[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kontrabass?

Kontrabass?

Moderator: Ole Henrik

Kontrabass?

Innlegg mortenbrekke » Tir Des 11, 2007 11:25 pm

Hei

Er det noen som har noen gode tips til oppmikking av kontrabass til studio og livebruk? Når musikerne spiller i samme rom er det vanskelig å gjøre gode kontrabassopptak pga. overhøring fra andre instrumenter. DI funker alltid, men dessverre er det mange kontrabassister som ikke liker lyden av di..
I konserter er det vanlig å bruke en kondensatormikrofon foran bassen, men jeg lurer på om det finnes andre løsninger som gir god lyd men mindre overhøring. F.eks ved å feste mikrofoner til selve bassen. Hvordan fester man forresten en mikrofon til bassen uten at bassisten blir bekymret for at bassen blir ødelagt?
Morten
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg Sounderground » Ons Des 12, 2007 12:14 am

Vi har brukt dpa 4061 hvor det også medfølger et monteringskit for div instrumenter. En smart liten sak som fester mic'n til området rund stolen.
Dette er en omni så skjermingen blir jo ikke den beste, men ettersom man kommer så nærme kilden og disse mic'ene ikke har noen prox så har jeg gode erfaringer med de. Man kan også sette opp en fysisk skiller som ikke trenger være mer en 1 meter høy, det fikser det meste.
Vi bruker denne til alle typer stryk og tidvis på urolige kassegitarrister:)
http://www.dpamicrophones.com/module.ph ... escription

Skal du ha flere tips med denne mic'n så spør yhoyland, men vær forberedt på at det kommer til å involvere søpelbøtter, plasmaposer, kuler og krutt.

www.sounderground.no
Sounderground
Aktiv
 
Innlegg: 136
Registrert: Ons Nov 14, 2007 3:50 am
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Des 12, 2007 12:38 am

Ingen bøtter, pirater og akvedukter i denne metoden, men litt uortodoks er den jo såklart. 8)

Mitt hotteste tips er dette - nemlig rullekaketrikset - og til det trenger du følgende:

1 stk stormembran mik med 8-tallskarakteristikk som passer inn "under broen". 414 er et helt uavkortet strålende valg.
1 stk skumgummibit el.lignende "spenstig" materiale.
1 stk avskrekkende måte å forklare talentet hva du skal gjøre med hans livs største kjærlighet ("Ta det med ro, den blir som ny skal du se" er en schlager)

Så gjør du så:
Rull kroppen på mikken inn i skumgummien. Pass på å ikke dekke til "businessenden" av mikken (kapselen/membranen).

Sett den inn med hodet oppover under stolen, pass på at skumgummien spenner nok ifra til at mikken ikke kommer til å falle ut.

Mikken skal sitte med fronten utover mot strengene, og ryggen inn mot kroppen på bassen.


Fordelene ved å bruke denne metoden er faktisk mange:
i. Stort nærmere kommer du ikke uten å bli intim - dette fører til lavere gain og dermed mindre overlytting fra resten av spetakkelet.
ii. Med 8-tall får du med deg både fylde og attack.
iii. Med 8-tall plukker du opp mindre på sidene. Litt dempevegg foran holder ofte, du trenger ikke mure stakkaren inne.
iv. Bassisten kan (i den grad det er mulig) hoppe rundt så mye han vil uten at lyden endrer seg.
v. Du har et stativ til overs, kan brukes til mye rart.... (du kan eventuelt supplere med en liten sigarkondis der hvor han slår an strengene for litt ekstra feit attack). Bruk nyre eller supernyre om du har.


Angrer nesten litt på at jeg gav ifra meg denne nå...hehe. :cry:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Ons Des 12, 2007 1:09 am

Herrejesus, det høres skummelt ut. :shock:

Men det funker jo sikkert. :)

Har du vært borti noen kontrabassister som faktisk har gått med på dette?
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg Bugbass » Ons Des 12, 2007 1:10 am

Var borti en bassist som gjorde akkurat dette forrige uke(bassisten til Bodil Niska), kjemperesultat. Dette var i et lokale med dårlig akustikk, og jeg har ofte hatt problemer med spesielt kontrabassen der. Ikke denne gangen. Låt veldig akustisk og fint.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg yhoyland » Ons Des 12, 2007 1:40 am

Det er faktisk like harmløst som en flaske Imsdal i stillehavet. Strålende resultater, som kommentert her.

Hvem er bassisten til Bodil Niska?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Bugbass » Ons Des 12, 2007 2:05 am

Tror han heter Stig Hvalryg
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Innlegg Kroon » Ons Des 12, 2007 2:42 am

Da har man lært noen triks i dag også. :)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Des 12, 2007 3:09 am

Every day brings a chicken to the slaughter....
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg mortenbrekke » Ons Des 12, 2007 3:58 am

Takk for gode svar! Spesielt til Yngve.

Jeg har sett litt på båndmikrofonen Beyerdynamic 130, den har 8-tallskarakteristikk.. Tror dere at den vil passe til å bli plassert under stolen på bassen, eller vil mikrofonen bli sprengt i filler? Jeg har lite erfaring med båndmikrofoner og kunne gjerne tenke meg å prøve en, men blir litt skremt av at de lett kan bli ødelagt av f.eks vind og høyt lydtrykk.
mortenbrekke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 46
Registrert: Fre Sep 28, 2007 3:43 pm

Innlegg yhoyland » Ons Des 12, 2007 4:21 am

mortenbrekke skrev:Takk for gode svar! Spesielt til Yngve.

Jeg har sett litt på båndmikrofonen Beyerdynamic 130, den har 8-
tallskarakteristikk.. Tror dere at den vil passe til å bli plassert under
stolen på bassen, eller vil mikrofonen bli sprengt i filler? Jeg har lite
erfaring med båndmikrofoner og kunne gjerne tenke meg å prøve en,
men blir litt skremt av at de lett kan bli ødelagt av f.eks vind og høyt
lydtrykk.




Jeg har aldri brukt denne mikken, så jeg aner ikke hvordan den vil låte.


Synes ellers det er intet mindre enn fantastisk at Beyer unnlater å
spesifisere hvor høyt lydtrykk (dB SPL) den tåler før vrenging.


De spesifiserer heller ikke dimensjoner på mikken, men den ser da ut til å
kunne passe? Kontrabasser er jo også variable, men jeg har aldri vært
ute for en kontrabass som ikke kan ta en 414 i bredden. Vil tippe, etter
øyemål og fornuft at en rund mik på rundt 7-8 cm vil passe inni. Hvis det
ble relativt trangt ville jeg prøvd å vinkle mikken litt utover heller enn
innover, da strengeavdelingen er vanskeligere å få tak i enn kroppen som
låter betydelig sterkere.


Selv har jeg aldri prøvd en ribbon-mik med denne metoden, men den bør
da greie dette med god margin. Uten at jeg har målt lydtrykket under
broen på en kontrabass, så vil jeg tro at det i alle fall ikke overstiger
90dBA som er et rimelig spenn for en båndmik å kunne håndtere.


I verste fall vrenger mikken, du ødelegger ikke mikrofonen fysisk ved
å utsette den for høyere nivåer enn kretsen tåler. Hvis du opplever at
mikken ikke tåler trykket så er det ikke verre enn at du leter etter et
alternativ. Omnimikker fungerer også bra til dette, men husk på faren for
overlytting.

Personlig så ser jeg på dette som en slags "nødløsning" for studioting,
foretrekker heller en M149 litt over broen hvis omstendighetene tillater
det. For live-ting så har dette blitt standarden for min del - jeg har fortsatt
til gode å finne bedre løsninger som fungerer mht. feedback.


Uten å gi spesifikke referanser til M130 så vil jeg tro at en båndmikrofon
sin "karakteristikk" generelt vil fungere fint med kontrabass, med litt
rundere og mykere lyd enn prepolariserte kondensere som f.eks. 414;
hadde jeg hatt en Royer 121 så hadde det garantert vært neste eksperiment....
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Kroon » Ons Des 12, 2007 9:45 am

For live-ting så har dette blitt standarden for min del - jeg har fortsatt
til gode å finne bedre løsninger som fungerer mht. feedback.


På Dølajazzen hadde jeg succé med U87 på kontrabass.

Det gjorde bassistene happy også. De hadde jo DI-fobi hele gjengen stakkars.

Hadde ikke noe feedbackproblem så lenge jeg gikk nært på instrumentet, men
lydnivåene på scenen var heller aldri spesielt høye.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Ons Des 12, 2007 2:14 pm

Kroon skrev:
For live-ting så har dette blitt standarden for min del - jeg har fortsatt
til gode å finne bedre løsninger som fungerer mht. feedback.


På Dølajazzen hadde jeg succé med U87 på kontrabass.

Det gjorde bassistene happy også. De hadde jo DI-fobi hele gjengen stakkars.

Hadde ikke noe feedbackproblem så lenge jeg gikk nært på instrumentet, men
lydnivåene på scenen var heller aldri spesielt høye.


Men da kan de ikke flytte på seg, og flere og flere jazzere har begynt å svinge rockefoten mens de spiller... bare de gamle traverne som står stille nok?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg Ketil » Ons Des 12, 2007 10:21 pm

yhoyland skrev:Synes ellers det er intet mindre enn fantastisk at Beyer unnlater å
spesifisere hvor høyt lydtrykk (dB SPL) den tåler før vrenging.


Dette har jeg diskutert med beyer en gang før, og her er svaret jeg fikk:

The maximum SPL is about 130 dB at laminar flow (like sinusoidal waves of string instruments, vocals etc.). At the typical applications, the M 160 will not be overloaded and the ribbon will not be damaged. The ribbon is not that fragile like it may appear. In case of close miking, the PS 260 popscreen shall be used.

The M 160 is also an excellent overhead drum mic. However, it is not recommended to be used as a bass drum mic, since the direct strong pulses will cause heavy stress to the ribbon.

M 160 er basert på akkurat de samme båndene men uten akustisk transformator. Tar det derfor forgitt at også M 130 tar like mye SPL.

Mål og dimensjoner ligger på beyer's hjemmeside:
http://www.beyerdynamic.de/cms/download ... B_E_01.pdf

Jeg må få lov til å skryte litt av min ny-anskaffelse som er på vei fra tyskland: En flett ny beyerdynamic M-160 limited Edition, med serienummer 160 :D :D :D

Mvh Ketil Morstøl
Soundware A/S
Ketil
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Des 12, 2007 10:06 pm

Innlegg Kroon » Ons Des 12, 2007 11:02 pm

Men da kan de ikke flytte på seg, og flere og flere jazzere har begynt å svinge rockefoten mens de spiller...


Så sant... jeg skal prøve åttetallstrikset ved første rockefot-anledning. ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest