[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Studio-begynnelse (hypotese)

Studio-begynnelse (hypotese)

Moderator: Ole Henrik

Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg Adriant » Tor Jun 16, 2011 3:38 am

Så, si at jeg skal begynne på et studio. Jeg har allerede en Mac Pro og alt jeg måtte trenge av DAWs og plugins til den, et ok utgangspunkt hva mikrofoner angår, ok lytting, samt kontroll- og liverom som er akustikkbehandla. Hva vil det fungere bra å begynne med (for så å legge til mer etterhvert som lommeboka tillater det)? Jeg har følgende kriterier:

Budsjett: 100 000 kr, max 150 000 kr
Må ha analog signalkjede frem til DAW'en
Må ha en analog mikser på minst 24 kanaler - den trenger ikke å ha DAW-kontroll eller motoriserte fadere (helst ikke)
Må ha nok hardware-prosessorer til å kunne mikse OTB, men trenger foreløpig ikke 10 forskjellige kompressorer osv (det viktigste er natuligvis dynamikk, eq og evt preamper)

Foretrukket arbeidsmetode er å printe outboard-prosessorene på sporene i det de når DAW'en for første gang.

Tråden er som navnet tilsier bare en hypotese, og jeg er klar over at det nok finnes hundrede svar, men likevel interessant å høre hva dere sier!
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg goldenGeek2 » Tor Jun 16, 2011 9:04 am

Hvis du tenker på å kjøre analogmikser så bør jo den være utgangspunktet kanskje? Husk på at det fort blir litt kroner av kabler og patch dersom du skal ha dette koblet skikkelig opp. Du skriver ikke noe om convertere - en god 2-kanals (eller større) AD-converter (og DA-converter for den saks skyld) er kjekt å ha til å recorde master med.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg Adriant » Tor Jun 16, 2011 10:57 am

Stemmer, da legger vi til convertere til lista. Jeg ser egentlig for meg AD/DA til alle mikserens kanaler, men er dette egentlig ikke nødvendig?
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg goldenGeek2 » Tor Jun 16, 2011 11:41 am

Adriant skrev:Stemmer, da legger vi til convertere til lista. Jeg ser egentlig for meg AD/DA til alle mikserens kanaler, men er dette egentlig ikke nødvendig?


Kommer jo helt an på hvordan du jobber, men hvis du ser for deg å mikse analogt så er det nok en ide med DA til alle (eller i alle fall 16, 24 eller 32 kanaler. Når det gjelder AD så kommer det hele an på hvor mange spor du vil ha inn samtidig... men så er jo de fleste convertere både AD og DA så da skulle du jo ha mulighet for 16, 24 eller 32 AD også :)

...har forresten muligens et par miksere stående som jeg skulle ha solgt, send PM hvis du er interessert (satser på at moderator lar denne slippe gjennom ;) )
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg Adriant » Tor Jun 16, 2011 11:50 am

Ja, jeg tenkte meg egentlig det. Kom gjerne med tips til hvilke convertere som kan fungere, med tanke på budsjett og antall kanaler :)

Ang mikserene dine, så er jeg redd dette prosjektet ligger noen år frem i tid. Men da jeg de siste årene intensivt har lest soundonsound, sjekket finn.no, kikket på prolyd, procom, thomann og ebay, tenkte jeg at det å lage en tråd på forumet her var en OK approach for å hanke inn litt meninger fra folk som faktisk har jobba med alt utstyret jeg har lest om :D
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg goldenGeek2 » Tor Jun 16, 2011 12:02 pm

Hvis det ligger litt frem i tid så er det nok ikke nødvendig å nevne spesifikke convertere, regner med det kommer nye modeller som antageligvis er bedre og/eller billigere. Men spørsmålet er jo først hvilken programvare du skal kjøre - hvis det er Pro Tools så har jo Avid en del ok convertere til sine systemer. Uansett så må jo converterene kobles opp til et "interface/lydkort" som snakker med Mac-en (dersom converterene ikke OGSÅ er "lydkort". Av gode ting kan en vel først og fremst nevne Apogee kanskje? Ellers er vel RME mye brukt (er litt rimeligere). Her får andre skyte inn, har stort sett brukt Motu og Mytek i hjemmestudioet mitt... *host host*... har visst et par Behringerconvertere på samvittigheten også.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg Adriant » Tor Jun 16, 2011 12:09 pm

Hehe, sant nok. Nettopp derfor jeg prøvde å holde infoen om at prosjektet ligger noen år fram i tid skjult :D

Har brukt Logic de siste årene, og syns det funker greit, så det blir nok det jeg bruker.

Sitter med MOTU jeg også, heh..
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg Adriant » Tor Jun 16, 2011 12:09 pm

Hehe, sant nok. Nettopp derfor jeg prøvde å holde infoen om at prosjektet ligger noen år fram i tid skjult :D

Har brukt Logic de siste årene, og syns det funker greit, så det blir nok det jeg bruker.

Sitter med MOTU jeg også, heh..
Adriant
Aktiv
 
Innlegg: 125
Registrert: Tir Jun 01, 2010 11:32 pm
Bosted: Stavanger

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg H-Musikk » Tor Jun 16, 2011 4:11 pm

goldenGeek2 skrev:... *host host*... har visst et par Behringerconvertere på samvittigheten også.
:shock: :shock: :shock:
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Studio-begynnelse (hypotese)

Innlegg goldenGeek2 » Tor Jun 16, 2011 5:25 pm

H-Musikk skrev:
goldenGeek2 skrev:... *host host*... har visst et par Behringerconvertere på samvittigheten også.
:shock: :shock: :shock:

:oops:
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron