[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Plug-ins/effekter osv...

Plug-ins/effekter osv...

Moderator: Ole Henrik

Plug-ins/effekter osv...

Innlegg kanari-fugl » Tor Mai 05, 2011 8:32 pm

Hei.
I det siste har jeg gått til innkjøp av en del småting for å kunne spille inn litt forskjellig hjemme. Har kjøpt et TC Konnekt 24D lydkort, en Røde NTK-mik og en Shure SM58, en midi-kontroller og et nytt sett hodetelefoner bl.a. Fortsatt på utkikk etter noen monitorer, gjerne brukt. Regner for det meste med å spille inn vokal, forskjellige gitarer, bass og litt piano. Har Cubase 5 fra før, og det jeg trenger er noen gode råd når det gjelder ting som kompressor, reverb, EQ osv. Hva lønner seg her, bør jeg kjøpe en slags multieffektboks som det ligger en del ute av på markedet her, eller er det en plug-in-bundle som gjelder? Har ikke all verdens budsjett, men vil gjerne ha noe som ikke er helt crap. Tar også gjerne imot råd hvis noen har noen andre gode tips til en nybegynner i hjemmestudioverdenen!
kanari-fugl
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Apr 06, 2011 1:54 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Bugbass » Fre Mai 06, 2011 3:45 am

Du kommer også langt med pluggene som finnes i Cubase 5.
Bugbass
Superaktiv
 
Innlegg: 390
Registrert: Man Sep 10, 2007 4:07 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Whirly » Fre Mai 06, 2011 10:09 am

Dersom du er gitarist får du mest for pengene ved å oppdatere til Cubase 6, hvor du får den nye VST Amp Rack med gitarfx http://www.steinberg.net/en/products/cubase/cubase6_new_features.html#/c83974 Denne oppdateringen koster vel ca. NOK 1.000,-.

Når det gjelder budsjett så er det få som klarer å forholde seg til slike prosaiske innretninger dersom man skal leve ut sine kreative sider, pluggene i Cubase holder helt utmerkede i lang tid fremover, helt til du gir f... og kjøper noe annet fordi du....fortjener det :)

Monitorer ville helt klart vært førsteprioritet for min del, og for en som driver med dette fordi det er morro så trenger ikke det koste all verden. Les vurderinger på internet og gå ut å kjøp ett par som passer behovet og lommeboken best. Det viktigste er å komme i gang med musikken, så blir det alltids gjort noen oppgraderinger av utstyret underveis, uansett hva man har fra før.
Brukerens avatar
Whirly
Med på notene
 
Innlegg: 95
Registrert: Søn Apr 13, 2008 1:15 pm
Bosted: Oslo

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg kanari-fugl » Fre Mai 06, 2011 10:53 am

Takk for tips! Glemte å si at jeg også allerede har Guitar Rig 3, tjener jeg no nevneverdig på å oppgradere til Cubase 6 da? Og nå har jeg ikke hatt sjansen til å jobbe noe særlig med noe bedre utstyr, men ser for meg at f.eks. kompressoren og klangen i cubase har et stykke igjen før det når opp til f.eks. waves-pluggene?

Og monitorer er førsteprioriteten ja, men er et heftig prisnivå på de greiene der ja..! Hvis noen har, eller kjenner noen som har et brukt par til en grei pris er jeg mer enn middels interessert!
kanari-fugl
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Apr 06, 2011 1:54 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg goldenGeek2 » Fre Mai 06, 2011 11:44 am

Etter mi meining så holder pluggene i Cubase lenge, og hvis du har guitar rig 3 så ser eg ingen umiddelbar grunn for å oppgradere. Oppgrader heller når du ser at du "bare MÅ ha" ein eller annen ny fancy funksjon. Kjøp monitorer - sjekk kjøp/salg her på mp så kan det godt hende det dukker opp noe fornuftig. Lykke til!
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Nightspirit » Fre Mai 06, 2011 7:38 pm

sjekk ut stillwell sine plugins... disse laster du ned og prøver dem på ubestemt tid.. betaler og registrerer vis og når du vil... stillwellaudio.com tror jeg det var...
Nightspirit
Med på notene
 
Innlegg: 60
Registrert: Tir Aug 12, 2008 9:58 am
Bosted: Stavanger

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Johannes » Fre Mai 06, 2011 11:49 pm

kanari-fugl skrev:Takk for tips! Glemte å si at jeg også allerede har Guitar Rig 3, tjener jeg no nevneverdig på å oppgradere til Cubase 6 da? Og nå har jeg ikke hatt sjansen til å jobbe noe særlig med noe bedre utstyr, men ser for meg at f.eks. kompressoren og klangen i cubase har et stykke igjen før det når opp til f.eks. waves-pluggene?

Og monitorer er førsteprioriteten ja, men er et heftig prisnivå på de greiene der ja..! Hvis noen har, eller kjenner noen som har et brukt par til en grei pris er jeg mer enn middels interessert!


Klangen i Cubase (ReVerence) er en convolution reverb så god som noen. I forhold til Altiverb (som man vil kunne argumentere for er bransjestandarden), så har den faktisk også en del fordeler. Du kan skru på den i realtime uten dropout og jeg lurer faktisk på om den har flere muligheter når det gjelder å tweake eksisterende impulser. Top notch - rett og slett!

Når det gjelder EQ så er min oppfatning at forskjellen mellom nyere digitale EQ´er minimale. Ja, det blir det forskjellig lyd om du skrur opp eksempelvis 2dB @ 60 Hz på én plugin kontra en annen. Noen lever i den villfarelsen at de tror at den pluginen som gir mest bass eller diskant når pluginen viser færrest dB, er en betydningsfull indikasjon på kvalitet. Dette har med designet å gjøre, og det blir ikke bedre lyd av den grunn - matematikken som ligger bak er lik (med noen veldig få unntak). Hovedpoenget er at du kan få en hvilken som helst nyere digital EQ til å gjøre det DU ønsker at den skal gjøre. Ergo, ikke kast bort pengene dine på dette - den største forskjellen mellom digitale EQ ´er er nemlig markedsføringen.

Det første jeg ville ha kjøpt av tredjepart-plugins er en kompressor og en limiter, men dette er langt ned på lista i forhold til f. eks. monitorer.

Når det gjelder Cubase 6 så ble jeg veldig skuffa når denne oppdateringen ble lansert. Jeg hadde forventet flere spektakulære funksjoner, men jeg oppgraderte allikevel. I ettertid har jeg sjelden blitt så godt fornøyd med en oppdatering noen gang. Det er så mange dagligdagse ting som er forbedret (automasjon, grensesnitt, editering osv.) at det er nedtur hver gang jeg må starte versjon 5.5 pga. et gammelt prosjekt som har noen kompatibilitetsproblemer i tilknytning til 32/64bit, plugins osv.

Lykke til!

Edit: Mye skrivefeil og uklarheter.
Sist endret av Johannes den Lør Mai 07, 2011 12:10 am, endret 4 ganger.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg hkh » Fre Mai 06, 2011 11:50 pm

epicverb er en fin gratis reverb
hkh
Superaktiv
 
Innlegg: 306
Registrert: Tor Sep 13, 2007 12:04 pm
Bosted: Bergen

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Dozerbabar » Lør Mai 07, 2011 11:26 am

Dette har med designet å gjøre, og det blir ikke bedre lyd av den grunn - matematikken som ligger bak er lik (med noen veldig få unntak). Hovedpoenget er at du kan få en hvilken som helst nyere digital EQ til å gjøre det DU ønsker at den skal gjøre.


For vanlige EQer med gain, frekvens og Q, ja. Men det finnes utrolig mange digitale EQer der uten med forskjellige bruksområder. Pass-filterne i Classic-EQen til T-Racks er noe helt for seg selv. Massey EQen har sine spesielle bruksområder. Plutec-klonene er også noe for seg selv.

Ikke kverulering, kun utfyllende ;)

PS! Dette er nok ikke det viktigste å ha fokus på til å begynne med. Noen gode monitorer vil være en veldig god investering på dette tidspunktet.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg yhoyland » Lør Mai 07, 2011 2:24 pm

Når det kommer til plugins så er det like mye variasjon der som i hardware-verden. Alt bygger selvsagt på matematikk, men husk at i matematikk finnes det hundre måter å komme frem til samme svar på. Det kan gjøres enkelt, eller vanskelig. Et digitalt filter kan designes utrolig simplistisk, eller kjempekomplisert.

Det samme er sant i harware - alt er bygget opp av resistorer, kapasitatorer og andre elektroniske komponenter. Men selv om komponentene skulle sitte i samme rekkefølge i alle EQ'er, så kan det fortsatt brukes deler fra andre produsenter og av andre kvaliteter, som alle reagerer ulikt.


Men drit i det nå. Kjøp deg et par feite monitorer. Forskjellen på en EQ til 100 kroner og 10'000 kroner blir helt vekke hvis du ikke har monitorer og lytting som lar deg høre forskjellen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Johannes » Søn Mai 08, 2011 9:49 am

Fine nyanseringer det der.

For trådstarter så holder det nok lenge.

Debatten om digital-EQ har vi jo vært innom både her på forumet, og den har rast på Gearslutz og flere andre sider. Min oppfatning er at diskusjonen ofte blir så teknisk at den har mest akademisk verdi. Absolutt interessant og morsom lesning, men min mer pragmatiske holdning som har verdi i mitt daglige virke som er som nevnt ovenfor; at man får til det meste med en hvilken som helst nyere digital EQ.

Et par-tre EQ plugins holder til mitt bruk i alle fall.
Johannes
Superaktiv
 
Innlegg: 248
Registrert: Tor Des 04, 2008 7:18 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg kanari-fugl » Søn Mai 08, 2011 1:48 pm

Takk for mange og gode svar! Skjønner at det er viktig med gode monitorer, så det blir nok dit penga går da ja.. (Selv om noen av Waves-pluggene frister fælt, om det bare blir for å "føles" proffere :P)

Hvordan er forresten med gratis plug-ins? Bedre/dårligere enn de som allerede er i Cubase?
kanari-fugl
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Apr 06, 2011 1:54 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg FinnArild » Søn Mai 08, 2011 2:26 pm

kanari-fugl skrev:Hvordan er forresten med gratis plug-ins? Bedre/dårligere enn de som allerede er i Cubase?

Jeg bruker en del gratis plug-ins, jeg - det er både mye bra og mye dårlig. Av høydare kan nevnes Kjaerhus Audio pluginsa og Tapeworm mellotron simulator. Her er det bare å laste ned, teste og bruke øra.
"An eye for an eye tends to make the whole world blind" - Ghandi
www.finnarild.com
FinnArild
MP forum orakel
 
Innlegg: 544
Registrert: Fre Feb 15, 2008 5:09 am

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg kanari-fugl » Søn Mai 08, 2011 8:55 pm

Kult, skal teste de ut!

Så forresten på finn nå, at det ligger et par Behringer Truth B2030A-monitorer ute til 1500kr. Det er jo ikke gærnt. Ser også mange meget gode reviews når jeg googler disse, noen som har noen erfaringer?
kanari-fugl
Fersking
 
Innlegg: 7
Registrert: Ons Apr 06, 2011 1:54 pm

Re: Plug-ins/effekter osv...

Innlegg Trallala » Man Mai 09, 2011 12:49 pm

Skriv in Behringer som søkeord her på forumet, så får du vel det meste....

Har aldri prøvd monitorane, men ville ete kneippbrød ei veke eller to, og gått opp eit par tusenlappar om eg var deg. :)

Enig med andre her at plugins spelar liten kasserolle om ein ikkje stolar på monitorane. Men stikk i ein butikk og høyr forskjellen på prisklassane og merkene. Det er fort gjort og svært lærerikt. Dei fleste selgarar elskar å demonstera nyansane mellom ulike monitorar.
------------------------
www.lidlyd.no
Trallala
Superaktiv
 
Innlegg: 433
Registrert: Tir Okt 16, 2007 8:44 pm
Bosted: Osterøy

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron