[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Nye nærfeltsmonitorer

Nye nærfeltsmonitorer

Moderator: Ole Henrik

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 01, 2011 3:09 am

Er det cms 50 eller 65 du har?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg osvald911 » Man Aug 01, 2011 10:35 am

65
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg articlyd » Man Aug 01, 2011 12:17 pm

Acoustic Energy AE22 burde vel kunne være et alternativ, lett og plassere og låter litt i samme gata som ns10.
har hatt mine i 2 år er stor fornøyd med disse som nærfelt..
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 01, 2011 11:34 pm

Har hørt mye bra om AE22, bortsett fra at de skal være litt tynne i bånn, spesielt når du gir på litt?

Har du et par AE22 selv? Kan du bekrefte/avkrefte?
Prismessig er det selvsagt et kupp hvis jeg kan komme unna med et par AE istedetfor Focal Twins...:)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg articlyd » Tir Aug 02, 2011 12:15 am

Syns ikke AE22 blir spesielt tynn i bassen..Har mye mer dyp bass en f.eks NS10 som de sammenlignes med, Syns de er lett å mikse på.. og blir ikke sliten av å jobbe lenge på dem... Stoler mer på dem enn på mine tannoy dmt 12
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Tir Aug 02, 2011 12:50 pm

Ok. Føler du at responsen i bunn endrer seg merkbart ved forskjellige nivå? Det er et poeng for meg p.t. at monitorene har nok oomph til å sjekke bassen uten mains. Rommet jeg jobber i for tiden er ikke stort nok til "store" kasser.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg articlyd » Ons Aug 03, 2011 3:33 am

Syns egentlig ikke de endrer seg noe vesentilg ( har dem i et rom på ca 30m2) , er slettes ikke de mest basstunge kassene, men stram og ryddig i bass område, etter og mikset en go del på disse, så er min erfaring at miksene som sitter på ae22 kassen låter på det meste etterpå....
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Ons Aug 03, 2011 12:28 pm

Ok. Kult. Takk for hjelpa. Jeg må bare få testet noen forskjellige monitorer i rommet før jeg bestemmer meg. Ae22 må prøves..:)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg atehn » Lør Aug 20, 2011 1:31 pm

Noen som har prøvd de nye neumann monitorene?
atehn
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Lør Aug 20, 2011 12:49 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Lør Aug 20, 2011 6:27 pm

Update:
Nå har jeg fått et par AE22-04 i hus. Aktive. Så langt veldig lovende. De står i et skriverom p.t.
Førsteinntykket: Mellomtonen er helt vill. Det er som NS10 bare at de har tatt nok vitaminer - jeg hører ting jeg ikke ANTE eksisterte i referansematerialet mitt. Fett. Og litt skummelt.

De står i et litt vanskelig rom med mye betong og dumme dimensjoner (3.5x7m) nå, så bassresponsen er litt så-som-så, men hører at det ER masse punchy bass å hente der nede (rommet spiser mesteparten fra ca 80Hz og ned så jeg må jobbe med cut filter fra på 70 for at ting skal låte tight). Monitorene har fått endel kritikk på div nettsteder for at de ikke strekker seg langt ned, eller at de er "lette" på bassen, men jeg tror at det kommer mest av rommene folk prøver de i. Skal ta de med i kontrollrommet i studio snart og sjekke hvordan de oppfører seg i et balansert rom.

Vurderte først Focal Twins, men ventetid og innstilling fra norsk leverandør var til å dø av - og noen demo får jeg ikke fra utlandet. Prisen var også litt avskrekkende - og brukt finnes det visst bare 2 par i verden (USA).

Jeg har mikset på NS10 lenge. Men har følt at jeg går glipp av veldig mye informasjon fordi de er så stramme og harde som de er. Ikke minst så er det problematisk at jeg blir sittende og mikse på litt for høyt lyttenivå med NS10.

AE22 låter som en NS10 som har spist en Genelec 1031a. Jeg kan ikke beskrive det på noen annen måte. De har mellomtonen til NS10, punch i bunn fra ns10 men med pondusen fra 1031, og diskanten til 1031 bare et knepp hardere og mer "in your face". De SKYTER lyd på meg, men det låter ikke hardt. Jeg føler de er mer avslørende og presise på dynamikk enn både ns10 og 1031. Jeg kan høre tydelig kompresjon på ting som jeg tidligere trodde var mikset helt åpent og uten særlig dynamisk prosessering. Og: alle som kjenner NS10 vet hvor deilig det låter når monitorene får lov til å "jobbe" litt, når du presser littegranne på og meterbroa på mikseren dirrer svakt. Disse kassene låter sånn tilogmed på veldig lavt nivå - jeg aner ikke hvordan britene har fått det til men det virker. Dette blir helt perfekt, bare jeg får bukt med bassproblematikken.

Disse er helt nye og ikke spilt inn (AE anbefaler 60 timer). Blir spennende å se hva de mister når den tid er over. Jeg håper på enda litt smoothere overgang fra mid til topp, og krysser fingrene for at ikke punchen forsvinner i dragsuget. Disse kommer jeg til å beholde. Det lukter i alle fall sånn nå.

Håper jeg kan pakke NS10'ene vekk i hylla om noen uker når jeg har blitt bedre kjent med disse. Det skulle ikke forundre meg om mikser gjort på AE22 oversetter/"translater" svært bra til andre systemer.
Sist endret av yhoyland den Lør Aug 20, 2011 6:43 pm, endret 1 gang
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Lør Aug 20, 2011 6:40 pm

atehn skrev:Noen som har prøvd de nye neumann monitorene?


Nei, men jeg har vært borti noen av K&H (som Neumann har kjøpt opp) sine. I prinsippet samme monitorene bare med Neumannlogo. Jeg hørte et main-system fra K&H i LA i et studio i fjor (var det The Village eller Ocean Way kanskje?) og det låt som tre hundre tusen små kuler av fett som sprutet mot meg. Absolutt en behagelig opplevelse.

Min erfaring med K&H sine nærfeltskasser er at de låter litt for fint og tilgivende for at jeg skal kunne mikse på de. Men - jeg er en NS10 person, så smaken min er helt på den andre siden av skalaen (tight, hardt, stramt og punchy).

Tenker du på å kjøpe?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Dozerbabar » Søn Aug 21, 2011 11:40 am

Dæven. Du vet å skrive GAS inn i hodet på folk!
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg atehn » Søn Aug 21, 2011 1:04 pm

yhoyland skrev:
atehn skrev:Noen som har prøvd de nye neumann monitorene?


Nei, men jeg har vært borti noen av K&H (som Neumann har kjøpt opp) sine. I prinsippet samme monitorene bare med Neumannlogo. Jeg hørte et main-system fra K&H i LA i et studio i fjor (var det The Village eller Ocean Way kanskje?) og det låt som tre hundre tusen små kuler av fett som sprutet mot meg. Absolutt en behagelig opplevelse.

Min erfaring med K&H sine nærfeltskasser er at de låter litt for fint og tilgivende for at jeg skal kunne mikse på de. Men - jeg er en NS10 person, så smaken min er helt på den andre siden av skalaen (tight, hardt, stramt og punchy).

Tenker du på å kjøpe?


Sett en del på de ja. Tenkte å kombinere de med aktive mixcubes. Da får man litt den klare kvaliteten samt "er miksen fin på disse, låter det bra hvor som helst"-feelen. Ka du tru?
atehn
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Lør Aug 20, 2011 12:49 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 10:43 am

Dozerbabar skrev:Dæven. Du vet å skrive GAS inn i hodet på folk!


HAHA. Si ifra hvis du trenger en propagandakonsulent i Apple-sjappa di. Jeg tar 8500 + mva / t. :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 11:12 am

atehn skrev:
yhoyland skrev:Tenker du på å kjøpe?

Sett en del på de ja. Tenkte å kombinere de med aktive mixcubes. Da får man litt den klare kvaliteten samt "er miksen fin på disse, låter det bra hvor som helst"-feelen. Ka du tru?


Beklager, jeg er skriveglad idag...kjenner at denne blir lang:

Altså - dette er jo en smakssak, men jeg kan ikke la være å blande meg. Jeg har et sett med gamle Auratones (inspirasjonen til MixCubes) som etter sigende var Mark Knopfler sine før jeg kjøpte de (brukt selvsagt). Jeg har ikke brukt de på 2 år...ligger og støver. Det er egentlig mer en kul liten høyttaler enn det er en brukbar monitor. Bruk heller pengene på en Tivoli Audio sak og bruk den. Da får du den lyden som møter folk flest som bryr seg om lyd hører hver morgen (du får også de som har espressomaskin hjemme på kjøpet). Kjenner du noen som har MixCubes på kjøkkenet eller på badet? Jeg har bl.a. en liten Model One fra Tivoli som jeg tester mikser på, spesielt hvis jeg gjør noe som jeg vet skal pitches til radio. Hele poenget med Auratones/Cubes er at de gir deg et helt annet perspektiv på miksene dine enn "bra" monitorer - men særlig representative for hvordan folk flest sine radioer eller stereoanlegg låter er de ikke. Jeg har ikke hørt MixCubes selv, men jeg vet hva de koster....det er de ikke verdt - nytteverdien er for liten. Men, som sagt så er dette også en smakssak. Hvis du føler det vil hjelpe å gjøre gode mix-beslutninger så er jo det supert! Det jeg kan si til Auratone sin fordel er at de har en deilig, myk mellomtone og et stereobilde som får deg til å sleve.

Hvis du ønsker deg et sett monitorer som har "låter det bra her så låter det overalt" egenskaper, så besøker du eBay og kjøper et par pent brukte NS10m. Koster deg noen få kroner mer enn MixCubes, men du kan selge til samme pris om 5 år (eller mer, i Norge). MixCubes'ene har ikke mye presisjon å skryte av i bunnen av miksen, så du kan uansett ikke bruke de som eneste referanse. Det de sannsynligvis KAN hjelpe deg med er å balansere elementer som er mellomtonesterke - vokaler, elgitarer, klanger etc. Men i bassen får du lite hjelp. Diskanten er minst like fin på andre og bedre monitorer (les: det andre paret ditt).

Eventuelt kan du gå for ETT bra par som du stoler blindt på. Se på bransjestandarder og populære monitorer først og fremst - det er en grunn til at så mange bruker de (mao ikke kjøp Modell XX SupertweeterKickbassDevils fra ukjent produsent uten å prøve grundig selv først). Du kan jo eventuelt kikke på et par Acoustic Energy AE22, som jeg for øyeblikket er alt for begeistra for akkurat nå til å gi noen objektiv vurdering av (du kan jo lese posten min lengre oppe hvis du ønsker å bli overtalt.) :shock:

Uansett hva du gjør - prøv før du kjøper. Ikke bare lytt i butikken, men prøv å få med deg et par hjem og gjør noen mikser før du bestemmer deg. Du blir ikke kjent med en høyttaler godt nok bare ved å høre noen referanselåter på den. Du må "kjenne" hvordan den reagerer på forandringer på EQ, dynamikk, kompresjon, panning etc. Som regel er det lettere å få til en demo hvis du er ute etter "seriøse" merker og modeller over lavprissjiktet (fordi selgeren har mer å tjene på det, og fordi du får automatisk litt cred når du bryr deg om lyd like mye som han gjør - ikke minst når du kanskje skal kjøpe dyrere høyttalere enn han har hjemme selv). Det kan være litt overtaling involvert i å få til et demosett, men hvis du står på ditt så går det som oftest bra.

Etter min erfaring er monitorer som låter "fint" og som til dels selger seg selv fordi de låter så sexy, de vanskeligste å mikse på. Husk også på at til en viss grad så er monitorvalg sjangeravhengig - jobber du med rock så vil du fort ende opp med ekstremt harde mikser på monitorer som låter veldig soft (K&H) fordi du overkompenserer for den myke mellomtonen. Og motsatt - hvis du driver mest med jazz eller rolige akustiske ting så vil kanskje miksene dine bli for grå og hemmelige på et par monitorer som er hardere (Ns10 f.eks.). Hvis du driver med litt av hvert så bør du kanskje vurdere noe som er mer balansert og midt i mellom mykt og hardt (Genelec). Hvis du er en pop-mann så blir monitorene dine enda viktigere fordi gode popmikser er noe av det trangeste som finnes, men skal låte som det mest naturlige og balanserte i verden (alt-på-en-gang tankegangen). Så langt har jeg vraket flere monitorer enn jeg har beholdt, og for det meste har jeg endt opp med å ta frem de slitne NS10'ene mine etter noen frustrerende uker med miksversjon nr 14 og 15. Ikke fordi de er bedre enn alle andre, men fordi jeg kjenner de.

Du regnet vel kanskje ikke med at "ka du tru" skulle generere et så langt svar, men kortere fikk jeg ikke til å skrive det. :roll:
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron