[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Moderator: Ole Henrik

Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg zalman » Fre Apr 29, 2011 9:34 pm

Hei!!

Har et lite spm ang glass mellom de to rommene.

Kan jeg bruke 5mm glass |\ slik mellom rommene? eller bør jeg ha to forskjellige tykkelser på glassene?

Og i samme slengen, gi meg gjerne tips om hva jeg ABSOLUTT må huske å legge opp i veggene før jeg bygger de!
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg zalman » Lør Apr 30, 2011 8:41 am

|\ var det
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg hkh » Lør Apr 30, 2011 4:49 pm

Fordel med forskjellige tykkelser på glasset ja, og at de ikke står paralellt
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg yhoyland » Lør Apr 30, 2011 4:53 pm

Bruk gjerne to tykkelser på glassene ja. Det gjør det enda vanskeligere for lyden å forplante seg gjennom. Du trenger ikke store forskjellen på tykkelsene for at effekten er der. Kan du finne f.eks. 5 og 7mm så er det helt ok.

Du nevner andre ting som hører med - husk at du skal bygge to uavhengige lettvegger og ikke én tykk vegg.
Mao skal det ikke være noen kontakt i mellom kontrollromsiden og liveromsiden: Ikke bruk de samme spikerslagene, ikke slå bjelker eller annet hardt materiale opp i mellom veggene. Aller helst bør de heller ikke stå på samme gulv- men det kan jo bli vanskelig dersom du ikke planlegger å bygge flytene gulv også. Veggene bør ellers være lufttette - kjøp en silikonpumpe og tett alle sprekker og skjøter før du lister opp veggene. Vask og tørk godt før du tetter (nb sagspon og støv!). Pass på at du vasker begge rutene innvendig før du setter i siste ruta - ellers blir du sittende og se på de fettete fingeravtrykkene dine i mange år fremover. :)

Sjekk om du kan finne noe KREDIBELT fagstoff på nettet om dette. Finnes tonnevis med info der ute (og forumer er nok ikke den beste plassen å lete - dette er et typisk område for myter og spekulasjon).
Lær deg hva som trengs på forhånd - og hvorfor det må gjøres slik - så har du mye bedre odds for å få et skikkelig bra resultat. Dessuten er det moro!

Lykke til!
Sist endret av yhoyland den Lør Apr 30, 2011 5:49 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Innlegg zalman » Lør Apr 30, 2011 5:26 pm

Har fått pris på 12mm støylaminert og 5mm vanlig . 1000,- pris forskjell på de to glassene
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg yhoyland » Lør Apr 30, 2011 5:50 pm

12mm støy absolutt hvis du har råd. Skal ikke mye spiker og skruer til for å bruke opp den 1000-lappen uansett.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg zalman » Lør Apr 30, 2011 6:43 pm

Skal bygge ny vegg i tillegg til den veggen som allerede står mellom rommene.. Skal bygge med ca 10mm mellomrom, og ha GLAVA før 2 lag med gips. !

Flytende gulv er allerede planlagt, Teppe i liverommet er skaffet, og parkett \ laminat har jeg til kontrollrommet. (alt dette så å si gratis)

Er så heldig at en i familien har 40% rabatt på byggevarer så det skal ikke stå på selve prisen på gips og treverk. Så det er muligt jeg går for 12mm støylaminert glass og et 5 mm vanlig glass.
Men skal sjekke prisforskjellen på et vanlig 7 mm så du nevner her..

Ellers så har jeg lest en del om det du nevner med ikke kontakt osv mellom veggene, og har et egentligt ganske godt grunnlag for å bygge dette selv , med tanke på jeg jobber i byggebransjen.

Skal ellers anskaffe meg en del utstyr på studio siden nå dette året, men jeg skal ha "studioet" oppe å gå får jeg innreder det 100% med utstyret.

Når det gjelder montering av glassene, hvordan ville du gjort da siden det ikke skal være kontakt mellom veggene?
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Innlegg zalman » Lør Apr 30, 2011 7:36 pm

Muligt jeg bygger det rette | i kontrollrom siden og det skråstillte i liveveggen?
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg Dozerbabar » Lør Apr 30, 2011 8:47 pm

Hvorfor ikke ha to skråstilte egentlig? Ingen ekspert på området, bare lurer :)

/ \
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Innlegg zalman » Lør Apr 30, 2011 8:59 pm

Ja hvorfor ikke?

Er heller ingen expert, har bare lest og sett video på det området! Kan godt sette begge skrå stillt jeg vist det er en bedre løsning?
zalman
Superaktiv
 
Innlegg: 238
Registrert: Fre Aug 21, 2009 11:22 pm

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg Henning Svoren » Man Mai 02, 2011 3:51 am

En ting som er verdt å huske på når det gjeld vinkling av ruter er at du vil då naturlig nok få et mindre mellomrom på toppen eller botnen alt etter som.
Ikkje vinkle for mykje sidan bassen trenger lettare gjennom til mindre avstand det er mellom rutene.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Glass mellom kontroll rom og innspillingsrom

Innlegg yhoyland » Fre Mai 06, 2011 5:36 pm

Hellingen på rutene bør du planlegge ut i fra to faktorer:

1) Lydisolering / demping. Jo større mellomrom jo bedre. Det viktigste er at glassflatene ikke er parallelle. Om den ene er loddrett og den andre skeiv gjør ikke så mye for lyden sin del (men obs pkt 2 under!).
Husk også at rute 1 skal monteres i vegg 1, og rute 2 i vegg 2 (dvs ikke i samme vegg fordi da blir poenget med 2 uavhnengige vegger helt vekke).

2) Gjenskinn. Her er det potensiale for å gå på en uventet smell. Generelt så er det ofte lurest å la begge flatene helle litt opp og ut til hvert rom (dvs størst mellomrom oppe). Da vil lys fra taket reflekteres nedover mot gulvet og ikke rett inn i synet på deg....forutsatt at begge rommene er på samme plan, og at ruta ligger slik i veggen at den fungerer i "sittehøyde" (sitter du "under" ruta må du gjøre omvendt).

Gjenskinn kan du enkelt teste ved å prøve vinklinger på rutene mens alt lys i rommene står på, og be en kompis sitte i kontrollromstolen og følge med på refleksjoner.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron