[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Miksing-Mastering prosessen

Miksing-Mastering prosessen

Moderator: Ole Henrik

Miksing-Mastering prosessen

Innlegg G_Sun » Lør Des 11, 2010 12:21 pm

Hei!

Har akkurat vært igjennom prosessen med å mikse og mastre (ekstern mastering) en Ep for første gang på skikkelig, og sitter igjen med en del tanker og spørsmål.

Miksing:
- Er det viktig å holde en konsistent vokal vs. resten rms-nivå igjennom alle låtene?

Mastering:
For meg synes skille mellom miksing og mastering ganske diffust, og miksing/mastering må sees i som en helhet for å få et godt resultat.
- Er det vanlig med mye fram og tilbake, gjøre endringer på miksen i forhold til valg i mastringen.

Vi endte opp med mastrede låter uten mastering-compression
- er dette vanlig?
(I ettertid ser jeg dette som et feil valg selv).

Å sjekke demoer/masters fra masteringhuset tar mye tid. Alt må sjekkes. Og gjerne gjennom flere anlegg.
- Har du noen tips til å få denne prosessen mer effektiv?
(Eller var det bare jeg som kjørte et billig mastering-hus som ikke sjekket så nøye selv det de sendte ut? http://cdmusicmastering.com )

Takk for alle innspill!
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg Henning Svoren » Lør Des 11, 2010 8:22 pm

For min del håper jeg at minst mulig blir gjort i masteringen.
Om det kreves store forandringer så er det enten noe med monitoringen som ikke er optimalt for den som mikser eller så har mikseren og masteringteknikeren ulike syn på hvordan det skal låte.

Når man mikser må man bare gjøre det så bra som overhodet mulig. Jeg legger på så mye topp jeg mener det bør vere osv. Jeg etterlater altså ikke noe ugjort til masteringen utenom litt headroom som de kan pushe. Så når jeg har fått alt så bra som jeg overhodet kan gjøre det starter masteringprosessen med mitt stereospor. Og forhåpentligvis er jeg enig idet masteringteknikeren velger å gjøre videre.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg G_Sun » Lør Des 11, 2010 10:39 pm

Henning Svoren skrev:For min del håper jeg at minst mulig blir gjort i masteringen.
Om det kreves store forandringer så er det enten noe med monitoringen som ikke er optimalt for den som mikser eller så har mikseren og masteringteknikeren ulike syn på hvordan det skal låte.

Når man mikser må man bare gjøre det så bra som overhodet mulig. Jeg legger på så mye topp jeg mener det bør vere osv. Jeg etterlater altså ikke noe ugjort til masteringen utenom litt headroom som de kan pushe. Så når jeg har fått alt så bra som jeg overhodet kan gjøre det starter masteringprosessen med mitt stereospor. Og forhåpentligvis er jeg enig idet masteringteknikeren velger å gjøre videre.

Takk for innspill!
Betyr det at du comprimerer på stereobusen selv?
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg Johannes » Man Des 13, 2010 12:27 am

G_Sun skrev:Takk for innspill!
Betyr det at du comprimerer på stereobusen selv?


Her er det to skoler. Èn som mener at det er bannlyst å ha noe som helst på master-busen på en miks, og de som går så langt i den andre ytterkanten at de kobler inn kompressoren på master-busen før de begynner på miksen. To ulike filosofier hvor det er vanskelig å hevde at den ene er bedre enn den andre.

Hvis du er usikker og trives med å ha kompressor på master-busen, så kan du fint printe to mikser; én uten og én med prosessering hvor du noterer hva som har vært på master-busen på miksen din, slik at mastering-teknikeren raskt skjønner hva du har tenkt.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg Henning Svoren » Man Des 13, 2010 2:02 am

G_Sun skrev:Takk for innspill!
Betyr det at du comprimerer på stereobusen selv?


Ja.
Bruker gjerne master-eq og en Cranesong Phoenix også alt etter som.
Jeg er av den skolen som sier: Gjør hva som helst egentlig, bare det blir bedre :D
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg G_Sun » Man Des 13, 2010 10:22 am

Henning Svoren skrev:Ja.
Bruker gjerne master-eq og en Cranesong Phoenix også alt etter som.
Jeg er av den skolen som sier: Gjør hva som helst egentlig, bare det blir bedre :D

He, he :D
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg Johannes » Man Des 13, 2010 6:00 pm

Henning Svoren skrev:Jeg er av den skolen som sier: Gjør hva som helst egentlig, bare det blir bedre :D

Det er retningen som kalles "livets skole" ;)

Som en tommelfinger-regel vil jeg si; ikke gjør noe du er usikker på. Spesielt i tidene vi lever i hvor mye av produksjonen har tatt bolig i soveromsstudioer osv, så er det langt bedre å overlate jobben til en som har super lytting, bedre prosessorer og kanskje alle mest; mer erfaring.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Miksing-Mastering prosessen

Innlegg G_Sun » Tir Des 14, 2010 8:56 pm

Ja, for min del er ikke opptaks og mikserom av topp standard, så er nok godt med en justering i masterhuset. Men tror nok jeg skal gjøre meg opp en mening selv framover om hvor mye kompressor jeg ønsker, så kan jeg jo printe uten og gi nøyaktige spesifikasjoner på hvor jeg vil.
Kompressor er jo en viktig del av nivåstyringen fra en seksjon til en annen, så for meg blir det jo en ganske integrert del av miksen.
G_Sun
Aktiv
 
Innlegg: 166
Registrert: Søn Okt 21, 2007 7:54 pm
Bosted: Telemark


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron