[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kontrabass?

Kontrabass?

Moderator: Ole Henrik

Innlegg mortenbrekke » Ons Des 12, 2007 11:05 pm

Jeg snakket litt med bassisten Per Zanussi idag om det å feste mikrofoner til kontrabasser. Han mente at det kunne ødelegge litt av klangen i instrumentet om man festa en stor mikrofon under broen. Det kunne være en god løsning til konserter, men til kritiske studioopptak ville han bruke noe annet.

Han bruker forresten en kule-mygg fra DPA som han fester til bassen med teip et sted i nærheten av f-hullet. (lurer på om modellen heter 4060) Det gir en god basslyd med mindre overhøring enn når man plasserer en kondensatormikrofon på stativ foran bassen.

Lurer allikevel på om jeg kjøper en akg414 mikrofon når budsjettet tillater det, den kan jo også brukes til mye annet..
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg yhoyland » Tor Des 13, 2007 2:05 am

Mygg ved F-hullet gir en veldig "treaktig" lyd, og lite attack. Det fungerer jo utmerket dersom det er den type lyd man er ute etter. Jeg er mer fan av tydelig fingerattack, a-la Arild Andersen f.eks.

Det er naturligvis også mulig å feste en mygg andre steder - f.eks. ved broen eller i en "borrelåsvugge" mellom strengene fra broen til stolen. Det er bare å eksperimentere.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg mortenbrekke » Fre Feb 15, 2008 10:32 pm

I går prøvde jeg en AKG 414 i 8-tallskarakteristikk plassert på stativ rett foran der bassisten slår mot strengene. Det fungerte bra synes jeg, god basslyd med mye strenge-attack. Som ofte ellers stod bassisten og trommeslageren ved siden av hverandre, og mikrofonens dødvinkel kunne derfor vendes mot trommene. Resultatet ble mindre trommelyd i bassmikrofonen enn hva jeg er vant til fra andre oppsett.

Jeg lurer på om det går an å bruke 8-talls mikrofoner mer til live-jobber, da det går an å rette mikrofonens dødvinkel (lyder som treffer mikrofonen fra siden) både mot monitorer og trommer, noen som har å prøvd dette?
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg yhoyland » Lør Feb 16, 2008 4:08 am

En åttetallsmikk plukker opp like mye bak som foran. Hvis du plasserer
mikken utenfor instrumentet (f.eks. foran, på stativ) så tar du opp
"ingenting" med baksiden av mikrofonen.

I en live-situasjon så vil det kanskje være mer gunstig å bruke en
supernyre-mikk, som tar opp mer foran enn bak men allikevel har kraftig
kutt på sidene?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Forrige

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest