[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Allen & Heath Zed R16

Allen & Heath Zed R16

Moderator: Ole Henrik

Allen & Heath Zed R16

Innlegg Adriant » Søn Jan 02, 2011 11:20 pm

Noen som har prøvd/eier denne? Vurderer den som centrepiece i lite prosjekt-/hjemmestudio. Er ute etter en mest mulig analog signalkjede før Logic, og zed'en virker som en ok alt-i-ett-løsning - om enn kanskje litt for god til å være sann med tanke på prisen. Preamper, eq, kommunikasjon med Logic/annen DAW, byggekvalitet, routingmuligheter, hva som helst, jeg er interessert i erfaringer!

Noen som har noen tanker om, utifra hvordan zed-preampene låter, hvilke(n) mic-preamp som kan være et bra og annerledes tilskudd til studioet, i tillegg til zed'en?
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg trondtheone » Man Jan 03, 2011 10:27 pm

Jeg har hatt min Zed R 16 i ca 1 1/2. Kjøpte den på Musikksenteret i Stavanger. Bruker Mac G5, Logic 8, og har ikke hatt noen problemer når det gjelder drivere osv.

Jeg er veldig fornøyd med min overgang fra Fireface 800 til Zed R-16. Firefacen er mer klinisk i forhold til Zed. Høres klisje ut, men Zed har litt mer varme. Eqen er fantastisk. Når det gjelder preampene så har jeg lest at de kan minne om DAV BG-1. Jeg har ikke testet disse selv, men Zed preampene er av den mer Clean-aktige feelen.
Jeg har en klang, og en delay på aux 1 og 2 som blir sent tilbake til de to stereokanalene. aux 3 og 4 bruker jeg som monitorlytting. Jeg har et par Adam A7, et par Hifihøyttalere og en monohøytaler som er koblet til. Routingen innebygd er genial i mine øyne. Trenger ikke noen ekstra monitorkontroller. Talkback funksjonen er og veldig lett og route til forskjellige skilder.
Jeg bruker kun preampene i mixeren. MEN det jeg liker best med mixeren er å mikse 16 kanaler, pluss 2 stereo, analogt. Nå sitter jeg ikke å ser på kurver og grafer på en dataskjerm like mye som jeg gjorde før da all miksing var ITB
16 mono preamper, med Eq Post og Pre, midiseksjon med transportcontrol, route 16 mono og 2 stereo tilbake til mikseren for så å mikse analogt er vært pengene i mine øyne.
Mulighetene med denne mikseren er mange, men det er 2 ting jeg ikke forstår. Ingen subgrupper eller direct outs. Det har ikke plaget meg veldig mye til nå, men det kunne ikke ha kostet så veeeeldig mye mer å slenge dette med.
Off. Dette ble litt langt og jeg har nok glemt en hel del denne miksern kan gjøre.
For å si det enkelt. Jeg leter ikke etter et nytt og bedre lydkort lenger.
trondtheone
Tørr bak øra
 
Innlegg: 38
Registrert: Man Jan 14, 2008 10:05 pm
Bosted: Stavanger

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg erlend » Man Jan 03, 2011 10:42 pm

vet det ligger en lang tråd om mikseren på www.gearslutz.com
her finner du helt sikkert noen som lurer på det samme som deg, tror også noen fra A & H er innom der og svarer på spørsmål.
erlend
Tørr bak øra
 
Innlegg: 44
Registrert: Man Mar 23, 2009 11:13 pm

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg trondtheone » Man Jan 03, 2011 10:46 pm

Her er tråden. Den er BARE på 75 sider ! Og ja, Mike som har designet mikseren, er inne og svarer på spørsmål.

http://www.gearslutz.com/board/so-much- ... mixer.html
trondtheone
Tørr bak øra
 
Innlegg: 38
Registrert: Man Jan 14, 2008 10:05 pm
Bosted: Stavanger

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg Bugbass » Man Jan 03, 2011 11:51 pm

Jeg trodde denne mikseren kun sendte et stereospor via firewire?
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg trondtheone » Tir Jan 04, 2011 1:28 pm

Tenker du på fra DAW til mikseren? i såfall kan du sende/route 16 mono og 2 stereo fra DAW til mikser som du summerer/mikser ned til et stereospor. Du kan selvfølgelig ta opp dette som nye summerte spor. F.eks. si at du er ferdig med 10 trommespor. Disse kan du enten sende som 10 monospor til mikseren, mikse med analog EQ, compressor, inserts osv, som så blir summert til Master Stereo Out på mikseren. (kanal 17 og 18) Du kan da recorde kanal 17 og 18 og ha ferdig summerte trommespor på et stereospor i DAW´n
For ågjøre det enda mer fleksibelt kan du koble til ADAT til mikseren. Da har du totalt 26 spor inn/ut.
trondtheone
Tørr bak øra
 
Innlegg: 38
Registrert: Man Jan 14, 2008 10:05 pm
Bosted: Stavanger

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg Adriant » Tir Jan 04, 2011 4:17 pm

Men kan man da også ta de (feks) 10 trommesporene ut i pulten, mikse analogt med eq/etc, og deretter ta opp den nye miksen til 10 nye spor i DAW'en?

Skal sjekke gearslutz! Takk for tipset!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Allen & Heath Zed R16

Innlegg moradi2 » Lør Jan 08, 2011 6:52 pm

Jeg lurer litt på åssn lyttinga fra DAW via utgang 17-18 fungerer. Det er vel ingen volume/balanse/Auxsend kontroll på denne returen slik at man kan sende denne til hodetlf.lyttinger og balansere den mot direktelyttinga? Såvidt jeg kan se er man nødt til å bruke en av kanalreturene (1-16) i såfall for å oppnå dette, slik at det er ingen mulighet for å ta opp 16 kanaler (med direktelytting) samtidig som man lytter til tracks fra DAW?
moradi2
Tørr bak øra
 
Innlegg: 14
Registrert: Tir Apr 22, 2008 5:34 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron