mortenbrekke skrev:Takk for gode svar! Spesielt til Yngve.
Jeg har sett litt på båndmikrofonen Beyerdynamic 130, den har 8-
tallskarakteristikk.. Tror dere at den vil passe til å bli plassert under
stolen på bassen, eller vil mikrofonen bli sprengt i filler? Jeg har lite
erfaring med båndmikrofoner og kunne gjerne tenke meg å prøve en,
men blir litt skremt av at de lett kan bli ødelagt av f.eks vind og høyt
lydtrykk.
Jeg har aldri brukt denne mikken, så jeg aner ikke hvordan den vil låte.
Synes ellers det er intet mindre enn fantastisk at Beyer unnlater å
spesifisere hvor høyt lydtrykk (dB SPL) den tåler før vrenging.
De spesifiserer heller ikke dimensjoner på mikken, men den ser da ut til å
kunne passe? Kontrabasser er jo også variable, men jeg har aldri vært
ute for en kontrabass som ikke kan ta en 414 i bredden. Vil tippe, etter
øyemål og fornuft at en rund mik på rundt 7-8 cm vil passe inni. Hvis det
ble relativt trangt ville jeg prøvd å vinkle mikken litt utover heller enn
innover, da strengeavdelingen er vanskeligere å få tak i enn kroppen som
låter betydelig sterkere.
Selv har jeg aldri prøvd en ribbon-mik med denne metoden, men den bør
da greie dette med god margin. Uten at jeg har målt lydtrykket under
broen på en kontrabass, så vil jeg tro at det i alle fall ikke overstiger
90dBA som er et rimelig spenn for en båndmik å kunne håndtere.
I verste fall vrenger mikken, du ødelegger ikke mikrofonen fysisk ved
å utsette den for høyere nivåer enn kretsen tåler. Hvis du opplever at
mikken ikke tåler trykket så er det ikke verre enn at du leter etter et
alternativ. Omnimikker fungerer også bra til dette, men husk på faren for
overlytting.
Personlig så ser jeg på dette som en slags "nødløsning" for studioting,
foretrekker heller en M149 litt over broen hvis omstendighetene tillater
det. For live-ting så har dette blitt standarden for min del - jeg har fortsatt
til gode å finne bedre løsninger som fungerer mht. feedback.
Uten å gi spesifikke referanser til M130 så vil jeg tro at en båndmikrofon
sin "karakteristikk" generelt vil fungere fint med kontrabass, med litt
rundere og mykere lyd enn prepolariserte kondensere som f.eks. 414;
hadde jeg hatt en Royer 121 så hadde det garantert vært neste eksperiment....