[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Kompresjon og luft

Kompresjon og luft

Moderator: Ole Henrik

Kompresjon og luft

Innlegg Trallala » Tor Des 30, 2010 1:52 am

Sei du har fine, luftige, lyriske takes, men med altfor stor dynamikk og lite punch.

Opplever av og til at når ein komprimerar litt på spora, litt på busen, så føles det som om mykje av det lette, luftige forsvinn. Det låter tjukt og tett, og så er det på'n igjen med eq, nye kompressorar etc. for å få tilbake noko av det opprinnelege "lette" soundet som prega opptaket.

Høyrer av og til på innspelingar frå f.eks rainbow studio som låter kanonfint og luftig, likevel tett og punchy.

Ka er trikset? :?:

Håpar de skjønar kor eg vil. Jobbar mest med vise/pop/jazz/vokal prosjekt.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Re: Kompresjon og luft

Innlegg Ole Henrik » Tor Des 30, 2010 10:51 pm

Tror ofte det er ganske lite kompresjon på produksjonene fra Rainbow. Så vidt jeg husker fins det bare en TubeTech outboardkompressor der oppe (og selvfølgelig haugevis i mikseren og evt plugins). Står mikkene litt unna lydkilden minker jo også behovet for å komprimere. Det er mye fokus på kompressorer og limitere i dag, og det er viktig for å få til det tighte pop/rock soundet. På Jazz/viser/åpne lydlandskaper med mer dynamisk materiale er det ingen grunn til å klemme ting ihjel..
http://twitter.com/olehantonsen
http://soundcloud.com/jim-11
http://soundcloud.com/olehbeats
Brukerens avatar
Ole Henrik
Site Admin
 
Innlegg: 860
Registrert: Tir Sep 04, 2007 11:47 pm
Bosted: Oslo

Re: Kompresjon og luft

Innlegg yhoyland » Søn Jan 02, 2011 5:09 pm

+1 på det Ole Henrik skriver.

Det komprimeres generelt lite, eller forsiktig, hos Rainbow.
Spesielt ECM produksjonene er veldig dynamiske og med minimal prosessering. Det er en del av idealet.
Noe av det som gjør at det "virker" likevel er en uslåelig mikrofonpark, nydelige lokaler/akustikk
og bra mikplasseringer og -valg. Mye av lydbildet etableres allerede under opptakene, dvs det trengs
mindre miksing og dermed låter det mer naturlig.

Ellers så kan det være verdt å merke seg at når du komprimerer og føler at det blir "trangt" så
komprimerer du sannsynligvis litt for hardt. De fleste kompressorer "spiser" luft når de tar mer
enn 6dB+. Du kan også redde en del av luften ved å bruke lengre attacktider og kortere releasetider.
Noen ganger kan det hjelpe å bruke to ulike kompressorer i signalkjeden som hver bare komprimerer
forsiktig. Det er stor forskjell på hvordan hver enkelt kompressor låter og du kan komme langt med bare
å prøve ut forskjellige typer.. min favoritt til "luftige" produksjoner er LA2A (med litt hi-freq løft) eller forsiktig TubeTech / Lydkraft.

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kompresjon og luft

Innlegg Trallala » Søn Jan 02, 2011 10:40 pm

Takk karar, for mange supre tips her. Innser at opptakssituasjonen er essensiell, og me er dømte til å jobba i det rommet me har bygd, og dei micane me har råd til. Syns i alle fall att lyden frå Rainbow er noko å strekka seg etter,og skal prøva meg fram med forslaga dekans.

Litt av tanken er også å bruka kompressorane som lim (jmf tidlegare trådar) og vanlegvis er det minimale justeringar eg gjer.

min favoritt til "luftige" produksjoner er LA2A - Yngve

Brukar også LA-2A masse (UAD-versjonen), veit ikkje om det var hardwareversjonen du meinte eller?

Åkkesom, mi oppleving er at med det same eg skrur den på tjuknar sporet (er klar over at noko av toppen forsvinn) sjølv om eg komprimerer minimalt,eller ikkje det heile. Eller blir metta på ein måte. Som om at lufta mellom frekvensane der det ikkje skjer noko, blir mindre. Litt uteknisk språk her, men....

Brukar også masse UAD ting som Pultec Eq, Fairchild, SSL 4K Bus - og føler det på same måte her. At eit eller anna går tapt med det same du insertar plugsa.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Re: Kompresjon og luft

Innlegg yhoyland » Man Jan 03, 2011 9:12 am

Bruker både plugs og hardware LA2A.
Kanskje det å bruke en brightere mik enn vanlig hjelper, eller et løft i lufta fra 20-30KhZ på en fin Neve EQ? Ellers finnes det mer "gjennomsiktige" comp'er enn LA2A.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Kompresjon og luft

Innlegg audiofarm » Man Jan 03, 2011 12:18 pm

Prøv parallell kompresjon. Da begrenser du litt dynamikken uten å kvele signalet. Feks H-Comp fra waves har en meget hendig mix-knapp.
Ellers kan du vel manuelt automatisere en trimplugin før kompressoren slik at du bare tar en "kiss the meters" på kompressoren.
:D
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Kompresjon og luft

Innlegg Kroon » Ons Jan 05, 2011 2:11 am

En forutsetning for luftige og samtidig tette opptak kan være at musikerne kontrollerer sin egen dynamikk.

De beste utøverne komprimerer seg selv til en viss grad i måten de spiller og synger på.

En annen opplevelse jeg har er at analoge kompressorer bevarer mer luftighet enn digitale.

Rådet om å bruke parallell kompresjon bifalles. Det kan gi fylde og tetthet men lar transientene passere.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Kompresjon og luft

Innlegg Trallala » Ons Jan 05, 2011 10:22 pm

Hei - har berre brukt parallellkompresjon på trommebussar til no, men prøvde litt på eit vokaltake i dag, og likte det eg høyrde. Takk for gode råd folkens. :D
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Re: Kompresjon og luft

Innlegg yhoyland » Fre Jan 07, 2011 11:47 am

Waves Vocal Rider. Supert alternativ til å komprimere, og sparer deg for mye automasjonsarbeid.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron