moderator: Ole Henrik

Innlegg Henning Svoren » Fre Okt 08, 2010 4:02 am

Johannes skrev:Hvordan skal jeg tolke dette? At du synes det er bra at PT ikke har muligheten til offline bounce fordi det tvinger deg til å høre igjennom alt når du bouncer?

Med den argumentasjonen glir du rett inn i markedsavdelingen til Digidesign:
- "La oss begrense LE-systemet til 32 spor, så unngår vi å forvirre forbrukeren med for mange spor å holde styr på"
- "Hva med å lage et HD Native-kort som bare kan brukes på stasjonære maskiner? Det er antakelig så dårlig lytting i tilfeller der man ville ha brukt laptop uansett."
- "Offline bounce dropper vi - alle bør høre miksene en ekstra gang under nedmiks."
- "Uten ADC på LE-systemet så får brukeren ekstra læringseffekt av å lære seg latencyverdiene på alle plugins."
- "MP3 gir dårlig lydkvalitet, så dette lar vi være en dyr opsjon kun for avanserte brukere."

For all del ikke ta det personlig, Svoren - argumentet med at det er fint å høre nedmiksen én siste gang, hører jeg rett som det er.


Jeg prøver å ikke ta det personlig, har moderert meg selv flere ganger, mens jeg har skrevet for å ikke virke altfor ekkel 8)

Selvfølgelig hadde det vert stilig å ha offline bounce for de gangene du gjør et koropptak med 22 låter og de vil ha med seg en enkel råmix hjem, men selv det har jeg klart meg gjennom samtidig som jeg hadde det trivelig med kormedlemmene.

Den tekniske grunnen til at HD ikke har offline bounce er samtidig en av grunnene til at det er så bra. Lyden går gjennom korta som om det var en hvilken som helst standard digitalmikser, og det er også derfor det er så utrolig lav latency. Skjønner ikke hvorfor man skal problematisere dette. Hva så om du må å lide deg gjennom låta som du likevel har hørt 100 ganger før. Det handler jo om selve grunnlaget til hvordan HD fungerer. Uten online-bounce ingen HD.

LE er en annen historie, og det handler selvfølgelig om grådighet, begjær, dovenskap, utukt osv.

Trenger jeg en offline bounce en gang så bruker jeg som sagt Logic eller hva som helst annet som er tilgjengelig(ja, jeg burde blitt flinkere med flere DAW-er, noen som bruker Sequoia her?)
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 9:01 am

Henning Svoren skrev:Den tekniske grunnen til at HD ikke har offline bounce er samtidig en av grunnene til at det er så bra. Lyden går gjennom korta som om det var en hvilken som helst standard digitalmikser, og det er også derfor det er så utrolig lav latency. Skjønner ikke hvorfor man skal problematisere dette.


Jeg synes dette bekrefter påstanden min om at PT HD er en gammel og teknisk utdatert plattform. RME løser low-latency monitoring like godt, men til en mye lavere pris. Nevnte jeg offline bounce?
Sist endret av Johannes den Fre Okt 08, 2010 9:43 am, endret 1 gang
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 9:06 am

Henning Svoren skrev:For oss som skal tjene penger på denne bransjen tror jeg HD slik vi kjenner det idag er en bra ting. Vi kan differansiere oss fra band som gjør alt selv. Det er selvfølgelig mye kulere for et band å komme til et studio med en DAW som de tror er 95.000kr dyrere enn det de har råd til selv, selv om du kjøpte HD-1 på Ebay til 7500kr. Få musikere vet hva Neve eller Neumann er, men alle vet at Pro Tools HD. Men hvis det kostet en femtilapp og alle hadde det så er det en grunn mindre til å betale oss for å gjøre plata deres. Satt veldig på spissen.

Jeg har i alle fall ingen intensjon om å lure noen til å tro at opptaksprogrammet er avgjørende for produktet.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 9:22 am

Henning Svoren skrev:Og PT hadde aldri vert en bransjestandard om det ikke hadde vert utrolig stabilt. De fleste problemene jeg har hatt med PT stammet fra 3-partsprogramvare eller PT-versjoner innstallert på en Mac som ikke er støttet osv.


Jeg er ikke så sikker på om jeg er enig. De fleste diskusjoner rundt stabilitet koker bort i generaliseringer rundt enkelttilfeller, og det er således vanskelig å si sikkert hva som er mest stabilt.

Slik jeg ser det, er grunnen til at Pro Tools er bransjestandard at de var tidlig ute og derfor lett har kunnet ta denne posisjonen i markedet. Ikke fordi det er det beste produktet, isolert sett.

Tro det eller ei - vi er nok enige om mye, selv om det kanskje ikke virker slik. Jeg kunne eksempelvis ikke tenke meg å redigere i noe annet program, men bransjens ukritiske stammedansing etter Digidesign-pipa byr meg i mot. Hvorfor kunne de ikke lage noe fett for en gang skyld? For eksempel HD til laptop? Eller kommet opp med et alternativ til den utdaterte arkitekturen som PT bygger på, og som hadde muliggjort offline bounce?

For å si det enkelt - jeg synes Digidesign fortjener et spark i balla!
Sist endret av Johannes den Fre Okt 08, 2010 10:45 am, endret 2 ganger.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Dozerbabar » Fre Okt 08, 2010 9:42 am

La oss sammenligne Apple og Avid litt.

Etter mitt syn fungerer Apple sine maskiner såpass godt med operativsystemet nettopp fordi det er utviklet av samme produsent. Samtidig opplever mange at Apple er et system som låser brukerne sine til Apples OS og Apples løsninger. iTunes er jo et yndet eksempel på dette.

Jeg liker det. Jeg liker at ting fungerer.

Kunne jeg ønsket meg fritt valg av lydkort til Protools? Selvfølgelig.

Tror jeg systemet hadde vært like stabilt kjørende på 13245 forskjellige lydkort? Nei.

Forøvrig, i dagens piratmarked, så hadde jeg nok hatt akkurat samme strategi som Avid. "Verdens største dongle" er faktisk også verdens beste stopper mot piratkopiering.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 9:50 am

Dozerbabar skrev:Etter mitt syn fungerer Apple sine maskiner såpass godt med operativsystemet nettopp fordi det er utviklet av samme produsent.


Jeg kjøper dette argumentet når det gjelder Apple, men ikke Digidesign. Kompleksiteten i en datamaskin er langt større - å få et lydkort til å fungere er derimot ikke vanskelig! Det er altfor mange gode lydkort der ute til at argumentet holder vann, slik jeg ser det. Dessuten må Digidesign forholde seg til et mylder av hardware uansett, som kan føre til konflikter. Tenk bare på hvor mange ulike PC-konfigurasjoner som finnes der ute, og som Digidesign må ta hensyn til.

Jeg er langt mer positiv til Apple enn til Digidesign. Føler at Apple leverer eksepsjonelt gode produkter, mens Digidesign leverer et godt produkt til en alt-alt-altfor høy pris.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg yhoyland » Fre Okt 08, 2010 11:19 am

Jeg er jevnlig i LA og jobber med produksjoner. Der er teknikk- og
musikkmiljøet litt tettere enn her hjemme, 9000 kilometer vekke, hvor
studioene er spredt utover landet blandt gråstein og trollmose.

I LA er det ca 2000 privatstudioer innenfor 90 minutters kjøretid med bil.
Der ligger også et godt knippe av verdens tyngste komersielle studioer,
samt nesten hele den vestlige filmbransjen og de virksomhetene som
hører til, bl.a. lyd-til-bilde, foleystudioer, scoring stages osv osv.

Da jeg var der borte sist for 1 uke siden snakket jeg med flere studioeiere
og teknikere, og alle hadde samme synspunkt: "Fuck Digi" (Avid). De
beste folka i bransjen er faktisk så frustrerte, og har vært det så lenge, at
de har hatt "Anti-Digidesign" brukerkonferanser jevnlig de siste 2 årene,
med det som mål å presse Avid til å komme forbrukerene sine i møte til
en forandring. De er med andre ord ikke spesielt godt likt blandt de
kundene som kanskje er viktigst på mange måter.

Ellers får jeg høre at "kidsa" som er på veg opp i bransjen i USA i disse
dager jobber nesten uten unntak i Logic. De kan ikke ProTools engang.
Forklaringen som ungdommen kom med når gamlegutta spurte
hvorfor de jobber i Logic, var rett og slett at prisen er
overkommelig, rettferdig, og at du i forhold til PT får mye mer ytelse
ut av datamaskinen din.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 11:29 am

Takk Yngve, for at du gjorde dagen min bedre. Det er godt å høre at det er endring i emning. Tenker til sammenligning hva slags dominans Microsoft har hatt. Det kommer til et punkt hvor forbrukerne ikke finner seg i urimeligheten lenger.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 11:50 am

Må bare få ta en siste som jeg føler står ubesvart.

Kroon skrev:Jeg tar ikke opp dette for å krangle med noen, jeg prøver egentlig bare å forstå hvordan så mange - se på DUC og Gearslutz - kan føle seg så til de grader forurettet av AVID. Det er jo ikke slik at de skylder dere noe. Og det er ikke slik at dere må kjøpe produktene deres.


Som bransjestandard har Digidesign veldig stor makt. De har faktisk makt til å få folk til å kjøpe et system de isolert sett ikke ville ha kjøpt. Det er denne maktposisjonen som Pro Tools vet å utnytte ved å lage lukkede standarder, prissette produktene til tre-fire ganger verdien, og som jeg synes at vi ikke skal finne oss i. "Javel, så kjøp noe annet da?" Dette er en holdning som i mitt hode fremstår som både naiv og kortsiktig. Som del av en bransje har vi ansvar også for klimaet i bransjen. Ønskes en lukket standard, og en aktør i monopol-posisjon som utnytter dette til fulle? Svaret gir seg selv for min del i alle fall.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Ole Henrik » Fre Okt 08, 2010 11:56 am

Digi/Avid er vel bransjestandard av en eller annen grunn. Om systemene er så dyre/dårlige i forhold til konkurrentene er jeg sikker på dette ordner seg helt av seg selv.. Hva jegtror er imidlertid noe helt annet.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 12:05 pm

Ole Henrik skrev:Digi/Avid er vel bransjestandard av en eller annen grunn. Om systemene er så dyre/dårlige i forhold til konkurrentene er jeg sikker på dette ordner seg helt av seg selv.. Hva jegtror er imidlertid noe helt annet.


La meg snu den første påstanden din på hodet. Hva er grunnen til at Digidesign er bransjestandard? Du vil i skrivende stund ikke finne svaret i funksjonalitet, stabilitet eller kvalitet. Ikke at Pro Tools er et dårlig produkt, med Digidesign har vært tidlig ute og tatt posisjonen som bransjestandard.

Også til neste tanke; "Om systemene er så dyre/dårlige i forhold til konkurrentene er jeg sikker på dette ordner seg helt av seg selv." Det ordner seg på ingen måte av seg selv. Digidesign kommer til å ture frem som de alltid har gjort med mindre forbrukerne selv tar tak, for eksempel ved å sette sammen egne "hva skal vi gjøre med Digidesign?"-konferanser som Yngve forteller om i posten ovenfor.

Jo mer jeg tenker på det, jo latterligere blir det i et metaperspektiv: Digidesign kommer med et allerede eksisterende program i en pakke som koster 20.000,- som du kun kan bruke på stasjonære maskiner ved hjelp av PCIe-kort, og som mangler elementær funksjonalitet, og som er låst med tanke på HW. Og folk jubler? Reality check! Dette i seg selv er et godt nok tegn på Digidesign har en usunn posisjon i markedet.

Det begynner å demre for meg at dette i bunn og grunn har en ikke-ubetydelig politisk kjerne. Marx var jaggu inne på noe :)
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Dozerbabar » Fre Okt 08, 2010 1:51 pm

Johannes skrev:Jeg kjøper dette argumentet når det gjelder Apple, men ikke Digidesign. Kompleksiteten i en datamaskin er langt større - å få et lydkort til å fungere er derimot ikke vanskelig! Det er altfor mange gode lydkort der ute til at argumentet holder vann, slik jeg ser det. Dessuten må Digidesign forholde seg til et mylder av hardware uansett, som kan føre til konflikter. Tenk bare på hvor mange ulike PC-konfigurasjoner som finnes der ute, og som Digidesign må ta hensyn til.

Det er da mye enklere for en produsent å f. eks. teste systemet sitt mot alle macer på markedet (ja, jeg holder windows-maskiner utenfor ettersom jeg ikke har erfaring med det) når de har færre kombinasjoner å forholde seg til.

Johannes skrev:Også til neste tanke; "Om systemene er så dyre/dårlige i forhold til konkurrentene er jeg sikker på dette ordner seg helt av seg selv." Det ordner seg på ingen måte av seg selv. Digidesign kommer til å ture frem som de alltid har gjort med mindre forbrukerne selv tar tak, for eksempel ved å sette sammen egne "hva skal vi gjøre med Digidesign?"-konferanser som Yngve forteller om i posten ovenfor.


Jeg tviler ikke på at de har hatt konferanser som dette, men hvis det var verdens største problem så skjønner ikke jeg hvorfor alle som har et hat mot Avid fortsetter. Hvis det er så mange som det virker som så burde hele gjengen gått over til Logic og gjort det til standarden.

Ja, det er et forenklet og banalt poeng, men det er ingen som tvinger noen til å jobbe i Protools.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg Johannes » Fre Okt 08, 2010 1:58 pm

Dozerbabar skrev:Ja, det er et forenklet og banalt poeng


Her er vi i alle fall enige, Aleks :)

Uansett, kudos til Kroon for å dra i gang litt aktivitet på forumet igjen.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Innlegg Ole Henrik » Fre Okt 08, 2010 1:59 pm

Johannes skrev:La meg snu den første påstanden din på hodet. Hva er grunnen til at Digidesign er bransjestandard? Du vil i skrivende stund ikke finne svaret i funksjonalitet, stabilitet eller kvalitet. Ikke at Pro Tools er et dårlig produkt, med Digidesign har vært tidlig ute og tatt posisjonen som bransjestandard.


Vel, jeg har hatt TDM systemer siden 1996. De første 4-5 årene brukte jeg Logic som front-end, fordi PT ikke funket til mitt bruk. Når PT 5.1 kom svitsjet jeg, til tross for at MIDI delen i PT var mye dårligere. De andre fordelene med PT var så store at dette var en pris jeg enkelt kunne betale.

Det er fortsatt grunnen til at jeg bruker PT. Jeg har logic, og flikker litt rundt i det av og til men foretrekker PT. For meg er det den naturligste ting i verden at det er bransjestandard. Offline bounce hadde vært supert det, men ikke en funksjon som er så viktig for meg at jeg ville byttet plattform.

Når dette er sagt, om Logic, Cubase eller noen andre kommer opp med et produkt som er markant bedre enn PT til mitt bruk har jeg ingen problemer med å svitsje. Det er bare et verktøy, men jeg kommer ikke til å bytte fordi noen lager et program som er "bedre per krone", akkurat like lite som jeg ville ha byttet fra en fender gitar til squire fordi den gir mer bang for the bucks.

Jeg er mye mer bugga med Apples restriksjoner og politikk i forhold til sine produkter enn Avid om dagen. Likevel velger jeg å bruke iphone fordi den tross alt er den telefonen som funker best for meg.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Kroon » Fre Okt 08, 2010 2:01 pm

Fordi jeg lever av dette er jeg nødt til å forholde meg til bransjestandarden.


Jeg begynner vel kanskje å ane en slags kjerne her.

Du mener at du ville mistet evnen til å leve av dette hvis du byttet fra
Pro Tools til en annen platform?

Tenkepause.

Jeg vet jo ingenting om din - og andres - situasjon. Spontant tenker jeg,
hvordan kan det ha seg at jeg, som også lever av dette, står fritt til å
bruke hva jeg vil? Hvordan kan det ha seg at f eks Living Room Studio
har klart seg fint i en årrekke med Nuendo koblet opp mot SSL'en sin?

Snakker vi om forskjellige typer kunder?

Kanskje.

Jeg jobber i flere ulike segmenter, fra plateproduksjon til komposisjon for
film. Mine kunder spenner fra artister og plateselskaper til reklamebyråer,
filmselskaper og regissører.

Ingen av disse krever at jeg jobber i Pro Tools.

Hadde jeg spurt dem om det var greit at jeg byttet til en annen platform
ville de sagt: "Sikkert, gjør hva du må gjøre, bare du leverer en bra jobb."

Flere av mine kollegaer bruker Logic.

Jeg er spent på om f eks Yngve, Borrmann og Ole Henrik føler at de er
"bundet til å kjøpe et system de isolert sett ikke ville ha kjøpt"?

Redigert med note to self: Ett poeng per post er ryddigere.
Sist endret av Kroon den Fre Okt 08, 2010 2:05 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron