Jeg lei av mus (ehm) og drømmer om en stor analog arbeidsflate som inspirerer.
Det er jo noen få av dere som jobber på store miksere. Kan dere fortelle litt?
- Hvordan løser dere problematikken med recall?
- Kan dere forlate en miks, starte et annet prosjekt, for så å gå tilbake til den første miksen senere?
- Eller er det så tungvint at en miks må bli ferdig og godkjent før neste prosjekt startes?
- Hvor høyt setter dere affeksjonsverdien - følelsen av å jobbe på en mikser? Ergonomien?
- Hva med automasjon? I DAW'en, på bordet eller begge deler?
- Hva med løpende kostnader?
- Tror dere at dere får flere jobber fordi dere har store miksere?
Nå skal jeg være tydelig på at jeg ikke kommer til å kjøpe en SSL 4000 eller en gammel Neve.
Jeg er ikke elektroingeniør og har ikke ræva full av penger jeg kan kaste bort på strømregninger.
Men jeg trenger 32 spor (eller minst 16 preamper til opptak og 32 linjeinnganger til miks).
- Det må være EQ på hvert spor, et normalt antall AUX'er og minst 8 busser.
- Digital styring, recall og automasjon er attraktivt, men ikke nødvendigvis et krav.
- Men jo mindre slikt, jo mer trenger jeg å forandre arbeidsmetoden min, ettersom
jeg per i dag er 100% auto recallable med unntak av noen få outboards.
- Lydkvalitet og "kjøreglede" er viktigere enn nesten alle andre parametere.
Hvis man skal gå moderne er det vel strengt tatt disse kompisene som dukker opp:
API 1608
RND 5088
AMS Genesys
SAE Custom Series 75
SSL AWS 900+ SE - dette er den eneste jeg har jobbet på hittil
Andre tips?
Er jeg sprø i pappen som vurderer å gå i banken med dette?
Jeg er klar over at det kan ta lang tid å tjene inn investeringen.
Motivasjonen er mer emosjonell enn praktisk. Men vi lever bare en gang.