[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - eq... mens vi venter

eq... mens vi venter

Moderator: Ole Henrik

eq... mens vi venter

Innlegg aldara » Søn Des 23, 2007 11:12 pm

hei...

Sitter midt i julestria og prøver å mixe ned mitt siste mesterverk...

jeg har dratt av alt i bunn (fra rundt 60 og ned) og justert toppene litt. Så kommer den store utfordingen for min del... hvordan skal jeg gå frem med alt det som er mellom bunn og topp? Lyden høres nå helt "grei" ut... men jeg vet at den kan bli mye mye bedre...

Hadde vært utrolig interresant å høre hva dere andre bruker av plug ins og hvordan dere arbeider med mixen.
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg Kroon » Tir Des 25, 2007 3:48 pm

Oi, dette var et omfattende spørsmål.

Personlig har jeg stort sett to formål med å bruke EQ:

1. Justere lyden i alle instrumentene slik at de låter "bedre", "kulere",
"varmere", "krispere", "dypere", "mer hifi" "mer lofi", eller whatever.

2. Justere lyden i alle elementene slik at de passer bedre sammen.

Punkt nr 1 er det ikke så mye å si om. Der må du bare ha god smak og
litt peiling på hvordan de forskjellige frekvensene låter. Du bør vite hva
en cut eller boost i de ulike områdene har å si for ulike instrumenter.

Sånne ting som:

- en boost på 250 Hz får de fleste bassgitarer til å låte ullent.
- en cut på 700 Hz får de fleste pianoer til å låte mindre honky.
- en cut på 2500 Hz kan fjerne det "harde" i mange vokalopptak.
- en boost på 3 kHz - 6 kHz bringer fram "smacket" i de fleste trommer.
- en lopass mellom 10 og 15 kHz kan "varme opp" mange ulike lyder.
- en boost på 200 Hz gir ofte mer bunn og kropp til skarptromma.
- en cut på 500 Hz gjør ofte skarpen mindre honky og mer "hifi".
- en boost på 10 kHz kan bringe frem mer krisphet, luft eller "sparkle".
- en boost på 1.2 kHz kan gi en veldig kul definisjon til bassgitaren.
- en boost på 2 kHz kan være akkurat det en litt døll fuzzgitar trenger.
- en boost på 50-60 Hz gir ofte mer "vekt" til basstromma

...osv...osv...ad infinitum. Men dette har du sikkert oversikt over allerede.

Punkt 2 er mer vrient.

Jeg synes det er veldig viktig i en miks, uansett om den skal låte clean og
hifi eller skitten og lofi, at elementene får sin egen lille plass og ikke
"krasjer" frekvensmessig med de andre elementene.

Her er noen små tips:

Bruk hipassfilter på samtlige spor i miksen. Skreddersy cutoff-frekvensen
slik at du ikke fjerner noe av den vekta, kroppen, bassen eller fylden du
vil ha, men slik at du fjerner unødvendige bassfrekvenser. Eksperimenter
med ulike filterkurver. Jeg synes ofte at bratte kurver på 24 dB/okt funker
bra i sammenhengen, men på noen lyder kan det låte unaturlig.

Bruk på samme måte lopassfilter for å fjerne unødvendige høye frekvenser.
Brukt med omhu kan dette tipset få miksen din til å låte varmere, samtidig
som det hindrer frekvensmaskeringer og faseubehageligheter i diskanten.

Bruk tid på å rydde opp i 200-1000 Hz området. Her møtes de fundamentale
delene av alle instrumentene, og det blir lett "frekvenskrig" som fører til
udefinert lyd. Dersom låta er tracket av en ekstremt dyktig tekniker, vil
problemene være mindre i dette området (som i alle områder), men
etter min erfaring vil det nesten alltid være behov for å skru litt EQ her.

Mange teknikere prøver å tenke i "layers" når de skrur EQ. Det kan f eks
fungere bra å booste basstromma på 70 Hz samtidig som man cutter
samme område i bassgitaren. Da "graver" man ut et område i bassgitaren
som basstromma kan "leve" i. Tilsvarende kan man booste bassgitaren
ved f eks 100 Hz og cutte på samme område i basstromma. På denne
måten "fletter" man de to elementene sammen uten at de tar opp samme
plass i spekteret.

En flink produsent jeg kjenner pleier å si at frekvenser og EQ er som et
"budsjett". Vi har bare en viss mengde 400 Hz tilgjengelig i lommeboka,
og dersom vi lar for mange elementer i miksen "leve" i og rundt 400 Hz
blir det kaos. Så er det teknikerens oppgave å disponere "budsjettet"
slik at alle elementene høres bra ut sammen.

For meg har det mye med å bli kjent med lyden i alle sporene å gjøre.
Finner du f eks ut at fuzzgitaren låter jævlig kult i 5 kHz området, men ikke
fullt så kult i 1.5 kHz området, så ha det i bakhodet når du styrer med
"frekvensbudsjettet".

Personlig er jeg mest komfortabel med å cutte oftere enn jeg booster.
Jeg synes det er et enkelere fokus å ha - det å lytte etter frekvenser det
er for mye av, frekvenser jeg ikke liker, frekvenser som skaper trøbbel.
Så går jeg inn med EQ og cutter der. Man kan selvfølgelig også lytte etter
ting man mangler, og gå inn og booste der. Men dette er bare personlig
preferanse. Jeg synes ofte det er enklere å spotte noe som finnes der,
enn å spotte noe som mangler.

Et annet tips kan være å bestemme seg for panorering først, og deretter
skru EQ. Det kan være litt misvisende å sette et spor i pan center når du
skrur EQ, for deretter å panorere det dit du vil ha det. EQ kan ha litt
forskjellig effekt avhengig av plassering i stereobildet.

Til slutt: I en tett miks kommer du lett unna med ganske store cuts i ulike
frekvensområder. Hvis du f eks har en fuzzgitar-vegg som er fyller all
tilgjengelig space i 2 kHz området, kan du ofte cutte andre elementer
dramatisk i dette området uten å oppleve noen negative effekter. Hjernen
er smart og "dekoder" det vi hører. Den klarer å "fylle inn" frekvenser
som mangler, ettersom den har lært hvordan ulike instrumenter skal låte.

Det er selvsagt umulig å gi noen konkrete tips i forhold til din miks
ettersom jeg ikke har hørt den, men jeg håper disse generelle små
tipsene kan være til hjelp.

:) Jonas
Sist endret av Kroon den Tor Des 27, 2007 2:01 pm, endret 1 gang
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

mye hjelp...

Innlegg aldara » Ons Des 26, 2007 1:24 am

det var igrunn mye av den inputen jeg trengte... har ikke tenkt på det som et budsjett men når du vinkler de på den måten så blir bilde endel klarere.

Mange takk for hjelpen.. kostet sikkert lite.. men har gjort veldig mye :-)
aldara
Med på notene
 
Innlegg: 55
Registrert: Lør Des 22, 2007 8:35 pm

Innlegg goldenGeek2 » Tor Des 27, 2007 9:24 am

Eg brukar McDSP F2 (Frå Filter Bank-pakken) mykje til hi/lo-pass, den kan kutte og eventuelt booste ganske spiss Q-verdi rett over/under kuttet (ganske effektivt f.eks på basstromme). Er forresten det nokon som veit om det finst andre plugger som gjer samme jobben? (Eg har prøvd med ulike EQ-er (f.eks REQ), men aldri heilt klart å oppnå samme effekten)
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Innlegg Kroon » Tor Des 27, 2007 1:56 pm

Jeg har ikke brukt filterbank-plugins på noen år, men jeg mener å huske
at F2 lar deg bestemme 1) cutoff-frekvens, 2) resonance-mengde, og 3)
resonance-Q. Kan det stemme?

Du kan i så fall oppnå den samme effekten med mange ulike EQ-plugins,
men ofte må du ty til 2 bånd for å få det til. Dvs, du bruker passfilteret
(som ikke nødvendigvis har resonance-innstillinger) til å filtrere på vanlig
måte, og deretter bruker du et vanlig peakfilter til å lage resonansen.

Det er jo litt mer tungvindt, men det skulle gi akkurat den samme effekten.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Innlegg yhoyland » Tor Des 27, 2007 4:46 pm

Veldig bra intro/walkthrough post lenger oppe Kroon. Kudos...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest