[phpBB Debug] PHP Warning: in file [ROOT]/includes/functions.php on line 4669: file_get_contents(/var/www/musikkweb.no/web/spots_forum/695454061.jpg): failed to open stream: No such file or directory
Musikkweb.no • Se emne - Hjelp til bygging av prosjektstudio

Hjelp til bygging av prosjektstudio

Moderator: Ole Henrik

Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg atehn » Lør Aug 20, 2011 1:25 pm

Nå har det seg slik at jeg og min kjære har kjøpt oss hus med et fantastisk utbygg. Etter litt overtaling fikk jeg lov til å bruke dette utbygget som en man-cave - eller studio i mitt tilfelle! Utbygging av dette prosjektstudioet skjer under veiledning av min svigerfar som er en egna håndtverker. Delen av bygget jeg får til disposisjon er 19,5 m2, med en takhøyde på 4 meter (ish) og er kvadratformet. Det å gjøre klar rommet krever noe riving og planering, men ikke de store utgiftene eller arbeidet for å klargjøre rommet. Planen er å lydisolere (ifht naboer, annet støy utenfra), legge adekvat strømtilførsel og til slutt; behandle rommet. Målet er å kjøre en kombinasjon av et inspillingsrom og kontrollrom (mikse-del) i rommet. Med den informasjonen presentert, har jeg noen spørsmål som jeg lurer på om det fine forum-folket fra musikkweb kan hjelpe meg med:

1. I tiden fremover kommer vi til å kjøpe inn materiale. Jeg må lage et budsjett på hva ting koster og hva jeg burde kjøpe? Jeg har på forkant kjøpt en bok fra statene på hvordan å bygge et studio, men greia er at alle mål, materiale og referanser til hvor jeg skal skaffe ting er derfra. Med unntak av klargjøring av rommet (det som må gjøres før rommet er et rom);
1.1 Hvor mye må jeg regne med å bruke på materiale til isolasjon?
1.2 Hvor er det billigst/best å anskaffe materiale til isolasjonen?
1.3 Hvor mye vil innstalasjon av adekvat strømtilførsel koste?
1.4 Hvem burde jeg kontakte i forhold til det elektriske?
1.5 Hva skal jeg gjøre i forhold til ventilasjon? Støy, effektivitet?

2. Etter at alt i spørsmål en er unnagjordt kommer man til behandling av rommet. Vil det la seg gjøre å ha et mixe/inspillingsrom sammen? Har lest at mixe-rom burde være kvadratformet (alle sider er like) og at inspillingsrom burde ha mer høyde og ujevne kanter fremfor er kvadratisk rom. What to do?

3. Et forslag er å lage rommet som bilde lagt ved. Tenker da å evt. senke taket over kontrollromet og bruke plassen over (fra flata over kontrollrommet til taket) til amper, evt kjøpe noen sånne: http://www.procom.no/akustikkbehandling/forsterker-isolasjon/clearsonic-medium-combo-amp-iso.html til å plassere rundt ampene. Lager evt en trapp fra siden av rommet for å komme seg til ampene.
ROM.jpg
ROM.jpg (20.08 KiB) Vist 10914 ganger

3.1 Tror du dette vil gjøre det mulig å spille inn flere lydkilder samtidig (feks . gitar (amp på 2 etg.), trommer (innspillingsrom), Bass (DI) og vokal (vokal-rom).
3.2 Hvor og hva slags akustisk behandling burde jeg kjøpe for de forskjellige rommene?

4. Kom gjerne med forslag, ideer eller annet som kan hjelpe meg med å oppnå gutte-drømmen :twisted:
atehn
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Lør Aug 20, 2011 12:49 pm

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 11:54 am

Hei!
Gratulerer! Du har allerede kommet nærmere drømmen enn mange andre noensinne vil gjøre - de som slettes ikke får lov til å lage ManCave™ i det hele tatt. :)

Før du begynner - tenk nøye over hvordan du kommer til å jobbe og hva du egentlig (virkelig) trenger. Jeg har bygd to prosjektstudioer og ett "proffstudio" de siste 10 årene - og min erfaring er uten tvil at liverommet står oftere tomt enn kontrollrommet. I alle fall nå i senere tid når jeg jobber mye med soloartister, skriving og miks. Hvis du er en ensom banditt som spiller og skriver mye selv, så prioriter for all del kontrollrommet ("ditt rom") foran et stort og stilig liverom. Hvis ikke du VET at du kommer til å bruke mye tid på å spille inn band eller andre "flermannsorkestre" live, så kan det godt hende at du vil trives bedre med en løsning der du sløyfer hele det store liverommet og heller bygger en litt romslig vokalbås (med plass til et trommesett f.eks.). Hvis jeg skulle bygge idag hadde jeg brukt 2/3 av plassen til meg selv. Jeg går sterkt ut ifra at du kommer til å tilbringe hundrevis av timer i kontrollrommet de neste årene, mens artistene og musikerene du skal jobbe med kun skal tilbringe tid der i en kortere periode. De kan overleve under de mest utrolige omstendighetene, alt i kunstens navn. Husk på det når du planlegger - bygg dette til deg selv, ikke til alle andre. Det er tross alt DIN Cave™.

Hvis du har sporadiske opptaksprosjekter som krever mye gulvplass - prioriter heller å lage et bra miks/edit rom hjemme, og finn andre lokaler til å gjøre opptakene i. En mobilrigg til opptak gjør deg (selvsagt) mobil, fleksibel og gir muligheter for å gjøre opptak i akustiske omgivelser som kler det enkelte prosjektet. Kirker, samfunnshus - det finnes massevis av muligheter der du som oftest kan disponere lokaler en helg til opptak uten å betale stort (eller noe) for det.

Jeg gjør mange prosjekter med én eller to andre bidragsytere - musiker + artist, låtskriver + artist etc. Da kan sperren mellom kontrollrom og liverom være mer i vegen enn til hjelp. Pass på at kontrollrommet ditt er stort nok til at minst 3 personer kan oppholde seg der i en lengre periode uten å få blåmerker.

Når det gjelder behandling av vegger og tak etc mtp lyd, både utover og innover nær sagt, så finnes det andre som kan dette bedre enn meg. Vær frekk nok til å ringe et akustikerfirma og spør litt om hvordan man kan gjøre slikt på en billig måte. Du kan evt late som at du ønsker et anbud hvis det hjelper på velviljen. Eventuelt spandér på deg et par timers konsultasjon hvis de gjør det. Ikke la deg lure til å kjøpe dyre ferdigprodukter hvis du ikke er lottomillionær - les deg opp på DIY bassfeller og bygg selv. Hvis du har litt snekkerchops så fikser du dette lett.

Bli venn med en lokal leverandør av gipsplater. Smør på med gratis øl og gode historier. Det kommer du ikke til å angre på.

Viktig: Tenk på naboen. Ikke for naboens del, men for din egen. Det siste du vil er å sitte med dårlig samvittighet og svette klokka 02 og lure på om naboen ligger og koker i senga si. Prøv å gjøre hele lokalet ditt så lydtett som mulig slik at du kan sitte og kose deg uforstyrret døgnet rundt.

Husk at når dette henger sammen med boligen din så blir det viktigere å forholde deg til regler for fuktsperrer, lufting, etc. Pass deg for å bygge inne eventuelle rørganger, piper, ventiler. Det kan vise seg å være verdt bryet når doen din står i revers i januar.

Hvis du har muligheten, pass på å få rikelig med dagslys inn - spesielt i kontrollrommet. Hvis du må flytte kontrollrommet i planene dine for å få det til er det sannsynligvis verdt det.

Strøm: Egne kurser. Om ikke eget sikringsskap. Pass på at du setter av minst én dedikert kurs til oppvarming, gjerne med separat jordfeilbryter. Legg opp PLENTY med stikkontakter overalt. Selv om det er praktisk å ha de midt på veggen så ser det bedre ut med stikkene ved gulvet. Ha minst to separate kurser tilgjengelig i liverommet i tilfelle to utstyrsbiter krangler.

Lykke til!
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 12:02 pm

atehn skrev:4. Kom gjerne med forslag, ideer eller annet som kan hjelpe meg med å oppnå gutte-drømmen :twisted:


Jeg la akkurat merke til takhøyden din. HERLIG! Hvis du har muligheten, la takhøyden være så stor som mulig i kontrollrommet (og sett inn takvindu hvis du kan). Det er HERLIG å ikke føle at man jobber i en bunker.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg atehn » Man Aug 22, 2011 12:26 pm

yhoyland skrev:Hei!
Gratulerer! Du har allerede kommet nærmere drømmen enn mange andre noensinne vil gjøre - de som slettes ikke får lov til å lage ManCave™ i det hele tatt. :)

Før du begynner - tenk nøye over hvordan du kommer til å jobbe og hva du egentlig (virkelig) trenger. Jeg har bygd to prosjektstudioer og ett "proffstudio" de siste 10 årene - og min erfaring er uten tvil at liverommet står oftere tomt enn kontrollrommet. I alle fall nå i senere tid når jeg jobber mye med soloartister, skriving og miks. Hvis du er en ensom banditt som spiller og skriver mye selv, så prioriter for all del kontrollrommet ("ditt rom") foran et stort og stilig liverom. Hvis ikke du VET at du kommer til å bruke mye tid på å spille inn band eller andre "flermannsorkestre" live, så kan det godt hende at du vil trives bedre med en løsning der du sløyfer hele det store liverommet og heller bygger en litt romslig vokalbås (med plass til et trommesett f.eks.). Hvis jeg skulle bygge idag hadde jeg brukt 2/3 av plassen til meg selv. Jeg går sterkt ut ifra at du kommer til å tilbringe hundrevis av timer i kontrollrommet de neste årene, mens artistene og musikerene du skal jobbe med kun skal tilbringe tid der i en kortere periode. De kan overleve under de mest utrolige omstendighetene, alt i kunstens navn. Husk på det når du planlegger - bygg dette til deg selv, ikke til alle andre. Det er tross alt DIN Cave™.

Hvis du har sporadiske opptaksprosjekter som krever mye gulvplass - prioriter heller å lage et bra miks/edit rom hjemme, og finn andre lokaler til å gjøre opptakene i. En mobilrigg til opptak gjør deg (selvsagt) mobil, fleksibel og gir muligheter for å gjøre opptak i akustiske omgivelser som kler det enkelte prosjektet. Kirker, samfunnshus - det finnes massevis av muligheter der du som oftest kan disponere lokaler en helg til opptak uten å betale stort (eller noe) for det.

Jeg gjør mange prosjekter med én eller to andre bidragsytere - musiker + artist, låtskriver + artist etc. Da kan sperren mellom kontrollrom og liverom være mer i vegen enn til hjelp. Pass på at kontrollrommet ditt er stort nok til at minst 3 personer kan oppholde seg der i en lengre periode uten å få blåmerker.

Når det gjelder behandling av vegger og tak etc mtp lyd, både utover og innover nær sagt, så finnes det andre som kan dette bedre enn meg. Vær frekk nok til å ringe et akustikerfirma og spør litt om hvordan man kan gjøre slikt på en billig måte. Du kan evt late som at du ønsker et anbud hvis det hjelper på velviljen. Eventuelt spandér på deg et par timers konsultasjon hvis de gjør det. Ikke la deg lure til å kjøpe dyre ferdigprodukter hvis du ikke er lottomillionær - les deg opp på DIY bassfeller og bygg selv. Hvis du har litt snekkerchops så fikser du dette lett.

Bli venn med en lokal leverandør av gipsplater. Smør på med gratis øl og gode historier. Det kommer du ikke til å angre på.

Viktig: Tenk på naboen. Ikke for naboens del, men for din egen. Det siste du vil er å sitte med dårlig samvittighet og svette klokka 02 og lure på om naboen ligger og koker i senga si. Prøv å gjøre hele lokalet ditt så lydtett som mulig slik at du kan sitte og kose deg uforstyrret døgnet rundt.

Husk at når dette henger sammen med boligen din så blir det viktigere å forholde deg til regler for fuktsperrer, lufting, etc. Pass deg for å bygge inne eventuelle rørganger, piper, ventiler. Det kan vise seg å være verdt bryet når doen din står i revers i januar.

Hvis du har muligheten, pass på å få rikelig med dagslys inn - spesielt i kontrollrommet. Hvis du må flytte kontrollrommet i planene dine for å få det til er det sannsynligvis verdt det.

Strøm: Egne kurser. Om ikke eget sikringsskap. Pass på at du setter av minst én dedikert kurs til oppvarming, gjerne med separat jordfeilbryter. Legg opp PLENTY med stikkontakter overalt. Selv om det er praktisk å ha de midt på veggen så ser det bedre ut med stikkene ved gulvet. Ha minst to separate kurser tilgjengelig i liverommet i tilfelle to utstyrsbiter krangler.

Lykke til!


Ojoj, tusen takk for et informativt innlegg :)

Du gjør et godt poeng med disponering av plass..! Kanskje det er smartere å prioritere en 50/50 type disponering av lokalet, kjøre inngansdør rett inn i kontrollrom. Har noen prosjekter og har utgangspunktet mitt som musiker (selv om lyd nå de siste årene spiser oppmerksomhet, lommeboka og sunn fornuft en gang i blandt), så er det viktig å ha mulighet til å øve/forberede/produsere før man spiller inn. Med mindre jeg ikke importerer jazz-musikere fra New Orleans har jeg erfart at det å spille inn før man er rikelig innøvd er skikkelig PITA. Men ja, som du sier, så er Man-Cave™ et sted jeg vil benytte meg mer av en innspillingsrommet, så jeg tror jeg kanskje burde gå for den løsningen.

Takhøyden er najs ja, og et vindu der hadde ikke vært dumt :) Men hvordan vil det påvirke akustikken i kontrollrommet, spiller det liten rolle pga høyde? Ved en evt konsultasjon med en akustiker; Vil han/hun gi meg råd om hvordan å bygge en adekvat løsning selv (step-by-step) i stedet for å referere meg til dyrere pre-made plater man finner på procom/prolyd?

Ja skal huske på det med ventilering. Ja lest en del på GS om ventliering (og how to make it silent).

Tusen takk og en million kudos, kjenner inspirasjonen er der!
atehn
Fersking
 
Innlegg: 4
Registrert: Lør Aug 20, 2011 12:49 pm

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg H-Musikk » Man Aug 22, 2011 1:46 pm

Enig med Yngve vedr. plass fordelingen (kontrollrommet må være størst :-)

hvis jeg skulle bygget noe nå ville jeg heller ha prøvd å fått til noe i denne duren (dette var bare det første eksempelet jeg fant på et kvadratisk rom i farten):
Bilde

Du finner mye mer info og flere eksempler her: http://www.johnlsayers.com/phpBB2/viewt ... =1&t=11373
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 2:30 pm

Kult.

Hvis du tar kontakt med et seriøst akustikerfirma (de er vanligvis små bedrifter) så er de sikkert positivt innstilte til å hjelpe deg. Men de sier nok at hvis du vil ha hjelp så må du betale for den. Spør om de kan tilby en liten konsultasjonspakke for DIY-løsning, men ikke fulle tegninger og planer etc. Avtal pris på forhånd. Du kan ta bilder og tegne opp lokalet, blir de med deg hjem blir det fort dyrt. Du sparer kanskje mer på å bruke noen lapper på akustiker enn du gjør på fire mislykkede handleturer hos Auralex på egenhånd.

Jeg vil tro at du kan legge lista litt selv mtp akustikk og lydisolering. Hvis du ønsker å lage løsningene selv så tar det mer tid, og kanskje blir det dyrere med materiell i noen tilfeller enn å kjøpe ferdig. Universal Acoustics m.fl. har noen fine ferdigløsninger som ikke er så dyre - men om de virker bedre enn en godt bygd og gjennomtenkt custom-løsning er vanskelig å si. Hvis du skal selge huset igjen en gang så kan det hende du bør tenke på å lage en konstruksjon som lar seg rive uten å demontere hele huset. Bruk solide skruer på ALT. Ikke en eneste spiker. Spiker er fra helvete.

Usikker på om du trenger AC i dette lokalet, med mindre du har en analogmikser eller noe som varmer veldig. Du får se det an, hvor tett det blir etc.

Takvindu i kontrollrom går helt fint. Det er mindre i vegen enn veggvinduer mtp refleksjoner. Du kan uansett henge ett absorbsjonspanel like over mixposisjon hvis du vil det.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg yhoyland » Man Aug 22, 2011 2:36 pm

Baksiden med planløsningen fra HMusikk over er at dørene og innerveggene spiser frytktelig mye plass. Når du har snaue 20kvm før du evt bygger inn vegger/gipser opp etc, så er det kanskje ikke ønskelig å spise opp midten av rommet med dører og vinkler?

Når det er sagt så har du faktisk nok takhøyde til å bygge liverom i 2 etasjer. :)
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg fiks-lyd » Ons Aug 24, 2011 10:53 am

Iom du har bra takhøyde så kan det være en ide og putte bassfellene i taket.
Jeg har noen tegninger på plater som henges fra taket, jeg kan scanne de inn å dele om ønsklig.
De er enkle å lage og vistnok effektive, jeg tenkte å lage slike i taket i mitt kommende kontrollrom.
fiks-lyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tir Jul 06, 2010 3:07 pm

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg H-Musikk » Ons Aug 24, 2011 11:08 am

yhoyland skrev:Baksiden med planløsningen fra HMusikk over er at dørene og innerveggene spiser frytktelig mye plass. Når du har snaue 20kvm før du evt bygger inn vegger/gipser opp etc, så er det kanskje ikke ønskelig å spise opp midten av rommet med dører og vinkler?

Som sagt så var bare det et eksempel, men jeg vet i alle fall det at skulle jeg ha bygget meg et nytt studio (og hadde hatt plass nok) så ville jeg i størst mulig grad ha unngått paralelle flater..
Her er forresten en del andre eksempler (noen mye større og noen mindre): http://johnlsayers.com/Recmanual/Titles/Plans.htm
Brukerens avatar
H-Musikk
MP forum orakel
 
Innlegg: 974
Registrert: Man Sep 10, 2007 3:56 pm
Bosted: Haugesund

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg yhoyland » Lør Aug 27, 2011 9:21 pm

fiks-lyd skrev:Iom du har bra takhøyde så kan det være en ide og putte bassfellene i taket.
Jeg har noen tegninger på plater som henges fra taket, jeg kan scanne de inn å dele om ønsklig.
De er enkle å lage og vistnok effektive, jeg tenkte å lage slike i taket i mitt kommende kontrollrom.


Scan og del! Det er sikkert flere her som kan få bruk for det.
Yngve Høyland
Songs & Production
www.yngvehoeyland.com
Brukerens avatar
yhoyland
MP forum orakel
 
Innlegg: 1730
Registrert: Lør Sep 22, 2007 2:58 am

Re: Hjelp til bygging av prosjektstudio

Innlegg fiks-lyd » Tir Sep 13, 2011 12:49 pm

Hoi, har vært alt for lenge i snekker land...
Jeg scanner og deler etter du aner det.
fiks-lyd
Tørr bak øra
 
Innlegg: 28
Registrert: Tir Jul 06, 2010 3:07 pm


Gå til Studio

Hvem er i forumet

Brukere som leser i dette forumet: Ingen registrerte brukere og 1 gjest

cron