[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Nye nærfeltsmonitorer

Nye nærfeltsmonitorer

Moderator: Ole Henrik

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 12:04 pm

Nå har jeg latt meg overtale av leverandør til å teste ut AE22 med tilhørende ProSub.
En 2x10" sak som visstnok skal være noe av det kjappeste og strammeste i bransjen. Spent på det.

Jeg er erfaringsvis SVÆRT skeptisk til 2.1 oppsett da jeg aldri har gjort en miks som virker med et slikt. Noen som har positive erfaringer med 2.1? Jeg er livredd for at jeg skal forelske meg i den dype bassen, men at den samtidig ødelegger hele rommet. Da blir det ekstra surt å sende den tilbake - nesten bedre å aldri ha prøvd den. :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Dozerbabar » Man Aug 22, 2011 6:38 pm

Jeg hadde et 2.1-oppsett fra Genelec før jeg gikk over til bare 8030. Jeg vet ikke helt om jeg savner det eller ikke, men 8030 har jo godt med trøkk i bunn.

Jeg er jo bare nødt til å teste AE22 nå og hadde da faktisk tenkt til å teste de med sub.

Hva tror du om AE22 til (balle)rock, som jeg er mest det jeg driver med?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 7:35 pm

Dozerbabar skrev:Hva tror du om AE22 til (balle)rock, som jeg er mest det jeg driver med?


Vet ikke. Jeg har ikke jobbet med rock på AE'ene ennå.
Men magefølelsen min sier at du kan legge 8030'ene dine på finn.no med det samme. Jeg er spent på subløsningen, melder tilbake med mer sexy gastalk når jeg har testet.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg articlyd » Tir Aug 23, 2011 4:53 pm

AE22'ene er helt topp til rock... Har ikke testet dem med sub, men syns de klarer seg utmerket uten... Har hadt mine i vel 2 år nå og de blir nok ikke byttet ut med det første...
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Tir Aug 23, 2011 6:41 pm

Dozer - send meg en miks av noe rock da, så kan jeg høre og beskrive. :D
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg goldenGeek2 » Tir Aug 23, 2011 8:14 pm

hmm... ein får jo litt spastiske GAS-rykkninger av å lese dette... måååå... haaaaa... virker jo som eit bra monitorvalg til ein faktisk ganske ok pris også :-) Skal definitivt teste desse når/hvis anledningen byr seg. Burde sikkert skifta ut mine Spirit Absolute 2, men sammen med KRK V4 så får eg testa miksene rimelig greit... meeen... kunne jo tenkt meg noko enno meir rett-i-trynet-monitorer... må visst høyne dosen medisinering mot GAS.
goldenGeek2
Superaktiv
 
Innlegg: 266
Registrert: Lør Des 01, 2007 8:48 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Tir Aug 23, 2011 11:41 pm

Hvorfor bytte? Hvis du er fornøyd og leverer konsistente, gode resultater så er det jo ingen grunn til å forhaste seg... uansett hvor "billig" det er. Det blir fortsatt ti små lapper på bare toppene, og kanskje 6 til på en sub hvis du blir bitt av basillen...
(Når det er sagt så er det umulig å stikke under en stol at AE22 er et kraftig jafs bedre monitorer enn Spirit og KRK som du har - uansett målestokk).

Jeg byttet nå fordi jeg følte monitoroppsettet mitt manglet noe og at det gjorde jobben min vanskeligere enn den nødvendigvis måtte være. I bunn og grunn: kortere arbeidsdag - evt større kapasitet. :lol:
Det siste året har jeg blitt skjemt fullstendig bort ved å jobbe i og besøke noen av de beste mixrommene i verden (men dyrt var det), og depresjonen slo inn når jeg kom hjem til NS10er og et monster Air25 system som er for stort for rommet det står i... jeg måtte bare prøve å gjøre noe nytt. Jeg kommer selvsagt ikke i nærheten av den lyden som et proft akustisk romdesign (gjort av verdensmestere) har, men et lite steg nærmere kommer jeg på egenhånd.

Om jeg har rett i at jeg mikser fortere og bedre på disse vil jo vise seg, men testrundene så langt er svært lovende. For å smøre enda tjukkere på enn i posten min tidligere - disse monitorene låter mye bedre i et ubalansert rom enn noen andre kasser jeg har vært borti. Det i seg selv er utrolig hyggelig for semiproff-sjiktet og tilogmed de entusiastiske amatørene. Prisen er slett ikke avskrekkende (tvert imot, jeg var skeptisk fordi de var så rimelige) og for en gangs skyld føler jeg faktisk at det er jeg som har lurt selgeren og ikke omvendt. :D
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Dozerbabar » Ons Aug 24, 2011 7:42 pm

Du kan jo teste ut Molotow - Woman fra Spotify (selv om det er fra Spotify) :)

Forøvrig en litt artig sak fra Procom sine sider:
1. Kjøp AE22-04 og ProSub i en pakke for 16495 kr
2. Kjøp AE22-04 og ProSub hver for seg for totalt 15990 kr

Huh?
Aleksander Eriksen
Låtskriver, produsent, musiker og potet
Phantom Production - Digital distribusjon og lydstudio - http://www.phantomproduction.no
Molotow - Ballerock til folket - http://www.molotow.no
Brukerens avatar
Dozerbabar
MP forum orakel
 
Innlegg: 1134
Registrert: Man Sep 24, 2007 9:07 am
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Lør Aug 27, 2011 9:22 pm

De har vel satt ned prisen på toppene og glemt pakka da :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Aug 29, 2011 8:32 pm

Nå jar jeg mottatt og testet "prosub" til AE22 systemet. Overraskende bra!
Jeg har kanskje verdens verste erfaring med 2.1 systemer og kunne ikke blitt mer skeptisk - men dette var faktisk en positiv opplevelse.
Rommet får selvsagt mer å si ved såpass lave frekvenser (fra 70Hz til 25Hz iflg specs). Men mine tidligere erfaringer tatt i betraktning så var dette bare kos.

Jeg AB-testet faktisk med en ganske fin Tannoysub som vi hadde fra før (aktiv 1x12"). Prisklassen er omtrent den samme. Her er kort beskrivelse av forskjellen:

- Tannoysubben satte igang et sant helvete inni det lille betongrommet. Skitten, romlete, diffus og ujevn, myk bunn. Som å mikse i kvikksand.
- AE subben er mye mer stueren og anonym. Stram som en ståltråd og skremmende sensitiv for dynamikk. Høres nesten ut som om toppene bare har fått større sko, ikke noe av den "bom bom bom, hør jeg har sub da" opplevelsen jeg var redd for.

Forhandleren får nok ikke subben igjen heller. Nok en gang har jeg lurt ham, hahaha! :cry:


MEN - OBS dere som sikler og vurderer å bestille et par - jeg oppdaget en skummel lyd i AE22 toppene mine i dag morges. Jeg hørte på noen rene flygelinnspillinger, for første gang på disse monitorene, og DET er jeg glad for.
8" wooferen har en ekkel men forsiktig vreng. Det virker som en mekanisk generert overtone. Jeg vet ikke hva det kommer av, men det er absolutt ikke en sprengt woofer, og heller ikke noe galt med opptaket eller utstyret jeg spilte av med (har testet med tre forskjellige kilder, byttet kabling etc). Har også testet uten at signalet går igjennom sub, og på andre strømkurser. Jeg har sendt en mail til teknisk hos AE (ikke fått svar) og gitt forhandleren beskjed om at han kan forvente kassene i retur. Jeg kommer til å be om et nytt par, og håper de ikke har samme feilen. Isåfall må jeg bare finne noen andre monitorer (og da blir jeg orntli sint fordi jeg var sikker på at dette var "paret"). Det som skremmer meg mest her er at begge kassene har nøyaktig samme feilen. De har tette serienumre, så kanskje er det en bad batch, eller kanskje var det transporten...jeg må uansett finne ut av dette. Håper og krysser fingrene for at jeg bare var uheldig med dette paret.

Dere som har kjøpt eller vurderer å kjøpe - test med en ren solopiano-innspilling for å sjekke om dine har samme problem. Sjekk i butikken før du kjøper. Vær nøye!
Feilen er tydeligst med rent piano, men kan også høres på vokaler hvis du gir på litt. Det kan høres ut som det kommer fra tweeteren på avstand, men det er faktisk wooferen som vrenger. Tror det er et eller annet i selve elemenetet som resonnerer, som en slags overtone...
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg articlyd » Man Sep 12, 2011 7:56 pm

yhoyland har du fått nye AE kasser, lurte på om de evt. også hadde ulyd.??
articlyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 29
Registrert: Tir Jan 15, 2008 10:20 pm
Bosted: Troms/Kårvikhamn

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Man Sep 12, 2011 10:46 pm

Hei!
Ja jeg har fått nye kasser. Men jeg har ikke fått tid til å høre på de ennå fordi jeg har en 11 dager gammel unge i hus som krever mesteparten av tiden min akkurat nå... :? melder tilbake så snart jeg har fått testet.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Kroon » Man Sep 12, 2011 11:51 pm

Spennende, Yngvis! Er i markedet etter nye nærfelt selv, men tror det blir Genelec. Har hørt mye bra om AE22 også!

Ikke glem at du sikkert er mer følsom for 2-4 kHz nå etter at du ble pappa (Darwin, barnegråt, osv) så ta det rolig med EQ'en. ;)
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg yhoyland » Tir Sep 13, 2011 1:24 am

Kroon skrev:Spennende, Yngvis! Er i markedet etter nye nærfelt selv, men tror det blir Genelec. Har hørt mye bra om AE22 også!

Hvorfor vil du bytte? Hva mangler i det paret du har? Du har jo jobbet med de monitorene så lenge at du kjenner de bedre enn enkelte egne kroppsdeler? :D

Ikke glem at du sikkert er mer følsom for 2-4 kHz nå etter at du ble pappa (Darwin, barnegråt, osv) så ta det rolig med EQ'en. ;)


Ja jeg kjenner faktisk på det flere ganger om dagen. Han sliter ned den herlige, lineære frekvensgangen i hørselen min. På plussiden så blir det mye hyggeligere å høre på sint rock når jeg ikke hører fra 2-4KhZ om et par år. :D

Jeg tenkte jeg skulle sette igang og lage en barneplate: Musikk fra 15'000-30'000Hz...kanskje du kan mikse den på de nye monitorene dine?
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Nye nærfeltsmonitorer

Innlegg Kroon » Ons Sep 14, 2011 9:27 am

Hvorfor vil du bytte? Hva mangler i det paret du har? Du har jo jobbet med de monitorene så lenge at du kjenner de bedre enn enkelte egne kroppsdeler?

Jeg er hypp på monitorer med DSP. Har et rom med 2-3 room modes i bassen og ønsker meg høyttalere som kan kompensere for det.

Har brukt ARC litt i det siste og synes det funker greit, men det er bare en Pro Tools-plugin. Jeg lytter jo i andre programmer også.

Hadde vært digg om kompenseringen skjedde i høyttalerne.

Dessuten mistenker jeg den nyeste generasjonen Genelec for å være ganske kule monitorer. For de som liker Genelec da.
Brukerens avatar
Kroon
MP forum orakel
 
Innlegg: 998
Registrert: Man Des 03, 2007 4:20 pm
Bosted: Oslo

ForrigeNeste

Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron