[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Reverb på mastertracket

Reverb på mastertracket

Moderator: Ole Henrik

Reverb på mastertracket

Innlegg Kehinde » Lør Des 04, 2010 4:13 pm

Hei!
Jeg bare lurer; hvor vanlig er det å sette opp en reverb på mastertracket i en mix, og hva er teorien
rundt reverbfrekvenser, pre-dely, osv?
Anyone....?
Kehinde
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg yhoyland » Man Des 06, 2010 10:09 pm

Det er ikke så vanlig, nei.

Hva mener du med "teorien"? Mener du da hva de forskjellige innstillingene gjør?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg Kehinde » Man Des 06, 2010 11:05 pm

Hei!
Ja - jeg var kanskje litt upresis. Jeg kom i prat med en som fortalte at han brukte å sette opp en reverb på mastertracket for å
"lime" tingene sammen, og ta bort skarpe kanter. Hørtes jo litt kjekt ut tenkte jeg, men synes ikke å oppnå samme resultatet.
Ikke enda i hvert fall. Derfor tenkte jeg å spørre litt her.
Etter å ha prøvd litt forskjellig, kommer jeg fram til at det uansett gjelder å tone ned de lave frekvensene i klangen,
men samtidig være forsiktig med toppene. En kort pre-delay, er det eneste som funker (i den grad man kan si det) for meg.
Har prøvd forskjellige varianter, men også her er en hall det som er mest safe.
Hadde vært arig å høre hvis det er flere som har testet dette, og kanskje lyktes bedre enn meg.

Kehinde
Kehinde
Tørr bak øra
 
Innlegg: 37
Registrert: Søn Nov 04, 2007 9:12 pm
Bosted: Brønnøysund

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg H-Musikk » Man Des 06, 2010 11:59 pm

yhoyland skrev:Det er ikke så vanlig, nei.

Hva mener du med "teorien"? Mener du da hva de forskjellige innstillingene gjør?

I følge Casey fra Bricasti så pleier han og lytte til musikk igjennomen M7 fra tid til annen... Jeg har ikke testa det med min M7 enda, men jeg har det i planen å gjøre det en gang...:-)
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg Ole Henrik » Tir Des 07, 2010 1:10 am

Tror ikke det er noen god ide på "vanlig" pop/rock/jazz-musikk.. Jeg vet i hvert fall ikke om noen som gjør det på denne måten.

Jeg husker de brukte å legge en svær klang på hele miksen når de mastret dansebandmusikk fra Gjøvik Lydstudio på Masterhuset for noen år siden. Her er man jo også ute etter et relativt vått resultat :roll:

Derimot vet jeg at noen kjører klang som insert på hele subgrupper (eks BVs, trommer, gitarer osv), i stedet for den vanlige send/return måten å gjøre ting på.
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg erlend » Tir Des 07, 2010 12:53 pm

klang på masterspor for å lime ting sammen, har jeg også hørt om, men ikke prøvd noe særlig. en tanke er vel å gi alle lydkilder noe felles/lik karakteristikk, altså klangen. Når alt har noe felles vil det gi inntrykk av at alt hører sammen, lim. En annan teknikk jeg har hørt om, og forsåvidt såvidt hørt med godt resultat, er støy brukt i samme hensikt. Vet at soundonsound har skrevet noe om dette, hvor støy fra vinylplater er brukt som eksempler. Morro morro.
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Re: Reverb på mastertracket

Innlegg FinnArild » Ons Des 08, 2010 12:46 am

Det er vel ikke så mye snakk om "klang på mastersporet" i mitt tilfelle, men jeg bruker ofte en ER klang som jeg sender forskjellige mengder av på nærmest hvert spor for å gi inntrykk av at alle spiller i samme rom.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron