[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Nye nærfeltsmonitorer

Nye nærfeltsmonitorer

Moderator: Ole Henrik

Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Søn Jul 24, 2011 2:49 pm

Jeg lurer på å kjøpe meg et par nye nærfeltsmonitorer.
Har et par fine NS10M fra før som jeg kommer til å beholde, men føler det snart er på tide å ta steget videre mot mer "fidelity". NS10 er morsomme på rock og radiopop, men ikke til jazz eller andre mer "fintfølende" ting. Hovedmonitorene er Dynaudio Air25, med plenty "fin" lyd men absolutt ikke noe å mikse på - det blir rett og slett for stort.

Jeg har hørt mye bra om Tannoy Ellipse (aktive), men har aldri fått hørt eller jobbet på de. Noen her som har erfaringer med disse? Tenker på 8" modellen.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Redhawke » Søn Jul 24, 2011 5:09 pm

Hm.. hvorfor ikke Genelec da? Bortimot umulig å gå feil der. Eller?
Ellers er det jo mange som sier: Låter det bra på NS10 så låter det bra på hva som helst...
Redhawke
Redhawke
Tørr bak øra
 
Innlegg: 13
Registrert: Lør Mar 27, 2010 4:19 pm
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Søn Jul 24, 2011 6:32 pm

Hehe. Joda det er sant at hvis det låter på NS10 så låter det på nesten alt. Men det betyr ikke at de får med seg alle detaljene for det...

Genelec er ikke min gate. Synes det låter FOR hi-fi, eller for glatt om du vil. Smakssak, selvsagt.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg goldenGeek2 » Søn Jul 24, 2011 10:04 pm

Har såvidt vært borti Tannoy-romskipene, men har brukt de såpass lite at eg verken vil anbefale eller fraråde. Ut fra de timene eg jobba på dei så ville eg ikkje kjøpt dei, men det er nok en tilvenningssak. Har derimot jobbet ein del timer på diverse Quested-monitorer som eg synest er enormt fine (husker ikke modellbetegnelsen i farten).
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg HumdinGer » Man Jul 25, 2011 12:35 am

Jeg har i mange år brukt Engelske ATC sine SCM20 nærfeltsmonitorer drevet av Dynamic Precision forsterker, og disse har fungert utmerket for meg. Meget detaljrik og ufarget gjengivelse. Fantastisk til å finne de rette nivåer i forhold til resten på veldig lavt lydnivå, og funker supert til å sjekke resultatet med høyt volum også. Mixene mine funket aldri "over alt" før jeg fikk ATC'ene mine. Har faktisk aldri tenkt tanken på å bytte ut disse...

http://www.atcloudspeakers.co.uk/professional.php
HumdinGer
Superaktiv
 
Innlegg: 240
Registrert: Lør Nov 24, 2007 7:15 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Jul 25, 2011 2:17 pm

Ok. Takk for vurderinger!

Jeg har aldri greid å venne meg til Quested så det er jeg litt skeptisk til. De jeg har prøvd låter for mykt og grumsete.
ATC kjenner jeg bare fra main/hovedmonitorer (flushmount) - har aldri jobbet på ATC nærfelt. Men hvis nærfeltene låter som main-systemene deres så er jeg redd det også blir for lite "in the face" for meg.

Jeg har snust litt mer rundt og snakket med miksteknikere jeg kjenner i LA i natt. Flere av de anbefalte meg å vurdere Focal Twins - noen her som kjenner til disse? Utifra beskrivelsene jeg har fått så høres dette ut som en monitor etter min smak - direkte, kontant topp, tydelig mellomtone og ikke "hypet" bass. Får høre at mange av de som har jobbet på NS10 hele livet har lettere for å tilpasse seg Twins...

Nå lurer jeg på om jeg får muligheten til å høre disse - det er nok uaktuelt å kjøpe nytt gjennom norsk leverandør. Har en kompis i LA som kan kjøpe og sende over for meg. Men jeg skulle selvsagt gjerne prøvd de først - vet dere om noen i Norge som har sånne?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Henning Svoren » Tir Jul 26, 2011 5:00 am

Ikkje gløym å teste et par Barefoot MM27, definivt in your face.

Proac Studio 100 fortenar også å bli nevnt.
Henning Svoren
Superaktiv
 
Innlegg: 336
Registrert: Tir Jan 08, 2008 2:51 am
Bosted: Sunnmøre

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Tor Jul 28, 2011 10:42 am

Har lyst på et par barefoot, men det er litt for stiv pris og muligens et knepp store til rommet de skal stå i :(

Ingen som har focal i norge?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg audiofarm » Tor Jul 28, 2011 3:23 pm

yhoyland skrev:Har lyst på et par barefoot, men det er litt for stiv pris og muligens et knepp store til rommet de skal stå i :(


Da skal du heller se på Barefoot MM35 som er endel mindre.
Har samme kvalitetene som MM27 men kan ikke spille så høyt.
audiofarm
Aktiv
 
Innlegg: 102
Registrert: Søn Des 21, 2008 2:04 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Fre Jul 29, 2011 11:59 am

audiofarm skrev:Da skal du heller se på Barefoot MM35 som er endel mindre.
Har samme kvalitetene som MM27 men kan ikke spille så høyt.


De ser fine ut, men koster fortsatt litt mer enn jeg har lyst å bruke akkurat nå ($5750 hos vintage king for paret).
Jeg tenker frem mot en løsning der MM27 kanskje kan bli mainkasser en gang i fremtiden. Isåfall er det hyggelig å ha et par nærfeltsmonitorer av et annet merke/karaktér.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg osvald911 » Fre Jul 29, 2011 1:40 pm

Hei. Jeg er ikke i den klasse når det gjelder lytting og miksing, men du nevnte Focal Twins. Jeg har ikke twins men CMS 65 og de låter helt konge. Naturlig og fin bass og veldig behagelige og lytte på. Kan anbefale de.
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Fre Jul 29, 2011 8:28 pm

Ok. Kult. Jeg har hørt veldig mye fint om CMS65, og forsåvidt også lillebroren CMS50.
Prismessig ligger CMS65 på omtrent samme nivå som Solo 6 Be, som jeg har hørt enda mer bra om. Vurderer også disse hvis prisen på Twins blir for stiv. Jeg har ikke fått tak i Focal sin importør i Norge pga feriesesong, men håper jeg kan få skvist litt og komme ned i tilnærmet USA priser.

Hvordan er bassen i CMS65? Er det stramt og fokusert helt ned, eller føler du at det grumser seg til? Dette kommer selvsagt mye an på rommet...men hvordan opplever du det?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg osvald911 » Søn Jul 31, 2011 11:46 am

yhoyland skrev:Ok. Kult. Jeg har hørt veldig mye fint om CMS65, og forsåvidt også lillebroren CMS50.
Prismessig ligger CMS65 på omtrent samme nivå som Solo 6 Be, som jeg har hørt enda mer bra om. Vurderer også disse hvis prisen på Twins blir for stiv. Jeg har ikke fått tak i Focal sin importør i Norge pga feriesesong, men håper jeg kan få skvist litt og komme ned i tilnærmet USA priser.

Hvordan er bassen i CMS65? Er det stramt og fokusert helt ned, eller føler du at det grumser seg til? Dette kommer selvsagt mye an på rommet...men hvordan opplever du det?


Bassen i CMS 50 er absolutt stram og fokusert helt ned med en veldig god balanse mellom diskant, mellomtone og bass, eneste jeg kunne ønske var littegrann mer bass (men dette skal jeg prøve og fikse ved og flytte litt på de. Akkuratt nå står de klemt oppi et hjørne, så det komme vel litt ann på rommet.)

Smaken er vel som baken
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Dozerbabar » Søn Jul 31, 2011 3:03 pm

Om de står klemt i et hjørne får du vel så mye bass ut av de som du kan.
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg osvald911 » Søn Jul 31, 2011 11:35 pm

Dozerbabar skrev:Om de står klemt i et hjørne får du vel så mye bass ut av de som du kan.


Ok
WBOstudio
osvald911
Superaktiv
 
Innlegg: 326
Registrert: Ons Jul 09, 2008 3:07 pm

Neste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron