[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Moderator: Ole Henrik

Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg westax » Lør Okt 23, 2010 10:24 am

Hei!

Har lyst å begynne å gjøre opptak i mitt hobbyrom.
Ønsker primært å gjøre opptak til harddisk pc/mac, og ser vell for meg at jeg må ha minst 8-10 kanaler.
Gjerne 16 slik at jeg har litt å gå på hvis jeg skal gjøre opptak av trommer på sikt.

Siden jeg har drevet mye med livemusikk har jeg masse mikrofoner, miksere og annet ustyr, så det jeg primært trenger råd på er hvilken rimelig studiomikser og dataprogram skal jeg velge for å komme igang med opptak. Ønsker ikke et superavansert program som jeg må bruke mye tid på å sette meg inn i.
Et enkelt program som kan gjøre std. ting, og der jeg ikke trenger å ha brukermanualen på sengekanten for å skjønne de enkleste ting.

Pris, tja, i den rimeligste enden. Hvis jeg klarer å holde meg under 15.000 (mikser+prg) hadde det vært bra, gjerne rimeligere.

Har ikke drevet med studioarbeid før, kun live, så linker til en nybegynner i studio er også av interesse :)
westax
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Fre Okt 22, 2010 1:58 pm
Bosted: Vesterålen

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Dozerbabar » Lør Okt 23, 2010 1:44 pm

Digi003, gjerne rackversjonen Digi003r hvis du ikke er avhengig av å ha en mikser. Protools følger med og er vel den mest intuitive DAWen der ute.

Alt du trenger til å begynne med. Du kan bytte ut med preamper, konvertere og annet snacks etterhvert.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Celsius » Søn Okt 24, 2010 12:47 am

1. Dropp mikseren, med mindre du har tenkt å investere masse penger i en hi-end analog mikser som (i motsetning til billigere varianter) gjør noe fett med lyden.
2. Prøv Reaper. ($150) Gratis å prøve
andre alternativer er Sonar, Cubase, StudioOne, Logic og fler. Noen for PC noen for Mac og noen for begge plattformer.De fleste er stort sett greie å lære seg med litt varierende innlæringskurve. Så kan du dykke ned i de mer avanserte funksjonene etterhvert
3 Et litt vassere lydkort med innebygde preamps (og gjerne ADAT så du kan utvide med flere preamps uten at det koster skjorta) RME er et godt alternativ. Låter bra, Robust drift.

dette klarer du glatt under 10 lapper og da har du litt til overs evnt til monitorer og litt akustikk-behandling.
"I love the smell of Genelecs in the morning"
Celsius
Tørr bak øra
 
Innlegg: 24
Registrert: Tir Sep 18, 2007 10:34 pm
Bosted: Studio

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Johannes » Søn Okt 24, 2010 4:18 am

Celsius skrev:1. Dropp mikseren, med mindre du har tenkt å investere masse penger i en hi-end analog mikser som (i motsetning til billigere varianter) gjør noe fett med lyden.
2. Prøv Reaper. ($150) Gratis å prøve
andre alternativer er Sonar, Cubase, StudioOne, Logic og fler. Noen for PC noen for Mac og noen for begge plattformer.De fleste er stort sett greie å lære seg med litt varierende innlæringskurve. Så kan du dykke ned i de mer avanserte funksjonene etterhvert
3 Et litt vassere lydkort med innebygde preamps (og gjerne ADAT så du kan utvide med flere preamps uten at det koster skjorta) RME er et godt alternativ. Låter bra, Robust drift.

dette klarer du glatt under 10 lapper og da har du litt til overs evnt til monitorer og litt akustikk-behandling.


+1 for Reaper, Sonar, Cubase og Logic. Studio One har jeg ingen erfaring med. RME er et meget godt alternativ på hardware-siden.

Det er svært få grunner til å kjøpe 003. Utdatert teknologi, stusselig konvertere, stusselige preamper, altfor høy pris og programmet du får med (Pro Tools LE) er mangelfullt. I tillegg vil du måtte betale ekstra hvis du vil 1) eksportere mp3, 2) importere OMF, 3) ha tilstrekkelig med spor, 4) oppgradere til et system som fungerer (HD med ADC). Det er i hele tatt duket for mange frustrasjoner om du velger å gå den ruta.

Med Cubase el. Logic (Under 5.000,-), RME Fireface 800 (6.000,- brukt) er du langt på vei. Kjøper du en Mackie Control i tillegg (4.000,- brukt) så får du dekket mikserbehovet ditt hvis du har tenkt til å mikse digitalt; det er uansett ikke her du bør legge pengene da lyden ikke går igjennom kontrolleren. Hvis du har gode miksere liggende, så har du jo muligheten til å mikse analogt. Klarer du ikke å lage en bra plate med dette, så er det ikke opptaksutstyret det er noe feil med ;)

Da har du ALT 003 har, men du har også dette:
- Zero Latency monitoring (som gjør at musikerne som spiller slipper å høre forsinkelse i hodetelefonene) - VIKTIG!
- Delay compensation som gjør at du unngår plugins-genererte fasefeil når du mikser - VIKTIG!
- Convertere som låter bra - VIKTIG!
- Offline bounce
- Uendelig antall spor
- MP3 og OMF support


Fireface 800 gir 10 innganger, noe som er tilstrekkelig i de fleste situasjoner. Skulle du ha behov for flere så kan du kjøpe budsjettløsningen Behringer ADA-8000 (2.000,- brukt) som gir ytterligere 8 AD-convertere, og totalt 18 innganger sammen med Fireface.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Bugbass » Søn Okt 24, 2010 11:52 am

Hvis du kjøper 2 stk MOTU 8Pre lydkort så har du 16 preamper av grei kvalitet. Kobles sammen via adat. Koster vel ca 11 lapper hos Prolyd. Da har du penger igjen til kjøpe feks Cubase 5, som er veldig bra.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Dozerbabar » Søn Okt 24, 2010 1:02 pm

Jøss, her ble det plutselig et anit-Protools-forum :roll:
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Johannes » Søn Okt 24, 2010 1:40 pm

Dozerbabar skrev:Jøss, her ble det plutselig et anit-Protools-forum :roll:

Vel, det virker på meg som om det er god ryggdekning for alle tipsene som har kommet opp som ikke innbefatter Digidesign. Ser derfor ikke helt at det er noen anti-kampanje på gang.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg audiofarm » Søn Okt 24, 2010 1:42 pm

Vent 14 dager. Avid har den største boothen på AES messen. PT9 ryktes skal komme og skal kjøre på hvilket som helst lydkort og skal endelig få adc, ubegrenset antall spor m.m :D
Sist endret av audiofarm den Søn Okt 24, 2010 1:51 pm, endret 2 ganger.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg Johannes » Søn Okt 24, 2010 1:43 pm

audiofarm skrev:Vent 14 dager. Avid har den største boothen på AES messen. PT9 ryktes skal komme og skal kjøre på hvilket som helst lydkort og skal endelig få adc, ubegrenset antall spor m.m :D

Dette blir spennende! Håper du har rett, men tror du tar feil. Hvorfor?
1) Hva ville poenget vært med HD Native?
2) Avid vil selge hardware. Hvorfor skyte seg selv i foten og gi såpass mange konkurrenter innpass i markedet?
3) Hva med HD-systemet? Svært få vil være interessert i HD hvis PT9 kommer med alle disse funksjonene.
4) Hvorfor har ikke Avid gjort noe med ADC, offline bounce etc. før? Jeg mistenker at det ligger en hund begravet på et dypere i nivå i hard- eller software som krever en fundamental gjenoppbygging av hele systemet.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Trenger hjelp for å komme igang med hjemmestudio

Innlegg westax » Man Okt 25, 2010 9:38 am

Takker for mange gode svar.
Jeg har ikke så veldig hast, så å vente noen uker går veldig bra.

Blir litt usikker på hvilken løsning jeg skal velge, men skal fundere og gruble godt, så blir jeg nok å ta et valg i slutten av november.
westax
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Fre Okt 22, 2010 1:58 pm
Bosted: Vesterålen


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron