[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Pro Tools 9

Pro Tools 9

Moderator: Ole Henrik

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg audiofarm » Lør Nov 06, 2010 5:20 pm

H-Musikk skrev:
Johannes skrev:- Solo bus AFL/PFL mangler i CPT2.

Dette virker jo ganske håpløst hvis jeg forstrår dette korrekt...
Normalt vil jeg (i SONAR) ta skarp over og under og route dem til en bus, samme med dus* ute og inne, og kanskje samme bass DI og amp.
Når jeg da jobber så må jeg jo kunne velge Solo på den bussen for å kunne lytte til kun den....men dette går altså ikke ann i PT9 slik jeg forstår det...? Eller har PT noen andre Buss-muligheter som heter noe annet?


Klart du kan lytte til busser i Pro Tools. Du må soloenable både sporene som går til bussen og aux sporet. Jeg bruker å kjøre solo safe (command-click) slik at en kan lytte på bussen uten og trykke solo på hvert enkelt spor.
Det som menes med solo bus i PT HD er at en kan route solo signalet ut på en egen utgang. Bruker ikke dette selv.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Kroon » Lør Nov 06, 2010 5:23 pm

Det blir én type software, hvor lisensen legger begrensningene hvis jeg har forstått det hele riktig.


Ja, det er også mitt inntrykk.

Det er på hardwaresiden at vi får slite med valgmulighetene.

Der hvor vi tidligere hadde en håndfull lydkort å velge mellom
må vi nå researche og prøve ut hundrevis av kandidater før vi
kan sette sammen en ny rigg.

Choice can be a pain in the ass.

Men nå, om dere unnskylder meg, må jeg stenge sjappa i to
uker for å gjøre meg kjent med alle lydkortene som Nuendo-
og Logic-brukerne har hatt oversikt over i alle år.

Så ironisk det vil bli om jeg ender opp med AVID-hardware.

:mrgreen:
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 5:28 pm

audiofarm skrev:Det som menes med solo bus i PT HD er at en kan route solo signalet ut på en egen utgang. Bruker ikke dette selv.


Jeg tror du har rett. Det finnes en innstilling fra Options hvor man velger Solo mode, PFL eller AFL, i HD. Hvis man setter Solo mode PFL på en bus og man gjør vokalopptak, vil man kunne kjøre samme miks til både kontrollrommet og vokalisten, og du vil ha muligheten til å trykke inn solo-knappen uten at lyttingen til vokalisten blir påvirket.

Hvis disse antakelsene er riktig, så kommer jeg ikke på noen situasjoner på stående fot hvor det ikke finnes noen workarounds. Kommer dere på noen situasjoner hvor dette ikke løses med alternativ ruting?
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 5:33 pm

Johannes skrev:
audiofarm skrev:Det som menes med solo bus i PT HD er at en kan route solo signalet ut på en egen utgang. Bruker ikke dette selv.


Jeg tror du har rett. Det finnes en innstilling fra Options hvor man velger Solo mode, PFL eller AFL, i HD. Hvis man setter Solo mode PFL på en bus og man gjør vokalopptak, vil man kunne kjøre samme miks til både kontrollrommet og vokalisten, og du vil ha muligheten til å trykke inn solo-knappen uten at lyttingen til vokalisten blir påvirket (siden den er på en egen utgang).

Hvis disse antakelsene er riktig, så kommer jeg ikke på noen situasjoner på stående fot hvor det ikke finnes noen workarounds. Kommer dere på noen situasjoner hvor dette ikke løses med alternativ ruting?
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg audiofarm » Lør Nov 06, 2010 5:34 pm

Johannes skrev:
audiofarm skrev:Det som menes med solo bus i PT HD er at en kan route solo signalet ut på en egen utgang. Bruker ikke dette selv.


Jeg tror du har rett. Det finnes en innstilling fra Options hvor man velger Solo mode, PFL eller AFL, i HD. Hvis man setter Solo mode PFL på en bus og man gjør vokalopptak, vil man kunne kjøre samme miks til både kontrollrommet og vokalisten, og du vil ha muligheten til å trykke inn solo-knappen uten at lyttingen til vokalisten blir påvirket.

Hvis disse antakelsene er riktig, så kommer jeg ikke på noen situasjoner på stående fot hvor det ikke finnes noen workarounds. Kommer dere på noen situasjoner hvor dette ikke løses med alternativ ruting?


Tror du har rett??
Det var ikke tipping fra min sin side. Har brukt PT TDM siden 1993.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 5:37 pm

audiofarm skrev:Det var ikke tipping fra min sin side. Har brukt PT TDM siden 1993.

Vel, PT9 kom i går, så det kan jo være noe nytt å sette seg inn i. Selv for den som har brukt PT TDM siden 1993. Det er jo ganske omfattende endringer som Avid kommer med på mange områder.

Beklager dobbel-post.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg audiofarm » Lør Nov 06, 2010 5:46 pm

Johannes skrev:
audiofarm skrev:Det var ikke tipping fra min sin side. Har brukt PT TDM siden 1993.

Vel, PT9 kom i går, så det kan jo være noe nytt å sette seg inn i. Selv for den som har brukt PT TDM siden 1993.


Jeg har allerede oppgradert og der er lite nytt i PT9 for HD brukere. Kunne ta med sessionen på macbooken sin (som er stort), lage nye spor eller busser rett fra outputmenyen, valgbar pan law og inkludert Digitranslator.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 5:48 pm

audiofarm skrev:
Johannes skrev:
audiofarm skrev:Det var ikke tipping fra min sin side. Har brukt PT TDM siden 1993.

Vel, PT9 kom i går, så det kan jo være noe nytt å sette seg inn i. Selv for den som har brukt PT TDM siden 1993.


Jeg har allerede oppgradert og der er lite nytt i PT9 for HD brukere. Kunne ta med sessionen på macbooken sin (som er stort), lage nye spor eller busser rett fra outputmenyen, valgbar pan law og inkludert Digitranslator.

Hva tenker du om betydningen av dette? Bruker selv HD, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.
- TrackPunch / DestructivePunch mangler med CPT2.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Kroon » Lør Nov 06, 2010 5:52 pm

Et sidespor i forhold til solo bus og track punch / destructive punch:

Jeg forstår det slik at PT9 i utgangspunktet har en I/O limit på 32 - med mindre man kjører HD eller HD Native.

Eller mer presist, PT9 kan spille inn opptil 32 spor samtidig. Jeg finner ingen info om outputs.

Jeg forstår det også slik at man bare kan bruke ett lydkort/interface av gangen - med mindre man kjører HD eller HD Native.

Det store spørsmålet blir, hvilke lydkort/interface finnes det som har 32 kanaler med veldig god I/O i én enhet?

Det eneste jeg kan komme på er Apogee Symphony, men jeg har ikke hørt dyret så jeg vet ikke hvor bra/dårlig det er.
Sist endret av Kroon den Lør Nov 06, 2010 5:59 pm, endret 2 ganger.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 5:57 pm

Kroon skrev:Det store spørsmålet blir, hvilke lydkort/interface finnes det som har 32 kanaler med veldig god I/O i én enhet?

Med RME Fireface UFX gir 30 i/o. Burde holde for de fleste. Zero-latency, stabilt, glimrende rutingsmuligheter og onboard-DSP med effekter som er glimrende i innspillingssammenheng.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Kroon » Lør Nov 06, 2010 5:58 pm

Takk. Da får jeg teste den. Finnes det andre?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg audiofarm » Lør Nov 06, 2010 5:59 pm

Johannes skrev:Hva tenker du om betydningen av dette? Bruker selv HD, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.
- TrackPunch / DestructivePunch mangler med CPT2.


Dette har jeg brukt ytterst sjelden

Ikke forveksle det med quickpunch og destructive record.

TrackPunch lets individual tracks be punched in, punched out, and taken out of record enable without interrupting online recording and playback.
TrackPunch is a nondestructive recording mode. When a track is TrackPunch-enabled, Pro Tools begins recording a new file when playback begins. During playback, you may record arm or disarm, or punch in or out a combination of any or all TrackPunch enabled tracks.
TrackPunch automatically creates regions in that file at each punch-in and punch-out point. These regions appear in the track’s playlist, and the complete audio file appears in the Region List along with the TrackPunch created regions. Up to 200 of these “running punches” can be performed in a single pass.

Destructive Punch is a destructive recording mode that lets you instantaneously punch in (start recording) and punch out (stop recording) on individual audio tracks during playback, while preserving a contiguous audio file on each punched track.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 6:01 pm

audiofarm skrev:
Johannes skrev:Hva tenker du om betydningen av dette? Bruker selv HD, men vet ikke helt hvordan jeg skal tolke det.
- TrackPunch / DestructivePunch mangler med CPT2.


Dette har jeg brukt ytterst sjelden

Ikke forveksle det med quickpunch og destructive record.

TrackPunch lets individual tracks be punched in, punched out, and taken out of record enable without interrupting online recording and playback.
TrackPunch is a nondestructive recording mode. When a track is TrackPunch-enabled, Pro Tools begins recording a new file when playback begins. During playback, you may record arm or disarm, or punch in or out a combination of any or all TrackPunch enabled tracks.
TrackPunch automatically creates regions in that file at each punch-in and punch-out point. These regions appear in the track’s playlist, and the complete audio file appears in the Region List along with the TrackPunch created regions. Up to 200 of these “running punches” can be performed in a single pass.

Destructive Punch is a destructive recording mode that lets you instantaneously punch in (start recording) and punch out (stop recording) on individual audio tracks during playback, while preserving a contiguous audio file on each punched track.


Høres ikke akkurat ut som en deal-breaker, nei.

Spennende tider, indeed!
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Kroon » Lør Nov 06, 2010 6:03 pm

Ikke sant, det virker mer som komfort-features. Burde ikke ha stort å si for de fleste. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Avid AES pressekonferanse!!

Innlegg Johannes » Lør Nov 06, 2010 6:05 pm

Men en ting som jeg ikke helt klarer å ta stilling til er input monitoring. Hva slags praktisk betydning vil det ha at den blir borte? Kan man ikke lytte på kanalen uten å ta opp i gamle LE?
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest