[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Flytende gulv

Flytende gulv

Moderator: Ole Henrik

Flytende gulv

Innlegg keyboardwizard » Tir Jan 11, 2011 9:55 am

Hei,
Skal lydisolere studioet mitt på best mulig måte.
Det er ikke så stort, og er lokalisert i 2etg med hybel under seg. Huset er fra 1985 og dermed er det ikke de gode 40cm tykke etasjeskillerene som er påkrevd i nye hus. jeg må derfor til å jalle litt for å få det greit.
Har ikke mulighet til å bygge det ned undenifra pga en allerede lav takhøyde + mye jobb.

Kan derimot bygge opp gulv, og kle vegger.
Hvordan gjør de fleste det? når jeg begynte å snakke om flytende gulv på montér, byggmakker etc skjønte de ikke hva jeg snakket om.
Har sett disse: http://www.auralex.com/sound_isolation_ ... _uboat.asp.
vurderte å legge noe liknende i et bjelkelag på gulv med isolasjon imellom som vist på link, legge et lag med spon/lydtrinnsplate, og 1-2 lag gips på toppen, så gulv utenpå dette igjen.
Veggene er jeg usikker på om jeg bør gjøre noe annet enn bare å klaske på et par lag med gips, og holde meg til reglene om null berøring gulv/tak og 50% overlapping på lag nr2. må ikke bygge for mye ut fra veggen.

Rommet er 2,8m x 4,1m.

idéer noen?
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Flytende gulv

Innlegg ola@foss.net » Tir Jan 11, 2011 12:21 pm

Hei

Før du i det hele tatt kjøper inn noe som helst av materialer, anbefaler jeg at du tar en kikk på denne linken:

http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewtopic.php?t=8173

Det kan spare deg for mange surt opptjente penger.

Flytende gulv er sannsynligvis noe av det vanskeligste du kan begi deg ut på ved bygging av studio.
Du kan være heldig å få et godt resultat med U-Boat Floaters, men du kan også risikere at resultatet blir dårligere lydisolering enn hva du hadde uten flytende gulv..
Jeg er absolutt ingen ekspert, men ved bygging av flytende gulv må du beregne nokså nøyaktig hva som blir "live load" og "dead load" i studioet ditt.
Så må du igjen nokså nøyaktig planlegge antall floaters og plassering av disse under bjelkelaget.
Grunnen er at hver enkelt floater må belastes slik at de oppnår optimal kompresjon => optimal lydisolering.
Hvis de belastes enten for mye eller for lite, er resultatet ganske så sikkert dårlig lydisolering.

Et annet skrekkscenario er at det flytende gulvet ditt blir en 2.8*4.1 m resonanskasse..

Anbefaler at du kikker deg litt rundt på http://www.johnlsayers.com/phpBB2/index.php
Mye nyttig informasjon der for oss hobbystudiobyggere..

Og så vil jeg anbefale Rod Gervais bok Home Recording Studio: Build It Like the Pros. Finnes på Amazon.com.

En annen ting er hva skal du bruke studioet til? Masse trommer og gitar/bass opptak? Eller mest miksing kanskje siden rommet er så lite?
Hva du planlegger å bruke studioet til vil også gjøre det lettere å bestemme hvor mye lydisolering du trenger.

Ola
ola@foss.net
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jan 11, 2011 11:49 am

Re: Flytende gulv

Innlegg keyboardwizard » Tir Jan 11, 2011 2:17 pm

Hei,

Der sparte du meg kanskje for mye unødvendig bry ja! :shock:
tror nok jeg styrer unna flytende gulv.
Vil kanskje 3 lag med gips på gulvet sørge for tilstrekkelig lyddemping? eller eventuelt en 33mm lydtrinnsplate + 2 lag gips?

Skal hovedsaklig mikse i dette rommet, men blir litt øving og innspilling av gitar og bass, så må være litt dB tap i vegger og gulv slik at konemor og hybelboer ikke flyr i flint.
er vel helst jamminga på gitar og skrikende vokal jeg ikke vil at skal høres noe særlig utenfor rommet.
Skal ikke bli et proft studio, men vil forsøke å klare meg på 3-4000kr i materialkostnader for å dempe maksimalt på vegg og gulv.
Bjelkelag, isolasjon i mellom og gips over er altså ikke noe triks? er det bedre å kjøre på med masse a'la gips/mdf/lydtrinnsplater/spon?

skal lese litt på det forumet du gav meg :)

noen som vet hvor jeg får tak i lydbøyler til vegg og hva dette egentlig heter?
tenker meg 2 lag med gips utpå dette.
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Flytende gulv

Innlegg ola@foss.net » Tir Jan 11, 2011 4:26 pm

Hadde jeg vært deg så ville jeg kjøpt den boka til Rod Gervais før du gjør noe annet.

Bruk et par måneder på å lese den og følg med på forumet til John Sayers.
Det finnes mange der som er eller har vært i samme situasjon som deg, dvs bygge studio i 2. etasje.
Så står du mye bedre rusta til å stille de rette spørsmåla og ta gode avgjørelser.

Det er omtrent umulig for meg å si hva som er beste løsning i din situasjon.
Lydisolering er så mye mer enn å bare slenge opp noen lag med gips her og der.
Men helt vanlige gipsplater (12.5-15 mm) er absolutt det beste og billigste materialet du kan bruke.
Styr unna såkalte ekstra lydisolerende plater av ymse slag som lover gull og grønne skoger.
Invester heller i noen bokser fra http://www.greengluecompany.com/ som du har mellom gipslagene.

Lydisolering handler egentlig om mest mulig masse + luft(Rockwool/Glava) + mest mulig masse. (Mass+spring+mass)
Et kjapt søk hos John Sayers på MSM gir deg mange timers lesing..

Og hvis du først skal lydisolere, må du tenke på hele rommet som en enhet.
Det hjelper ikke å isolere gulv og vegger hvis taket ditt/døra di/vinduene dine lekker som ei lydsil.
Dvs. at alle deler av rommet ditt må isolere like godt for at du skal få noe igjen for innsatsen.
ola@foss.net
Fersking
 
Innlegg: 2
Registrert: Tir Jan 11, 2011 11:49 am

Re: Flytende gulv

Innlegg keyboardwizard » Fre Jan 14, 2011 9:46 am

takk for tipsene.

Har vært 3 kvelder med lesing nå, og føler meg rimelig mye klokere på feltet nå.
hadde minst gjort én blemme med vegg mtp MSM teknikken om jeg bare hadde kjørt på.

nå lurer jeg litt på hva norske folk gjør ang Strømstøy?
lurte på å legge opp to dedikerte kurser til studioet - en til primærutstyret (mac,høytt,keyboards,gitar,lydkort etc), og en til andre ting som tv/lys/ etc.
gjør folk noe ekstra her? spesielle sikringer med strømfiltrerende effekt?
keyboardwizard
Aktiv
 
Innlegg: 156
Registrert: Tir Jul 29, 2008 4:40 pm

Re: Flytende gulv

Innlegg yhoyland » Fre Jan 14, 2011 1:09 pm

Du kan jo eventuelt kjøpe deg en skilletrafo.... men et egne 16A kurser kan du uansett legge opp til. Greit å slippe kjøleskap og andre termostat-ting på samme kretsen som lydutstyr. Det går ofte bra, men enkelte gamle rørting liker det ikke.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Flytende gulv

Innlegg Trallala » Fre Jan 14, 2011 1:56 pm

keyboardwizard skrev:lurte på å legge opp to dedikerte kurser til studioet - en til primærutstyret (mac,høytt,keyboards,gitar,lydkort etc), og en til andre ting som tv/lys/ etc.


Gjorde det her hos meg, og det har funka prima. :)
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Bing [Bot] og 1 gjest

cron